R

e

j

e

c

t

e

d

I

n

t

e

r

v

i

e

w

image

Κωνσταντίνος Ασπιώτης | Interview

'Να μην γίνουμε "κουρδιστά πορτοκάλια" όσων μας κυβερνούν'

Share:

Έχω την αίσθηση πως τόσα χρόνια, τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη δεν τον συγκινεί τίποτα εύκολο.

Σα να θέλει πάντα να κυνηγά τα δύσκολα. Λες και τα καταδιώκει, για να αναμετρηθεί μαζί τους. Το ίδιο συμβαίνει και φέτος. Ο πρωταγωνιστής από το "Κουρδιστό Πορτοκάλι" που σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας μίλησε στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου / επιμέλεια | τάσος θώμογλου + αλέξανδρος κόγκας
Κωνσταντίνος Ασπιώτης rejected: Η φετινή εμπειρία στο "Κουρδιστό Πορτοκάλι", όπου ερμηνεύετε τον "Άλεξ", σα να ανεβάζει, ακόμη πιο ψηλά το πήχη, στα δύσκολα θεατρικά "μονοπάτια" που επιλέγετε...

Κ.Α.: Τα δύσκολα είναι αυτά που έχουν ενδιαφέρον. Κάθε φορά, αν η παράσταση που μετέχω δεν έχει κάτι που θα με εξελίξει και θα με παιδέψει, δε βρίσκω το λόγο να βρω τον "τόπο' να πάω πιο μπροστά τον εαυτό μου μέσα στη Τέχνη. Όντως, είναι σημαντική στιγμή η φετινή παράσταση για μένα. Ερμηνεύω έναν γοητευτικό ρόλο, τον "Άλεξ" και αφηγούμαι μια "δυνατή" ιστορία μέσω εκείνου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Θεωρώ πως είναι μια επίκαιρη ιστορία, δοσμένη εξαιρετικά από τον Γιάννη Κακλέα και όλους τους συντελεστές που συνδράμουν σε αυτή. Από μόνο του δεν έχει ενδιαφέρον. Όλοι μαζί το φτιάχνουμε.

rejected: Στη διάρκεια των προβών, τι σας παίδεψε περισσότερο, σε ό,τι αφορά τον ρόλο και το έργο;

Κ.Α.:Υπήρξαν ωραίες δυσκολίες. Πέρα από το θέμα της υποκριτικής, η δυσκολία μου είχε να κάνει με την φυσική κατάσταση. Παρόλο που έχω μια σχετικά καλή σωματική κατάσταση, απαιτούνταν δεκαπλάσια αντοχή. Πρόκειται για παράσταση πρωταθλητισμού. Είναι δύσκολο σωματικά, να γίνει όλη η "διαδρομή" της παράστασης. Χρειαζόταν πολύωρη, σωματική εκπαίδευση. Έπρεπε να ελαττώσω το κάπνισμα και να κόψω τις νυχτερινές μου διασκεδάσεις. Για να βγει η παράσταση από ανάσα και σωματική κόπωση. Το βρήκα μετά το πέρας των προβών. Όταν πλέον άρχισαν οι παραστάσεις.

"Ο πρωταθλητισμός στην Τέχνη απαιτεί σωματική και εγκεφαλική ενέργεια"

rejected: Μου τα λέτε όλα αυτά, ενώ πέρυσι πρωταγωνιστούσατε στο "Rocky Horror Show", σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, που απαιτούσε αντίστοιχες "στρατιωτικές σωματικές πειθαρχίες". Τελικά η σκέψη ενός ηθοποιού, από την ώρα που ξυπνάει το πρωί έως και λίγο πριν ανέβει στο σανίδι το βράδυ, είναι να κρατά δυνάμεις και φυσική κατάσταση για το θέατρο;

Κ.Α.: Ναι, έχει μια δυσκολία. Αλλά ταυτόχρονα είναι απόφαση και επιλογή ζωής, όταν είσαι καλλιτέχνης. Ο πρωταθλητισμός στην Τέχνη απαιτεί σωματική και εγκεφαλική ενέργεια.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

rejected:Το θέατρο είναι πίστη και πειθαρχία;

Κ.Α.: Σαφώς! Το θέατρο είναι πίστη, πειθαρχία και πολύωρη μελέτη πάνω στο αντικείμενο.

rejected: Τι ξεχωρίζετε από τη συνεργασία σας με τον Γιάννη Κακλέα, τούτη τη δεύτερη φορά, μετά την "Αυλή των θαυμάτων" του Ιάκωβου Καμπανέλλη που πρωτοσυνεργαστήκατε στο Εθνικό Θέατρο;

Κ.Α.: Ο Γιάννης Κακλέας έχει τον τρόπο να κάνει τον ηθοποιό να χαίρεται τη δουλειά του. Όσο δύσκολες και αν είναι οι πρόβες. Αυτό είναι άκρως σημαντικό, διότι έχεις το "βάσανο" ως ηθοποιός αν θα τα καταφέρεις, αλλά σου δίνει την δυνατότητα να δημιουργείς με κέφι. Ο Γιάννης Κακλέας έχει την μεγάλη ικανότητα να διεγείρει φαντασιακά τον εγκέφαλό σου. Με τις ιστορίες που ανακαλεί από τη δική του ζωή και την πολύχρονη εμπειρία του.

rejected: Το "Κουρδιστό Πορτοκάλι" είναι μια ταινία-θρύλος που υπήρξε παράσταση πριν δύο χρόνια, πάλι σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα, με νωπή την μνήμη σε αυτήν από το θεατρόφιλο κοινό της Αθήνας. Αυτά τα στοιχεία, κάποια στιγμή, δεν σας έβαλαν σε κάποιο περίεργο "τριπάκι" που για να λειτουργήσεις σωστά, πρέπει γοργά να βγεις από αυτό;

Κ.Α.: Μπορείς να μπεις σε ένα τέτοιο "τριπάκι", ειδικά σε παράσταση που ξαναέγινε. Οφείλεις έγκαιρα να διαφύγεις από αυτό. Για να είσαι ελεύθερος και δημιουργικός. Άλλωστε, όλο το έμψυχο υλικό της παράστασης είναι καινούργιο. Κάθε ηθοποιός είναι ξεχωριστός. Έχει το δικό του αποτύπωμα. Έτσι κι αλλιώς, η παράσταση μπαίνει από τη διαδικασία της πρόβας, σε ένα καινούργιο πεδίο. Ευτυχώς, υπήρχε το "παλιό", διότι κάπου "πατήσαμε". Δεν ήταν όλο από την αρχή. Όμως, είχαμε όλοι την ευκαιρία να εξελίξουμε δραματουργικά αυτό που έγινε πριν δύο χρόνια, με τη συνδρομή του Γιάννη Κακλέα που δεν έμεινε στα ίδια. Είναι εξελιγμένη παράσταση.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

rejected: Τι σας συγκινεί στην ατμόσφαιρα που δημιουργεί αυτή η παράσταση;

Κ.Α.: Αυτό το έργο βάζει το θεατή από την πρώτη στιγμή, μέσα στο "κλίμα του παραμυθιού", χάρη στη σκηνοθεσία και την αισθητική που διαθέτει. Είναι μια παράσταση-γροθιά στο στομάχι, λόγω του θέματος της βίας και της ελεύθερης βούλησης. Σε βάζει σε μια διαδικασία να σκεφτείς, σήμερα πού βρισκόμαστε σαν κοινωνία.

"Παραστάσεις όπως το "Κουρδιστό Πορτοκάλι" σε βοηθούν να προσπαθήσεις να αλλάξεις τις αδυναμίες σου"

rejected: Η ελεύθερη βούληση δεν έχει κατακερματιστεί στις μέρες μας;

Κ.Α.: Ο Έλληνας ζει με σκυμμένο το κεφάλι. Προσπαθεί να βιοποριστεί, αλλά δεν ζει. Ευτυχώς, υπάρχει αυτή η παράσταση για να τα σκεφτούμε όλα αυτά, ως θεατές. Βλέποντας ζωντανά κάτι -αυτή είναι η μαγεία του θεάτρου- τοποθετείς τα δικά σου "αντικρίσματα", μέσα στο χώρο και το χρόνο που ζεις, έτσι ώστε να βελτιώσεις τον εαυτό σου. Να αντιληφθείς, κάποιες αδυναμίες, δικές σου και της κοινωνίας. Να προσπαθήσεις να τις αλλάξεις.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

rejected: Αισθάνεστε ότι ο θεατής φεύγοντας από τη παράσταση είναι διατεθειμένος να την πάρει στο σπίτι του; Υπάρχει η σύνδεση της σκοτεινής πλατείας θεάτρου με την έξω ζωή;

Κ.Α.: Σας το λέω με απόλυτη σιγουριά, λαμβάνοντας υπόψη τα δεκάδες μηνύματα που παίρνω καθημερινά μετά τις παραστάσεις, που δεν αναλώνονται σε ένα απλό "συγχαρητήρια" που κι αυτό καλό είναι. Επικεντρώνονται στο νόημα του έργου. Ο κόσμος θέλει να συζητήσει μαζί σου το θέμα του έργου. Δεν μιλάει για το πόσο καλή είναι η παράσταση μόνο, αλλά και πόσο τους άγγιξε και θέλει να μοιραστεί σκέψεις για την ατμόσφαιρα του έργου.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

"Πρέπει να έχουμε μάτια και αυτιά ανοιχτά, με έτοιμα χέρια να δράσουμε"


rejected: Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας, σε ό,τι ζούμε;

Κ.Α.: Ο μεγαλύτερος φόβος μου, είναι να μην γίνουμε "κουρδιστά πορτοκάλια" που θα μας βάζουν πάνω στις ράγες, όσοι μας κυβερνάνε και αυτές οι ράγες θα μας οδηγούν σε ένα γκρεμό. Πρέπει να έχουμε μάτια και αυτιά ανοιχτά, με έτοιμα χέρια να δράσουμε.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

rejected: Πού "χωλαίνει" το ελληνικό θέατρο;

Κ.Α.: Γίνονται αξιόλογες παραστάσεις, σε παραγωγές που σέβονται το θεατή, παρά τη δύσκολη εποχή που βιώνουμε. Έχω δει αρκετές παραστάσεις φέτος, με υψηλά κριτήρια συντελεστών. Αν "χωλαίνει" κάπου το ελληνικό θέατρο είναι στο πόσο μπορούνε αξιόλογες παραστάσεις να "κοινοποιηθούν" στο κοινό. Λόγω έλλειψης χρημάτων, η διαφήμιση είναι μηδαμινή για μικρότερες παραγωγές. Ο κόσμος δεν ξέρει τι μπορεί, σφαιρικά, να παρακολουθήσει. Από την άλλη, τα Μ.Μ.Ε. προτιμούν να λειτουργούν με χορηγίες. Χορηγίες γίνονται σε θεάματα που αποσκοπούν στο κέρδος του θεάματος και τη διαφήμιση. Δεν μιλάω για όλες τις μεγάλες παραγωγές, καθότι είναι χρήσιμο να υπάρχουν και αυτές, αλλά υπάρχουν κάποια μεμονωμένα παραδείγματα.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

rejected: Υπάρχει εκμετάλλευση στους Έλληνες ηθοποιούς, σε ό,τι αφορά το οικονομικό κομμάτι, έτσι ώστε το επάγγελμα του ηθοποιού να τείνει να γίνει... χόμπι;

Κ.Α.: Ναι, όπως συμβαίνει και σε πολλά άλλα επαγγέλματα. Δυστυχώς υπάρχει εκμετάλλευση λόγω της οικονομικής κρίσης ή της υποτιθέμενης οικονομικής κρίσης. Μπορεί κάποιος να έχει να πληρώσει και να λέει "δυστυχώς, έχω δυσκολίες". Συγκεκριμένα ο κλάδος του ηθοποιού είναι από τους πιο "πονεμένους". Πάντα ήταν, αλλά πολύ περισσότερο σήμερα. Το επάγγελμα του ηθοποιού ελπίζω να μη γίνει χόμπι.

"Η ανάγκη μας για δημιουργικότητα μπορεί να μας κάνει-πολλές φορές-να τείνουμε προς το χόμπι κι όχι στο επάγγελμα "

rejected: Διότι αυτή η εκμετάλλευση "πατάει" πάνω στην ανάγκη για δημιουργικότητα. Δεν "χτυπάς κάρτα" εργαζόμενος ως ηθοποιός.

Κ.Α.: Ακριβώς, όπως το λέτε. Αυτή είναι παγίδα, που πρέπει να βλέπουμε εγώ και οι συνάδελφοί μου. Η ανάγκη μας για δημιουργικότητα μπορεί να μας κάνει-πολλές φορές-να τείνουμε προς το χόμπι κι όχι στο επάγγελμα.

Κωνσταντίνος Ασπιώτης


rejected: Σκηνοθετήσατε και την καινούργια μουσική παράσταση της Μαρίζας Ρίζου.

Κ.Α.: 8 Απριλίου θα παρουσιαστεί η μουσική παράσταση της Μαρίζας Ρίζου "Belle Epoque" που σκηνοθέτησα, στο ΜΥΛΟ Θεσσαλονίκης. Νωρίτερα, θα παρουσιαστεί στην Αθήνα, στον "ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ", για τέσσερεις παραστάσεις, από τέλη Φλεβάρη.

rejected: Το τρακ και το άγχος τώρα που ανεβαίνετε ξανά, μετά από δώδεκα χρόνια στη Θεσσαλονίκη, εντός έδρας, είναι εντονότερο καθότι γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός;

Κ.Α.: Γυρνάω στο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ που έπαιζα πριν δώδεκα χρόνια. Στο ίδιο θέατρο. Δε νιώθω καθόλου άγχος. Δεν έχω κανένα τρακ. Νιώθω απεριόριστη χαρά που επιστρέφω στη βάση μου, τη Θεσσαλονίκη. Εκεί που έμαθα θέατρο. Στο μέρος που διδάχτηκα θέατρο, στη σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Επιστρέφω στην έδρα μου. Αυτό με κάνει μόνο χαρούμενο! Πόσο μάλλον, με μια τόσο ωραία παράσταση!

Κωνσταντίνος Ασπιώτης

INFO Παράστασης
Το κουρδιστό πορτοκάλι
@ Θέατρο Αριστοτέλειον
[Από 5 Φεβρουαρίου για λίγες μόνο παραστάσεις!]

Στον κεντρικό ρόλο ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.
Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά):
Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος,
Στράτος Τρογκάνης,
Μένη Κωνσταντινιδου,
Γιώργος Στάμος,
Φάνης Παυλόπουλος,
Αγγελική Τρομπούκη
Βαγγέλης Χατζηνικολάου,

Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Μετάφραση: Θοδωρής Πετρόπουλος
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας
Κινησιολογία: Αγγελική Τρομπούκη
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Μιχαλόπουλος
Φωτογραφίες παράστασης: Πάτροκλος Σκαφιδάς
Βίντεο: Άκης Πολύζος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ήστυ
Βοηθοί σκηνογράφου: Ελίνα Δράκου
Παραγωγή: Παπανδρέου Α.Ε.

Δείτε περισσότερα στο Δελτίο Τύπου της παράστασης

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + τάσος θώμογλου