R

e

j

e

c

t

e

d

I

n

t

e

r

v

i

e

w

image

Δημήτρης Κουρούμπαλης | Interview

'Οι κοινωνικές μας αντιστάσεις είναι νωθρές'

Εργάτης αξίζει να είσαι στο θέατρο. Να παλεύεις για το ιδανικό.

Να θέλεις να επικοινωνήσεις με τον κόσμο. Να μοιραστείς ιδέες και "ταξίδια" συγγραφέων και σκηνοθετών. Να μοχθείς ώστε η εσωτερική σου ενέργεια να βγαίνει και να κυριαρχεί στον χώρο της πλατείας. Να σβήνουν τα φώτα του σανιδιού και σε εκείνα του καμαρινιού να ανάβουν τα πιο φωτεινά σου, προσωπικά. Να παίρνεις το σακίδιό σου, να βγαίνεις στη ζωή, απλός ανάμεσα σε πολλούς και πάλι να σκέπτεσαι περπατώντας, τι αξίζει σε ποσοστά ζωής να εξαργυρώνει η Τέχνη: Τα πάντα. Ο Δημήτρης Κουρούμπαλης από την Αθήνα, συνδέθηκε με rejected και κοινοποίησε ζωή...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου / επιμέλεια | τάσος θώμογλου + αλέξανδρος κόγκας
Δημήτρης Κουρούμπαλης rejected: "Παρασκευή Παλιμπαιδισμού" το ολοκαίνουργιο έργο σας που παρουσιάζεται στο θέατρο του Νέου Κόσμου της Αθήνας. Τι αποτέλεσε κίνητρο για τη φετινή θεατρική συγγραφή; Τι έχει αυτό το "Μπαρ Λε Λουβρ" που σας "ιντρίγκαρε";

Δ.Κ.: Να σας πω την αλήθεια με κούρασε η οικονομική ανασφάλεια και η πολιτική μιζέρια. Ένιωσα πως χρειάζομαι ένα ισχυρό αντίβαρο για να παλέψω την μονοπώληση των ενδιαφερόντων μας από την κρίση και την επικείμενη καταστροφή. Ούτε έρωτες, ούτε αδιέξοδα, ούτε συναισθηματικές τρικυμίες, απλή και πεντακάθαρη λίμπιντο, αυτό υπήρξε το κίνητρό μου.

rejected: Μια παρέα ταλαντούχων νέων ηθοποιών, κάθε Παρασκευή μεσάνυχτα καταθέτουν μια θεατρική πρόταση. Ό,τι αξίζει τελικά είναι να κάνουμε ωραίες "τρέλες" με συναδέλφους που έχουμε κοινό κώδικα επικοινωνίας;

Δ.Κ.: Είμαστε πολύ τυχεροί φέτος που συστήθηκε ο εξαιρετικός θίασος της "Παρασκευής Παλιμπαιδισμού". Οι τρεις χορευτές και οι πέντε ηθοποιοί πέρα από εξαιρετικά χαρισματικοί, αποπνέουν τον αέρα της νεότητας, της ανεμελιάς, της ομορφιάς σε κάθε τους κίνηση και με κάθε τους λέξη επιβεβαιώνουν ότι ο performer κάνει το θέατρο, τα υπόλοιπα απλώς τον σιγοντάρουν. Η Βασιλική Τρουφάκου είναι το ιδανικό καστ για το κορίτσι που μπορεί να ξετρελάνει έναν άντρα και να τον κάνει να ξεφορτωθεί κάθε ανόητη συστολή, η Ίριδα Μάρα γεμίζει την σκηνή με την υπέροχη κίνησή της και εισάγει τις βαθιές νότες των πνευστών στην τελική μουσική της παράστασης, η Πηνελόπη Μωρούτ πείθει στην εντέλεια ως μυστηριώδης, λιγομίλητη ιέρεια του πανηδονισμού με την άψογη κίνησή της και η Χριστίνα Μπίτου ως πίκολο φλάουτο ανακατεύει το χώρο με την παιχνιδιάρικη διάθεσή της. Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος στο ρόλο του "Κρόκστα", εκφράζει με μαεστρία τις ποιητικές νότες του κειμένου ενώ συγχρόνως γειώνει το χαρακτήρα σ’ ένα παρόν όπου κάθε άντρας θα ήθελε να βρεθεί. Ο Φιντέλ Ταλαμπούκας είναι ο αρχετυπικός μπάρμαν, στο πρόσωπο του οποίου η σοφία και η δημιουργικότητα συνυπάρχουν αρμονικά και τέλος, ο Τάσος Καραχάλιος είναι ένα perpetuum mobile, μια αεικίνητη δύναμη, τέτοια που δύσκολα βρίσκεται αλλού εκτός από τη φύση. Η φράση «απόλυτα ικανοποιημένος» με καλύπτει.

Δημήτρης Κουρούμπαλης

"Η Τέχνη χρειάζεται και λίγη βοήθεια για να αποδώσει."

rejected: Η μοναξιά στις μέρες μας ουρλιάζει. Αυτό δεν φταίει για την κατάθλιψη που βιώνουν οι περισσότεροι; Η Τέχνη σε όλο αυτό δεν είναι παρηγοριά;

Δ.Κ.: Η Τέχνη χρειάζεται και λίγη βοήθεια για να αποδώσει. Όταν κάποιος είναι χάλια και δεν μπορεί να βγει από το σπίτι του, τι να του κάνει η Τέχνη; Σε μια τέτοια κατάσταση μόνο ο άλλος άνθρωπος μπορεί να βοηθήσει και φοβάμαι ότι αυτό είναι πιο δύσκολο από το να κάνει κανείς τέχνη. Τώρα όσον αφορά στα ουρλιαχτά, είναι τόσο πολλά που καταντούν ο ήχος της πόλης.

Ο φόβος κατοικοεδρεύει στις ψυχές. Μετανάστες φέρει η θάλασσα. Τι μπορούμε να πράξουμε, πέρα από το να είμαστε παθητικοί δέκτες όλου αυτού;

Δ.Κ.: Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι με τα αποθέματα της ψυχικής μας αντοχής να βοηθήσουμε, όποτε και όπου μπορούμε. Χωρίς αιτία, χωρίς ανταμοιβή, χωρίς σκοπό.

Δημήτρης Κουρούμπαλης

"Το πολιτικό σκηνικό αδυνατεί να ταυτιστεί με τη δυναμική της ελληνικής κοινωνίας"

rejected: Στη Γαλλία, ακραίες πολιτικές θέσεις πήραν πρωθυπουργικό θώκο. Είμαστε πολύ μακριά -ως χώρα- από το να ζήσουμε κάτι παρόμοιο; Δηλαδή ακραία ναζιστικά μορφώματα να αποκτούν και ακόμα μεγαλύτερη δύναμη στη μικρή Ελλαδίτσα;

Δ.Κ.: Στεναχωρήθηκα με το αποτέλεσμα στη Γαλλία και αναθάρρησα με την αντίδραση της γαλλικής κοινωνίας. Την ίδια αντίδραση περιμένω 3 χρόνια από τη χώρα μου και δεν έρχεται. Φαίνεται πως οι δικές μας κοινωνικές αντιστάσεις είναι νωθρές, αν υπάρχουν καν. Πιστεύω παρόλα αυτά ότι το πολιτικό σκηνικό αδυνατεί να ταυτιστεί με τη δυναμική της ελληνικής κοινωνίας, στέκει εκεί σαν γελοίος θίασος με τον οποίο κανείς δεν έχει διάθεση να ασχοληθεί.

rejected: Τα πρωινά σας τα περνάτε με τα "Ψηλά Βουνά" του Παπαντωνίου, όπου πρωταγωνιστείτε σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου. Είναι "γιατρικό" να παίζεις για μικρά παιδιά; Ξέρετε....κάποιοι συνάδελφοί σας αντιμετωπίζουν "υποτιμητικά" το παιδικό θέατρο. Εσείς το τιμάτε εδώ και χρόνια.

Δ.Κ.: Είναι η δεύτερη χρονιά, μετά τον "Τομ Σόγιερ", που κάνω θέατρο για παιδιά και χαίρομαι γιατί και τα δύο έργα ήταν από τα αγαπημένα μου λογοτεχνικά βιβλία. Φέτος ευχαριστιέμαι που σε κάθε παράσταση «ανεβαίνω» στα βουνά του Παπαντωνίου και μένω εκεί για ενάμιση μήνα. Αναπληρώνω τις διακοπές που δεν έκανα.

Δημήτρης Κουρούμπαλης

rejected: Επιστρέφοντας στην "Παρασκευή Παλιμπαιδισμού", τι σας "ζόρισε" πιο πολύ στη συγγραφή, αλλά και στις πρόβες;

Δ.Κ.: Με ζόρισε η έλλειψη χρόνου, είχαμε πρεμιέρα στις 6 Νοεμβρίου και το κείμενο έπρεπε να γραφτεί σ’ ενάμιση μήνα. Είναι ζόρικο να κάνεις πρόβες χωρίς φινάλε...

"το επίπεδο των ελλήνων ηθοποιών είναι εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με το εξωτερικό."

rejected: Τι σας "στεναχωρεί" στο ελληνικό θέατρο;

Δ.Κ.: Η φτήνια στην οποία αναγκαζόμαστε όλοι να υποκύπτουμε λόγω έλλειψης οργανωμένης παραγωγής και πόρων. Επίσης η απουσία νέων ελληνικών κειμένων. Από αυτό που είμαι πολύ ευχαριστημένος είναι το επίπεδο των ελλήνων ηθοποιών, το οποίο είναι εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με το εξωτερικό.

Δημήτρης Κουρούμπαλης

rejected: Ο Έλληνας ηθοποιός πληρώνεται όπως και οι πιο πολλοί Έλληνες πλέον, ελάχιστα. Στον δε Έλληνα καλλιτέχνη, λειτουργεί και το "ψώνιο" και ένας παραγωγός μπορεί να το εκμεταλλευτεί, βάζοντας τον να εργάζεται και....τζάμπα. Πώς οχυρώνεις την ανάγκη σου για έκφραση να μην τείνει να γίνει.. χόμπι;

Δ.Κ.: Από την ανάγκη να ζήσει, να βιοποριστεί κανείς από το επάγγελμά του. Δεν γίνεται αλλιώς. Όταν αυτός είναι ο μονόδρομος, θα εκλείψουν και οι συμβιβασμοί.

rejected: Σε όλη αυτή τη μαυρίλα, το θέατρο σας αρκεί για να έχετε χαρά στην ψυχή; Ποια είναι τα καταφύγιά σας, για να αντιμετωπίζετε την απάνθρωπη καθημερινότητα;

Δ.Κ.: Η σύντροφός μου, ο σκύλος μου, το σπίτι μου και τα βιβλία.

rejected: Δικαίωμα στο παλιμπαιδισμό με μέτρο έχουμε ακόμα; Όσο κι αν μεγαλώνουμε;

Δ.Κ.: Αυτό είναι το μήνυμα τους έργου, αν έχει κάποιο μήνυμα. Όσο μπορούμε να παίζουμε είμαστε κάτι περισσότερο από ζωντανοί, είμαστε ανίκητοι!

Δημήτρης Κουρούμπαλης
Δημήτρης Κουρούμπαλης

Info Παραστάσεων
"Παρασκευή Παλιμπαιδισμού" στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Μια μεταμεσονύκτια παράσταση του Δημήτρη Κουρούμπαλη, και των So7.
Από την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου και κάθε Παρασκευή βράδυ, με το που δείξει το ρολόι μεσάνυχτα, η Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου αλλάζει… Μεταμορφώνεται, όχι σε κολοκύθα, αλλά στο αισθησιακό μπαρ «Λε Λουβρ». Ένα χώρο ξέφρενου γλεντιού και ανομολόγητων οργίων. Αιτία, η παρουσία ενός συγκεκριμένου ανθρώπου στην επιλογή της μουσικής, του Quadrápod. Αγνώστου καταγωγής, είναι ικανός να υποβάλλει σε σεξουαλική εγρήγορση όλους τους θαμώνες με τρόπο υποβολιμαίο, προς το παρόν ασύλληπτο και γι’ αυτό, αμίμητο. Κανείς δεν μπορεί να αποκωδικοποιήσει τι ακριβώς κάνει. Το μόνο σίγουρο είναι πως κυριαρχεί ένα μπιτ που αντιγράφει το ρυθμό της συνουσίας και μια μελωδία που λιγώνει τις αισθήσεις• κι όλο αυτό στολίζεται από ερωτόλογα σε στίχους, σεμνούς ή καθόλου. Τα θέματα δρομολογούνται κι η φύση αναλαμβάνει τα υπόλοιπα. Κανείς δεν φεύγει από το «Λε Λουβρ» αζευγάρωτος, ακόμη κι αν το επόμενο πρωί το μετανιώσει… Αυτή είναι η «Παρασκευή παλιμπαιδισμού» του Δημήτρη Κουρούμπαλη, που θα παρουσιαστεί από την ομάδα So7 στην Κεντρική Σκηνή του Νέου Κόσμου. Μια παράσταση, για ένα μπαρ, ένα βράδυ και μια παρέα που διασκεδάζει με συγκλονιστικό κέφι, μόνο και μόνο για να μας υπενθυμίσει τελικά ότι μια νύχτα έξω μπορεί να μην είναι καθόλου, μα καθόλου μπανάλ.
Παίζουν οι: Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Τάσος Καραχάλιος, Ίριδα Μάρα, Χριστίνα Μπίτου, Πηνελόπη Μωρούτ, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Βασιλική Τρουφάκου. Σκηνοθεσία: So7. Επιμέλεια Κίνησης - Χορογραφίες: Φρόσω Κορρού. Σκηνικά-Κοστούμια: Κenny Μaclellan. Βοηθός Σκηνοθέτη: Έλενα Σταμουλακάτου.

"Τα Ψηλά Βουνά" του Ζαχαρία Παπαντωνίου
στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ της Αθήνας
Σκηνοθεσία - Προσαρμογή: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Σκηνικά & Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Πρωτότυπη Μουσική: Θωμάς Καραχάλιος
Χορογραφία: Δημήτρης Μαργαρίτης
Ψηφιακά Video: Νίκος Τσιμούρης
Κινούμενα Σχέδια: Βαγγέλης Σιγάλας
Σχεδιασμός Φωτισμού: Κάλτσου Στέλλα
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Αναστασία Σιωπίδου, Νίκος Μαραθάς
Βοηθός Σκηνογράφου: Αναστασία Αγαθού
Εκπαιδευτική Σύμβουλος: Ειρήνη Ιακώβου - Δασκάλα 30ου Δ. Σχ. Περιστερίου
Παίζουν:
Δηµήτρης Κουρούµπαλης (Φάνης)
Άρης Τρουπάκης (Αφηγητής, Πατέρας, κυρ-Στέφανος, Δάσκαλος, Προεστός, γριά- Χάρµαινα)
Θανάσης Δόβρης (Αντρέας)
Γρηγόρης Ποιµενίδης (Φουντούλης, Χωρικός)
Κλεοπάτρα Μάρκου (Μάνα, Δήμος, Αφρόδω)
Σωτήρης Μεντζέλος (Καλογιάννης)
Γιώργος Σύρµας (Μαθιός)
Παντελής Φλατσούσης (Δημητράκης)
Γιώργος Φλωράτος (Κωστάκης, Λάμπρος)
Θέατρο Ακροπόλ - Παιδική σκηνή, Ιπποκράτους 9, Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Σάββατο 15:00 και Κυριακή 11:30 & 15:00 (σχολικές παραστάσεις Τρίτη – Παρασκευή). Τιμές εισιτηρίων: 12€ (γενική είσοδος), 10 € (ανέργων - πολυτέκνων - εκπαιδευτικών).

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + τάσος θώμογλου