'Με συγκινεί οτιδήποτε έχει να κάνει με την αλήθεια των ανθρώπων'

Ένα απόγευμα που συναντήθηκα με την απλότητα. Τίποτα φτιασιδωμένο. Καμία διάθεση "περιτυλίγματος". Τη ζήλεψα την Άννα Μονογιού. Ξέρει να ζυγίζει τις καταστάσεις. Να αποκωδικοποιεί άμεσα τους ανθρώπους. Δεν θέλει τα πολλά τα λόγια σου η Άννα. Την αύρα σου και ένα βλέμμα, της αρκούν, για να σε πάρει από το χέρι και να σε οδηγήσει στη προσωπική της "άνοιξη". Ένα περιβόλι ολάνθιστο, όπου και οι "πεταλούδες ελεύθερες πετούν"...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Άννα Μονογιού

rejected: Όταν πρωτοδιάβασες το θεατρικό έργο που πρωταγωνιστείς στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ Θεσσαλονίκης "Οι πεταλούδες είναι ελεύθερες", τι σε συγκίνησε περισσότερο;

Α.Μ.: Με συγκινεί πάντα, οτιδήποτε έχει να κάνει με την αλήθεια των ανθρώπων. Οτιδήποτε περιγράφει τον άνθρωπο. Ανθρώπους σαν τους ήρωες αυτού του έργου, όλοι μας τους έχουμε συναντήσει. Έχω γνωρίσει άνθρωπο που είχε εκ γενετής πρόβλημα και το παλεύει, θεωρώντας το φυσιολογικό, και έχοντάς το εντάξει στη ζωή του, εναρμονισμένα. Η μάνα του έργου είναι μάνες πολλών φίλων μου. Μητέρες που αισθάνονται "άκρως απαραίτητες" για τους γιους. Ακόμη και η κοπέλα που υποδύομαι, μου είναι πολύ προσφιλής. Με την αφέλεια και την εξελισσόμενη ωριμότητα, που χαρακτηρίζει την ηρωίδα μου. Μια κοπέλα που ακολουθεί το ρεύμα της εποχής. Άνθρωποι της διπλανής πόρτας μας. Μη σου πω ότι, κάποια στιγμή, "υπήρξαμε" με παρόμοια συμπεριφορά και εμείς οι ίδιοι.

Πάντα θα υπάρχουν οι απλόχεροι άνθρωποι και ταυτόχρονα θα υπάρχουν κι όσοι διψούν για ανθρωποφαγία

rejected: "Βλέπουμε" την αγάπη, στην απέναντι πόρτα ή εθελοτυφλούμε;

Α.Μ.: Συμβαίνουν και τα δύο. Υπάρχει αλληλεγγύη και σεβασμός, ακόμη και στη διαφορετικότητα. Όταν, όμως, καθημερινά τα media μας καλλιεργούν το φόβο πως χανόμαστε και τρομοκρατούν με την εισβολή των προσφύγων, πάντα θα υπάρχουν και άνθρωποι που θα επηρεάζονται αρνητικά. Ό,τι και να κάνουμε, πάντα θα υπάρχουν οι απλόχεροι άνθρωποι και ταυτόχρονα θα υπάρχουν κι όσοι διψούν για ανθρωποφαγία. Είναι νομοτελειακό, να υπάρχουν και οι δύο κατηγορίες ανθρώπων. Αυτή είναι η κοινωνία μας. Οι άνθρωποι οι ωραία "έτσι" και οι κάπως "αλλιώς".

Άννα Μονογιού

rejected: Πιο πολλοί δεν θα έπρεπε να είναι "οι ωραία έτσι"; Όσοι σέβονται τον άνθρωπο;

Α.Μ.:Μακάρι να ήταν με τους "έτσι" όλα τα πράγματα. Αλλά πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που θέλουν "να πεθάνει η κατσίκα του γείτονα". Αυτό δεν αλλάζει. Καλλιεργείται κατά περιόδους η τάση, να κλείνεται ο άνθρωπος στο καβούκι του -κι από ανθρώπους που δεν έχουν καν τη πρόθεση, άλλα έχουν άθελά τους αποπροσανατολιστεί. Ευτυχώς, θα υπάρχουν πάντα και οι δοτικοί άνθρωποι να παλεύουν όσους παρασύρονται από την τηλεόραση και ό,τι βλέπουν σε αυτή.

rejected: Τα δελτία ειδήσεων έχουν γίνει οδηγός ζωής; Manual αντιμετώπισης καθημερινότητας;

Ο τρόπος που οι άνθρωποι των media χειρίζονται την τηλεόραση δεν είναι σωστός

Α.Μ.: κόσμος επηρεάζεται πολύ από τα δελτία ειδήσεων. Η μικρή οθόνη είναι μια χαρά ως μέσον. Ο τρόπος που οι άνθρωποι των media χειρίζονται την τηλεόραση δεν είναι σωστός. Είναι επικίνδυνο πράγμα το "διαίρει και βασίλευε". Ξέρουν πάρα πολύ καλά τι κάνουν, όσοι βρίσκονται πίσω από τους τηλεοπτικούς δέκτες. Είναι προμελετημένο έγκλημα. Με σωστό προγραμματισμό. Με ευφυΐα καταστρατηγημένο. Όχι με αφέλεια! Ειδάλλως, "θα έσβηνε" σε μία εβδομάδα.

rejected: Είχαμε μάθει τα τελευταία χρόνια σε μια "λαιμαργία", μια "δηθενιά" και μια "φούσκα" που έσκασε πλέον. Και υπάρχει κόσμος που θέλει να κρατηθεί, από τα κεκτημένα που είχε;

Α.Μ.: Όταν ένας κράτος θέλει να διαφθείρει, κάτι θα επιτευχθεί. Ζούσαμε στη κοινωνία της διαφθοράς. Έτσι ανατραφήκαμε, οπότε και δύσκολα αλλάζει όλο αυτό.

Άννα Μονογιού

Οι νέοι είναι πάντα η ελπίδα. Αυτό το πιστεύω και δεν διατίθεμαι να αλλάξω γνώμη

rejected: Οι νέοι είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν όλο αυτό το σαθρό κατεστημένο;

Α.Μ.: Οι νέοι είναι πάντα η ελπίδα. Αυτό το πιστεύω και δεν διατίθεμαι να αλλάξω γνώμη. Θέλω να πιστεύω πως οι νέοι θα αφήσουν πίσω τους πολλά άσχημα, θα αποκαλύψουν άλλα και πιο καθαροί θα προχωρήσουν σε ένα πιο ελπιδοφόρο μέλλον.

rejected: Οι νέοι λειτουργούν κυνικά στις ερωτικές τους σχέσεις, όπως η ηρωίδα σου, στο έργο, που δεν θέλει δεσμεύσεις;

Α.Μ.: Υπάρχει μια λαθεμένη εντύπωση για τον ορισμό της ελευθερίας στη μικρή ηλικία, όπως και της δέσμευσης. Κι είναι φυσικό, διότι δεν είναι της ηλικίας να γίνει κατανοητό. Πάντα έρχεται το πλήρωμα του χρόνου, για να κατανοήσουμε κάτι. Δεν είναι έγκλημα, το να νομίζει μια κοπέλα ότι ελευθερία σημαίνει 'είμαι μόνη μου'. Το να θέλει να πάει, όπου τραβά ο δρόμος, είναι δικαιολογημένο λόγω ηλικίας. Η κοπέλα που ερμηνεύω στο σανίδι, δεν θέλει να έχει ευθύνες σε μια σχέση. Εκεί που πάει να δεσμευτεί, το βάζει στα πόδια, τρέχοντας!

Άννα Μονογιού

rejected: Τι σε δυσκόλεψε στην ηρωίδα σου, στις "Πεταλούδες";

Α.Μ.: Δεν ήθελα να παλιμπαιδίζει. Ήθελα να υπάρχει μια γλυκύτητα αφέλειας, που να μη προκύπτει φορώντας μόνο ένα φουστανάκι, αλλά ως μια αύρα διάθεσης.

Γίνεσαι εύκολα φίλη με την Άννα Παναγιωτοπούλου. Είναι δοτικός άνθρωπος. Δοτικός άνθρωπος παντού. Και στο σανίδι και στη ζωή.

rejected: Τι εκτιμάς περισσότερο στην Άννα Παναγιωτοπούλου, που συνεργάζεστε για μία ακόμη φορά μαζί;

Α.Μ.: Η Άννα Παναγιωτοπούλου, ενώ είναι τόσα πολλά χρόνια σε αυτό το χώρο, έχεις την αίσθηση ότι συμπεριφέρεται δίχως να υπάρχουν αυτά τα χρόνια πορείας στο σανίδι. Την Άννα τη νοιάζει και την καίει η ανθρώπινη επαφή. Κι όχι, ό,τι γίνεται επί σκηνής, σώνει και ντε. Γίνεσαι εύκολα φίλη με την Άννα. Είναι δοτικός άνθρωπος. Δοτικός άνθρωπος παντού. Και στο σανίδι και στη ζωή.

Άννα Μονογιού

Όσο απομακρύνεσαι από τον εαυτό σου, είναι ακατόρθωτο να τον βρεις, πάνω στη σκηνή

rejected: Πού υστερεί το ελληνικό θέατρο;

Α.Μ.: Το ελληνικό θέατρο υστερεί στην αλήθεια του. Στην ουσία. Υστερεί στα κίνητρα. Από όσο μπορώ να καταλάβω, καθότι κατ΄ επιλογή, είμαι με το ένα πόδι μέσα, με το ένα πόδι έξω σε αυτό το χώρο, τα κίνητρα με προβληματίζουν. Η πρόθεση δεν μετρά στο θέατρο, αλλά πώς θα "ντύσουμε" ένα έργο και πώς θα το πλασάρουμε. Οι άνθρωποι πάνω στο σανίδι νοιάζονται για το πώς θα φανούν, πώς θα στηθούν πάνω σε αυτό. Πώς θα προβληθούν. Αλλά, η ουσία είναι αλλού. Όσο φεύγεις από την αυθεντικότητά του εαυτού σου, τόσο δύσκολα θα ερμηνεύσεις. Όσο απομακρύνεσαι από τον εαυτό σου, είναι ακατόρθωτο να τον βρεις, πάνω στη σκηνή. Αφήνουμε πίσω το αγνό. Το αληθινό κίνητρο που έχεις για να μπεις σε αυτό το χώρο.

rejected: Τι σε φοβίζει περισσότερο στις μέρες μας;

Α.Μ.: Ζούμε πολύ σκληρές εποχές. Πρόσφυγες που λες και μας συμβαίνει πρώτη φορά.. .με πονάει. Είμαι από Κύπρο και οι γονείς μου έζησαν παρόμοιες ιστορίες. Στο πρόσφατο, "διπλανό" μας παρελθόν... Με πονάει αυτή η σκληρότητα.

rejected: Ο φασισμός στην εποχή μας έκανε άσχημο παιχνίδι...

Α.Μ.: Ο φασισμός καλλιεργήθηκε έξυπνα. Μας λείπει η παιδεία. Από τα σπίτια και τα σχολεία μας.

Άννα Μονογιού

rejected: Το δικό σου "πικ-νικ", σαν αυτό στις "Πεταλούδες", τι θα εμπεριείχε;

Α.Μ.: Στο σπίτι μου, με την οικογένειά μου, τον αγαπημένο μου. Οι άνθρωποι με ευχαριστούν. Οι δικοί μου άνθρωποι και μόνο. Φεύγω από το θέατρο και τρέχω στη "φωλιά" μου, με χαρά και λαχτάρα. Στο σπίτι μου.

rejected: Σε ποιο μειονέκτημα σου, τελευταία, "έχεις πέσει επάνω" και θέλεις να το καλυτερεύσεις;

Α.Μ.: Θέλω όσο μεγαλώνω να γλυκαίνω, παρατηρώντας γύρω μου τις καταστάσεις. Υπήρξα απόλυτη. Ιδεολογικά, όταν κάτι δεν ήταν στους αξιακούς μου κανόνες, ήμουν αρνητική. Τώρα πια, "στρογγυλεύω". Πρέπει όλοι μας να το κάνουμε. Όχι να δικαιολογούμε. Να κατανοούμε. Αυτό έχω πλέον ανάγκη στη ζωή μου. Να μην ψάχνω τη δικαιολογία. Να εστιάζω στην κατανόηση...

Άννα Μονογιού

INFO Παράστασης

«Οι Πεταλούδες Είναι Ελεύθερες»

Πέμπτη-Σάββατο στις 21:00, Τετάρτη, Κυριακή στις 20:00 στο Θέατρο Αυλαία

Συντελεστές
Κείμενο: Leonard Gershe
Μετάφραση: Αλέξης Καλλίτσης
Σκηνοθεσία: Άννα Παναγιωτοπούλου
Σκηνικά-Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκορού
Φωτισμοί: Αντώνης Διρχαλίδης
Μουσική: Διονύσης Τσακνής
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφιδάς, Νώντας Στυλιανίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Τσούρμας

Παίζουν
Άννα Άννα Παναγιωτοπούλου, Σταύρος Καραγιάννης, Άννα Μονογιού, Γιώργος Τσούρμας

Δείτε το αφιέρωμα του rejected στην παράσταση

Δείτε το Δελτίο Τύπου για περισσότερες πληροφορίες

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης