Ακαδημαϊκή Ελπίδα 

Η Χριστίνα Χατζηβασιλείου με ένα "πλούσιο" βιογραφικό και μια ακαδημαϊκή καριέρα, πορεύεται με σύνεση και μέτρο στον θεατρικό χώρο. Από τον "Βυσσινόκηπο", στην "Βασίλισσα της Ομορφιάς", και με την  "Σωτηρία με λένε", παράσταση που επαναλαμβάνεται και φέτος τον χειμώνα, η Χριστίνα αποδεικνύει πως όλα είναι επίτευξη κόπου, μόχθου και μεθόδου. Επιπροσθέτως, φέτος ανέλαβε, την Διεύθυνση Σπουδών σε Δραματική Σχολή. Αρκετοί λόγοι για να συναντηθούμε στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης
Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

rejected: Πώς δημιουργήθηκε η συνθήκη και ανέλαβες φέτος την Διεύθυνση Σπουδών στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή "Βασίλης Διαμαντόπουλος"; 

Χ.Χ.:  Δημιουργήθηκε χάρη στην επιμονή του Μιχάλη Συριόπουλου και του διευθυντή του Ομίλου "Ίασμος". Ο Μιχάλης, που είναι καλλιτεχνικός διευθυντής στην Σχολή, μου τηλεφώνησε και κάναμε μια μεγάλη κουβέντα που διήρκησε αρκετό καιρό, μέχρι να δω-αν μπορώ-να αναλάβω κι αυτό, φέτος. Από ό,τι φαίνεται, το προλαβαίνω! 


rejected: Τι το διαφορετικό επιθυμείς να πρεσβεύει αυτή η Δραματική Σχολή, στο "Restart" της; 

Χ.Χ.:  Είναι ένα "περίεργο" ευτύχημα, γιατί διδάσκω πολλά χρόνια σε Σχολές. Θέλω να κάνω πράγματα για παιδιά που ξεκινάνε τώρα και θέλουν να γίνουν ηθοποιοί. Να τους εφοδιάσω με τέτοια "όπλα", ώστε να βγουν στο επάγγελμα κι αύριο-μεθαύριο, να λέω σε μια ακρόαση, ότι αυτό το παιδί αξίζει να είναι σε μια διανομή. Είναι μια τεράστια ελευθερία που στην αρχή σε τρομάζει. Μετά, προσπαθείς να προσαρμοστείς με τις εκάστοτε συνθήκες. Αλλά, ο στόχος μου είναι να προσπαθώ να φτιάξω, παρέα με όλους τους συναδέλφους-καθηγητές, ηθοποιούς. Ηθοποιούς που στο μέλλον θα θέλω πολύ να συνεργαστούμε, σε διανομές που θα κάνω. Ηθοποιούς που θα έχουν ήθος και δεν θα τους "ξερνάει" το σανίδι. Θα έχουν υπομονή, πειθαρχία, θα έχουν ταλέντο και θα έχουν μια μέθοδο. 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

rejected: Τι λείπει από τις Δραματικές Σχολές;

Χ.Χ.: Η μέθοδος, που προείπα. Μια μεθοδολογία που λείπει όχι μόνο από σπουδαστές Δραματικών Σχολών, αλλά λείπει εν γένει και από ηθοποιούς στην Ελλάδα. 

rejected: Έχεις την εμπειρία της διδάσκουσας σε αρκετές Δραματικές Σχολές της Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα, από τους υποψήφιους σπουδαστές, υπάρχει μια επιφύλαξη απέναντι στις Σχολές. Πού "χωλαίνουν" οι Σχολές; Πού γίνεται το λάθος;

 

Χ.Χ.: Το λάθος, πολλές φορές, γίνεται και εκ μέρους των παιδιών. Πρέπει κάποιος να βάλει κάτω τα στοιχεία και τα δεδομένα, για να διαλέξει με τι γνώμονα θέλει να πάει σε μια Ιδιωτική Δραματική Σχολή. Δεν είναι όλες οι Δραματικές Σχολές το ίδιο. Έχουν μια διαφορετική ποιότητα σπουδών και διδάσκουν διαφορετικοί άνθρωποι. Μια Δραματική Σχολή προσφέρει εκείνη την εκπαίδευση, που στηρίζεται στο ήθος και στην μεθοδολογία, του κάθε καλλιτέχνη-εκπαιδευτή. Επομένως, με όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις. Η επιφύλαξη των παιδιών υπάρχει καθότι τα παιδιά φαντάζονται ότι θα αντιμετωπίσουν κάτι πολύ λαμπερό, προσβάσιμο και "εύκολο". Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Το θέατρο είναι σκληρή δουλειά. Θέλει, εκ των πραγμάτων, τις περισσότερες σου ώρες από τη ζωή, καθημερινά, για να το κάνεις. Θέλει να διαχειριστείς τον εαυτό σου, με τα κατάλληλα μέσα, για να μπορέσεις να βγάλεις το υλικό που θα δείξεις στον άλλον. 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

Πιστεύω πολύ στην μέθοδο. Τα πάντα εξελίσσονται στο θέατρο βάσει της μεθόδου

rejected: Πού γίνεται το "φάουλ";

Χ.Χ.: Το "φάουλ" γίνεται πολύ συχνά, στην ενδεχόμενη ευκολία με την οποία θα αντιμετωπίσει κάποιος την δουλειά. Πιστεύω πολύ στην μέθοδο. Τα πάντα εξελίσσονται στο θέατρο βάσει της μεθόδου. Ευτυχώς, φέτος, καλέσαμε καθηγητές που έχουν συγκεκριμένη μέθοδο πάνω στην υποκριτική και σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. 

rejected: Το ανθρώπινο δυναμικό των καθηγητών της Σχολής "Βασίλης Διαμαντόπουλος" είναι -ως επί το πλείστον- νέοι, άλλα έμπειροι άνθρωποι.

Χ.Χ.: Στην Ελλάδα υπάρχει ένα τεράστιο λάθος. Γίνεσαι σαράντα και θεωρείσαι νέος. Δεν είναι σχέση συνάρτησης, η ηλικία με την αξιοπιστία και τον σεβασμό. Σε όλη την Ευρώπη, με την Γερμανία πρώτη διδάξασα, η δημιουργική λειτουργία των ανθρώπων είναι 23-24 χρόνων. Ένας άνθρωπος  λίγο πριν τα τριάντα είναι φουλ στην ενέργεια και την δημιουργικότητα. Έχει το μεράκι και την όρεξη! Ενεργειακά, ηλικιακά είναι φουλ στην όρεξη. Ναι...ο.κ. είναι νέοι άνθρωποι που διδάσκουν στην Σχολή, αλλά και όσο "κατεβαίνουμε κλίμακα" ηλικιακά, θαρρώ πως έχουμε και άλλες επιλογές. Δεν θεωρώ ότι ένα ασφαλές εκπαιδευτικό περιβάλλον οφείλει να διοικείται από μεγάλους ηλικιακά, σεβάσμιους μεσήλικες. 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

rejected: Το θέατρο είναι ένα λαϊκό θέαμα.

 

Χ.Χ.: Ποτέ δεν αντιμετώπισα το θέατρο σαν λαϊκό θέαμα...

 

rejected: Το θέατρο δεν είναι ένα λαϊκό θέαμα; Δεν απευθύνεται στους πολλούς; 

 

Χ.Χ.: Με την έννοια της pop κουλτούρας; Του popular; 

rejected: Η "Σωτηρία με λένε" που σκηνοθέτησες, δεν μας απέδειξε ότι το θέατρο απευθύνεται στους πολλούς, περίτρανα;

Χ.Χ.:  Όμως, η "Σωτηρία" είναι και ένα ιδιάζον πρόσωπο. Η "Σωτηρία" είναι ένα κατεξοχήν λαϊκό πρόσωπο. Αλλά, ναι... τώρα που το σκέφτομαι κι ο "Βυσσινόκηπος" που σκηνοθέτησα πριν τέσσερα χρόνια στην βίλα Καπαντζή, απέδειξε ότι είναι ένα λαϊκό θέαμα ο Τσέχωφ. Απευθύνεται στους πολλούς. 

Οφείλεις να έχεις ένα καλό θεωρητικό κομμάτι, να σε κρατάει στην γη. Και μια τρέλα να σε εξυψώνει και να σε οδηγεί στην παράσταση

rejected: Το θέατρο, οπότε, είναι ένα λαϊκό θέαμα. Εσύ προέρχεσαι από ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον. Πού "τέμνονται" αυτοί οι δύο κόσμοι;

Χ.Χ.: Το θέατρο απευθύνεται στους πολλούς. Αλλά και το Πανεπιστήμιο για τους πολλούς δεν είναι; Όλες οι επιστήμες μαζί, δεν είναι; Το ακαδημαϊκό θέατρο δεν είναι ένα "στεγνό" περιβάλλον. Δεν θεωρώ ότι αυτά τα δύο πράγματα δεν τέμνονται. Στην Ελλάδα το αντιμετωπίζουμε κατά αυτόν τον τρόπο. Στην Αγγλία, όπου και σπούδασα, υπάρχουν και διδακτορικά σε πολύ πρακτικά θέματα. Υπάρχει έως και yoga για ηθοποιούς. Κάτι ιδιαίτερο, που στη χώρα μας δύσκολα μπορεί να συμβεί. Δεν θεωρώ ότι οι δύο κόσμοι "ανταγωνίζονται". Νομίζω ότι μπλέκονται εύκολα. Οφείλεις να έχεις ένα καλό θεωρητικό κομμάτι, να σε κρατάει στην γη. Και μια τρέλα να σε εξυψώνει και να σε οδηγεί στην παράσταση. 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

Με την Έφη Σταμούλη δουλεύουμε πολλά χρόνια και έχουμε έναν κώδικα επικοινωνίας που μας επιτρέπει μια φοβερή ελευθερία και συνταύτιση

 

rejected: Ποια αισθάνεσαι μέσα σου, ότι είναι η μεγαλύτερη επιτυχία σου, σε ό,τι αφορά την "Σωτηρία"; Ο κόσμος "μπερδεύεται" στο πού αρχίζει η "Σωτηρία" και πού "τελειώνει" η Έφη...

Χ.Χ.: Ναι. Αυτό είναι αλήθεια. Αυτό το "μπέρδεμα" εγώ το οδήγησα και μάλλον συνέβη μαγικά. Ένα κλειδί και ένα ξόρκι στην "Σωτηρία" ήταν πως, ήθελα να αποφύγω σαν τον διάολο το λιβάνι, την ηθογραφία και τον μιμητισμό. Θεωρώ μεγάλη ευκολία και ευτελή κάθε προσέγγιση ηθογραφίας ή μιμητισμού. Η "Σωτηρία" φτιάχτηκε από την αρχή, όχι λόγω της εικόνας που είχαμε για εκείνη από την αρχή, αλλά βάσει των αντιθέσεων που είχε ως άνθρωπος. Αυτό ήταν το κλειδί της επιτυχίας σε σχέση με την σκηνοθετική γραμμή που δόθηκε στην Έφη και στο σύνολο της παράστασης. Προσπαθήσαμε από την αρχή να χτίσουμε έναν άνθρωπο, με πολύμηνη έρευνα που έκανα, βάσει των αντιθέσεων και των φόβων της Μπέλλου. Δημιουργώντας εξαρχής αυτό το πλάσμα, κατά τη διάρκεια των προβών, ξεχνούσα ότι είναι η Σωτηρία Μπέλλου. Αυτή ήταν μια προσωπική μου νίκη -δεν ξέρω αν δικαιώθηκα ή όχι. Ασχολιόμουν με έναν χαρακτήρα που αφορούσε μια σκηνική πραγματικότητα. Όχι την Σωτηρία Μπέλλου. Κι αυτό, νομίζω, με έσωσε! Σταδιακά, οφείλεις να παραδοθείς στο υλικό που δημιουργείται εκείνη την στιγμή, βάσει αυτοσχεδιασμού, στην πρόβα. Και να ξεχνάς ότι ασχολείσαι με ένα υπαρκτό πρόσωπο. Αν πέσεις στην παγίδα του "να δω την Μπέλλου πώς κινούνταν και πώς μιλούσε", κάνεις μια ηθογραφία. Αυτό ήταν το σωσίβιό μας και για μένα και για την Έφη. Είναι κάτι που δεν το ήθελε, ούτε η Έφη. Με την Έφη Σταμούλη δουλεύουμε πολλά χρόνια και έχουμε έναν κώδικα επικοινωνίας που μας επιτρέπει μια φοβερή ελευθερία και συνταύτιση. 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

Σε μια συνταγή που σου πετυχαίνει, τα υλικά δεν τα αλλάζεις εύκολα

rejected: Στο θέατρο -χρόνια τώρα- επιλέγεις σταθερούς συνεργάτες. Δεν "ξανοίγεσαι" σε νέες "γνωριμίες" με ρίσκο. Κάνω λάθος;

 

Χ.Χ.: Όχι, δεν κάνεις λάθος. Αυτό ισχύει για όλους τους ανθρώπους. Σε μια συνταγή που σου πετυχαίνει, τα υλικά δεν τα αλλάζεις εύκολα. Έχω έναν σταθερό πυρήνα ανθρώπων που έχουμε ίδιο κώδικα επικοινωνίας και δεν χρειάζεται να πεις πολλά πράγματα. Σου εξασφαλίζει μια καλύτερη πρόβα-συγκρούσεις πάντα υπάρχουν -απλά, γίνονται με έναν τρόπο. Έχω σταθερούς συνεργάτες, αλλά είναι δοκιμασμένοι στον χρόνο-σαν τις σχέσεις.  

 

rejected: Την Αθήνα την σκέφτεσαι για ενδεχόμενη μετάβαση;

 

Χ.Χ.:  Με την Αθήνα φλερτάρω, αλλά όλο κάτι τυχαίνει! Την Αθήνα δεν την σκέφτομαι ως σταθερή βάση -η ζωή μου πλέον είναι στη Θεσσαλονίκη. Αλλά, την αγαπάω πολύ την Αθήνα. Γίνονται ωραίες δουλειές στην πρωτεύουσα. Και του χρόνου, ετοιμάζουμε κάτι, με τον Γιώργο Παπαγεωργίου, στην Αθήνα.   

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

rejected: Στην Θεσσαλονίκη, αντίστοιχα, γίνονται καλές θεατρικές δουλειές;

 

Χ.Χ.:  Τα τελευταία χρόνια στην Θεσσαλονίκη γίνονται επίσης ωραία πράγματα. Χάρη στην κρίση και όχι εξαιτίας της κρίσης, υπάρχει μια "έκρηξη" ομάδων, θεατρικών και μουσικών δρώμενων. Ο κόσμος "διψάει" και έχει αποκούμπι τη Τέχνη.   

Χαίρομαι που επέστρεψα στο Τμήμα Θεάτρου. Με επαναπροσδιορίζει.

rejected: Επέστρεψες και στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ., διδάσκοντας... 

Χ.Χ.: Ξαναγύρισα στην "πατρίδα". Χαίρομαι που επέστρεψα στο Τμήμα Θεάτρου. Με επαναπροσδιορίζει. Αν ήμουν ξανά φοιτήτρια, θα ήθελα να κάνω και άλλα μαθήματα. Νομίζω ότι πάω να μου κάνουν μάθημα. Αλλά, πάω και κάνω εγώ μάθημα! (γέλια)

rejected: Παρακολουθείς την παράστασή σου, κάθε βράδυ;

Χ.Χ.: Κάθε βράδυ, όχι. Πάω, όσο πιο συχνά γίνεται και μπορώ. Παρακολουθώ και πάντα διορθώνω. Δεν το κάνουν πολλοί, αλλά εγώ το θέλω και το κάνω.  

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

rejected: Παρακολουθείς την παράστασή σου, κάθε βράδυ;

 

Χ.Χ.:  Κάθε βράδυ, όχι. Πάω, όσο πιο συχνά γίνεται και μπορώ. Παρακολουθώ και πάντα διορθώνω. Δεν το κάνουν πολλοί, αλλά εγώ το θέλω και το κάνω.   

rejected: 9 στους 10 καλλιτέχνες ασχολούνται με τα social media. Εσύ, γιατί όχι; 

 

Χ.Χ.: Δεν ασχολούμαι με τα social media. Τα βαριέμαι! Δεν μπορώ να λειτουργώ έτσι. Είμαι εσωστρεφής. Δεν μπορώ να αναλώνομαι σε ένα τέτοιο φάσμα κοινωνικότητας. Ακόμη και όταν πρόκειται για επαγγελματικούς λόγους. Άλλωστε, αν κάτι είναι να μαθευτεί, θα μαθευτεί. Το facebook είναι ένας τρόπος να νομίζεις ότι επικοινωνείς. Δίχως να έχει πραγματικό τόπο και χρόνο. Την βαριέμαι όλη αυτή τη δήθεν κοινωνικότητα. 

 
Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου

rejected: Τι σε εκνευρίζει στο ελληνικό θέατρο;

 

Χ.Χ.: Με εκνευρίζει η ευκολία, το άρπα-κόλα. Το πόσο εύκολα μπορεί να θεωρήσει κάποιος πώς είναι το "στήνω μια παράσταση". Λέει η "Σωτηρία" σε κάποια φάση του κειμένου, όταν ήταν της μόδας τα αραβικά και ινδικά τραγούδια, πως "εγώ για να πω ένα τραγούδι, πρέπει να κάτσω, να το διαβάσω, δεν είναι άιντε-άιντε". Έτσι κι εγώ, εκνευρίζομαι όταν υπάρχει κόσμος -θεατρικά- που με ένα "άιντε-άιντε" φτιάχνει παράσταση. Λείπει η εμβάθυνση στα πράγματα. Λείπει η μεθοδολογία-φαίνεται στις ερμηνείες των ηθοποιών. Περισσεύει η φιοριτούρα, ο εντυπωσιασμός και η ευκολία που φτάνει στα όρια της ευτέλειας. Όχι της οικονομικής ευτέλειας! Της ευτέλειας της αισθητικής...  

   

rejected: Ποια παράσταση θεωρείς επιτυχημένη; 

 

Χ.Χ.: Επιτυχημένη παράσταση είναι εκείνη, που όταν τελειώνει, δεν μπορείς να σηκωθείς από το κάθισμα σου. Σαν να έχεις φάει μια γροθιά στο στομάχι και στα μούτρα. Και στο πέρασμα του χρόνου, την θυμάσαι, γιατί σε γρατζούνισε, μέσα σου... 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Χριστίνα Χατζηβασιλείου




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης