'Δίνω αγάπη στον διπλανό μου, με την ελπίδα να πάει παραδίπλα'

Η Άννα Ευθυμίου είναι ταλαντούχα, λαμπερή και πατάει στη γη. Ταυτόχρονα, όταν αγγίζει το θεατρικό σανίδι, γίνεται κάτι σαν αερικό. Κεντρίζει το βλέμμα σου και χάνεσαι να απολαμβάνεις ως θεατής, την υποκριτική της δεινότητα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, το σπουδαίο ρεπερτόριο που έχει κληθεί να ερμηνεύσει και το ότι πάντα βγαίνει νικήτρια σε αυτή την αναμέτρηση. "Βυσσινόκηπος" σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, "Αρρώστια της νιότης" σε σκηνοθεσία Πέμυς Ζούνη, "Νίνα" στο "Γλάρο" σε σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου και τώρα "Βόυτσεκ", η τρέχουσα παραγωγή του ΚΘΒΕ, με την υπογραφή του Σταύρου Τσακίρη. Ένα βράδυ που ΄βρέχε, που 'βρέχε μονότονα, βρεθήκαμε για το rejected στο Βασιλικό Θέατρο, να συζητάμε τη ζηλευτή θεατρική της πορεία. Γεννημένη πρωταγωνίστρια -η καλύτερη της γενιάς της- σε μια συζήτηση ουσίας...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας

το απόσπασμα:

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

rejected: Όταν πρωτοδιάβασες τον "Βόυτσεκ" τι σου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση σε αυτήν την ιστορία και τα τέσσερα χειρόγραφα;

Α.Ε.: Πρόκειται για ένα αφαιρετικό και άκρως ποιητικό κείμενο. Θυμάμαι πως είχα μεγάλη περιέργεια για το τι έχει στο μυαλό του ο σκηνοθέτης μας γι' αυτό το έργο και τον έκανε να το επιλέξει. Σκεφτόμουν το πώς θα το δουλέψουμε.

Όταν μιλάμε για επιβίωση κι όχι για ζωή, θαρρώ πως όλα αλλάζουν

rejected: Πώς τη δικαιολογείς τη "Μαρία", την ηρωίδα που ερμηνεύεις;

Α.Ε.: Η Λουίζα Αρκουμανέα που ανέλαβε τη δραματολογία και τους στίχους των τραγουδιών της παράστασης, κάποια στιγμή μιλώντας για το ρόλο μου, αναρωτήθηκε "ποιος μπορεί να κρίνει την ηθική των απελπισμένων;". Όταν μιλάμε για επιβίωση κι όχι για ζωή, θαρρώ πως όλα αλλάζουν. Προσωπικά δεν έχω βρεθεί στη δεινή θέση να μην έχω να φάω. Οπότε, δικαιολογώ πολλές καταστάσεις, όταν δεν μπορώ ούτε καν να τις φανταστώ.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

rejected: Η "Μαρία" για να επικοινωνήσει με τον άλλον, να τον αγαπήσει, πρέπει πρώτα να τον εκτιμήσει. "Κάποιος του είπε τι να κάνει κι εκείνος αμέσως το έκανε", αναφέρει κάποια στιγμή ο ρόλος σου.

Α.Ε.: Νομίζω, με αυτή τη φράση, η "Μαρία" θέλει κάτι άλλο να πει. Ντρέπεται που ο άνδρας της είναι ένα ανδρείκελο, ένα υποχείριο του λοχαγού. Το λέει με ένα τρόπο που εκτίθεται, διότι ντρέπεται.

rejected: Τι σε πληγώνει περισσότερο στη "Μαρία";

Α.Ε.: Είναι μια μητέρα που δεν μπορεί να χαρεί τη μητρότητα. Ούτε καν τη σχέση του πατέρα με το παιδί της. Έχει στο μυαλό της, τι θα κάνει όταν κλάψει το μωρό, πώς θα το ταΐσει. Πως θα ταΐσει και τον εαυτό της, έτσι ώστε να ταΐσει και το παιδί. Όλοι την κατηγορούν... ναι, εκδίδεται αλλά κάπως πρέπει να βρει λεφτά για να θρέψει το παιδί της. Τα λεφτά που βγάζει ο "Βόυτσεκ", ο πατέρας του παιδιού της, δεν αρκούν.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

Ο νέος θέλει πάντα να πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα.

rejected: Οι νέοι στις ερωτικές τους σχέσεις, "ρίχνουν νερό" στην ηθική τους; Την φτάνουν έως τον πάτο;

Α.Ε.: Επιστρέφουμε στο ρομαντισμό. Αυτό είναι πλέον της μόδας. Ισχύει, Γιώργο, πως το σεξ είναι πια τόσο εύκολα ελεύθερο και ελεύθερα πολλά περίεργα μονοπάτια πάνω του, ειδικά στην εποχή του internet.... Ο νέος θέλει πάντα να πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα. Ό,τι πάει κόντρα στο ρεύμα, στην καταπάτηση της ηθικής, του εύκολου κρεβατιού, είναι ο ρομαντισμός και αφορά ολοένα και περισσότερους εικοσάρηδες που γνωρίζω. Είναι παιδιά που δεν είναι της γενιάς του '90. Εκτιμούν τα πιο "λάου-λάου" βήματα στις γνωριμίες τους.

rejected: O "Βόυτσεκ" ως έργο στηλιτεύει πολλά κοινωνικά φαινόμενα...

Α.Ε.: Σε αυτό το έργο δικαιολογούνται πολλές κοινωνικές καταστάσεις που είναι μη αποδεκτές και κάνουν "τζιζ". Η πορνεία, η δολοφονία και όλα τα πταίσματα του έργου χρήζουν εξέτασης πριν κατηγορηθούν. Ο δολοφόνος δεν ξύπνησε μια μέρα κάπως και είπε θα σκοτώσει! Ούτε μια γυναίκα εκδίδεται, επειδή δεν έχει κάτι καλύτερο να κάνει. Είναι εύκολο να βάλεις ταμπέλα στον άλλον, να το κουβεντιάζεις με τους φίλους σου και να φαίνεσαι εσύ ο καλύτερος. Δεν είναι έτσι...

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

Αυτήν τη στιγμή, ένα παιδί γεννιέται και σε μια χώρα με πόλεμο. Είναι τύχη; Πρόκειται για ατυχία; Είναι πάντως λόγος να γράφονται έργα.

rejected: "Έσκασες στη πλάση με καμάρι, τώρα λύγισες σαν το κλωνάρι", είναι φράση του έργου...

Α.Ε.: Δεν είναι κρίμα αυτό; Η "Μαρία" κοιτάζει τα χρυσά σκουλαρίκια που της χάρισε ο "Λοχαγός' και σκέφτεται πως "ναι, είναι χρυσά σκουλαρίκια, αλλά τι να τα κάνω εγώ φτωχή που είμαι;"...."Γιατί να μην είμαι εγώ μία από τις πλούσιες ευγενικές κυρίες, που της προσφέρουν χειροφιλήματα;... Γιατί να γεννηθώ κοντά στη Λειψία, σε αυτές τις συνθήκες με αριστοκρατικό φυζίκ;" Αυτή τη στιγμή, ένα παιδί γεννιέται και σε μια χώρα με πόλεμο. Είναι τύχη; Πρόκειται για ατυχία; Είναι πάντως λόγος να γράφονται έργα.

rejected: Τα τέσσερα τελευταία έργα που πρωταγωνίστησες είναι ο "Βυσσινόκηπος", "Η αρρώστια της νιότης", ο "Γλάρος" και τώρα ο "Βόυτσεκ", όπου κάθε φορά κατέθετες μια προσωπική άρτια ερμηνεία. Το να πηγαίνεις στο επόμενο έργο, χρειάζεται επανεκκίνηση, μα και ό,τι εισέπραξες από την προηγούμενη "θεατρική βουτιά". Δεν είναι άκρως ψυχοφθόρο όλο αυτό;

Α.Ε.: Ρομαντικά θα σου απαντήσω. Κάθε φορά νιώθω ότι πρέπει να γνωρίσω έναν άνθρωπο. Να κατανοήσω τις πτυχές του χαρακτήρα ενός ρόλου. Σε ό,τι αφορά το τεχνικό κομμάτι, πάντα υπάρχουν προβλήματα και δυσκολίες. Όταν αυτά τα ξεπερνάς, είναι τεράστια η γλύκα. Στο "Βόυτσεκ", με κινητοποίησε άκρως δημιουργικά, ότι ενώ έπαιζα κάθε βράδυ τη "Νίνα" στο "Γλάρο", μελετούσα την "Μαρία", τα πρωινά μου. Αυτό το φοβήθηκα στην αρχή-λες και είχα παράλληλη σχέση (γέλια).... Ναι. Είναι δύσκολο, Γιώργο. Αλλά εμένα αυτό μου αρέσει να κάνω.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

rejected: Τι κρατάς από τη συνεργασία σου με το Σταύρο Τσακίρη;

Α.Ε.: Με πήγε κόντρα στις ευκολίες μου. Με ζόρισε. Δεν περνούσα πάντα καλά στη δουλειά, διότι δυσκολευόμουν να κάνω αυτό που μου ζητούσε. Αλλά όλοι μου οι φίλοι και γνωστοί μου είπανε "μακάρι να σου τυχαίνουν τέτοια, από εδώ και πέρα". Είδαν κάτι διαφορετικό πάνω μου. Είναι έξυπνος άνθρωπος ο Σταύρος Τσακίρης. Ο ηθοποιός έχει την ανάγκη, ρωτώντας το σκηνοθέτη του, να ξέρει να του απαντήσει τα πάντα. Αυτό στο προσφέρει ο Τσακίρης απλόχερα. Ειδικά σε αυτό το έργο που το αγαπά βαθιά. Ο Τσακίρης με έκανε να εμπιστευτώ τον τρόπο δουλειάς του. Ένας ηθοποιός θα καταλάβει τι θέλω να πω με αυτό. Είναι κατόρθωμα του σκηνοθέτη, να σε κάνει να τον εμπιστευτείς. Πέρα από τον σκηνοθέτη μου, αγάπησα τη συνεργασία με όλους τους συντελεστές της παράστασης. Εντός και εκτός σανιδιού. Υπήρξε ένας επαγγελματισμός και ένας σεβασμός ότι το κάναμε σοβαρά με όλο μας το είναι.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

Ήταν η χρυσή μου χρονιά φέτος...

rejected: Την χαίρεσαι επαγγελματικά αυτήν τη χρονιά;

Α.Ε.: Ψέματα να σου πω; Ήταν η χρυσή μου χρονιά φέτος! Όταν είχα πρόβες και παραστάσεις, σε "Βόυτσεκ" και "Γλάρο", δεν ήξερα τι να πρωτοαπολαύσω.

rejected: Τυχερός στις μέρες μας είναι ο καλλιτέχνης; Να δραπετεύει σε ένα δικό του σύμπαν;

Α.Ε.: Ναι. Σαφώς και είμαστε τυχεροί οι καλλιτέχνες. Αλλά κι αυτό που κάνουμε δεν είναι εύκολο. Θέλει γερό στομάχι. Όμως, η ανταμοιβή είναι τεράστια. Σε γλυκαίνει και σε καλύπτει σε όλα τα υπόλοιπα. Λησμονάς τα δύσκολα.

Με χαροποιεί που κάθε θεατής έχει την προσωπική του άποψη για ό,τι είδε.

rejected: Αισθάνεσαι ότι ο θεατής που έρχεται στο θέατρο, "παίρνει κάτι στο σπίτι του"; Επεξεργάζεται ό,τι παρακολούθησε ή οι ρυθμοί της ζωής δεν του επιτρέπουν κάτι τέτοιο;

Α.Ε.: Με χαροποιεί που κάθε θεατής έχει την προσωπική του άποψη για ό,τι είδε. Επιπροσθέτως, τους παρατηρώ που φεύγουν προβληματισμένοι από την παράσταση. Προβληματισμένοι σε ό,τι αφορά τα ηθικά ζητήματα που φωτίζει τούτο το κείμενο.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

Αν μπορείς να είσαι εντάξει με τον απέναντί σου, κάτι είναι κι αυτό.

rejected: Ανήκεις στους αισιόδοξους;

Α.Ε.: Ναι. Δεν μπορεί. Θα πάμε καλύτερα. Όχι σαν ανθρωπότητα -έχει γίνει μεγάλο κακό! Αλλά, ατομικά... δίνω αγάπη στο διπλανό μου, με την ελπίδα να πάει παραδίπλα. Αν αυτό είναι ικανό να αλλάξει ολόκληρο τον κόσμο πια.... γιατί υπάρχουν και κάτι "μεγαθήρια" που δεν τα σκοτώνεις με τίποτα. Δεν εξοντώνονται. Αν μπορείς να είσαι εντάξει με τον απέναντί σου, κάτι είναι κι αυτό.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

rejected: Τι αποζητάς κάθε βράδυ πάνω στο σανίδι, λίγο πριν ανέβεις; Υπάρχει "άτυπη συνομιλία" της Άννας με την εκάστοτε ηρωίδα, προς το κοινό;

Α.Ε.: Τι αποζητώ κάθε βράδυ;... Να πω μια ιστορία... Θέλω να πω μια ιστορία. Είναι κοινό στοιχεί, όλων των συναδέλφων μου.... έτσι νομίζω... συνωμοτικά, να πούμε μια ιστορία. Να σου παρουσιάσω ένα πρόσωπο, δίχως να το σχολιάσω, αλλά να αρθρώσω μέσω μιας ηρωίδας, μια ιστορία. Με συγκινεί η "Μαρία"-αλλά δεν θα στο πω ποτέ, από το σανίδι προς την πλατεία. Θα το κρατήσω για μένα. Θα προσπαθήσω να σου την κάνω αληθινή. Να είναι ατόφια ορθό ό,τι δεις πάνω στο σανίδι. Αλλά, το μεταξύ μας, ρόλου και εμού, είναι προσωπικό. Και εκεί πάντα μένει.

Άννα Ευθυμίου
Άννα Ευθυμίου

INFO Παράστασης

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
«ΒΟΫΤΣΕΚ» του Γκέοργκ Μπύχνερ
@ Bασιλικό Θέατρο

Συντελεστές:
Επεξεργασία κειμένου-Σκηνοθεσία-Φωτισμοί: Σταύρος Σ. Τσακίρης
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνικά-Κοστούμια- Flash animation: Αλέξανδρος Ψυχούλης
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Δραματoλογία-Στίχοι: Λουίζα Αρκουμανέα
Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης, Χρύσα Τουμανίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μελίνα Αποστολίδου
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Μαρία Μυλωνά
Οργάνωση παραγωγής: Αθηνά Σαμαρτζίδου
Οδηγός σκηνής: Γιάννης Παλαμιώτης

Άννα Ευθυμίου

Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Νεφέλη Ανθοπούλου (Μία Κυρία), Άννα Ευθυμίου (Μαρία), Γιώργος Κολοβός (Λοχαγός), Χρίστος Νταρακτσής (Έμπορος, Στρατιώτης) Ευγενία Πανταζόγλου (Μαργκρέτ), Χρήστος Παπαδημητρίου (Αντρές) Νικόλαος Πολοζιάνης (Στρατιώτης), Τάσος Ροδοβίτης (Αρχιτυμπανιστής), Αλεξία Σαπρανίδου (Φραντσίτα), Άννα Ευθυμίου (Βόυτσεκ), Γιάννης Τσάτσαρης (Κράχτης) Ορέστης Χαλκιάς (Καρλ), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Γιατρός).
Μουσική επί σκηνής παίζουν οι ηθοποιοί: Νεφέλη Ανθοπούλου (πιάνο), Γιώργος Κολοβός (κιθάρα), Νίκος Πολοζιάνης (κιθάρα), Τάσος Ροδοβίτης (ντραμς), Ορέστης Χαλκιάς (μπάσο).

Δείτε το Δελτίο Τύπου για περισσότερες πληροφορίες

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης