R

e

j

e

c

t

e

d

I

n

t

e

r

v

i

e

w

image

Αθηνά Μουστάκα | Interview

'Να είσαι ερωτευμένος με τα πάντα'

Νέα, ταλαντούχα και από νωρίς κατέκτησε πολλά, μέσα από την παράσταση-σταθμό στο ελληνικό θέατρο, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2".

Μια παράσταση που για δύο τετραήμερα θα ξαναβρεθεί Θεσσαλονίκη, στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ για να "μπολιάσει" βάλσαμο στην καρδιά. Η Αθηνά Μουστάκα, "η κόρη του Καπουλέτου" μίλησε στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου / φωτογραφίες | τάσος θώμογλου / επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Αθηνά Μουστάκα rejected: Τι αγαπάς πιο έντονα στην "Ιουλιέτα" τούτο το διάστημα, μετά από τόσες πολλές παραστάσεις που παίξατε σε Αθήνα και Περιφέρεια;

Α.Μ.: Είναι πολλά. Θαρρώ πως δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάτι. Έχω αποκομίσει σπουδαία πράγματα από αυτό που κάνουμε, με τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα. Έχει γίνει και ένα δίκτυο ανθρώπων που στηρίζουν πολύ τη δουλειά μας.

rejected: Φαντάζομαι πως αυτό είναι πολύ συγκινητικό...

Α.Μ.: Σαφώς! Το να βλέπεις, στην επόμενη δουλειά να έρχονται άνθρωποι που σε στήριξαν και σε εμπιστευτήκαν στα πρώτα σου βήματα, που και πάλι με χαρά είναι από κάτω για να σου πούνε ακόμη και τις ατέλειές σου. Που θέλουν να σε βοηθήσουν. Και είναι φοβερό αυτό και λόγω της τρίτης-κατά σειρά- πανελλαδικής περιοδείας που κάνουμε. Έχει αναπτυχθεί ένας μεγάλος "κύκλος ανθρώπων" κι είναι πολύ σπουδαίο, διότι ήταν όνειρο ομάδας να φύγει από το στενό όριο της Αθήνας αυτή η παράσταση και να πάει να ταξιδέψει, μάλιστα και εκτός συνόρων Ελλάδας.

"Διαγωνιστήκαμε ανάμεσα σε δέκα χώρες του κόσμου και λάβαμε τη πρώτη θέση"

Η παράσταση βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Ισπανίας.

Α.Μ.: Ακριβώς! Πρόκειται για ένα τριαντάχρονο Φεστιβάλ στην Ισπανία που βράβευσε το "Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2". Διαγωνιστήκαμε ανάμεσα σε δέκα χώρες του κόσμου και λάβαμε τη πρώτη θέση.

Αθηνά Μουστάκα

rejected: Παρόμοια βράβευση δεν υπήρξε στην Ελλάδα, παρά μόνο η τεράστια ασταμάτητη προσέλευση του κοινού στην παράσταση. Κάποια στιγμή-και δεν το ρωτάω "γκρινιάρικα"-δεν θα ήθελες και από την πατρίδα σου, μια επιβράβευση, σαν ένα "ευγενικό χτύπημα στον ώμο", ότι πας καλά;

Α.Μ.: Σίγουρα θα το ήθελα. Δίχως γκρίνια-καταλαβαίνω τι λες. Αλλά, στην Ελλάδα είναι "διαφορετικά" όλα αυτά.

"Είναι πολιτική άποψη να μοιραζόμαστε όλοι και το καλό και το κακό"

rejected: Είναι εύκολο σε μια ομάδα όπως η ΙΔΕΑ που έχετε, να λειτουργείς "δια του τρία" με τον Κώστα Γάκη και τον Κωνσταντίνο Μπιμπή; Κάποια στιγμή στη φάση της δημιουργικότητας των προβών είναι εύκολο να υπάρχει συνισταμένη στο όραμα;

Α.Μ.: Είναι γόνιμη η ομάδα, διότι όλοι συμβάλλουν στο να γεννηθεί κάτι όμορφο. Είναι πολιτική άποψη να μοιραζόμαστε όλοι και το καλό και το κακό. Σίγουρα υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες, μα το γεγονός πως είμαστε στο μαζί και ο ένας συμπληρώνει τον άλλον είναι σημαντικό. Καλείσαι να δουλέψεις σε κάτι εντελώς ομαδικό, όπως είναι το θέατρο. Το μαζί τείνει να εκλείψει κοινωνικά και αξίζει κάποιος να το θρέφει, με όλη τη δύναμη της ψυχής.

Αθηνά Μουστάκα

rejected: Σε μια θεατρική ομάδα δεν πατάς τον εγωισμό σου κάτω, ως ηθοποιός; ...Είναι άλλο να παίζεις ένα ρόλο σε έναν κλασσικό θίασο και άλλο να ερμηνεύεις σε ομάδα, με κοινή ΙΔΕΑ -όνομα και πράγμα. Κι όταν μιλάμε για ένα επάγγελμα που έχει έντονο το στοιχείο της προσωπικής έκθεσης και του ναρκισσισμού.

Α.Μ.: Πάντα τοποθετούνται κατευθυντήριες γραμμές στο ποιος θα κάνει τι. Οπότε όταν ξέρω από πριν τις υποχρεώσεις μου στην ομάδα, δεν με θίγει. Δεν βάζω μπροστά τον εγωισμό μου. Στον Κώστα Γάκη που ηγείται της ομάδας, λόγω εμπειρίας και περισσότερων χρόνων στο επάγγελμα, υποτάσσομαι πλήρως. Τον βλέπω σαν δάσκαλο που θέλει το καλό μου. Είναι λίγες οι φορές που έχω αισθανθεί το "α, αυτό δεν έγινε τώρα, όπως θα το ήθελα εγώ". Τις ανεπάρκειες του καθενός μας, έρχεται ο δίπλα να τις αγκαλιάσει και να τις γεμίσει. Για το καλό του. Δεν υπάρχει κάτι για να φανώ εγώ ή ο άλλος. Αν είναι να γίνει κάτι, είναι για το καλό της ομάδας. Για το καλό του αποτελέσματος.

Αθηνά Μουστάκα

"Είναι ωραίο να πεις σε κάποιον ότι τον αγαπάς και να το εκφράσεις έντονα"

rejected: Το "Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2" είναι ένα έργο γλυκό με εντονότατα στοιχεία ρομαντισμού. Την τελευταία δεκαετία, το ελληνικό θέατρο επιλέγει να παρουσιάζει έργα με βία και πιο "αρρωστημένες" -ακραίες καταστάσεις.

Α.Μ.: Έχει χαθεί η έννοια του λαϊκού. Το λαϊκό, πολύς κόσμος πιστεύει πως έχει να κάνει με αρνητική ενέργεια. Εμείς θέλουμε πολύ να στηρίξουμε αυτή την αγνότητα του έργου. Όντως, τα τελευταία χρόνια στο ελληνικό θέατρο βλέπουμε πολλά έργα που σε εγκλωβίζουν σε μία αισθητική, του να μην μπορείς να εκφράσεις τα συναισθήματά σου και να αισθάνεσαι άσχημα που τα εκφράζεις και γίνεσαι μελό. Όχι. Είναι ωραίο να γίνεις μελό! Είναι ωραίο να πεις σε κάποιον ότι τον αγαπάς και να το εκφράσεις έντονα.

Αθηνά Μουστάκα

rejected: Τον έρωτα στις μέρες μας, οι συνομήλικοι νέοι ξέρουν να τον εκφράσουν σωστά, ή έχουν γίνει κυνικοί στο συναίσθημα;

Α.Μ.: Ο κυνισμός είναι έντονος. Αλλά, το πρόβλημα της ελευθερίας του ανθρώπου ξεκινά από το σώμα του. Ήμουν ένας κλειστός άνθρωπος με πολλά ταμπού. Όταν μπήκα στο θέατρο, είδα ότι τα πράγματα είναι πιο ελεύθερα, όχι προς τη κατεύθυνση του ανεξέλεγκτου. Αλλά πριν το θέατρο, δεν ήξερα να αγγίξω τον άλλον. Αισθανόμουν το άγγιγμα να είναι ντροπή. Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν βρει τον τρόπο να χρησιμοποιήσουν σωστά το σώμα τους. Μπαίνουν σε ένα ανελεύθερο σύστημα, που οδηγεί στον κυνισμό. Είναι ντροπή να πεις στον άλλον ότι τον αγαπάς. Έχουν μπει τέτοια στεγανά.

"Να είσαι ερωτευμένος με τα πάντα, για να έχεις κάποιο έναυσμα για να ασχοληθείς με κάτι και να σε αφορά"

rejected: Οχυρωθήκαμε πίσω από τα πληκτρολόγια;

Α.Μ.: Το Facebook και όλα τα Social media συνέβαλαν στην αποξένωση του ανθρώπου. Στη μη επαφή. Στη δυσκολία του αγγίγματος του άλλου. Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη της χαράς της δημιουργίας του έρωτα. Ο έρωτας είναι απαραίτητος για όλα, όχι μόνο στο να αγαπήσεις τον άλλον. Να είσαι ερωτευμένος με τα πάντα, για να έχεις κάποιο έναυσμα για να ασχοληθείς με κάτι και να σε αφορά.

Αθηνά Μουστάκα

rejected: "Κι ούτε σταυρώσαμε τα χέρια, δες τα απλώσαμε και κατεβάζουμε τα αστέρια", είναι φράση από το έργο σας. Οι νέοι αυτής της χώρας παλεύουν για τα όνειρά τους ή "σταυρώνουν" τα χέρια;

Α.Μ.: Νομίζω ότι παλεύουν οι νέοι. Το σύστημα προκαλεί μια απονεύρωση στη σκέψη. Και είναι ανυπέρβλητο, κάποιες φορές, το εμπόδιο του εαυτού σου και της κουλτούρας που σου έχουν ποτίσει από τα γεννοφάσκια σου, που έχει φτιάξει αυτό το κράτος. Πιστεύω ότι υπάρχουν ρομαντικοί επαναστάτες. Υπάρχουν ακόμη. Γίνονται διαδηλώσεις, συζητήσεις,.. νέοι που εκφράζονται.

"...το πρόβλημα είναι πως υπάρχει εκπαίδευση, αλλά δεν υπάρχει παιδεία"

rejected: Κατά πόσο είναι ουσιαστικές αυτές οι διαδηλώσεις με νέους; Μήπως χάνονται στην τυπικότητα και το "πρέπει";

Α.Μ.: Για μένα το πρόβλημα είναι πως υπάρχει εκπαίδευση, αλλά δεν υπάρχει παιδεία. Οπότε δεν ξέρω κατά πόσο έχει καθένας πολιτική συνείδηση και δεν παρασέρνεται από το πλήθος, μόνο και μόνο για να το κάνει... να βρεθεί σε μια πορεία. Πιστεύω πως υπάρχουν άνθρωποι που ξεχωρίζουν και προσπαθούν να αντισταθούν σε όλο αυτό που ζούμε και το κάνουν συνειδητά.

Αθηνά Μουστάκα

rejected: Η παιδεία χάθηκε, γιατί πρώτα χάθηκαν οι αξίες;

Α.Μ.: Ο στόχος έχει χαθεί. Όλα τα κάνουμε για τη μηχανή του κέρδους. Όλα στον βωμό της ύλης. Μας σπουδάζουν οι γονείς μας. Στο σχολείο πάμε για να μπούμε στο πανεπιστήμιο. Στο πανεπιστήμιο σπουδάζουμε για να πάρουμε ένα χαρτί. Το χαρτί το παίρνουμε για να πάμε να βρούμε δουλειά. Να αρχίσουμε να δουλεύουμε, να παίρνουμε λεφτά και μετά, σε αυτό το φαύλο κύκλο, περνάνε τα χρόνια και λέμε "για μισό λεπτό-ώπα-κι εγώ τι έκανα;"

rejected: Επιβιώνουμε, αλλά δεν ζούμε...

Α.Μ.: Ακριβώς, αυτό υπάρχει στη δική μας γενιά. Δεν ζούμε, επιβιώνουμε. Ο νέος δεν μπαίνει καν στη διαδικασία του ονείρου.

rejected: Περάσαμε στην πλήρη αποδοχή της κατάστασης;

Α.Μ.: Στην πλήρη αποδοχή και την ηττοπάθεια περάσαμε. Πολλοί φίλοι μου έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά.

Αθηνά Μουστάκα

rejected: Δύο τελευταίες παραστάσεις στο θέατρο ΘΗΣΕΙΟΝ με το "Δένδρο του Οιδίποδα" απέμειναν στην Αθήνα, ενώ για δύο τετραήμερα από Πέμπτη έως και Κυριακή θα είστε στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ Θεσσαλονίκης, με το "Ρωμαίος και την Ιουλιέτα για 2".

Α.Μ.: Έπειτα θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, με το "Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2".

rejected: Η "Ιουλιέτα" βρήκε τη δικαίωσή της;

Α.Μ.: Σαφώς. Η "Ιουλιέτα" βρήκε δικαίωση στο έργο και τη "σύμβαση των φαντασμάτων", όπου θα συνεχίσει να ζει αιώνια, μαζί με το "Ρωμαίο" της. Τίποτα δεν τελειώνει. Θα αφηγούνται πάντα την ιστορία τους, ξανά και ξανά. Η "Ιουλιέτα" μαζί με τον αγαπημένο της, τα κατάφερε. Πήγε κόντρα΄- υποταγμένη στο χρόνο-και βρήκε την αιωνιότητα. Υπάρχει καλύτερο πράγμα από αυτό;

Αθηνά Μουστάκα

ΡΩΜΑΙΟΣ & ΙΟΥΛΙΕΤΑ για 2
ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ: Η Αθηνά Μουστάκα, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής και συμμετέχει ο Κώστας Γάκης, παίζοντας πιάνο, κιθάρα, κρουστά αλλά και "παρεμβαίνοντας" σε κρίσιμες στιγμές του έργου...
Συντελεστές
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Διονύσης Καψάλης
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ - ΔΙΑΣΚΕΥΗ: Κώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής
ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ: Κώστας Γάκης - Κώστας Λώλος
LIVE ΜΟΥΣΙΚΗ: Κώστας Γάκης
ΣΚΗΝΙΚΑ - ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Έλλη Λιδωρικιώτη
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΥ: Θεοδώρα Βεστάρχη
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Σάκης Μπιρμπίλης
Δ/ΝΣΗ - ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Λευτέρης Πλασκοβίτης.
11-21 Φεβρουαρίου 2016 (Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή) στο Θέατρο Αυλαία

Δείτε περισσότερα εδώ

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + τάσος θώμογλου