'Στο θέατρο έμαθα πρώτα να ακούω και μετά να απαντάω'

Η Εύη είναι άλλη φάση. Την παρακολουθώ χρόνια στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Ανήκει στα πιο ταλαντούχα πλάσματα που διαθέτει ο κρατικός φορέας. Μια ηθοποιός που δεν έχει σχέση με την ωραιοπάθεια. Μια γυναίκα ατόφιας ειλικρίνειας και σταράτης απλοχεριάς. Ανάμεσα στις τελευταίες παραστάσεις του Μακμπέθ, τις πρόβες για τους ΜΠΑΝΤΑρισμένους που ξεκινάνε τη Κυριακή στο Eightball και τα ενδιαφέροντα καλοκαιρινά της σχέδια που έχουν αρχίσει να οργανώνονται, η κοπέλα που κοιτά τον καθρέφτη της και ξέρει να τον μεταφράζει μόνο σε αλήθειες, μιλά στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

rejected: To θέατρο είναι η ανάγκη του ηθοποιού να βρεθεί πάνω στο σανίδι;

Ε.Σ.: Ναι. Αλλά, πρωτίστως, θέατρο κάνουμε για τον κόσμο. Μόνο για τον κόσμο.

Με το 'Μακμπέθ' ένιωσα με αυτή τη παράσταση πως άνοιξαν νέοι δρόμοι στο μυαλό μου, στη δική μου λειτουργία

rejected: Ο κόσμος σας τίμησε με τη παρουσία του, φέτος, στο Μακμπέθ που θα παρουσιάζεται έως τη Κυριακή 27 Μάρτη.

Ε.Σ.: Είναι μια μεγάλη εισπρακτική επιτυχία. Είμαι πολύ χαρούμενη που είμαι μέλος αυτής της παράστασης. Είμαι χαρούμενη που ξαναδούλεψα με την Αναστασία Ρεβή, μετά την "Επιστροφή στο Παράδεισο". Χάρηκα που συναντηθήκαμε εκ νέου, διότι κι αυτή προχώρησε και εμένα με προχώρησε κι ένα βήμα παραπέρα. Πραγματικά, ένιωσα με αυτή τη παράσταση πως άνοιξαν νέοι δρόμοι στο μυαλό μου, στη δική μου λειτουργία. Δεν είχα παίξει ποτέ Σαίξπηρ-σπουδαίος συγγραφέας.

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

rejected: Πού σε "άνοιξε" αυτή η παράσταση;

Ε.Σ.: Ο κάθε ηθοποιός έχει κάποια κλειδιά που χρησιμοποιεί. Δεν εννοώ τις μανιέρες του ή τις ευκολίες του. Έχει μια προσωπική τεχνική. Με αυτήν την παράσταση και το τόσο δύσκολο κείμενο -να παίζεις Σαίξπηρ δεν είναι απλό πράγμα- αναμετρήθηκα με κάτι εξαιρετικά δύσκολο που με προχώρησε τεχνικά πολύ. Κάνω τρεις ρόλους στην παράσταση. Να ενσαρκώνεις τρία πλάσματα σε ένα σαιξπηρικό κείμενο, δεν είναι εύκολη ιστορία. Ήθελα να υπάρχει ο ίδιος ερμηνευτικός πήχης και στους τρεις ρόλους.

Θέλει κόπο και πρωταθλητισμό. Το θέατρο είναι πρωταθλητισμός

rejected: Αυτός ο πήχης να κρατηθεί ίδιος και στους τρεις ρόλους, ήταν εύκολο;

Ε.Σ.: Όχι. Θέλει κόπο και πρωταθλητισμό. Το θέατρο είναι πρωταθλητισμός. Αυτή τη δουλειά για να την κάνεις καλά, πρέπει να είσαι πολύ συγκεντρωμένος, οργανωμένος, άρτιος γνώστης φωνής-σώματος, για να μπορέσεις να αποδόσεις. Είμαι κάθετη στο ότι το θέατρο είναι πρωταθλητισμός. Και γουστάρω να βλέπω γύρω μου πρωταθλητές να παίζουμε μαζί και στο Κρατικό υπάρχουν πολλοί! Είμαι περήφανη που ανήκω σε αυτό τον Οργανισμό με αυτό το περιβάλλον συναδέλφων.

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

rejected: Όταν το θέατρο είναι πρωταθλητισμός, ο ηθοποιός μπορεί να απολαμβάνει ό,τι ζει πάνω στο σανίδι;

Ε.Σ.: Η διαδικασία είναι επίπονη. Δεν γίνεται να μην "τραυματιστείς" λίγο. Δεν γίνεται να μην ιδρώσεις πολύ. Αλλά, απόλαυση υπάρχει. Έρχεται. Από την πρεμιέρα και μετά. Τελειώνεις τη παράσταση, λες μέσα σου ένα λαχταριστό "αχ" κι αμέσως ετοιμάζεσαι για το "πάμε ξανά" της επόμενης μέρας. Είναι τεράστια η ηδονή που σου παρέχει το θέατρο, αλλά ταυτόχρονα είναι σκληρή δουλειά. Πρέπει καθημερινά να "αποσυμπλέκεσαι" και να "ξαναεμπλέκεσαι" και να "συνδέεσαι" εκ νέου, με ό,τι κάνεις στην παράσταση, με τον πιο -όσο το δυνατόν-άρτιο τρόπο.

rejected: Πώς γίνεται να κυκλοφορείς στο δρόμο, να ακούς μια μιζέρια ανθρώπων ολόγυρα που όμως έχουν τα στοιχειώδη, να βλέπεις άστεγους στο δρόμους, ή να ανοίξεις την τηλεόραση και να δεις στην Ειδομένη όλη αυτή τη κατάσταση και έπειτα να πας να κάνεις εσύ θέατρο;

Ε.Σ.: Είναι πολύ δύσκολο να το κάνεις. Με επηρεάζουν όλα τα ζητήματα που προανέφερες. Ο πατέρας μου θέλει και μπορεί να έχει καθημερινή επαφή με τα Διαβατά και βοηθάει εθελοντικά. Με έχει πειράξει που δεν έχω καταφέρει ακόμα να πάω. Είναι το πρώτο πράγμα που θα φροντίσω να κάνω, με το που βρω λίγο χρόνο. Όλο αυτό με πειράζει πολύ. Παρόλα αυτά, με το που μπαίνω στο θέατρο, οφείλω-όχι να ξεχνάω!-αλλά να αποσυμπιεστώ από τα πολιτικοκοινωνικά, οικονομικά και πάσης φύσεως προσωπικά θέματα για να είμαι άξια να προσφέρω ό,τι καλύτερο μπορώ, στους ανθρώπους που έρχονται να παρακολουθήσουν τη παράσταση.

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

Γουστάρω που είμαι στο Κρατικό. Είναι καθαρή επιλογή μου να είμαι εδώ.

rejected: Και ο κόσμος καταφεύγει στο θέατρο....

Ε.Σ.: Έρχονται στο θέατρο, παρά τα δεινά που ζούμε. Και το χαίρομαι και θέλω να είμαι όσο καλύτερη γίνεται πάνω στο σανίδι. Ο κόσμος έρχεται κι αυτός για να αποσυμπιεστεί από την υπερπληροφόρηση, παραπληροφόρηση και τον καταιγισμό συναισθημάτων και καταστάσεων που βιώνει ο καθένας. Και βλέπει ΜΑΚΜΠΕΘ, βλέπει ΑΓΓΕΛΑ, βλέπει ΒΟΫΤΣΕΚ, παρακολουθεί τις δράσεις... Είμαι πολύ περήφανη για τις δράσεις που γίνονται στο Κ.Θ.Β.Ε.. Άνοιξα τυχαία τη τηλεόραση και είδα τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή και δύο ηθοποιούς στην Ειδομένη -συγκινήθηκα. Είμαι ευτυχισμένη να βλέπω ένα πολιτιστικό φορέα να ανθίζει, παρά τις δυσκολίες του, την κούραση, την οικονομική στενότητα... Κι όμως, βλέπεις τους ανθρώπους του Οργανισμού να δουλεύουν σαν τα "σκυλιά". Συναδέλφους και διοικητικό προσωπικό να κάνει με όρεξη και μεράκι τη δουλειά του. Γουστάρω που είμαι στο Κρατικό. Είναι καθαρή επιλογή μου να είμαι στο Κρατικό Θέατρο.

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

rejected: Οι ΜΠΑΝΤΑ-ρισμένοι που ξεκινάνε τη Κυριακή 27 Μάρτη στο Eightball, είναι μια θρυλική παρέα ταλαντούχων ηθοποιών, που έχετε συναισθηματικό δέσιμο με αυτή την ιστορία;

Ε.Σ.: Αδιαμφισβήτητα. Υπάρχει μεγάλη συναισθηματική ιστορία με τους ΜΠΑΝΤΑρισμένους. Αυτή η ομάδα ανθρώπων είμαστε μια δεμένη ιστορία χρόνων, που δεν είναι εύκολο να συμβεί, αλλά έγινε και είναι μαγικό! Έχουμε χτίσει τη σχέση μας. Γνωρίζουμε τις ανάσες μας. Εισπνέει ο ένας, εκπνέει ο άλλος. Τα PIGS έχουμε την ανάγκη να τα κάνουμε, γι' αυτό και μόνο τότε, ξαναμπαίνουμε στη διαδικασία της επαναδημιουργίας τους. Μουσική, πρόζα, χορός σε ένα μη θεατρικό χώρο, είναι μια πρόκληση που γουστάρουμε παρεΐστικα να κάνουμε.

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

rejected: Φέτος, θα συμμετάσχεις στην καλοκαιρινή παραγωγή του Κ.Θ.Β.Ε. "Επτά επί Θήβας" που θα σκηνοθετήσει ο Τσέζαρις Γκραουζίνις.

Ε.Σ.: Είμαι ενθουσιασμένη που θα συνεργαστώ με αυτόν τον σκηνοθέτη. Επιπλέον, είναι ένα έργο που αγαπώ. Ανυπομονώ να ξεκινήσω πρόβες! Το περιμένω σαν τρελή! Και θέλω, πώς και πώς, να ξαναβρεθώ στην Επίδαυρο.

Δεν γίνεται να μην επηρεαστείς από την ιστορία που φέρουν οι πέτρες και το χώμα της Επιδαύρου

rejected: Τι έχει η Επίδαυρος, που δεν έχει άλλο αρχαίο θέατρο σε αυτή τη χώρα;

Ε.Σ.: Είναι σαν αφαλός η Επίδαυρος. Φέρει ιστορία. Με το που πας Επίδαυρο και περπατάς τα πλακόστρωτα για να φτάσεις στη σκηνή, είναι σαν μια γη που είσαι στο κέντρο της και σε περικλείει μια μαγική σφαίρα. Επίσης, δεν γίνεται να μην επηρεαστείς από την ιστορία που φέρουν οι πέτρες και το χώμα της Επιδαύρου. Δεν γίνεται να μην ριγήσεις μπροστά σε αυτήν την "κατασκευή". Όταν πρωτοπήγα στην Επίδαυρο, στην πρώτη πρόβα, έκανα να μιλήσω κανά σαρανταπεντάλεπτο;! Μη σου πω, έψαχνα την ανάσα μου....

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

Είναι σημαντικό να μένουμε λίγο μόνοι μας. Είναι σημαντικό να αναμετριόμαστε με τον εαυτό μας και το καθρέφτη μας.

rejected: Είσαι 11 χρόνια στο ελληνικό θέατρο. Από τα πρώτα χρόνια που ξεκίνησες, έως σήμερα, πού θεωρείς ότι έχεις αλλάξει σημαντικότερα;

Ε.Σ.: Έμαθα να ακούω κι έπειτα να μιλάω. Δεν θυμάμαι πότε έγινε αυτό, αλλά δεν έχει πολύ καιρό. Δεν είναι εύκολο να ακούς για να απαντάς. Πιο εύκολο είναι να απαντήσεις κι αν σου έρθει το βράδυ, όταν ξαπλώσεις στο κρεβατάκι σου, να σκεφτείς "τι με ρώτησε;"... κάποια στιγμή ενηλικιώθηκα. Κι έγινε πρόσφατα αυτό. Όταν έμεινα λίγο μόνη και βρέθηκα με τον εαυτό μου ξανά. Είναι σημαντικό να μένουμε λίγο μόνοι μας. Είναι σημαντικό να αναμετριόμαστε με τον εαυτό μας και το καθρέφτη μας. Να μπορούμε να ερχόμαστε σε μια ουδετερότητα, σε ένα μηδέν. Κάνεις ένα restart. Το έκανα, λοιπόν. Έκανα το restart κι εγώ και ενηλικιώθηκα.

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή

rejected: Στο θέατρο δεν θέλουν να μεγαλώνουν οι περισσότεροι ηθοποιοί. Ειδικά κι όταν είναι θηλυκά!

Ε.Σ.: Δεν είμαι και δεν υπήρξα ποτέ ενζενί. Μου αρέσει που μεγαλώνω. Παίζω θέατρο και ανακαλύπτω νέες "ταυτότητες" ανθρώπων.

Τις έχω ανάγκη τις "σιωπές". Ανατρέχω σε αυτές. Παίρνω το αμάξι και φεύγω. Οδηγάω και υπάρχει σιωπή.

rejected: Ανατρέχεις στις "σιωπές"; Στην ησυχία;

Ε.Σ.: Τις έχω ανάγκη τις "σιωπές". Ανατρέχω σε αυτές. Παίρνω το αμάξι και φεύγω. Οδηγάω και υπάρχει σιωπή. Μου αρέσει το ίδιο να κάνω και με το παπάκι μου. Επειδή, το τελευταίο διάστημα, το πρόγραμμα είναι βαρυφορτωμένο, τις ψάχνω τις "σιωπές" και όπου τις βρω, θέλω να τις απολαμβάνω. Σε μια βόλτα μετά την πρόβα. Στο σπίτι πάω, από δρόμο που μου δίνει λίγο παραπάνω χρόνο οδήγησης. Δεν πάω από τον κοντινότερο δρόμο. Χαζεύω την Άνω Πόλη. Τις ψάχνω, ναι, τις ψάχνω τις σιωπές μου. Και, νομίζω, οι άνθρωποι θα έπρεπε να ψάχνουν τις σιωπές τους, όσο γίνεται. Θέλω αυτό το δικό μου χρόνο. Που κάνω ό,τι θέλω ή και δεν κάνω και τίποτα. Έτσι λειτουργεί και συνειδητοποιημένα το restart που σου ανέφερα...

Εύη Σαρμή
Εύη Σαρμή


Έως την Κυριακή 27 Μαρτίου στη στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών:
«ΜΑΚΜΠΕΘ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

Εύη Σαρμή

Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Αναστασία Ρεβή
Σκηνικά-κοστούμια: Μάιρα Βαζαίου
Μουσική: ''Δαιμονία Νύμφη'' [Εύη Στεργίου, Σπύρος Γιασαφάκης]
Video Art-φωτισμοί: Γιάννης Κατσαρής
Βοηθός σκηνοθέτη, σκηνογράφου, ενδυματολόγου: Εύα Κωνσταντινίδου
Β’ Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Τωμαδάκης
Βοηθός Video Art: Jean Wong
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Μάνος Γαλανής (Λέννοξ, Δολοφόνος), Γιάννης Γκρέζιος (Ρος), Βασίλης Ισσόπουλος (Μάλκομ, Δολοφόνος), Κωνσταντίνος Καβακιώτης (Μακμπέθ), Νίκος Καπέλιος (Μακντάφ), Άννα-Μαρία Κεφάλα (Μάγισσα, Κυρία του παλατιού), Γιάννης Καραμφίλης (Μπάνκο), Μαρία-Ελισάβετ Κοτίνη (Μάγισσα, Κυρία του παλατιού), Κωνσταντίνος Λιάρoς (Ντοναλμπέιν, Δολοφόνος, Κέθνες), Αντώνης Μιχαλόπουλος (Λοχίας, Φλίανς, Σερβιτόρος, Μέντεθ, Αγγελιοφόρος), Μαριάννα Πουρέγκα (Μάγισσα, Κυρία του παλατιού), Εύη Σαρμή (Λαίδη Μακντάφ, Εκάτη, Σέιτον), Βασίλης Σπυρόπουλος (Βασιλιάς Ντάνκαν), Πολυξένη Σπυροπούλου (Λαίδη Μακμπέθ), Γιάννης Χαρίσης (Θυρωρός, Γέροντας γιατρός), Μαρία Χριστοφίδου (Μάγισσα, Κυρία των τιμών). Συμμετέχει επίσης ο Αλέξανδρος Τωμαδάκης

Δείτε το αφιέρωμα του rejected



Από τις 27 Μαρτίου μέχρι τις 27 Απριλίου, κάθε Τετάρτη και Κυριακή στο Eightball Club:
«P.I.G.S. resurrection»

Εύη Σαρμή

Συντελεστές
Συγγραφή-Σκηνοθεσία: Χρήστος Παπαδημητρίου
Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη
Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου
Χορογραφίες: Θάνος Φερεντζέλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Χρύσα Ζαφειριάδου
Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren
Διανομή (με αλφαβητική σειρά)
Χρύσα Ζαφειριάδου, Ευγενία Πανταζόγλου, Χρήστος Παπαδημητρίου, Τάσος Ροδοβίτης, Εύη Σαρμή, Χρίστος Στυλιανού, Χρύσα Τουμανίδου, Θάνος Φερεντζέλης, Ορέστης Χαλκιάς
Μουσικός: Περικλής Βραχνός

Δείτε το δελτίο Τύπου

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης