'Να ζούμε 'γεμάτες' ζωές, με μεγάλο κόστος'

Ωραίο πράγμα η καθαρότητα στο βλέμμα. Να έχεις συναντήσει την επιτυχία από τα πρώτα βήματα και να στέκεσαι αναλλοίωτος επάνω της. Με γλυκύτητα και απλότητα. Όπως η Λίλα Μπακλέση. Η υπέροχη "Γκάμπυ" που για τελευταία εβδομάδα μυρίζει Θεσσαλονίκη...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου

rejected: Ωραία χρονιά αυτή που βίωσες με τη ΓΚΑΜΠΥ τα Δευτερότριτα στην Αθήνα και τώρα έως και την Κυριακή 15 Μάη, στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς.

Λ.Μ.: Ναι. Είναι η πρώτη μου φορά στη Θεσσαλονίκη θεατρικά και την απολαμβάνω. Αγάπησε το κοινό της Θεσσαλονίκης την ΓΚΑΜΠΥ, από τη πρώτη μέρα, όπως συνέβη και στην Αθήνα.

rejected: Τι αγάπησες στην Γκάμπυ;

Λ.Μ.: Αγάπησα την ελευθερία της. Αγάπησα τον τρόπο που χειριζόταν τη ζωή της.

rejected: Η Γκάμπυ είχε ένα δικό της κώδικα ηθικής και έναν τρόπο που μετέφραζε τα γεγονότα, με μια αξιοπρέπεια που ίσως εκείνα τα χρόνια οι πολλοί δεν μπορούσαν να την καταλάβουν...

Λ.Μ.: Από όσο ξέρουμε, όταν κάναμε την έρευνά μας, η Γκάμπυ στη γειτονιά της ήταν αποδεκτή. Σίγουρα δεν μπορούσε να είναι αποδεκτός ένας τέτοιος άνθρωπος απέναντι στην τότε κοινωνική ηθική.

Λίλα Μπακλέση

rejected: Τι σε συγκινεί στον χαρακτήρα της Γκάμπυ;

Λ.Μ.: Μερικές φορές η Γκάμπυ ζούσε δύσκολες και άσχημες καταστάσεις που τις ξεπερνούσε μόνη της. Είχε μια μοναξιά η Ουσάκοβα. Είχε μια περίεργη μοναξιά. Αυτό με συγκινεί σε αυτό το κορίτσι.

rejected: Ήταν πολύ ξεκάθαρη σε ό,τι ήθελε η Γκάμπυ...

Λ.Μ.: Ναι. Ήταν συγκεκριμένη, πολύ συνειδητοποιημένη σε ό,τι ήθελε. Ίσως αυτό έχει σχέση με το ότι ήταν γυναίκα πολύ μορφωμένη. Ήξερε τι ήθελε το έκανε και πλήρωνε το κόστος. Είναι εύκολο να κάνεις, αυτό που έκανε. Αλλά, η Γκάμπυ θεωρούσε πως είναι ένα κόστος που έπρεπε να πληρώσει για να έχει την ελευθερία της.

rejected: Τι σε δυσκόλεψε στο ρόλο κατά τη διάρκεια των προβών;

Λ.Μ.: Μέχρι να καταλάβω τι ακριβώς θέλει η Κίρκη Καραλή που σκηνοθέτησε την παράσταση... για μένα πάντα αυτό είναι το πιο δύσκολο. Η αρχή. Όμως, η Κίρκη με οδήγησε σε ένα δρόμο να δω την πιο ανθρώπινη πλευρά της Γκάμπυ. Αυτό που έκανε η Κίρκη, με "ξεκλείδωσε".

Λίλα Μπακλέση

rejected: Τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξαν εξαιρετικά γόνιμα για σένα στη δουλειά σου. Πρωταγωνίστησες στους "Μυστικούς Αρραβώνες" σε σκηνοθεσία Χατζάκη, έκανες αντικατάσταση στο "Ματωμένο Γάμο" του Κακλέα και φέτος κερδίζεις το στοίχημα στην "Γκάμπυ". Βούτηξες σε βαθιά νερά για αρχή!

Λ.Μ.: Πολύ βαθιά νερά, όντως! Χαίρομαι πολύ που η Κίρκη με διάλεξε. Η Κίρκη, όπως και ο Χατζάκης κι ο Κακλέας, μου έδωσαν κάποιες ευκαιρίες που ίσως άλλοι δεν θα έπαιρναν το ρίσκο για μένα. Ρίσκαραν για μένα και τους ευγνωμονώ. Ειδικά η Κίρκη, πέρα που ρίσκαρε για μένα, δεν με άφησε ποτέ ακαθοδήγητη.

rejected: Πολύ σημαντικό για μια νέα ηλικιακά και συνάμα τόσο ταλαντούχα κοπέλα όπως η Κίρκη Καραλή, να υπάρχει στο ελληνικό θέατρο μία σκηνοθέτις που και σε καθοδηγεί και σε προστατεύει πάνω στο σανίδι!

Λ.Μ.: Ακριβώς, αυτό! Η Κίρκη πέραν του ταλέντου της, είναι και εξαιρετικός άνθρωπος. Όσο κλισέ κι αν ακούγεται, είναι πολύ σημαντικό. Δεν βγάζει ποτέ πάνω στους ηθοποιούς το πρόβλημα που έχει. Η Κίρκη μόνο το καλύτερό σου εαυτό θα σου βγάλει. Θα το νιώσεις. Σαν καθρέφτης μπροστά σου.

rejected: Γιατί τα χρόνια που σπούδαζες στο ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ήταν "παιδευτικά";

Λ.Μ.: Είχαμε 12 ώρες μάθημα τη μέρα, μετά έκανα πρόβα, όπως και όλο το Σαββατοκύριακο. Ήμουν με άλλους 13 ανθρώπους μαζί στο ίδιο έτος. Ο καθένας με την προσωπικότητά του, αλλά ήμασταν συνέχεια τρία χρόνια μαζί. Ήταν από τις πιο όμορφες και συνάμα πιο δύσκολες περιόδους της ζωής μου. Υπάρχει καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά 14 άνθρωποι όταν είναι συνέχεια μαζί και προσπαθούν να συντονιστούν, γίνονται αναγκαστικά μια οικογένεια. Ε, αυτό δεν είναι ό,τι πιο εύκολο. Κι επίσης... δεν βλέπεις και ήλιο! (γέλια) Δεν βλέπαμε τον ήλιο και είχαμε όλοι μας ένα πρασινογκρί χρώμα! Όλοι! (γέλια)

Λίλα Μπακλέση

rejected: Ταυτόχρονα, τα δύο τελευταία χρόνια ζεις με το τηλεοπτικό "Ταμάμ" μια τεράστια επιτυχία. Εικάζω πως δεν είναι εύκολο, από τόσο νωρίς να διαχειριστείς μια τόσο μεγάλη επιτυχία.

Λ.Μ.: Ευτυχώς, δεν ήμουν 18-20 χρονών. Ήμουν λίγο πιο μεγάλη, οπότε μου ήταν και λίγο πιο εύκολο όλο αυτό σαν διαχείριση. Είχα καλούς συνεργάτες στο "Ταμάμ". Οπότε κάνοντας μια δουλειά που μου άρεσε και με ιντρίγκαρε, αυτό με έκανε να το χειρίζομαι αρκετά καλά.

rejected: "Η επαγγελματίας του έρωτα" ήταν ο χαρακτηρισμός της Ουσάκοβα. Επιδέχεται τεχνική ο έρωτας; Ακόμη και στις μέρες μας, υπάρχει κόσμος που ερωτεύεται μηχανικά και δεν δίνει όλο του το είναι; Το αισθάνεσαι αυτό;

Λ.Μ.: Όχι. Δεν λειτουργεί 100%. Θεωρώ ότι πρέπει να έχεις δουλέψει πάρα πολύ με τον εαυτό σου, για να φτάσεις στο σημείο να αφεθείς σε έναν άλλο άνθρωπο ολοκληρωτικά. "Μαγκώσαμε" στις ανθρώπινες συνθήκες-αλλά έτσι ήταν πάντα. Λειτουργούμε με το "κατά συνθήκη" στις ανθρώπινες σχέσεις. Υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις, που αν τις ζήσεις δεν έχουν γυρισμό. Μπορείς να ζεις μόνο έτσι. Αν ο άνθρωπος φτάσει σε αυτό το επίπεδο ανοιχτών κεραιών, ανοίγοντας σε έναν άλλο άνθρωπο τον καλύτερο και το χειρότερο εαυτό του, μετά δεν μπορεί να ζήσει διαφορετικά. Αλλά, είναι πολύ δύσκολο.

"Πρέπει να απενεχοποιήσουμε την ανάγκη μας για μοναχικότητα"

rejected: Δεν είμαστε και διατεθειμένοι να το βιώσουμε. Δεν γίναμε άκρως μοναχικοί άνθρωποι;

Λ.Μ.:Δεν την χάσαμε την κοινωνικότητά μας-όχι. Βλέπω κόσμο που επιζητά και έχει την ανθρώπινη επαφή. Πρέπει να απενεχοποιήσουμε την ανάγκη μας για μοναχικότητα. Δεν είναι κακό να μένει κάποιος μόνος του. Και να περνά ωραία μόνος του. Δεν είναι κακό. Έτσι ζεις και πιο ωραία τις στιγμές με τα αγαπημένα σου πρόσωπα.

rejected: Πώς το φαντάζεσαι το τέλος της Γκάμπυ; Τι έγινε εκείνο το τελευταίο βράδυ;

Λ.Μ.: Το μόνο που θέλω να σκέφτομαι είναι κυρίως η ζωή της, όχι το θάνατό της. Είχε ένα τραγικό τέλος. Αλλά, έζησε μια γεμάτη ζωή.

Λίλα Μπακλέση

"Ειδικά στις μέρες μας οφείλεις να είσαι συνειδητοποιημένος και να ζεις στο έπακρον"

rejected: Ζούνε οι σημερινές γυναίκες τόσο γεμάτες ζωές; Πλούτο συναντήσεων με ανθρώπους που έχουν ετερόκλητα στοιχεία, σε εποχές μικρές σαν αυτή που ζούμε...

Λ.Μ.: Ειδικά στις μέρες μας οφείλεις να είσαι συνειδητοποιημένος και να ζεις στο έπακρον. Βλέπεις γύρω σου τι συμβαίνει. Να ζεις την κάθε μέρα σου, προσπαθώντας έστω να βρεις μικρές στιγμές πληρότητας... Δε νομίζω ότι μπορεί να γίνεται κι αλλιώς! Είναι πλέον εύκολο να ταξιδέψουμε. Να γνωρίσουμε καινούργιους ανθρώπους. Άμα θέλεις ακόμα, με κάποιο τρόπο, θα βρεις να σπουδάσεις κι ας είναι όλα δύσκολα οικονομικά. Ακόμα υπάρχει μια κάποια δημόσια παιδεία. Μπορούμε να ζήσουμε γεμάτες ζωές, με μεγάλο κόστος.

rejected: Τα αγαπάς τα ταξίδια...

Λ.Μ.: Μου αρέσει να ταξιδεύω. Αλλά και να περπατώ στην πόλη. Να παρατηρώ. Μου αρέσει να περπατάω νύχτα στην Αθήνα.

rejected: Ζούνε οι σημερινές γυναίκες τόσο γεμάτες ζωές; Πλούτο συναντήσεων με ανθρώπους που έχουν ετερόκλητα στοιχεία, σε εποχές μικρές σαν αυτή που ζούμε...

Λ.Μ.: Ειδικά στις μέρες μας οφείλεις να είσαι συνειδητοποιημένος και να ζεις στο έπακρον. Βλέπεις γύρω σου τι συμβαίνει. Αν δεν ζεις την κάθε μέρα σου, προσπαθώντας έστω να βρεις μικρές στιγμές πληρότητας δεν νομίζω ότι μπορεί να γίνεται κι αλλιώς! Είναι πλέον εύκολο να ταξιδέψουμε. Να γνωρίσουμε καινούργιους ανθρώπους. Άμα θέλεις ακόμα, με κάποιο τρόπο, θα βρεις να σπουδάσεις κι ας είναι όλα δύσκολα οικονομικά. Ακόμα υπάρχει μια κάποια δημόσια παιδεία. Μπορούμε να ζήσουμε γεμάτες ζωές, με μεγάλο κόστος.

rejected: Παρατηρείς τους ανθρώπους ενώ βολτάρεις; Είναι η "σχιζοφρένεια" του Έλληνα καλλιτέχνη;

Λ.Μ.: Ναι. Τους μελετώ τους ανθρώπους. Είναι αλήθεια. (γέλια). Συνέχεια μελετάω τον κόσμο.

rejected: Τι σου κάνει εντύπωση στους ανθρώπους;

Λ.Μ.: Είμαστε φοβισμένοι. Υπάρχουν όμως και κάποιοι άνθρωποι που προσπαθούν να το αλλάξουν. Αυτό βλέπω. Αυτούς που φοβούνται κι αυτούς που θέλουν να το αλλάξουν.

rejected: Το φόβο ολόγυρα πώς τον αντιμετωπίζεις;

"Θέλω να βρίσκω λόγους να ξυπνάω λίγο ήρεμη κάθε πρωί. Και να ξυπνάω ουσιαστικά"

Λ.Μ.: Έχω πολύ θυμό. Δεν αρκεί να δίνεσαι στη Τέχνη. Παλεύω καθημερινά με όσα βλέπω γύρω μου, να μην είμαι συνεχώς θυμωμένη. Άστεγοι, μετανάστες.... δεν γίνεται να μην στεναχωριέσαι. Προσπαθώ αυτό το φόβο των ματιών, να το συζητώ με φίλους και να προσπαθώ μπας και βρω μια μικρή λύση σε αυτό, από τη μεριά μου. Αλλά, το θέμα είναι παγκόσμιο. Και είναι δύσκολα τα πράγματα. Είμαι κυκλοθυμική. Εκεί που είμαι απαισιόδοξη, αισιοδοξώ. Προσπαθώ να αποβάλλω το φόβο. Θέλω να βρίσκω λόγους να ξυπνάω λίγο ήρεμη κάθε πρωί. Και να ξυπνάω ουσιαστικά.

rejected: Ποιο μειονέκτημά σου καταπολεμάς τελευταία;

Λ.Μ.: Καταπολεμώ την απαισιοδοξία μου. Βρίσκω τα θετικά σε ό,τι μπορώ. Ψάχνω τη δυνατότητα στο ότι ίσως κάτι μπορεί να αλλάξει.

Περισσότερα για την παράσταση μπορείτε να δείτε στο Δελτίο Τύπου

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης