'Η μοναξιά πολεμιέται στον σύγχρονο τρόπο ζωής, φτάνει να το θέλεις'

"Το αγόρι με τη βαλίτσα" ήρθε στο ραντεβού μας, με το ποδήλατό του. Ο Κερκυραίος νέος ηθοποιός που παίζει στο έργο για μικρούς και μεγάλους, που συγκινεί και δίνει μάθημα ζωής, για το προσφυγικό, ο Άγγελος Νεράντζης βολτάρει βράδυ στη Θεσσαλονίκη. Μας περιμένει στο κέντρο αυτής, για τρεις μέρες, στο Βασιλικό Θέατρο. Λίγο πριν μίλησε στο rejected, για την απόρριψη κάθε είδους αυτονόητου...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

rejected: Όταν πρωτοδιάβασες το κείμενο του έργου "Το αγόρι με τη βαλίτσα", πώς αντέδρασες;

Α.Ν.: Το κείμενο μου το έδωσε ο σκηνοθέτης της παράστασης, ο Μιχάλης Σιώνας, λίγες μέρες αφότου ανακοινώθηκε ότι θα είμαι στη διανομή. Το διάβασα και ήμουν σίγουρος πως θέλω να παίξω σε αυτήν την παράσταση. Εκ προοιμίου το ήθελα, μα διαβάζοντας το έργο επαληθεύτηκα διπλά και τρίδιπλα. Το κείμενο σφράγισε τη σιγουριά να θέλω να συνεργαστώ με αυτή την ομάδα ανθρώπων σε ένα τόσο καλογραμμένο κείμενο, σε μια εξαιρετικά δυστυχή συγκυρία εποχής, που όμως είναι γόνιμη για να ειπωθούν κάποια πράγματα.

rejected: Τι σε συγκινεί περισσότερο στο ταξίδι αυτού του αγοριού;

Α.Ν.: Υπάρχει μια αθωότητα σε όλη τη διαδρομή. Από την πρώτη στιγμή ξεκινάνε πληγές... πόλεμος, το αγόρι αφήνει τους γονείς πίσω του-αποχωρίζεται τους δικούς του ανθρώπους, δουλεύει σε ένα εργοστάσιο και δέχεται εκμετάλλευση από τον περίγυρο. Αλλά την αθωότητά του, δεν την χάνει, διότι θέλει να φτάσει στο Λονδίνο. Είναι ο προορισμός του. Δεν "σκοτώνει" την αθωότητα του, με κανένα τρόπο. Την κρατά βαθιά μέσα του, δυνατή, μέχρι το τέλος. Αυτό με συγκινεί.

Άγγελος Νεράντζης

rejected: Σημασία έχει το ταξίδι κι όχι η Ιθάκη, αλλά στην περίπτωσή του, το πώς θα διαχειριστεί και την δική του Ιθάκη, το Λονδίνο, είναι ένα θέμα...

Α.Ν.: Φτάνοντας στο Λονδίνο ξεκινά ένας καινούργιος αγώνας για επιβίωση. Τα πράγματα είναι δύσκολα και εκεί. "Δεν είναι ο παράδεισος, αλλά είμαστε ζωντανοί", του λέει κάποια στιγμή ο αδερφός του.

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

"Ήθελα να κάνουμε μια τίμια δουλειά που δεν θα έχει κάτι ψεύτικο. Πάλεψε όλη η ομάδα για αυτό"

rejected: Κατά τη διάρκεια των προβών, δεν φοβήθηκες πώς θα διαχειριστείς την ερμηνεία σου, σε μια εποχή που το προσφυγικό είναι μέγα ζήτημα και πρόκειται για ένα έργο που απευθύνεται και σε παιδιά;

Α.Ν.: Όχι, δεν το φοβήθηκα στιγμή! Ήθελα, σε αυτές τις συνθήκες, πολύ περισσότερο από όσο με φαντάζομαι, να παίξω αυτό το έργο κι αυτό το ρόλο. Αδιαπραγμάτευτα, δεν φοβήθηκα στιγμή. Το ήθελα με όλη μου τη δημιουργικότητα και το είναι, να υποδυθώ αυτόν τον χαρακτήρα και να τον επικοινωνήσω με τον κόσμο. Ήθελα να κάνουμε μια τίμια δουλειά που δεν θα έχει κάτι ψεύτικο. Πάλεψε όλη η ομάδα για αυτό. Γι' αυτήν την αλήθεια του κειμένου.

rejected: Πού στεναχωριέσαι με τον χαρακτήρα που υποδύεσαι; Σε ποια πτυχή του χαρακτήρα του;

Α.Ν.: Δεν τον στεναχωριέμαι. Καταλαβαίνω ποιες είναι οι δύσκολες στιγμές του χαρακτήρα, με συγκινούν αυτές. Αλλά, ο ίδιος δεν σταματά πουθενά. Συνεχώς προχωράει με το πείσμα και τη χαρά που τον χαρακτηρίζει. Μονίμως με συγκινεί. Ποτέ δεν με στεναχωρεί.

rejected: Μένει πιστός στο όραμά του...

Α.Ν.: Είναι ωραίος άνθρωπος. Δεν δίνει σημασία σε ό,τι άσχημο του συμβαίνει. Απλά το βιώνει, το ξεπερνά και συνεχίζει. Δεν είναι θαυμαστό, αυτό, από μόνο του;

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

"Εξαιρετική πρωτοβουλία του Κρατικού να στείλει αυτήν την παράσταση στην Περιφέρεια. "

rejected: Πήγατε περιοδεία στη Βόρεια Ελλάδα, με αυτήν την παράσταση. Σημαντική εμπειρία το κλιμάκιο του Κ.Θ.Β.Ε. να παρουσιάζει αυτήν την παραγωγή σε επαρχιακές πόλεις...

Α.Ν.: Εξαιρετική πρωτοβουλία του Κ.Θ.Β.Ε. να στείλει μια παράσταση για παιδιά, πόσο μάλλον τη συγκεκριμένη, στην Περιφέρεια. Αλλιώς, ο κόσμος στην επαρχία αναμένει μόνο θιάσους από την Αθήνα. Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος οφείλει να έχει παντού δράση και χαίρομαι που το κάνει και μετέχω σε αυτή. Η εμπειρία είναι υπέροχη γιατί είμαστε και ωραία παρέα σαν ομάδα, εντός και εκτός σκηνής. Όλοι μας αγαπάμε αυτήν την παράσταση. Και την απολαμβάνουμε. Έχει προσθέτως και μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό, οπότε μόνο σαν σπουδαία εμπειρία λειτουργεί μέσα μου.

rejected: Ξεχωρίζεις κάποια παράσταση που κάνατε;

Α.Ν.: Όταν παίξαμε στην Αλεξανδρούπολη, μια κυρία ήρθε στα καμαρίνια και ήταν εξίσου-ίσως και περισσότερο-συγκινητική από τη παράσταση. Ο τρόπος που μας κοιτούσε και έπιασε του καθενός το χέρι, σφίγγοντάς το, λέγοντάς μας, ουσίας πράγματα... δεν ξεχνιέται

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

"Κάνω θέατρο για την επαφή με το κείμενο και τους ανθρώπους. "

rejected: Το θέατρο είναι ένα σφίξιμο στο χέρι;

Α.Ν.: Δεν ξέρω αν αυτό είναι το θέατρο. Πάντως, αυτό το σφίξιμο στο χέρι, εγώ δεν διατίθεμαι να το ξεχάσω. Είναι ένας από τους πάρα πολλούς λόγους που επέλεξα να κάνω θέατρο. Κάνω θέατρο για την επαφή με το κείμενο και τους ανθρώπους. Τώρα πια το ξέρω. Επαφή με τους ανθρώπους πάνω και κάτω από τη σκηνή. Είναι μια στιγμή στη ζωή ενός ηθοποιού, πολύ ιδιαίτερη. Διαπραγματεύεσαι ένα κείμενο, έναν άνθρωπο πάνω στη σκηνή και έναν από κάτω. Μεγάλο το βάρος όλου αυτού, μα το αποτέλεσμα σε αποζημιώνει μαγικά.

rejected: Βρέθηκες στην Ειδομένη, μαζί με το καλλιτεχνικό διευθυντή του Κ.Θ.Β.Ε. Γιάννη Αναστασάκη και την συνάδελφό σου ηθοποιό Πέλλα Μακροδημήτρη. Είδες το ίδιο το έργο, ζωή-πραγματικότητα ολόγυρά σου. Πρέπει να ήταν σοκαριστικό...

Α.Ν.: Βρέθηκα στην Ειδομένη να μιλήσω για την παράσταση στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ και ξαφνικά ένιωσα πολύ λίγος μπροστά στην κατάσταση, για να μιλήσω για το έργο. Θα μπορούσαν να μιλήσουν αυτοί οι άνθρωποι που ήταν εκεί και ξέρουν καλύτερα, ό,τι εγώ περιγράφω με τους υπόλοιπους στην παράσταση. Οι άνθρωποι εκεί είναι σε τεταμένη κατάσταση. Στα όρια. Δεν έχω κάτι περισσότερο από αυτούς να πω. Επειδή το βλέπω, γι' αυτό μπορώ και κάνω Τέχνη. Αν ήμουν μέσα σε αυτό, θα σκεφτόμουν μόνο την επιβίωση.

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

"Το πιο σωστό θα ήταν εμείς κι αυτοί να παράγουμε ένα κοινό πολιτισμό. Να πάρουμε, να δώσουμε"

rejected: Είμαστε διατεθειμένοι να δεχτούμε τη διαφορετικότητα στην Ελλάδα; Να συγκατοικήσουμε με το διαφορετικό;

Α.Ν.: Μπορώ να μιλήσω μόνο για μένα, όχι εξ ονόματος των Ελλήνων. Αυτοί οι άνθρωποι είναι σε μια δύσκολη κατάσταση. Δεν θέλουν να μείνουν στην Ελλάδα. Η Ελλάδα δεν έχει να τους προσφέρει εργασιακά σε επίπεδο ζωής. Ένα ποσοστό αυτών των ανθρώπων μπορεί να αφομοιωθεί από την Ελλάδα. Βέβαια, δεν ξέρω αν είναι σωστό η αφομοίωση να συμβεί. Το πιο σωστό θα ήταν εμείς κι αυτοί να παράγουμε ένα κοινό πολιτισμό. Να πάρουμε, να δώσουμε.

rejected: Ταυτόχρονα, δεν ζούμε την εποχή της ανθρωποφαγίας;

Α.Ν.: Η ανθρωποφαγία είναι αποτέλεσμα της κρίσης. Η Ελλάδα στην πολιτική-εν γένει-κρίση που ζει, παλεύει για την επιβίωση. Ο Έλληνας προσπαθεί να ζήσει. Και μάλιστα και εις βάρος κάποιου άλλου. Είναι λυπηρό, μα πραγματικό. Οφείλουμε να προσπαθούμε για καλύτερη συνθήκη στη ζωή μας. Πρώτα οι αξίες χάθηκαν κι έπειτα έφυγαν τα χρήματα από την τσέπη. Ένας λαός που έμαθε να ζει πλουσιοπάροχα και άξαφνα βρέθηκε σε κρίση, δεν μπορεί να το διαχειριστεί. Χάσαμε κάθε αξία. Προσπαθούσαμε να γίνουμε όσο καλύτερα -φαινομενικά- νεόπλουτοι γινόταν! Δεν μας έκανε η απλή ζωή. Ε, αυτήν την απληστία και τη λαιμαργία θα την πληρώσουμε.

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

"Να κάνουμε πράγματα με ανθρώπους γύρω μας, που μπορούμε και έχουμε ανάγκη να επικοινωνήσουμε"

rejected: Οι συνομήλικοί σου, που μεγάλωσαν σε αυτήν τη "φούσκα" τώρα πια αισθάνεσαι πως μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα;

Α.Ν.: Η δική μου γενιά μεγάλωσε στην πλήρη αφθονία. Γεννήθηκα το 1992. Μέσα στο "ΠΑ.ΣΟ.Κ" της εποχής. Όλα ήταν δεδομένα και αυτονόητα. Τελειώναμε το Λύκειο με την προστασία των γονιών μας και φεύγαμε για σπουδές με την Ελλάδα να μπαίνει μέσα στη κρίση. Σταδιακά συνειδητοποιούμε πως τίποτα δεν είναι δεδομένο. Δεν χρειαζόμαστε ζωή σε αμπαλάζ. Η ζωή θέλει ουσία. Ειδάλλως δεν αξίζει. Τα πολλά και ακριβά ρούχα, τα αμάξια και η πολυτέλεια δεν κάνουν τη ζωή ουσιαστική. Αλλού είναι το θέμα. Να κάνουμε πράγματα με ανθρώπους γύρω μας, που μπορούμε και έχουμε ανάγκη να επικοινωνήσουμε. Έτσι γίνεται ο ασφαλής και ουσιαστικός τρόπος ζωής. Εγώ έτσι το αισθάνομαι και το προσπαθώ...

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

"Η μοναξιά πολεμιέται στον σύγχρονο τρόπο ζωής, φτάνει να το θέλεις"

rejected: Μέσα στην κρίση ο άνθρωπος δεν κλείνεται περισσότερο στον εαυτό του, αντί να γίνεται εξωστρεφής και ανοιχτός στην επικοινωνία; Δεν ζούμε την εποχή της μοναξιάς των νέων, που σερφάρουν στο internet, κάνοντας chat και δεν έχουν την επαφή με τους άλλους;

Α.Ν.: Συμβαίνει. Όντως! Οφείλουμε να το αλλάξουμε. Γιατί να μιλήσω στο ίντερνετ; Θα βγω μια βόλτα. Με έναν άνθρωπο που θέλω, που αξίζει να κάνω παρέα και από κοντά. Όχι απρόσωπα. Όχι πίσω από λέξεις και πληκτρολόγια. Αλλά δια ζώσης και απλά. Η μοναξιά πολεμιέται στον σύγχρονο τρόπο ζωής, φτάνει να το θέλεις. Είμαι αισιόδοξος. Από θέση αισιόδοξος.

rejected: Τελειώνοντας, η δικιά σου βαλίτσα μέσα της, τι διαθέτει και πορεύεσαι στη ζωή και το σανίδι;

Α.Ν.: Η δική μου βαλίτσα θέλω να έχει ειλικρίνεια, σε όλους και σε όλα. Σε ό,τι κάνω και με όποιον συναναστρέφομαι. Η δική μου βαλίτσα θέλω να έχει χιούμορ, φαντασία, χρόνο και δουλειά πάνω σε αυτό που έχω επιλέξει.

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

INFO Παράστασης.

Το αγόρι με τη βαλίτσα

Συγγραφέας: Μάικ Κένι
Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου,
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Σιώνας,
Σκηνικά: Κατερίνα Κ. Παπαγεωργίου
Κοστούμια: Κατερίνα Κ. Παπαγεωργίου,
Μουσική: Δημήτρης Τασούδης,
Φωτισμοί: Μιχάλης Σιώνας,
Χορογραφία: Έντγκεν Λάμε,
Βοηθός σκηνοθέτη: Στεφανία Ζώρα,
Οργάνωση παραγωγής: Δημοσθένης Πάνος

Ηθοποιοί
Βλαχοπούλου, Λίλα (Κρίσια)
Καραμήτρη, Μαρία (Μητέρα/ Οδηγός/ Βοσκός/ Γριά/ Ναυτικός)
Καρτόκης, Δημήτρης (Πατέρας/ Άνθρωπος/ Ναυτικός/ Γέρος)
Νεράντζης, Άγγελος (Ναζ)
Παπαδόπουλος, Τιμολέων (Λαθρέμπορος/ Στρατιώτης/ Έμπορος/ Αδελφός/ Ναυτικός)

Δείτε το αφιέρωμα του rejected στην παράσταση: Το Αγόρι Με Τις Βαλίτσες Όλων Μας

8, 9 & 10 Απριλίου 2016, στο Βασιλικό Θέατρο. Δείτε περισσότερα εδώ

Άγγελος Νεράντζης
Άγγελος Νεράντζης

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης