Είμαστε συναισθηματικά αναλφάβητοι

Καταρχήν είναι χαρισματικός άνθρωπος και αμέσως-αμέσως λαμπερός ηθοποιός. Έρχεται και κολλάει το ένα δίπλα στο άλλο, στην περίπτωση του Αντώνη Λουδάρου. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Ούτε όταν- για ένα δευτερόλεπτο- εκεί που μιλάμε, αισθάνομαι πως δεν ακούω τη φωνή του, αλλά την καρδιά του να μου μιλά...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* επιμέλεια | τάσος θώμογλου + οδυσσέας κοσμάτος
Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: O Γιάννης, ο ήρωας που υποδύεσαι στο "Μήλο", την θεατρική κωμωδία που τούτο το καλοκαίρι ξεκίνησε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και πρωταγωνιστείς, είναι ένας τύπος που θέλει να γίνει υποδιευθυντής, θέλει "μια γυναίκα από σπίτι" και μια στρωμένη ζωή. Όλα να είναι τακτοποιημένα.

Α.Λ.: Ο "Γιάννης" θέλει έναν άνθρωπο, έναν σύντροφο. Θέλει το έτερον ήμισυ για να ζήσει μια ωραία οικογενειακή ζωή. Είναι με τα λίγα ευτυχισμένος. Δεν θέλει πολλά. Θέλει ένα ζεστό χέρι, μια ωραία ματιά να τον παρακολουθεί, για να πορευθεί στη ζωή του. Δεν έχει όνειρα και φιλοδοξίες για να γίνει κάτι σπουδαίο. Θέλει ήρεμα πράγματα. Θέλει αγάπη και φροντίδα. Και όλα γίνονται. Ενώ, η γυναίκα που βρίσκει, φαινομενικά, είναι το ακριβώς αντίθετο. Είναι γυναίκα καριέρας. Μια γυναίκα που θέλει να ζήσει το μεγάλο όνειρο της καριερίστας. Πώς γίνεται αυτοί οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι άνθρωποι να πορευθούν μαζί στη ζωή και να ενωθούν σε μια ψυχή;

rejected: Τα ετερώνυμα έλκονται;

Α.Λ.: Αυτό ακριβώς μας λέει η παράσταση. Τα ετερώνυμα έλκονται. Μέσα από ωραίες κωμικές καταστάσεις, γέλιο και συγκίνηση.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Πόσο κοντά σαν χαρακτήρας, είσαι Αντώνη, στο ρόλο που υποδύεσαι;

Α.Λ.: Θα ήθελα να είμαι κοντά στον χαρακτήρα του. Δυστυχώς κάνω ένα επάγγελμα που είναι ανταγωνιστικό. Δεν κάνω ένα επάγγελμα του "αφανή ήρωα", αλλά είμαι μπροστά στα φώτα. Είναι τέτοια η δουλειά μου. Είμαι ψύχραιμος κι εγώ. Δεν έχουν πάρει τα μυαλά μου αέρα, θέλω να πιστεύω... Προσγειωμένος είμαι και θαρρώ βρίσκομαι αρκετά κοντά στον ήρωά μου. Τον καταλαβαίνω. Κατανοώ σε αυτά που ζητάει. Είμαι "κοντά του"...

Θέλω ηρεμία, τάξη και ασφάλεια. Όχι πάθη και τρομερή ανασφάλεια. Δεν περνάω πλέον καλά με αυτά.

rejected: Στο σπίτι θέλεις να γυρνάς και να βρίσκεις με το έτερον ήμισυ, την νηνεμία;

Α.Λ.: Καλομαγειρεμένο φαγητό; Καλό θα ήταν...Θέλω ηρεμία πλέον στον έρωτα. Είμαι αρκετά μεγάλος για να ασχοληθώ πια με τον έρωτα που έχει "πόλεμο". Θέλω ηρεμία, τάξη και ασφάλεια. Όχι πάθη και τρομερή ανασφάλεια. Δεν περνάω πλέον καλά με αυτά. Παλιά, όταν ήμουν πιτσιρικάς, ήθελα για να νιώθω ότι ζω, να ζω τον έρωτα σε τέτοια έκφανση. Αλλά, τώρα πια δεν το θέλω. Επιθυμώ μια "τακτοποίηση" στο ερωτικό κομμάτι. Θέλω την ψυχική μου ηρεμία.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Η νηνεμία δεν επιφέρει στη σχέση και μια φθορά σε βάθος χρόνου;

Α.Λ.: Πιστεύεις ότι δεν έχει φθορά κι όταν ζεις με έναν  άνθρωπο και συνέχεια είσαι στον τσακωμό;

Ο έρωτας οφείλει να είναι στο κυνήγι, στο δρόμο και το "παράνομο". Ο έρωτας με συγκατοίκηση κινδυνεύει πολύ.

rejected: Οριοθετούμε τη διαφορά στον έρωτα και την αγάπη;

Α.Λ.: Ακριβώς, όπως το λες. Ο έρωτας έχει πάθος, αλλά η συγκατοίκηση δεν τον βοηθά πάρα πολύ. Ο έρωτας είναι "κρυφός". Ο έρωτας οφείλει να είναι στο κυνήγι, στο δρόμο και το "παράνομο". Ο έρωτας με συγκατοίκηση κινδυνεύει πολύ.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Η νηνεμία και η αγάπη του άλλου προσώπου σε βοηθάει καλλιτεχνικά;

Α.Λ.: Γνωρίζοντας ότι θα γυρίσεις στο σπίτι και θα υπάρχει μια ησυχία, έχω μεγαλύτερη ώθηση για οτιδήποτε επαγγελματικό. Ζω ένα "μακελειό" στη δουλειά. Είναι δύσκολα τα πράγματα. Πρέπει να διαχειριστείς καταστάσεις, πράγματα, ανθρώπους, και να τους διαχειριστείς με την καλή έννοια. Είναι μια μάχη που δίνει καθένας μας στον επαγγελματικό του χώρο. Φαντάζεσαι να δίνει και μια μάχη μέσα στο σπίτι του;

Όλα έχουν τις συνέπειές τους. Αν φέρεσαι αγενώς προς τους άλλους, σημαίνει ότι φέρεσαι με αγένεια και στον εαυτό σου.

rejected: Τι σε στεναχωρεί σε αυτή τη καθημερινή "μάχη" στη δουλειά σου;

Α.Λ.: Η έλλειψη σεβασμού με ενοχλεί. Το να νιώθουν ότι εμείς μπορούμε να κάνουμε τα πάντα και να αγνοούμε τον διπλανό μας. Ακόμα κι αν κάτι είναι κακό για τον άλλον. Ότι εγώ μου επιτρέπεται να το κάνω, δίχως συνέπειες. Να σκεφτόμαστε τόσο ατομιστικά, δεν φαντάζεσαι πόσο με ενοχλεί! ... Όλα έχουν τις συνέπειές τους. Αν φέρεσαι αγενώς προς τους άλλους, σημαίνει ότι φέρεσαι με αγένεια και στον εαυτό σου. Όταν φέρεσαι χωρίς σεβασμό στους άλλους, πάει να πει ότι δεν σέβεσαι ούτε και τον ίδιο σου τον εαυτό. Οτιδήποτε κάνουμε, όποια επιλογή μας, δείχνει και το ποιοι είμαστε. Είναι αλληλένδετα-δεν είναι ανεξάρτητα. Με ενοχλεί η αγένεια. Με ενοχλεί  που δεν μπορούμε να αντιληφθούμε πως κάτι μπορεί να είναι μια πράξη αγένειας, μια έλλειψη σεβασμού στον άλλον. Τα περνάμε όλα στο ντούκου. Είμαστε συναισθηματικά αναλφάβητοι.  Συμπεριφερόμαστε λες και ο άλλος μας οφείλει. Ότι είναι δεδομένος. Ότι άμα θέλει ή δεν θέλει. Πολύ εγωιστικά φερόμαστε. Δεν υπάρχει το εγώ και εσύ να κάνουμε κάτι μαζί.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Είμαστε φουλ εγωισμός, ατομικότητα και συμφέρον πάνω από όλα;

Α.Λ.: Ναι. Υπάρχει στη ζωή, και κατ΄ επέκταση υπάρχει και στις δουλειές μας, στα σπίτια μας. Υπάρχει παντού...

rejected: Είναι εύκολο να παίρνεις το χώρο σου, ανάμεσα σε δύο "βουνά" όπως ο Κώστας Βουτσάς και ο Γιώργος Κωνσταντίνου;

Α.Λ.: Η ζωή μου είναι μια ωραία εκδρομή. Είναι τόσο ωραίο να "ταξιδεύεις" και να βλέπεις "τοπία". Όταν, λοιπόν, έχεις να κάνεις με τον Κώστα Βουτσά και τον Γιώργο Κωνσταντίνου στη πορεία σου, με αυτούς τους βετεράνους και τους μάστορες της υποκριτικής τέχνης, είναι υπέροχο να κάνεις μια στάση, να τους γνωρίζεις, να τους σέβεσαι, να τους εκτιμάς και να δοξάζεις το Θεό που βρέθηκαν δίπλα σου.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Τι σε δίδαξε μέχρι στιγμής η συνεργασία σου, με τον Κώστα Βουτσά και το Γιώργο Κωνσταντίνου;

Α.Λ.: Επαγγελματισμός 100%, όπως και ήθος. Είναι σπουδαίοι και ο Βουτσάς και ο Κωνσταντίνου! Καταρχάς, είναι σπουδαίοι άνθρωποι και έπειτα καλλιτέχνες. Είναι σπουδαίοι και καταλαβαίνεις ότι δεν είναι τυχαία τόσα, μα τόσα χρόνια, στη πρώτη γραμμή. Είμαι ανοιχτά μάτια και αυτιά να ακούω ό,τι έχουν να μου πούνε πάνω στη δουλειά, είτε μου δίνουν συμβουλές ζωής. Είναι άνθρωποι που θέλουν να προσφέρουν στον συνάδελφο-συνάνθρωπο.

rejected: Ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι γενναιόδωρος στο σινάφι του;

Α.Λ.: Οι δύο συγκεκριμένοι είναι πολλοί γενναιόδωροι. Νιώθω ευτυχία που βρέθηκαν στο δρόμο μου.

Η γενναιοδωρία πάει λίγο με την ωριμότητα. Είναι δωρικοί ο Κώστας Βουτσάς και ο Γιώργος Κωνσταντίνου.

rejected: Αισθάνεσαι ότι αυτή η γενναιοδωρία υπάρχει  και στις νεότερες γενιές ηθοποιών;

Α.Λ.: Η γενναιοδωρία πάει λίγο με την ωριμότητα. Το να είσαι γενναιόδωρος, εκτός από το να το έχει η κούτρα σου, με τα χρόνια γίνεται. Το να διώξεις ό,τι περιττό και να ανοίξεις το δικό σου σεντούκι και να προσφέρεις την γνώση σου και τη γενναιοδωρία σου, έρχεται μαζί με την ωριμότητα. Ο Βουτσάς και ο Κωνσταντίνου είναι ώριμοι όχι λόγω ηλικίας. Είναι ώριμοι χαρακτήρες, μεστωμένοι χαρακτήρες. Είναι δωρικοί ο Κώστας Βουτσάς και ο Γιώργος Κωνσταντίνου.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Ποιο στοιχείο είναι το πρωταρχικό για να παίζεις καλή κωμωδία; Είναι η φυσικότητα στο παίξιμο; Το timing στην ατάκα; Είναι η δραματικότητα που φέρει ο ήρωας;

Α.Λ.: Καλή κωμωδία παίζεις όταν έχεις καλό παρτενέρ. Να έχω καλό συνάδελφο. Όλα τα άλλα φτιάχνονται. Τι να το κάνω το timing και την "τσαγκαρική" αν με τον άνθρωπο που συνεργάζομαι όλα διαλύονται. Προτιμώ έναν άνθρωπο που δεν ξέρει τέλεια την κωμωδία και συνεργάζομαι καλά μαζί του, γιατί το άλλο μπορώ σταδιακά να το κατακτήσω. Ενώ, δεν μπορώ να κατακτήσω μια κακή συναναστροφή. Κι ας είναι ο μέγιστος τεχνίτης. Δεν μπορώ να λειτουργώ σαν να είμαι τζουκ μποξ.

Μερικές φορές αναγκαζόμαστε να λέμε ψέματα, μιλώντας για τέλεια συνεργασία. Απλώς χρυσώνεις ένα χάπι... απλά δεν βγαίνεις εκείνο το διάστημα να το βροντοφωνάξεις!

rejected: Σου έχει τύχει και κακή συνεργασία;

Α.Λ.: Κάποια στιγμή, θα σου τύχει. Δεν γίνεται αλλιώς. Θα πέσεις και πάνω στην ατυχία. Δεν είναι όλες μεγάλες και εύκολες συνεργασίες... κάποιες είναι και δύσκολες! Γιατί μερικές φορές αναγκαζόμαστε να λέμε ψέματα, μιλώντας για τέλεια συνεργασία. Απλώς χρυσώνεις ένα χάπι... απλά δεν βγαίνεις εκείνο το διάστημα να το βροντοφωνάξεις! Τι θα πεις; Δεν περνάω καλά; Δεν είναι και επαγγελματικό. Αλλά κι εσύ στη δική σου τη δουλειά δεν συνεργάστηκες με ανθρώπους, που δεν θα ήθελες ποτέ να συναντήσεις ξανά;

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Το μέτρο στην κωμωδία είναι σημαντικό εφόδιο;

Α.Λ.: Το να γίνω γελοίος κάνοντας κωμικά τάχα μου και δήθεν-όχι. Να είμαι λιγότερο κωμικός και ουσιαστικότερος. Αυτό καθορίζει το δικό μου μέτρο. Να ξεπερνάω τα όρια κάνοντας τον χαριτωμένο και τον αστείο. Αν είναι κάτι να συμβεί, συμβαίνει. Δεν ζορίζω τον εαυτό μου να κάνει τον κωμικό. Άλλο να έχω μια αγωνία για το αποτέλεσμα. Αλλά δεν το έχω ποτέ με γνώμονα ότι θα κάνω κωμικά. Δεν μπορώ. Δεν το έχω!

Οφείλουμε να επιβιώσουμε σε όποια συνθήκη μας δίδεται. Να κολυμπήσουμε όσα ποτάμια, λίμνες και θάλασσες πρέπει να περάσουμε.

rejected: Τι σε προβληματίζει βαθιά, σε ό,τι ζούμε το τελευταίο διάστημα, κοινωνικοπολιτικά;

Α.Λ.: Χάνουμε.... Οφείλουμε να κοιτάξουμε στον πυρήνα μας. Και ο πυρήνας μας είναι εγώ, εσύ, ο διπλανός μας. Δεν μπορώ να κάνω κάτι γιατί η Βρετανία αποφάσισε να φύγει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν με αφορά με έναν τρόπο. Διότι εγώ θα υποστώ τις όποιες συνέπειες. Αυτό που μπορώ να κάνω είναι οι συναναστροφές μου, οι άνθρωποι που με περιβάλλουν...να τους κοιτάζω μέσα στα μάτια και να μην ντρέπομαι. Να προσπαθώ να ανταποκριθώ στις υποχρεώσεις μου, με τα δεδομένα που έχω. Αλλά δεν ορίζω εγώ τα κοινωνικοπολιτικά δεδομένα. Εγώ απλώς πρέπει να επιβιώσω σε αυτό το περιβάλλον. Και το εγώ το λέω με την έννοια του εμείς. Οφείλουμε να επιβιώσουμε σε όποια συνθήκη μας δίδεται. Να κολυμπήσουμε όσα ποτάμια, λίμνες και θάλασσες πρέπει να περάσουμε.

rejected: Υπάρχει φως στο τούνελ που ζούμε;

Α.Λ.: Το φως στο τούνελ είναι αυτό που σου λέω και μόνο. Είναι να μπορούμε ο ένας να έχει τον άλλον. Δεν υπάρχει άλλο φως. Η μόνη ουσία είναι ότι έχουμε ο ένας τον άλλον. Δεν έχουμε τίποτα άλλο να επενδύσουμε. Έχουμε να επενδύσουμε στη συντροφικότητα, στο σεβασμό, στην εκτίμηση και σε αυτό που κάνει το εγώ και το εσύ να γίνει εμείς, έτσι ώστε η κοινωνία να αναπτυχθεί λίγο καλύτερα. Ας κοιτάξουμε ο καθένας την καμπούρα του και τα λάθη του, και διορθώνοντας τον εαυτό μας, θα διορθωθεί σιγά-σιγά και η κοινωνία. Η κοινωνία είμαι εγώ, εσύ και οι άλλοι.

rejected: Του χρόνου το χειμώνα, θα πρωταγωνιστείς για δεύτερη χρονιά στο "Για Όνομα" στο θέατρο ΑΛΙΚΗ;

Α.Λ.: Ακριβώς! Συνεχίζουμε του χρόνου, αυτή την επιτυχημένη θεατρική παράσταση. "Για Όνομα" για δεύτερη χρονιά. Επίσης, θα παρουσιάσουμε στο θέατρο ΑΘΗΝΑΙΣ, το έργο του Παναγιώτη Μέντη "Ρόζα Εσκενάζυ", με την Νεφέλη Ορφανού και εμένα στο "ρόλο" του σκηνοθέτη! Αργότερα, θα μιλήσουμε γι αυτό πολύ περισσότερο....

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Συνεχίζεται και η "Μουσική Σκηνή" στο ACTION 24...

Α.Λ.: Eίναι μια μουσικοθεατρική εκπομπή που παρουσιάζουμε τρεις ηθοποιοί. Εγώ, ο Μιχάλης Μαρίνος και η Μαρία Κωνσταντάκη. Είμαστε μια μουσικοθεατρική παρέα. Δεν καμωνόμαστε τους παρουσιαστές. "Κοροϊδεύουμε" ακόμα και αυτή την ιδιότητά μας. Παίζουμε σαν παιδιά με το κουβαδάκι μας. Προσπαθούμε να κάνουμε τον κόσμο να διασκεδάσει. Να περάσει καλά, ακούγοντας ωραία τραγούδια.

Μαρία Κωνσταντάκη

rejected: Τώρα που ξεκινά η καλοκαιρινή πανελλαδική περιοδεία με "Το Μήλο", τι θα βάλεις στις αποσκευές σου για να ξεκινήσεις κι αυτό το φετινό "ταξίδι";

Α.Λ.: Θα βάλω τη καλή μου διάθεση. Θα βάλω την χαρά μου για περιπέτεια. Μια ωραία εκδρομή στη χώρα. Χαίρομαι που θα συναντήσω ανθρώπους σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Θα γυρίσω τη χώρα όσο περισσότερο μπορώ. Είναι γύρω στις πενήντα κάτι πόλεις που θα βρω μπροστά μου. Είναι πολύ δύσκολο. Έχει μεγάλο κόπο για να συμβεί αυτό. Οι εποχές είναι δύσκολες, ακόμα και στο να συμβούν αυτές οι περιοδείες. Ναι, θα κάνω κάθε φορά σαν να ανοίγω το σπίτι μου, και θα κάνω ένα πάρτυ μαζί τους. Θα προσπαθήσω να είμαι ο καλύτερος οικοδεσπότης. Οι αποσκευές μου εμπεριέχουν οτιδήποτε καλό. Θα κοιτάξω να σερβίρω το καλύτερο φαγητό. Το πιο νόστιμα μαγειρευμένο. Θα προσπαθήσω να τους έχω ωραίες μουσικές και ποτά. Όλα αυτά μεταφορικά βεβαίως....για να έρθουν και να περάσουν δυο ώρες ευχάριστα. Δυο ώρες ιδανικές από τη ζωή τους....Το "Μήλο" είναι "το μήλο της ζωής"...




ΤΟ ΜΗΛΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο: Γιώργος Βάλαρης - Στέλιος Παπαδόπουλος

Σκηνοθεσία: Γιώργος Βάλαρης

Σκηνικά: Κων/νος Ζαμάνης

Eπιμέλεια κοστουμιών: Γιώργος Βάλαρης

Μουσική- ηχητική επιμέλεια: Νίκος Ραμός

Βοηθός σκηνοθέτη: Καλλιόπη Κοτζαηλία

Φωτογραφίες: Θωμάς Χρυσοχοίδης

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γιάννης Χριστόπουλος

Δείτε περισσότερα για την παράσταση στο Δελτίο Τύπου




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + οδυσσέας κοσμάτος