Από την καρέκλα του ονειροθέτη

Ονειροθέτης, όχι σκηνοθέτης. Ο Δημήτρης Καραντζάς "διαβάζει" τα έργα και θέτει τα όνειρα σε σκηνές πάνω στο θεατρικό σανίδι. Σπούδασε Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, αλλά μάλλον δεν επιδιώκει την σπάταλη επικοινωνία, παρά οχυρώνεται σε μια ευαίσθητη εσωστρέφεια. Που δεν του ακυρώνει την πλήρη ειλικρίνειά του, σε οποιαδήποτε ερώτηση. Την αλήθεια του. Είναι το αύριο, που έτσι απλά θριαμβεύει στο σήμερα. Και μιλάει στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | γιώργος καπλανίδης, πάρις ταβιτιάν, γκέλυ καλαμπάκα */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου
Δημήτρης Καραντζάς

rejected: Όταν μπαίνεις στο θέατρο, στους πυρετώδεις ρυθμούς προετοιμασίας μιας παράστασης, "κατεβάζεις διακόπτες" από την υπόλοιπη ζωή; Σαν να χάνεις τα οχυρά σου, από τον τρόπο μιας οργανωμένης καθημερινότητας;

Δ.Κ.: Έχω συνηθίσει η ζωή μου να συμβαίνει εκ παραλλήλλου. Συνδέω εποχές και στιγμές της ζωής μου με έργα, ανθρώπους με φράσεις. Κανένας διακόπτης δεν κατεβαίνει, μάλλον είναι μόνιμα σε λειτουργία και σε αυτή τη λειτουργία, χωράνε έργα, κουβέντες με φίλους, ξενύχτια, πρόβες, μελέτη, ποτά. Έχει δημιουργηθεί ένα ανοχύρωτο -παρά ένα οχυρό- μέσα από το οποίο ζω, με κύριο "φάρο" το θέατρο.


Δε με αφορά ούτε ο θρίαμβος, ούτε ο λίβελος

rejected: Η "Πλατεία Ηρώων" του Bernhard αποτελεί θεατρικό must της φετινής σεζόν. Το ίδιο συνέβη και με τη "Δωδέκατη Νύχτα" του Σαίξπηρ στο Εθνικό Θέατρο. Τι κάνει τελικά -αυτό το τόσο σημαντικό- που ξαφνικά ένα έργο αφορά μυριάδες κόσμου;

Δ.Κ.: Δεν τα πολυπιστεύω τα must. Είναι συγκεκριμένα κατασκευάσματα. Τα χρόνια που δουλεύω έχω ακούσει τα πάντα, ότι είμαι παιδί-θαύμα, ότι είμαι άσχετος, ότι είμαι must-see, ότι είμαι άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε, ότι είμαι σνομπ, ότι είμαι συστημικός, ότι έχω προσωπικό στίγμα, ότι μιμούμαι το Βογιατζή... Μιμούμαι τον Βογιατζή... μακάρι να μπορούσα έστω να μιμηθώ ένα δευτερόλεπτό του.
Γενικά, τα δημοσιογραφικά κατασκευάσματα είναι μια άλλη δουλειά . Δεν είμαι εμπόρευμα, ούτε προϊόν προς πώληση. Δεν πιστεύω λοιπόν τίποτα από τα παραπάνω και δε με αφορά ούτε ο θρίαμβος, ούτε ο λίβελος. Η εύκολη απαξίωση αμφίβολου ήθους και γνώσης ανθρώπων με πολλαπλά ονόματα και μεταμφιέσεις σαφώς με θυμώνει, αλλά η δυστυχία ανθρώπων που έχουν χτίσει περσόνες που απορρίπτουν χωρίς επιχειρήματα και έχουν βρει αυτόν τον τρόπο να βγάζουν τα προς το ζην , σαφώς προκαλεί μια ανάγκη συμπόνιας. Ως προς τα ίδια τα έργα, ε...πρόκειται για δυο ξεχωριστά αριστουργήματα , με καλούς ερμηνευτές που προφανώς ενδιαφέρουν μια μεγάλη μερίδα θεατρόφιλου κοινού.

Δημήτρης Καραντζάς

rejected: "Είναι θέμα χρόνου να ξαναβρεθούν στην εξουσία οι Ναζί. Όλα τα σημάδια δείχνουν προς αυτή τη κατεύθυνση", αναφέρει κάποια στιγμή ο "καθηγητής Λήμπιχ". Πώς καταπολεμιέται ο φασισμός της καθημερινότητας; Μήπως απορρέει από το ότι μπερδέψαμε την ελευθερία με την ασυδοσία;

Δ.Κ.: Το τέρας του φασισμού, δεν ξέρω πώς πολεμιέται. Κατά καιρούς, έχουμε την ψευδαίσθηση ότι ξεμπερδέψαμε μ' αυτό, αλλά διαρκώς ξαναγεννιέται. Σε περιόδους αστάθειας, γνωρίζουμε πολύ καλά πώς προσκολλώνται οι άνθρωποι σε αυτό. Ο φασισμός έχει να κάνει με την απελπισία. Με την ανάγκη ύπαρξης ενός ηγέτη και με πολύ χαμερπή αισθήματα του ανθρώπου που απορρίπτει ό,τι τον ξεπερνάει. Με αισθήματα βίας, αφανισμού και άλλων μεθόδων εξόντωσης που -κάθε φορά- με σοκάρουν.

Η φιλία είναι ένα πολύ ισχυρό πλέγμα, μια πολύ ισχυρή οικογένεια

rejected: Τα "Κύματα" της Βιρτζίνια Γουλφ, για δεύτερη χρονιά στο θέατρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ. Η φιλία τελικά είναι πιο δυνατή από τον έρωτα, σε αυτή την τόσο μικρή ζωή;

Δ.Κ.: Η φιλία είναι πιο σταθερή από τον έρωτα. Το αίσθημα του έρωτα είναι απόλυτο, ανένδοτο, κατακεραυνωτικό, αλλά μπορεί να διαρκέσει μόλις μία μέρα . Το τι είναι η αγάπη ή η σχέση είναι μια άλλη συζήτηση. Η φιλία είναι ένα πολύ ισχυρό πλέγμα, μια πολύ ισχυρή οικογένεια. Στα "Κύματα" οι έξι αυτοί φίλοι είναι εξαρτημένοι, ζούνε μοναχικά από ένα σημείο και μετά, αλλά η μόνη αναφορά τους και επιστροφή τους είναι αυτή η σχέση. Η συγκριτική σχέση, η εξαρτητική σχέση, η αναπόδραστη σχέση του ενός με τον άλλο. Τη ζωή την αντιλαμβάνονται ο ένας μέσα από τον άλλον. Έχω μεγάλη χαρά γι' αυτή την επανάληψη. Θεωρώ ότι, πραγματικά, δεν είχε ολοκληρώσει τον κύκλο της αυτή η παράσταση, και σπάνια το 'χω αισθανθεί για άλλη δουλειά .

rejected: Η διαφορετικότητα στη Τέχνη, η διαφορετικότητα στη ζωή, πάντα θα βρίσκει τοίχους και θα ψάχνει ένα κύμα να την σηκώσει και μέχρι τότε όλα θα είναι ένα σούσουρο και πολλαπλή γκρίνια;

Δ.Κ.: Όχι. Αυτό μου φαίνεται απαισιόδοξο. Και η λέξη διαφορετικότητα επίσης. Διαφορετικά είναι όλα μεταξύ τους. Το ζήτημα είναι να ξέρεις πού απευθύνεσαι και να μην έχεις την αυταπάτη ότι απευθύνεσαι σε όλους. Κανείς δεν μπορεί να απευθυνθεί σε όλους και να βρει αποδοχή από όλους.

 
Δημήτρης Καραντζάς
Δημήτρης Καραντζάς

   

rejected: "Η βλακεία του ανθρώπου δεν έχει όρια";

 

Δ.Κ.: Κατά τον Μπέρνχαρντ, ναι...."η βλακεία του ανθρώπου δεν έχει όρια"...

rejected: "Αχ έρωτα Θεέ, τι άπληστος κι ακόρεστος που είσαι. Ενώ όλα τα χωράς και τα δέχεσαι σαν θάλασσα, ότι καταπιείς, ξεπέφτει, ευτελίζεται και δεν σου φτάνει. Τόσο γεμάτος μορφές φαντασίας, είναι ο έρωτας, που είναι από μόνος του, η τέλεια φαντασίωση. Στα 28 σου χρόνια, τί είναι πλέον έρωτας για σένα;

 

Δ.Κ.: Έρωτας είναι κάτι που διαρκεί ελάχιστα όταν γεννιέται, αλλά μένει για πάντα. Είσαι πάντα ερωτευμένος με τα άτομα που κάποτε τα είχες ερωτευτεί. Ακόμα κι αν δεν μιλιέστε.  

...δεν έχω την πειθαρχία του ηθοποιού

rejected: Ο Νίκος Καραθάνος το περασμένο καλοκαίρι σου πρότεινε να παίξεις "Όρνιθες", εσύ -που έχεις σπουδάσει και υποκριτική- αρνήθηκες τελικά. Δεν το θέλεις πια; Τι σε έκανε να επιλέξεις την καρέκλα του σκηνοθέτη από την έκθεση πάνω στο σανίδι;

 

Δ.Κ.: Η έκθεση δεν αφορά μόνο στον ηθοποιό αφορά ασφαλώς και στο σκηνοθέτη. Μάλιστα τις περισσότερες φορές που ένας ηθοποιός "εκτίθεται" πάνω στη σκηνή, για μένα, η ευθύνη στην καλύτερη περίπτωση είναι μοιρασμένη, και πιο αυστηρά είναι μόνο του σκηνοθέτη ευθύνη, που δεν κατάφερε να κάνει σαφές το αιτούμενό του. Η πρόταση του Νίκου μ΄ άρεσε πολύ, με ενδιαφέρει πολύ η σκέψη του Νίκου, ο τρόπος ύπαρξης του Νίκου... εγώ όμως, δεν έχω την πειθαρχία του ηθοποιού. Πνίγομαι. Με την επανάληψη, με την πιθανότητα να κάνω και να ξανακάνω το ίδιο. Και για τον ίδιο λόγο θαυμάζω τους ανθρώπους που μπορούν και το κάνουν.  

Δημήτρης Καραντζάς
Δημήτρης Καραντζάς

rejected: Στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου με τη "Μήδεια" και τον Γιώργο Γάλλο πρωταγωνιστή. Γιατί ο Γιώργος; Γιατί σε αυτό το έργο;

 

Δ.Κ.: Αυτό το γιατί θέλω να ερευνήσω με τον Γιώργο Γάλλο, τον Χρήστο Λούλη και τον Μιχάλη Σαράντη. Η ιδέα ξεκινά από τη συνομιλία της φύσης του άνδρα με τη φύση μιας ιστορίας φαινομενικά γυναικείας. Μια προσπάθεια αντίληψης, μια προσπάθεια συμφιλίωσης των δυο φύλων. Τώρα, αν πράγματι η πράξη της "Μήδειας" είναι αυστηρά γυναικεία υπόθεση σηκώνει πολύ συζήτηση και έρευνα. Μιλάμε για ένα απόλυτο αίσθημα, μια απόλυτη στιγμή προδοσίας, ένα απόλυτο πένθος. Μιλάμε για ένα τοπίο του Ευριπίδη χέρσο, άτεκνο -παρά την ύπαρξη παιδιών, στέρφο. Η ανάληψη της "Μήδειας" στους ουρανούς είναι ο τόκος, η σπορά.  

Νιώθω ότι ζούμε μια απολύτως αντιερωτική εποχή

rejected: Ζεις στο κέντρο της Αθήνας. Νιώθεις ότι οι συνομήλικοί σου είναι διατεθειμένοι να αισθανθούν; Να αφεθούν στον έρωτα;

 

Δ.Κ.: Νιώθω ότι ζούμε μια απολύτως αντιερωτική εποχή. Ζούμε μια φοβική εποχή. Με πολλά likes, φατσούλες και γραπτές υποσχέσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την επικοινωνία. Φοβόμαστε και τη σκιά μας.

Δημήτρης Καραντζάς

rejected: Γυρνώντας πίσω και κοιτώντας, το μέχρι τώρα δρόμο σου...τι θα "σιδέρωνες" στην δική σου ζωή και γιατί;  

 

Δ.Κ.: Θα "σιδέρωνα" μόνο τις στιγμές που υπήρξα άδικος με κάποιους ανθρώπους... είτε στην οικογένειά μου, είτε σε κάποιους περαστικούς.

rejected: Ποια συμβουλή του Τάσου Μπαντή έχεις κρατήσει μέσα σου φυλαχτό;

Δ.Κ.: Την αφοσίωσή του, την πίστη του στο νόημα , στη ροή του λόγου. Που δεν ήταν συμβουλές. Ήταν ο τρόπος που υπήρχε.

rejected: Πώς αισθάνθηκες και σχολιάζεις την είδηση των θεατρικών επιχορηγήσεων από το Υπουργείο Πολιτισμού;

Δ.Κ.: Με τρομερή αισιοδοξία το άκουσα. Με φοβερή περιέργεια το περιμένω, να δω πώς θα λειτουργήσει, με τι όρους και από πότε. Είναι μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, σε ένα θεατρικό τοπίο που παραπαίει.

Δ.Κ.: Ποια ορίζεται μέσα σου ως επιτυχημένη θεατρική παράσταση;

Δ.Κ.: Επιτυχημένη θεατρική παράσταση είναι αυτή που μπορεί να μεταδώσει την πυρετώδη σκέψη του συγγραφέα. Με όποιον τρόπο, με όποια φόρμα μπορεί...

Δημήτρης Καραντζάς




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | γιώργος καπλανίδης, πάρις ταβιτιάν, γκέλυ καλαμπάκα
επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου