'Είμαστε 'κλειδωμένα' σώματα και μαγκωμένες φωνές'

Ανερχόμενος ηθοποιός με ταλέντο και επίγνωση. Επίγνωση στο ποιος είναι, τι θέλει να κάνει και πώς. Ένα κυριακάτικο πρωινό μετά από την παιδική παράσταση που πραγματοποιεί με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ Θεσσαλονίκης, o Αναστάσης Ροϊλός μοιράστηκε σκέψεις του, στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

rejected: Φέτος το χειμώνα πρωταγωνίστησες στο θέατρο ΠΟΡΤΑ της Αθήνας, στην παράσταση "This is war". Τι κρατάς από αυτή την εμπειρία;

Α.Ρ.: Ήταν όντως εμπειρία αυτή η παράσταση. Ήταν ένα μεγάλο άνοιγμα για μένα-καταρχάς το γεγονός ότι μετακόμισα στην Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη είναι πατρίδα μου. Έφυγα από τους ανθρώπους μου και τις επαγγελματικές ασφάλειές μου. Ήθελα να δοκιμάσω πώς είναι να δουλεύεις αλλού. Το θέατρο ΠΟΡΤΑ που με κάλεσε ήταν στήριγμα και βάση. Δούλεψα με ένα ξένο σκηνοθέτη-πολύτιμη συνεργασία. Είδα έναν άλλο τρόπο δουλειάς. Ο ένας μήνας προβών δεν ήταν τίποτε το τρομερό, όπως νομίζουν αρκετοί. To "Insenso" είχε, αντίστοιχα, τόση χρονική διάρκεια προβών. Είναι πολλά που κρατάω που δε μπορούν ίσως ακόμη να γίνουν λέξεις αν δεν περάσει λίγος καιρός.

...σημασία έχουν οι άνθρωποι και τι κάνουμε ο ένας για τον άλλο. Ή ακόμη καλύτερα τι κάνουμε μαζί

rejected: Στο θέατρο οι άνθρωποι μετράνε. Και φαντάζομαι, κάπως έτσι ξεκίνησε η δημιουργία της παιδικής παράστασης "Εμπρός λοιπόν όλοι μαζί" που παρουσιάζεται στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ, πάνω σε παραμύθια του Ευγένιου Τριβιζά, μαζί με τον Κώστα Βοζίκη.

Α.Ρ.: Σαφώς, σημασία έχουν οι άνθρωποι και τι κάνουμε ο ένας για τον άλλο. Ή ακόμη καλύτερα τι κάνουμε μαζί, για να επωφεληθούμε όλοι. Έχω ανάγκη να περνάω καλά σε αυτό που κάνω και να περνάει και ο άλλος καλά μαζί μου, είτε θεατής είτε συνεργάτης. Και κάπως έτσι ξεκίνησε η ιδέα αυτής της μουσικής παράστασης για παιδιά. Ή πιο σωστά, όπως σκεφτόμουν τη δραματοποιημένη αφήγηση παραμυθιών, ακόμη κι όταν την έκανα μόνος μου στο πατάρι του "Οξυγόνου" το 2013, μια παράσταση-αφήγηση-περφόρμανς "για παιδιά με τους γονείς τους". Η συμμετοχή όλων των θεατών είναι απαραίτητη. Αυτό είναι και η βάση πίσω από αυτό που αρχίσαμε αργότερα, και κάνουμε μέχρι σήμερα με τον Κωστή.

Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

rejected: Τι αγαπάς περισσότερο στον Ευγένιο Τριβιζά;

Α.Ρ.: Έχω μεγάλο "θέμα" με την γλώσσα. Ο Ευγένιος Τριβιζάς πέρα από την απίστευτη φαντασία που διαθέτει, κάνει χρήση ενός πλούσιου λεξιλογίου, που με συγκινεί. Έχουμε να κάνουμε με μια ιδιαίτερη περίπτωση δημιουργού. Αφενός χρησιμοποιεί άριστα τη γλώσσα και αφετέρου την υπερβαίνει φτιάχνοντας καινούργιες λέξεις. Δημιουργεί εντελώς καινούργιους κόσμους, ενώ παράλληλα προσεγγίζει άγνωστα μέρη του δικού μας, μέσα από το πρίσμα της φαντασίας. Ήδη ένας εγκληματολόγος-παραμυθάς, μοιάζει ο ίδιος με γοητευτικό χαρακτήρα μυθιστορήματος. Κάθε παιδί διαβάζοντας Τριβιζά, ασχέτου ηλικίας, αφομοιώνει αυτό που του αναλογεί.

rejected: Το να κάνεις μία παιδική παράσταση και το αγνό να περάσει στην πλατεία του θεάτρου σε παιδιά και γονείς κάθε ηλικίας, είναι δύσκολο....

Α.Ρ.: Ναι. Όλα τα ωραία νομίζω είναι. Δε θέλω να λέω πράγματα για τη δουλειά μου. Προτιμώ οι άλλοι να μιλάνε γι αυτήν. Με νοιάζει να κάνω αυτό που κάνω όπως το πιστεύω-αλλά όλοι αυτό δε θέλουν; Κρινόμαστε, προφανώς, από το αποτέλεσμα.... στο θέατρο πολλές φορές μπορεί να ξεκινήσεις με ένα στόχο και αλλού να καταλήξει η δουλειά σου.

Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

Μεγάλη κουβέντα το τι γίνεται, το τι φαίνεται και το τι τελικά προσλαμβάνει ο καθένας.

rejected: Η πρόθεση μετράει να είναι καθαρή;

Α.Ρ.: Δεν μπορώ να πω σίγουρα. Γιατί από την άλλη αν είναι καθαρή η πρόθεση στο αποτέλεσμα -και λέω στο αποτέλεσμα, όχι στα λόγια- δε σημαίνει αυτομάτως ότι πέρασε κάτι και στο αποτέλεσμα; Μεγάλη κουβέντα όμως το τι γίνεται, το τι φαίνεται και το τι τελικά προσλαμβάνει ο καθένας.

rejected: Η έκθεση στη σκηνή είναι δύσκολη ιστορία;

Α.Ρ.: Σαφώς. Πάντα η μάχη με τους φόβους μου γιγαντώνεται λίγο πριν βγω στη σκηνή, σε σχέση πάντα και με το τι έχω να κάνω. Ειδικά σε πρωινή παράσταση, το σώμα και το μυαλό πρέπει να ενεργοποιηθούν και να φτάσουν γρηγορότερα σε μια θερμοκρασία. Η βραδινή παράσταση έχει τελείως διαφορετική προετοιμασία. Στις πρωινές έχω από βραδύς το φόβο "θα είναι το σώμα έτοιμο;".... η Τελειομανία και η Λεπτομέρεια είναι δύο μικρές φίλες μου, πίνουν καφέ ή τσάι πίσω από τα αυτιά μου ή κάνουν τζόκινγκ από ώμο σε ώμο.

Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

Πλέον ξέρω τι θέλω να κάνω και αυτό με γεμίζει.

rejected: Το σωματικό θέατρο είναι ανάγκη σου;

Α.Ρ.: Ναι, περί ανάγκης πρόκειται, το σιγούρεψα. Πάντα μου αρέσει να πειραματίζομαι. Δοκιμάζουμε και δοκιμαζόμαστε, μπαίνοντας με το 100% σου, θα καταλάβεις πιο γρήγορα για πού είσαι. Είναι πολύ απελευθερωτικό να ξέρεις τι σου ταιριάζει. Για να μη κυνηγάς σκιές. Πλέον ξέρω τι θέλω να κάνω και αυτό με γεμίζει.

rejected: Σημαντικό να ξέρεις τι θέλεις να κάνεις. Να μη ρίχνεις νερό στο κρασί σου.

Α.Ρ.: Ισχύει αυτό που λες. Είναι όμως και φορές που είμαι απόλυτος και μόλις το νιώσω, πιέζω στην αντίθετη πλευρά τον εαυτό μου, μήπως και με βγάλει κάπου καλύτερα. Κάποιες φορές το ένστικτο είναι σωστό, και χαίρομαι. Άλλες όχι, και θα πρέπει να το ξεπεράσω. Άλλωστε, δεν έχουν συνταγή αυτά τα πράγματα.

Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

rejected: Αγαπάς το σωματικό θέατρο. Αισθάνεσαι ότι στην καλλιτεχνική Ελλάδα, αυτού του είδους το θέατρο έχει το μερίδιο που του αναλογεί;

Α.Ρ.: Νομίζω, ναι. Όλοι έχουμε σώμα αλλά δεν το χρησιμοποιούμε, δεν το ψάχνουμε όλοι το ίδιο σε βάθος. Βλέπεις καμιά φορά ανθρώπους που είναι σαν ξένοι μέσα στο ίδιο τους το σώμα. Τα εκφραστικά μας μέσα είναι κλειδωμένα. Μια κοινωνία που "κλειδώνει" τα σώματα, είναι λογικό να έχει μικρό μερίδιο στο σωματικό θέατρο, έχει αυτό που της αντιστοιχεί.

Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

rejected: "Κλειδώσαμε" σαν κοινωνία;

Α.Ρ.: Είμαστε "κλειδωμένα" σώματα και "μαγκωμένες" φωνές.

rejected: Πάλι καλά που είναι μαγκωμένες οι φωνές. Μήπως δυσκολευόμαστε και να αρθρώνουμε λέξεις;

Α.Ρ.: Όπου νιώθεις άνετα, μιλάς. Παίζει ρόλο σε ποιον μιλάς. Θα γίνω αποδεκτός;...Όλα λειτουργούν, αναλόγως.

Αναστάσης Ροϊλός

rejected: Στις μέρες μας, περπατάς στο δρόμο, σε σκουντάνε και ούτε καν γυρνάνε να σε κοιτάξουν. Όχι να σου πουν μια μηχανική συγγνώμη!

Α.Ρ.: Αυτό το περιστατικό που λες είναι "μάγκωμα" στο σώμα, που προέκυψε από "μάγκωμα" μυαλού που περνά και στον λόγο.

rejected: Τι σε φοβίζει στις μέρες μας;

Α.Ρ.: Υπάρχουν στιγμές που δε φοβάμαι τίποτε και στιγμές που με φοβίζουν τα πάντα. Προσπαθώ να ξεπερνάω φόβους. Λυπάμαι σταθερά όμως, για πολλά πράγματα. Ευτυχώς έχουμε τα παραμύθια και τη φαντασία..

Αναστάσης Ροϊλός
Αναστάσης Ροϊλός

INFO Παράστασης

'Εμπρός, λοιπόν, όλοι μαζί' του Ευγένιου Τριβιζά @ Θέατρο Αυλαία

Συντελεστές
Συγγραφέας: Ευγένιος Τριβιζάς
Στη σύλληψη, τη σκηνοθετική επιμέλεια και επί σκηνής οι: Αναστάσης και Κωστής Βοζίκης

Δείτε το Δελτίο Τύπου για περισσότερες πληροφορίες

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης