R

e

j

e

c

t

e

d

I

n

t

e

r

v

i

e

w

image

Γιώργος Παπαγεωργίου | Interview

'Μόνο ο έρωτας σε γλυτώνει από την επιφάνεια'

Είναι σπουδαίο ταλέντο ο Γιώργος Παπαγεωργίου. Είναι μυαλό, είναι δουλειά, είναι επιμονή, είναι δημιουργικότητα. Με ευγένεια, με καλό λόγο, επικοινωνιακός, άμεσος, ειλικρινέστατος, γεμάτος χιούμορ. Δοτικός με αγάπη σε ό,τι κάνει. Είναι και άλλα εκατό που δεν περιγράφονται. Είναι θείο κράμα ο Γιώργος. Και φέτος είναι η χρονιά του. Δυνατή και αστραφτερή. Σαν εκείνον που μιλά για όλα στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου / επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου
Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαγεωργίου
rejected: Φέτος, έχεις ένα ωραίο προσωπικό "διπλό στοίχημα" θεατρικά, πρωταγωνιστώντας στην "Ωραία του Πέραν" στο θέατρο του Νέου Κόσμου, και στις "Ιδιοτροπίες της Μαριάννας" στο θέατρο ΠΟΡΤΑ...

Γ.Π.: Είναι δύο ήρωες εκ διαμέτρου αντίθετοι, σε διαφορετικές εποχές το κάθε έργο γραμμένο. Είναι άνθρωποι με "σκοτάδια". Ήθελα να το παλέψω, να βγει το ανάγλυφο του κάθε ρόλου, μα και η ουσία του. Χαλάρωσα το περασμένο καλοκαίρι και ταυτόχρονα δημιουργούσα. Για την "Ωραία του Πέραν" είχα και τη συν-σκηνοθεσία. Έπρεπε να μελετήσω το λαϊκό θέατρο. Πώς θα αφουγκραστώ με όλη την ομάδα το συγκεκριμένο έργο. Ένας φτωχός νέος που ερωτεύεται μια νέα. Ένας κλισέ έρωτας, που θέλαμε βαθιά να υποστηρίξουμε με την ομάδα. Θέλαμε την αλήθεια όλου αυτού. Στην ουσία. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, φτιάξαμε έναν χαρακτήρα που βιώνει τον έρωτα στην πιο αγνή μορφή του. Με αφέλεια. Γιατί όταν είσαι ερωτευμένος, όσο να πεις πετάς αρχικά σε ένα ροζ συννεφάκι. Από γραφής, άλλωστε, έτσι προσεγγίζεται το έργο από το δημιουργό του. Όταν ξεκινούν τα εμπόδια στη σχέση τους, εκεί ο ήρωας μου βυθίζεται σε ένα σκοτεινό ψυχισμό. Το ίδιο κι εγώ. Ήθελα αυτή τη διαδρομή να έχει ο ήρωάς μου. Από το φως στο σκοτάδι.

Από την άλλη, ο "Οκτάβιος" στις "Ιδιοτροπίες της Μαριάννας" έχει σχεδόν παρόμοια διαδρομή με τον "Αιμίλιο" στην "Ωραία του Πέραν" που ερμηνεύω. Ο "Οκτάβιος" είναι σκοτεινός ρόλος από αρχής του έργου. Κάτι που τεχνηέντως το κρύβει ως αστραφτερός νέος-αλήτης της εποχής. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος που σκηνοθετεί ήθελε να τον βγάλουμε ως έναν glam rock τύπο. Έτσι βάζω λαμέ, κοθόρνους, γούνες και βγαίνω επί σκηνής. Στη συνέχεια, όσο προχωρά το έργο, από μια δική του επιλογή να θέλει να σαγηνεύσει- για χάρη του κολλητού του φίλου-μια παντρεμένη γυναίκα, μπλέκεται κι ο ίδιος, ολοένα και βαθύτερα μέσα σε αυτό το παιχνίδι. Που για τον ίδιο επιφυλάσσει δραματικά αποτελέσματα.

"Όταν ο ίδιος έχει βάλει μέσα στο έργο τον ίδιο του τον εαυτό, δεν θες σε καμία περίπτωση να τον προδώσεις"

rejected: Αναφέρεσαι ιδιαίτερα στο ρομαντισμό αυτών των έργων....

Γ.Π.: Ναι. Ακόμα και ο "Συρανό" που θα κάνουμε εκ νέου το ερχόμενο καλοκαίρι, μιλά για τον έρωτα που ξεκινά και σαν κωμωδία, καταλήγοντας δράμα. "Στα καλύτερα έργα, η αγάπη γεννά συμφορά" που λέει και ένας αγαπημένος στίχος... Όλο αυτό, θαρρώ είναι συμβολικό, γιατί ταιριάζει και με την ίδια τη φύση του έρωτα. Παρόλα αυτά, σε σχέση με τον "Οκτάβιο", όπως ήθελε και ο Θωμάς Μοσχόπουλος, τα χίλια πρόσωπα του ήρωα ήθελα να τα ανακαλύψω και να βγούνε επί σκηνής. Έπρεπε όλο αυτό να αποδοθεί. Είχα τεράστια ευθύνη στα χέρια μου -τεράστιος ρόλος, σε ένα έργο-κομψοτέχνημα της παγκόσμιας δραματουργίας. Μπήκα αθώος στη πρόβα και χάρηκα για την έκβαση της ερμηνείας. Απολαμβάνω τις φράσεις που τον φέρουν σε επαφή με το κοινό. Οι μύχιες σκέψεις του άμεσα περνάνε στον κόσμο. Πόσο μάλλον που, θεατρολόγοι έχουν γράψει πως, τούτος ο ρόλος έχει αυτοβιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα. Διπλή ευθύνη. Η αγωνία του συγγραφέα σε σχέση με τον έρωτα, το θάνατο, τη φιλία, τη ζωή... Όταν ο ίδιος έχει βάλει μέσα στο έργο τον ίδιο του τον εαυτό, δεν θες σε καμία περίπτωση να τον προδώσεις. Θες να το προστατέψεις. Όταν μιλάω για προστασία, ουσιαστικά μιλάω για προσωπική μου απόδοση, στην ολότητα. Με τον απόλυτο τρόπο που οφείλει ένας ηθοποιός να μπει σε ένα ρόλο.

Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαγεωργίου

"Δεν υπάρχει αξιοπρέπεια στον έρωτα."

rejected: Ο "Οκτάβιος" στις "Ιδιοτροπίες της Μαριάννας" είναι τόσο κυνικός και συνάμα ευαίσθητος, που όσο εισχωρεί στο παραλήρημα του έρωτα, έχει βαθιά πίστη στη φιλία. Ο έρωτας είναι μια μορφή απελπισίας, με σαρκαστικά στοιχήματα και κυνικούς όρους;

Γ.Π.: Ο ερωτευμένος πονάει. Ακόμα και ο έρωτας που περνά μια γλυκιά περίοδο, ακόμα και έτσι, συναντά σε λίγο "τα μπαστούνια". Στην απουσία του προσώπου που ερωτεύθηκες ή το ότι δεν αντέχεις να μη δεις τον άλλον για λίγες ώρες...ρε ΄συ Γιώργο... ο έρωτας εμπεριέχει την απελπισία. Όλα αυτά στον έρωτα είναι ένας μικρός ή μεγάλος πόνος. Αν μιλήσουμε για τον ανεκπλήρωτο έρωτα, που φέρει πιο βαθύ πόνο, μπορεί και να κλονίσει την υγεία σου. Ο ανεκπλήρωτος έρωτας σε βάζει σε μια διαδικασία να μη σε νοιάζει στάλα αν θα ξημερώσει αύριο. Είναι τόσο ισχυρός που μπορεί να σου ταρακουνήσει το κεφάλι. Ο ήρωάς μου, κάποιες στιγμές αναρωτιέται αν αξίζει να ερωτευόμαστε. Μήπως είναι προτιμότερο να είναι πιο απλά τα πράγματα; Να μην ακουμπάμε βαθιά σε ηδονές και πάθη... να μη μπαίνουμε σε καταστάσεις που μας δυσκολεύουν -ποιο το νόημα όλου αυτού; Ξαφνικά, βλέπω κι εγώ σαν Γιώργος πως, με κάποιο τρόπο, ο έρωτας θα έρθει εκεί που δεν το περιμένεις. Το πρόσωπο του έρωτα είναι -τελικά- το πιο δυνατό συναίσθημα, η πιο μεγάλη εικόνα, που ανέλπιστα εμφανίζεται μπροστά στα μάτια σου και μπορεί να σε αλλάξει σαν άνθρωπο. Μόνο ο έρωτας σε γλυτώνει από την επιφάνεια...

rejected: Ο έρωτας οδηγεί στην αναξιοπρέπεια;

Γ.Π.: Δεν υπάρχει αξιοπρέπεια στον έρωτα. Ο έρωτας θέλει κυνήγι, πόλεμο και "αίμα". Δεν έχει "γλυκά" χαρακτηριστικά ο πραγματικός έρωτας.

Γιώργος Παπαγεωργίου

rejected: Στις μέρες μας, "είναι γελοία πράγματα η πίστη και η τιμιότητα", όπως αναφέρεται στις "Ιδιοτροπίες της Μαριάννας";

Γ.Π.: Όχι. Η πίστη και η τιμιότητα έχουμε καταλήξει να είναι γελοία πράγματα στις μέρες μας, αλλά δεν είναι. Ειδικά σήμερα, που αισθάνεσαι ότι δεν έχουν κανένα βάρος αυτές οι αξίες, ταυτόχρονα έχεις τόσο ανάγκη να τις πιστέψεις. Έχεις τόσο ανάγκη να πιαστείς από μια τέτοια αξία. Όλα έχουν χάσει την πραγματική έως και θεωρητική τους αξία. Τα πάντα γύρω μας καταρρέουν. Δεν υπάρχουν αξίες και ιδέες. Αλλά θες μια αξία να είναι ακλόνητη. Να την πιστεύεις. Μόνο αν την πιστεύεις, θα διατηρηθεί ζωντανή. Μόνο πιστεύοντας σε μια ιδέα, με όλο σου το είναι, μπορεί να αποκτήσει συνθήκη, υπόσταση, δεν την αγγίζει τίποτα και μένει αλώβητη.

"Ευτυχία βρίσκω σε στιγμές. Θεωρώντας δεδομένο πως τίποτα δεν είναι αυτονόητο "

rejected: "Μεγάλη τρέλα να μην είσαι ευτυχής", άλλη μια φράση από τις "Ιδιοτροπίες της Μαριάννας". Εσένα, ποια ωραία τρέλα, σε κάνει ευτυχή, σε ενεστώτα χρόνο;

Γ.Π.: "Μεγάλη τρέλα να μην είσαι ευτυχής"... .βρίσκω ευτυχία αυτό το καιρό, σε πράγματα που με φέρνουν σε μεγαλύτερη επαφή με τη ζωή. Νιώθω ευτυχισμένος όταν θα βγω για ένα καφέ και θα βρεθώ με φίλους. Ή όταν κοιτάξω την πόλη μου, και μου φανεί ωραία. Ακόμη κι όταν κοιτάξω την αγαπημένη μου και θα μου φανεί πιο ωραία. Όταν θα μου πει ένας θεατής πως κάτι τον άγγιξε στην παράσταση, που είναι πέραν του θαυμασμού ή του "μπράβο". Όταν κάπως με την Τέχνη μου, "μετακινήσω" έστω και λίγο έναν άνθρωπο. Όταν "κουμπώσει" θεατής και καλλιτέχνης. Ευτυχία βρίσκω σε στιγμές. Θεωρώντας δεδομένο πως τίποτα δεν είναι αυτονόητο. Δεν είναι δεδομένη η υγεία μου. Δεν είναι δεδομένη η δουλειά μου. Δεν είναι δεδομένος ο έρωτάς μου. Όταν το βιώνεις, ως συναίσθημα επιτυχίας, ζωής, αγάπης, όλα άξαφνα γίνονται στιγμιαία ευτυχία. Πόσο ακριβό στην καρδιά σου, μπορεί να είναι ένα μπάνιο στη θάλασσα μια ηλιόλουστη μέρα;... Οφείλω να είμαι ευτυχισμένος. Αν μονίμως προσδοκώ το παραπάνω να έρθει, δεν θα ζήσω ούτε μια στιγμή καλά. Θα φύγω από τη ζωή, ως ένας "επιτυχημένα" γκρινιάρης.

Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαγεωργίου

rejected: Τι πρεσβεύει για σένα, ο Θωμάς Μοσχόπουλος;

Γ.Π.: Ο Θωμάς Μοσχόπουλος δεν είναι ένας απλός σκηνοθέτης για μένα. Έχει λειτουργήσει πάνω μου ως δάσκαλος. Τον αγαπάω και τον πιστεύω πάρα πολύ. Εκτιμώ τη δουλειά του και το ήθος του. Δεν είναι τα τυπικά λόγια ηθοποιού σε αγαπημένο σκηνοθέτη που συνεργάζεται. Όταν ζεις, όπως έχω βιώσει τόσα πολλά με τον Θωμά και τον έχω δει σε όλες τις εκφάνσεις του, κάπως αισθάνεσαι πως σε συνδέει και μια πραγματική σχέση ζωής. Όχι μια τυπική συνεργασία. Στον Θωμά εκτίμησα τις απανωτές ευκαιρίες που μου έδωσε στο θέατρο, με προστατευτικό τρόπο. Ξεκίνησε από ένα μικρό ρόλο στο ΜΑΚΜΠΕΘ, μετά μου έδωσε κάτι μεγαλύτερο και σταδιακά οδηγήθηκα στο αποκορύφωμα που είναι οι φετινές "Ιδιοτροπίες της Μαριάννας". Ένιωσα ότι με βοηθά να εξελιχθώ. Αυτό δεν το κάνουν όλοι οι σκηνοθέτες. Οι πιο πολλοί θέλουν να σε πάρουν για να κάνεις καλά μια δουλειά. Ένα συγκεκριμένο ρόλο.

Γιώργος Παπαγεωργίου

"Η τρίτη υποψηφιότητα μου τριπλασίασε τη χαρά. Λειτουργεί αυξητικά μέσα μου."

rejected: Και κάπως έτσι, σε ένα άκρως δημιουργικό χειμώνα, έρχεται η υποψηφιότητα για το "Χρυσό Σταυρό Δημήτρης Χορν", για τρίτη συνεχή χρονιά. Μεγάλη τιμή, για τρίτη χρονιά να επιλέγεσαι υποψήφιος.

Γ.Π.: Η τρίτη υποψηφιότητά μου τριπλασίασε τη χαρά. Λειτουργεί αυξητικά μέσα μου. Τρία χρόνια επιλέχθηκα να είμαι προτεινόμενος. Μου δίνει μεγάλη χαρά αυτό! Και δεν το περίμενα κάθε φορά. Κερδίζεις κάθε χρόνο κάτι, εκ νέου. Όταν μπαίνεις ως ηθοποιός σε διαδικασία επιλογής για βραβείο, από μια επιτροπή, αποτελεί επιβράβευση από μόνη της. Δεν έχω τηλεοπτικές αναγνωρισιμότητες, δεν ασχολούμαι με σταρ σύστεμ και τρελά λεφτά. Είμαι ηθοποιός του θεάτρου. Του ρίσκου. Της οικονομικής δυσκολίας. Είμαι ηθοποιός που θέλω να "κοπανιέμαι" και σε μικρές θεατρικές σκηνές. Δεν με νοιάζει η τηλεοπτική εξαργύρωση. Είμαι ηθοποιός της προσπάθειας της ψυχής. Αχ, δεν ξέρεις Γιώργο, δεν φαντάζεσαι πόσο πολύ το εκτιμώ αυτό που γίνεται τρία χρόνια...

rejected: Φέτος το καλοκαίρι, "ξανασυστήνεσαι" με τον ήρωά σου στο "Συρανό", που θα πρωταγωνιστείς και θα σκηνοθετήσει ο Γιάννης Κακλέας.

Γ.Π.: Να, τώρα ο Γιάννης Κακλέας που μου έδωσε στη "Λυσιστράτη".... ένα ρόλο και μια συνθήκη που δεν ξεχνιέται! Να ξεκινάς την παράσταση, ακόμα και μέσα στην Επίδαυρο, με αυτόν τον τρόπο είναι σπουδαίο μάθημα. Είναι κάτι πέρα από θεατρικό ρόλο. Τώρα, ξανά στο "Συρανό" με τον "Κριστιάν" που θα υποδυθώ το χαίρομαι και αδημονώ. Είναι υπέροχος ρόλος ο "Κριστιάν". Είμαι πολύ τυχερός στο κομμάτι των ρόλων.

"Στο θέατρο τίποτα δεν σου χαρίζεται"

rejected: Δεν είναι μόνο τύχη. Είναι και δουλειά...

Γ.Π.: Στο θέατρο τίποτα δεν σου χαρίζεται. Μπορεί να έχεις δουλέψει πολύ και να μη σου χαριστεί μια επιτυχία. Να αποτύχεις. Δεν σημαίνει πως όσο δουλέψεις, αυτό σώνει και ντε θα σου επιστραφεί. Το σίγουρο είναι ότι για να τα καταφέρεις κάτι σημαντικό για σένα, η δουλειά είναι απαραίτητη. Το πώς θα το πάρει όλο αυτό το κοινό, είναι άλλος παράγοντας. Χαίρομαι που θα κάνω περιοδεία με τον Κακλέα, σε όλη την Ελλάδα και θα παίξουμε και στο Ηρώδειο, δίχως να έχω τηλεοπτικής επιτυχίας ταμπέλα. Είναι συγκινητικό να με διαλέξει και να θέλει να είμαι σε αυτήν την περιοδεία, ο Κακλέας.

Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαγεωργίου

rejected: Είναι χαρά να δουλεύεις με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο;

Γ.Π.: Είναι μεγάλη χαρά να δουλεύεις με τον Χαραλαμπόπουλο. Σε προσέχει, σε φροντίζει, είναι απλόχερος απέναντί σου. Θα το ξαναπώ. Δεν είναι τίποτα δεδομένο από αυτά.

"Δεν μπορώ τις ταμπέλες που μου λένε "ηθοποιός ή τραγουδιστής". Είναι μια άλλη έκφανση του χαρακτήρα μου"

rejected: Και μέσα σε όλα αυτά, και η μπάντα σου, οι Polkar και με το νέο σας videoclip "Το τραγούδι της καλής παντρειάς".

Γ.Π.: Αυτό είναι η άλλη μου χαρά να δημιουργώ κάτι εντελώς διαφορετικό. Δεν μπορώ τις ταμπέλες που μου λένε "ηθοποιός ή τραγουδιστής". Είναι μια άλλη έκφανση του χαρακτήρα μου. Συμπληρώνει την ιδέα μου για τη Τέχνη. Μουσική που με ξεκουράζει, με αποφορτίζει, με διασκεδάζει. Κι ας είναι άκρως κουραστική διαδικασία. Τίποτα δεν γίνεται, εν είδη πλάκας. Και στο "Rover", το τελευταίο live που κάναμε στη Θεσσαλονίκη, ήταν μια σημαντική βραδιά, με τον κόσμο να το απολαμβάνει και να το χαίρεται απίστευτα! Το ίδιο και εμείς!

Γιώργος Παπαγεωργίου

rejected: Αυτήν τη χαρά της πολλαπλής δημιουργικότητας που έχεις, την έχεις συνειδητοποιήσει; Την απολαμβάνεις;

Γ.Π.: Φέτος, με όλα αυτά που κάνω στο θέατρο, εισπράττω ανταπόκριση από τον κόσμο. Και αυτό με τροφοδοτεί. Η επιβράβευση φέρνει ενέργεια. Τα mail που μου έρχονται από απλό κόσμο, ό,τι γράφεται από τους ειδικούς, κοινό που θα με συναντήσει στο δρόμο και θα μου μιλήσει με εκτίμηση, σε πρώτο επίπεδο μου χαρίζουν ηθική ικανοποίηση. Σε δεύτερο επίπεδο, "με ανοίγουν" ως καλλιτέχνη. Κάνω αυτό που μου αρέσει. Δεν κάνω τίποτα παραπάνω από αυτό που θα ήθελα. Κάνω ό,τι θέλω, στο βαθμό και τον τρόπο που θέλω. Δεν κάνω κάτι γιατί με συντηρεί οικονομικά ή γιατί δεν έχω κάτι άλλο να κάνω.

Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαγεωργίου

rejected: Όλα είναι κύκλος στη ζωή μας και στην Τέχνη, και ο ένας κύκλος τροφοδοτεί τον άλλον;

Γ.Π.:Σαφώς. Για παράδειγμα, επέλεξα το δύσκολο "σκοτεινό" δρόμο, ερμηνεύοντας τον "Αιμίλιο" στην "Ωραία του Πέραν". Σε έναν λαϊκό τύπο, βρήκα προσωπικά αντικρίσματα. "Περιοχές" που με ακουμπάνε προσωπικά. Έντονα. Με πιέζουν αυτές, να μπω και πιο βαθιά στο ρόλο. Και πιο προσωπικά. Εκθέτεις δικές σου αλήθειες, εικόνες, δικές σου σκέψεις, δικούς σου ανθρώπους-με κάποιο τρόπο-δικά σου "φαντάσματα". Αυτό δεν σταματά να σε τροφοδοτεί. Άκου παράδειγμα... πριν χρόνια, σε παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού, στην Επίδαυρο, οι ηθοποιοί στην έναρξη έκαναν επίκληση στους νεκρούς τους. Μια τρομερή στιγμή! Ήμουν εκεί με τον Σίμο Κακκάλα και πιανόμασταν μη μπορώντας να συνειδητοποιήσουμε τι σπουδαίο πράγμα έκαναν. Λες και ήταν θεία Λειτουργία κι όχι θέατρο. Μετά έμαθα πως οι μάσκες του θιάσου ήταν αναφορές σε δικούς τους πεθαμένους ή πεθαμένους ηθοποιούς. Ξαφνικά η σύνδεση του ηθοποιού με τον πρόγονό του, με το παρελθόν του, με το νεκρό του, έγινε άμεση. Θεατρική επικοινωνία! Αγγίζει τα όρια της τελετουργίας. Αυτό δεν γίνεται να μην ακουμπήσει μέσα σου. Σε πάει πέρα από την έννοια του θεάτρου. Έτσι πιέστηκα προσωπικά κι εγώ φέτος, με ζόρι και χαρά, να κάνω όλα αυτά που αναφέραμε. Τα έκανα με προσωπική κατάθεση. Βαθιά κατάθεση. Δεν στερεύει ποτέ μέσα μου.... Άλλωστε, Γιώργο, έτσι δεν ξεκινήσαμε τη συνομιλία μας; Με σκοτάδια που στο τέλος γίνονται βάθος για δημιουργικότητα απίστευτης ενέργειας;

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης