Ανοιξιάτικο άλλοθι

Πρωινό από εκείνα που θέλει η άνοιξη να "σκάσει" μέσα στον Φλεβάρη, και δεν της επιτρέπεται. Εκείνη παίρνει τη στροφή, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, και σε κάνει με την ομορφιά της, να αναθεωρήσεις αισθητά τι σημαίνει πρωινή νηνεμία. Κραδασμός Αύρας. Κι όταν μετά την καλημέρα της, έρχεται η ακόλουθη φράση, σα να σου ξανά-συστήνεται, όλα παίρνουν αλλιώτικο δρόμο στην κουβέντα: "Θέλω στις συνεντεύξεις μου, να λέω τα πράγματα ως έχουν. Γι' αυτό και άλλωστε, έχουν νόημα οι συνεντεύξεις". Η Κλειώ-Δανάη Οθωναίου στο rejected.gr...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

rejected: Πώς είναι να επιστρέφετε στην "Οικογενειακή Γιορτή" όπου και συμμετέχετε, μετά από μια μικρή απουσία, για τυπικούς ιατρικούς λόγους;

Κ-Δ.Ο.: Ευτυχία ήταν η επιστροφή στην ομάδα. Η παράσταση, αν και τόσο δραματική και τόσο δύσκολη, είναι κάθαρση για όλους όσοι συμπράττουμε σε αυτήν. Ήταν δύσκολη περίοδος κι είχα ανάγκη να επιστρέψω στην δουλειά μου, όσο γίνεται πιο γρήγορα.


rejected: Ο ηθοποιός θέλει να ζει την κάθε στιγμή στο έπακρον και το θέατρο είναι το "μαζί";

Κ-Δ.Ο.: Αυτό είναι το ζητούμενο, αλλά δεν συμβαίνει πάντα. Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος κατάφερε να φτιάξει μια ομάδα ψυχών. Όσο δραματικό ή υπερβολικό κι αν ακούγεται.

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

rejected: Πρόκειται για ένα έργο που θίγει πάμπολλα θέματα. Την ηδονή και την αποστροφή στην κλειδαρότρυπα, τον οικογενειακό ρατσισμό, την συγκάλυψη και πολλά ακόμα. Τι σας συγκινεί περισσότερο, εσάς, στο "Festen";

Κ-Δ.Ο.: Ο ανθρώπινος πόνος. Τόσο απλά. Βλέπω τον "πατέρα" στην παράσταση και πονάω, δεν θυμώνω. Αντικρίζω έναν άνθρωπο στην "αλυσίδα" του πόνου. Αναρωτιέμαι γιατί να υποφέρουμε τόσο πολύ σε αυτή την τόσο μικρή ζωή...

rejected: Γιατί κάνουμε λάθη.

Κ-Δ.Ο.: Κάνουμε λάθη, δεν είμαστε -όπως θα θέλαμε- ελεύθεροι. Αν ήμασταν ειλικρινείς με τα συναισθήματά μας, πιθανότατα να υπήρχε λιγότερη διαστροφή στο κόσμο. Αν εκφράζαμε την επιθυμία μας δίχως να νιώθουμε γι' αυτό ότι θα "φάμε ξύλο".

rejected: Η παράσταση θίγει και τον ανδρισμό στις μέρες μας...

Κ-Δ.Ο.: Σκέψου ένα αγοράκι που νιώθει περίεργα για το μέγεθος των γεννητικών του οργάνων. Και έχει τον μπαμπά του, που τον θέλει άντρακλα. Αυτό το αγόρι τι "ξύλο έχει φάει" στην προσωπικότητά του; Ποιος να το κατηγορήσει, αν μέσα στη διαστροφή του για να αισθανθεί σημαντικός άνδρας, προβεί σε λάθος κινήσεις;

 

rejected: Μπορούμε, όμως, να δίνουμε άλλοθι σε κάθε απαράδεκτη συμπεριφορά της ανθρωπότητας;

Κ-Δ.Ο.: Οι ηθοποιοί είμαστε υποχρεωμένοι να δίνουμε άλλοθι.

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

 

Αυτός που συγχωρεί, συγχωρεί και τον εαυτό του

 

rejected: Εσείς δώσατε το άλλοθι, στην προσωπική σας, οικογενειακή γιορτή. Όταν για χρόνια δεν είχατε επικοινωνία με τον πατέρα σας και ξαναμιλήσατε, μετά από ένα δύσκολο περιστατικό υγείας που είχε. Οφείλεις να δίνεις χώρο στους ανθρώπους σου;

 

Κ-Δ.Ο.: Αυτός που συγχωρεί, συγχωρεί και τον εαυτό του. Αν δεν συγχωρείς τους γονείς, είσαι τιμωρητικός και με τον εαυτό σου. Και υποφέρεις μια ολόκληρη ζωή. Δεν μπορείς να αγαπήσεις κανέναν. Δεν μπορεί να σε αγαπήσει κανείς, αν δεν αγαπάς εσύ πρώτος. Και είσαι δυστυχής... Αν έχει απομείνει λιθαράκι υγείας στον εαυτό σου, καταλαβαίνεις ότι δεν γίνεται αιωνίως να κρατάς τον θυμό σου. Θα υποφέρεις πολύ και ποτέ δεν θα συνέλθεις. Όσο μεγάλωνα, αντιλαμβανόμουν ότι είναι δύσκολο πράγμα η ωριμότητα. Είναι πολύ δύσκολο να είσαι ώριμος. Και η δική μας γενιά που υποτίθεται πως είναι πιο μελετημένη, και πάλι κάνει λάθη.

Όλα αυτά που νιώθουμε είναι σπουδαία και πρέπει να δίνουμε φως σε όλα

rejected: Η γενιά σας κάνει λάθη και στον τρόπο που μεγαλώνει τα παιδιά της;

 

Κ-Δ.Ο.: Προχθές είπα στην κόρη μου, τη Σοφία, μια βλακεία, το σκέφτηκα και έπειτα το αναίρεσα. Στενοχωρήθηκε στο σχολείο, γιατί μάλωσε και δεν την έπαιξε μια καλή της φίλη και της λέω "μην δίνεις στους ανθρώπους το δικαίωμα να μπορούν να σε στενοχωρήσουν". Και έπειτα αναλογίσθηκα τι είπα στο παιδί μου... της είπα να μην εκφράζει τα συναισθήματά της. Το μετάνιωσα. Οφείλουμε να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, με την δυνατότητα έκφρασης όλων των συναισθημάτων τους, όποια κι αν είναι αυτά. Φόβος, ζήλια... και δεν υπάρχουν σημαντικά και ασήμαντα συναισθήματα. Όλα αυτά που νιώθουμε είναι σπουδαία και πρέπει να δίνουμε φως σε όλα.  

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

rejected: Ποιον πήρατε από το χέρι στην είσοδο του Φουαγιέ και τον βάλατε στην έναρξη της παράστασης σε μια θέση και χαράχθηκε στην μνήμη σας;

 

Κ-Δ.Ο.: Μια τυφλή κοπέλα ήρθε στην παράσταση, την πήρα από το χέρι, την έβαλα να κάτσει απέναντί μου, έτσι ώστε να βλέπω την ευτυχία στο βλέμμα της. Δεν μου έχει ξανασυμβεί κάτι τόσο ωραία ξεχωριστό. Ξέρεις είναι και άλλος πολύς κόσμος... κάθε φορά που τραβάω την κουρτίνα σε αυτή την παράσταση και υποδέχομαι το κοινό, λέγοντας το σιωπηρό μου "καλωσήρθατε", πραγματικά, η χαρά μου είναι μεγάλη.  

rejected: Κάθε άνθρωπος έχει τους δικούς του "σκελετούς" στην ντουλάπα του. Ποιον δικό σας "σκελετό" βγάλατε από την δική σας ντουλάπα;

 

Κ-Δ.Ο.: Ο δικός μου "σκελετός"... Ήρθα αντιμέτωπη με τα δικά μου απομεινάρια, θρύψαλα, κόκκαλα. Όλα μου τα σκοτεινά συναισθήματα. Εγώ βγάζω τα σκοτάδια μου και τα κοιτάω, κάνω παρέα μαζί τους. Πρόσφατα, ήρθε φίλος μουσικός από το Βερολίνο και είδε την παράσταση. Ήταν σίγουρος ότι έχω τεχνική για να παίζω αυτό το έργο κάθε μέρα. Του απάντησα ότι κάνει λάθος... υποφέρω κάθε βράδυ και ταυτόχρονα λυτρώνομαι με αυτό το έργο. Δεν ξέρω πώς γίνεται να παίζεις αποστασιοποιημένα. Πολύ δε περισσότερο, όταν έχεις δίπλα σου τον άλλον.

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

rejected: "Μόνο εγώ ξέμεινα εδώ πέρα. Φύγατε όλοι για Παρίσι και δεν ξέρω για πού... γίνατε όλοι τόσο σπουδαίοι", λέει κάποια στιγμή η ηρωίδα που ερμηνεύετε. Τι είναι σπουδαίο για τον άνθρωπο, στις εποχές που ζούμε;  

 

Κ-Δ.Ο.: Σπουδαίο είναι να έχεις επιτυχία και εξουσία. Όλοι να σου λένε "τι σπουδαίος που είσαι". Πάντα έτσι ήταν για τον άνθρωπο. Κανείς δεν μίλησε για την αρετή του ανθρώπου. Κανένας δεν είπε "κοίταξέ τον, σαν χαρακτήρας πόσο ωραίος είναι, τι πρόοδο έκανε με τον εαυτό του... κοίτα, πώς βρήκε τις ισορροπίες του". Οι άνθρωποι θα είμαστε πάντα ανόητοι μπροστά στην σπουδαιότητα της ύλης και της ματαιοδοξίας.

rejected: Η "Πία" που ερμηνεύετε απέναντι στον "Κρίστιαν" έχει αμφιβολία αν ακόμη της αρέσει.

Κ-Δ.Ο.: Η "Πία" είναι η ερωτευμένη γυναίκα που αδυνατεί να αντιμετωπίσει την αλήθεια. Η "Πία" δεν καταλαβαίνει την ενδεχόμενη ομοφυλοφιλία του "Κρίστιαν". Δεν καταλαβαίνει. Δεν ξέρει. Η "Πία" τον κοιτάει και τρέμει. Τον αγαπάει. Τον θέλει.

Δεν λυτρώνεσαι εύκολα από τις "παγίδες" σου.... κι έχει σαφώς μέγα κόστος

rejected: Το τίμημα της αλλαγής θα είναι πάντα με πόνο. Ειδάλλως, παραμένεις παγιδευμένος σε ό,τι οι άλλοι σου δημιούργησαν. Είναι εύκολο να φεύγεις από τις "παγίδες" που οι άλλοι σου έστησαν;

Κ-Δ.Ο.: Ε, όχι βέβαια! Είναι τεράστια προσπάθεια αιώνων. Κληρονομούμε και "παγίδες" των προγόνων μας. Οι "παγίδες" είναι τεράστιες αλυσίδες που κρατάνε αιώνες. Η μια δεμένη με την άλλη προς τα πίσω. Δεν λυτρώνεσαι εύκολα από τις "παγίδες" σου.... κι έχει σαφώς μέγα κόστος. Πολλές φορές, δεν μας βοηθά η ανασφάλεια.

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

rejected: Κάνατε μέχρι τώρα στην καριέρα σας, αυτά που θέλατε;

 

Κ-Δ.Ο.: Όχι. Δεν έκανα αυτά που ήθελα μέχρι σήμερα. Προσπαθώ. Έχω αισθανθεί πολλές φορές αδικημένη, όπως όλοι οι συνάδελφοι. Κάποια στιγμή είχα παραιτηθεί από τα όνειρά μου. Έλεγα, άστο δεν θα έρθει. Είχα μεγάλες προσδοκίες όταν τέλειωσα το Εθνικό Θέατρο. Δεν προέκυψαν τα πράγματα, ως ήθελα. Ποτέ δεν μου είναι αρκετό αυτό που έχω. Είμαι αυστηρότατη κριτής του εαυτού μου. Υπάρχουν φορές, που νιώθω άσχημα όταν μου λένε ότι με ξέρουν από τη τηλεόραση. Θέλω να τους πω "παίζω και στο θέατρο, ρε παιδιά". Τώρα τελευταία, νιώθω ότι βρίσκω την ισορροπία, την χαρά ότι "δεν χρειάζεται να γίνεις και ο καλύτερος ηθοποιός στον κόσμο". Μπορείς να είσαι ένας ευτυχισμένος καλλιτέχνης, δίχως τις καλύτερες κριτικές στην Επίδαυρο ή να είσαι δακτυλοδεικτούμενος. Εντάξει... σημασία έχει να είσαι ζωντανός στο παρόν σου. Δεν έχει σημασία αν είσαι στη Θεσσαλονίκη ή στο Hollywood. Ψεύτης παντού μπορεί να είσαι. Ή και ειλικρινής. Θα ήθελα να είμαι στο Hollywood και να με καμάρωνε η γιαγιά μου που της είχα αδυναμία και ήθελα να την κάνω περήφανη... δεν τα κατάφερα, αλλά δεν πειράζει. Βέβαια, δεν τα κατάφερα ακόμα! (γέλια)  

rejected: Το καλοκαίρι θα ερμηνεύσετε την "Αντιγόνη" στο "Επτά επί Θήβας" σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις.

Κ-Δ.Ο.: Όντως. Είναι πολύ σπουδαία η παράσταση που έφτιαξε ο Γκραουζίνις και εγώ καλούμαι να αντικαταστήσω τη συνάδελφο και φίλη Νάντια Κοντογεώργη. Η παράσταση έχει κάνει την διαδρομή της και εμείς ελπίζουμε και φέτος να έχουμε κοντά μας το κοινό.  

rejected: Η τηλεόραση είναι η ματαιοδοξία του ηθοποιού;

Κ-Δ.Ο.: Ναι, είναι κάπως έτσι. Όλοι οι ηθοποιοί χαιρόμαστε να περπατάμε στο δρόμο και να μας αναγνωρίζουν και δυστυχώς αυτό συμβαίνει μόνο με την τηλεόραση.

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

Ο ηθοποιός αρχίζει να απαντάει στα "γιατί" του απέναντι-συμπονώντας τον

rejected: Ο ηθοποιός μεταφέρει και εν μέρει την ζωή του στο σανίδι;

 

Κ-Δ.Ο.: Όχι. Ο ηθοποιός είναι καλός παρατηρητής των γύρω του ψυχών. Καλείται να ενσαρκώσει έναν άλλο χαρακτήρα από αυτόν που είναι ο ίδιος. Τι κάνει, λοιπόν, ο ειλικρινής και καλός ηθοποιός; Παρατηρεί τον ξένο. Στην αρχή είναι ξένο, δεν έχει σχέση με σένα-μπορεί και να ΄χει. Αλλά, μπορεί και να μην έχει. Αρχίζει να βιώνει τα συναισθήματα του άλλου. Ο ηθοποιός είναι ένας ευαίσθητος δέκτης. Αρχίζει να καταλαβαίνει γιατί κάποιος έκλεισε έτσι την πόρτα. Γιατί κάποιος μίλησε με τον τάδε τρόπο στην γυναίκα του. Ο ηθοποιός αρχίζει να απαντάει στα "γιατί" του απέναντι-συμπονώντας τον. Επομένως και να ενσαρκώνει αυτό που αρχίζει να κατανοεί. Διότι αν δεν κατανοείς, δεν μπορείς κανέναν να ενσαρκώσεις. Στο να γίνεις αυτό που δεν είσαι εσύ, οφείλεις να κατανοήσεις τα συναισθήματα ενός άλλου. Αυτού του άλλου, που είναι υπαρκτός και κυκλοφορεί ανάμεσά μας. Αυτό κάνει ο ηθοποιός. Δεν παίζει τον εαυτό του, γιατί θα ήταν πάρα πολύ βαρετός. Οφείλεις να είσαι ο άλλος. Όσο μπορείς. Πίσω μένει ο εαυτός σου. Κι αυτό δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι ψέμα. Αυτό είναι και σημαίνει επικοινωνία.

rejected: Στη δική σας "Οικογενειακή Γιορτή", πέρα από το σύζυγό σας, Βλαδίμηρο, και την κόρη σας, Σοφία, ποιους άλλους θα είχατε καλεσμένους σας;

 

Κ-Δ.Ο.: Θα ήταν αρκετοί άνθρωποι, οι αδελφές μου, τα ανίψια μου, αγαπημένοι φίλοι ίσως και κάποιοι παλιοί έρωτες...

Κλειώ-Δανάη Οθωναίου
Κλειώ-Δανάη Οθωναίου

rejected: Αλήθεια, εσείς που αγαπήσατε τόσο τον "Κρίστιαν", στη θέση του, κ.Οθωναίου, στο φινάλε του "Festen" που ο πατέρας αποχωρεί, θα μένατε ή θα φεύγατε;

Κ-Δ.Ο.: Δεν ξέρω. Νομίζω... νομίζω θα έμενα... θα ήμουν κι εγώ μετέωρη. Ο σκηνοθέτης μας, αφήνει μετέωρο το φευγιό ή όχι του "Κρίστιαν". Πάντως, εγώ τον δικό μου πατέρα ήθελα να τον φέρω πίσω. Να του πω ότι συγχωρώ τις χαζομάρες που όλοι κάνουμε στη ζωή. Αυτό. Εγώ δεν μπορώ στον πατέρα να πω "δεν θέλω να σε ξαναδώ". Αυτά τα τελειωτικά είναι κρίμα... Η ζωή είναι μικρή. Δεν ξέρω αν... είναι πολύ μικρή... Δεν συμφωνείς;




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης