Αυτός που τραγουδά 'απλά και ωραία'...

"Στην Θεσσαλονίκη ποτέ δεν επιστρέφω. Η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη αφετηρία μου. Αυτή η πόλη είναι πάντα η αρχή μου. Εγώ δεν έφυγα ποτέ. Οι φίλοι μου, τα αδέρφια μου, οι παρέες μου είναι Θεσσαλονίκη. Απλώς είμαι μετανάστης στην χώρα μου. Έτσι νιώθω. Και χαίρομαι για την συναυλία που θα κάνω στο Μέγαρο Μουσικής, το Σάββατο 19 Νοέμβρη, μαζί με τον Σταύρο Σιόλα και την Γεωργία Νταγάκη". Αμετανόητος ΠΑΟΚτζης και λειτουργός του καλού τραγουδιού, ο Μανώλης Μητσιάς, σε μετάφραση σεμνότητας...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης
Μανώλης Μητσιάς

Όταν ξέρεις ότι έχεις συνεργάτες που σέβονται τους δημιουργούς, όλα βαίνουν καλώς.

rejected: Είναι εύκολο κάθε φορά να φτιάχνεις το πρόγραμμα μιας συναυλίας; Ποια τραγούδια θα βγάλεις εκτός, ποια πρέπει να έχεις εντός;

Μ.Μ.: Όχι, δεν είναι εύκολο να αφαιρείς τραγούδια. Τούτη τη φορά, με δύο συναδέλφους γεμάτους ήθος μέσα στην δουλειά και πάνω από όλα ανθρώπους, γίνεται εύκολο. Όταν ξέρεις ότι έχεις συνεργάτες που σέβονται τους δημιουργούς, όλα βαίνουν καλώς. Σε βοηθάνε κιόλας, να βρεις τα κατάλληλα τραγούδια. Είχα συνεργαστεί μαζί τους, πέρυσι το χειμώνα, στο ΓΥΑΛΙΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, περιοδεύσαμε το καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα και χαίρομαι που θα ξαναβρεθώ με τον Σταύρο Σιόλα και την Γεωργία Νταγάκη, στην Θεσσαλονίκη μου.

rejected: Η ζεστασιά που έχετε με το κοινό αυτής της πόλης, δεν υπάρχει αλλού... Τελικά το τραγούδι υπηρετώντας το μέσα στον χρόνο, είναι μια-τρόπον τινά- ερωτική σχέση με το κοινό της;

Μ.Μ.: Ακριβώς. Την προηγούμενη εβδομάδα ήμουν και πάλι Θεσσαλονίκη, σε μια τιμητική εκδήλωση που μου έκαναν και συγκινήθηκα συναντώντας παλιούς συμμαθητές και φίλους. Με κάποιους ανθρώπους κόβουμε το τσιγάρο στην μέση για να καπνίσουμε. Έχω μνήμες, παραστάσεις και γεγονότα από την Θεσσαλονίκη. Στη Χαλκιδική, στα Δουμπιά, γεννήθηκα. Άλλωστε όλα ξεκίνησαν από την Λέσχη Γραμμάτων και Τεχνών Βορείου Ελλάδος. Μια λέσχη που "σφραγίστηκε" από την Χούντα και είχε μέσα την περίφημη χορωδία της, που από εκεί καθιερώθηκα ως τραγουδιστής.

rejected: 46 στα 47 χρόνια οδεύετε στο χώρο του τραγουδιού...

Μ.Μ.: Θέλω στα πενήντα χρόνια πενταγράμμου να κάνω μια μεγάλη συναυλία και να τα γιορτάσω στη Θεσσαλονίκη. Αντέξτε με, δύο-τρία χρόνια, ακόμη! (γέλια)

Μανώλης Μητσιάς

Το τραγούδι είναι πολιτισμός

rejected: Σε όλα αυτά τα χρόνια πορεύεστε στα ωραία και στα δύσκολα. Τραγουδήσατε όλους τους μεγάλους συνθέτες της χώρας, όπως και στιχουργούς και ποιητές. Κανείς άλλος, τόσο ευρεία γκάμα...

Μ.Μ.: Ποτέ δεν κυνήγησα το εύκολο τραγούδι. Το εύκολο σουξέ. Δεν κάνεις καριέρα με τα σουξέ. Τα σουξεδάκια είναι μόνο για μια εποχή. Για κάποιους μήνες. Μετά ξεχνιέσαι. Πάντα κυνηγούσα τα τραγούδια με ποιότητα. Ο στίχος ήθελα να είναι άρτιος. Ο Γκάτσος, στον στίχο, είχε κάτι το μοναδικό. Έχω τραγουδήσει ποιητές, Σεφέρη, Λόρκα, τελευταία Καβάφη με τον Γιάννη Σπανό. Νιώθω τυχερός που είχα την ευκαιρία. Το τραγούδι είναι πολιτισμός. Έχει υποχρέωση ο κάθε τραγουδιστής να συμβάλλει στην άνοδο του πολιτισμού. Έτσι ξεκίνησα, έτσι θέλω να τελειώσω. Δεν κυνήγησα ποτέ τα εύκολα πράγματα.

rejected: Και το πιστεύατε από την αρχή. Όταν είσαι νέος μπορεί να σε "θαμπώσουν" τα φώτα, η μαρκίζα, τα χρήματα....

Μ.Μ.: Πάντα ήμουν στην άλλη πλευρά του τραγουδιού. Δεν ήθελα ποτέ εμπορικότητα. Δεν έκανα κάτι για να βγάλω χρήματα. Έκανα κάτι για να εκφραστώ και να συμβάλλω σε κάτι το ανώτερο και το σπουδαίο. Όσο μπόρεσα με τις δικές μου δυνάμεις.

Από ΄κει αρχίζουν όλα. Ό,τι κάνεις, να είναι με εντιμότητα

rejected: Όταν λες το "όχι", μετά δεν πρέπει να παλέψεις με την ανασφάλειά σου, για το αν θα έρθει-άραγε-το επόμενο που θα πεις το μεγάλο "ναι", γιατί είναι αυτό που θες;

Μ.Μ.: Έχω μείνει πολλά βράδια και πολλούς μήνες δίχως δουλειά και μεροκάματο. Δεν στεναχωριόμουν ποτέ. Είχα μάθει στα ολίγα. Δεν ήθελα ποτέ τα "πολλά". Τα "πολλά" σημαίνουν υποχώρηση στη ζωή σου, στη σχέση σου. Δεν είμαι άνθρωπος των υποχωρήσεων. Έχω μια δική μου άποψη και λογική, που δικαιώθηκε στο χρόνο. Ό,τι έκανα ήταν έντιμο. Από ΄κει αρχίζουν όλα. Ό,τι κάνεις, να είναι με εντιμότητα. Και όπως μου έλεγε ο Μάνος Χατζιδάκις, "να μην ντρέπεσαι, την άλλη μέρα, να δεις τον εαυτό σου, στον καθρέφτη, το πρωί".

Μανώλης Μητσιάς

rejected: Σε ένα επάγγελμα που συνδιαλέγεσαι και με την προσωπική σου έπαρση, εσείς έχετε πάντα "την μπάλα χαμηλά".

Μ.Μ.: Ναι. Εγώ ξεκίνησα από ένα μικρό χωριό της Χαλκιδικής. Έμαθα από τους γονείς μου, αυτό που λες. Ο πατέρας μου είναι ένας άνθρωπος που θαυμάζω. Μου έδειχνε τα πάντα, με μια άλλη ματιά. Έτσι μεγάλωσα. Δεν είμαι άνθρωπος του κέρδους, του "να αρπάξουμε" λεφτά. Η οικογένειά μου με ανέθρεψε κατά αυτό τον τρόπο.

Ο Γκάτσος υπήρξε ο "ήλιος" που με οδηγούσε στη ζωή μου

rejected: Στις μεγάλες συνεργασίες με συνθέτες, όταν ήσασταν νέος, είχατε συναίσθηση με ποιους συνδιαλεγόσασταν;

Μ.Μ.: Ναι. Ήξερα τι γινόταν. Αν δείτε τι έχω απορρίψει, στο σπίτι μου... είναι δεκάδες κασέτες με τραγούδια που απέρριψα, διότι δεν με ενδιέφεραν. Η συνάντησή μου με τον Νίκο Γκάτσο, σε καθημερινή βάση, με επηρέασε στο τρόπο σκέψης και την -εν γένει- ζωή μου. Ο Γκάτσος υπήρξε ο "ήλιος" που με οδηγούσε στη ζωή μου.

rejected: Τι χαρακτήριζε τον Νίκο Γκάτσο;

Μ.Μ.: Ήταν λιγομίλητος, σοβαρός, αυστηρός. Αλλά ταυτόχρονα ήταν και πολύ λαϊκός άνθρωπος. Μπορούσε να συναναστραφεί, με οποιοδήποτε. Μέσα από ευπρέπεια και γνώση που είχε για την ποίηση. Ήξερε τα πάντα για το δημοτικό τραγούδι. Έγραψε την "Αμοργό", στην οποία βασίστηκε όλη η ποίηση. Είμαι τυχερός που τον γνώρισα στα πρώτα μου βήματα. Αυτός με όρισε και έπειτα ο Μάνος Χατζιδάκις. Γιώργο, πήγαινα κάθε μέρα στου ΦΛΟΚΑ και έπειτα στην Μεγάλη Βρετάνια δίπλα, καθόμασταν και πίναμε καφέ, τον άκουγα να μιλάει με συνεργάτες και φίλους.... αυτό ήταν σχολείο για μένα. Άκουγα όλες τις κουβέντες τους. Πώς μετά εγώ, έχοντας ζήσει όλα αυτά να αλλάξω πορεία;

Μανώλης Μητσιάς

rejected: Τι είναι το τραγούδι, τελικά;

Μ.Μ.: Το τραγούδι είναι τρόπος ζωής. Και όπως έλεγε ο Χατζιδάκις, "θα πρέπει αυτό που λέει ο τραγουδιστής να έχει σχέση την συμπεριφορά του, τον χαρακτήρα του. Το τρόπο που αντιμετωπίζει την ζωή του". Δεν μπορεί την μια μέρα να κάνεις τον Χριστιανό και την άλλη τον "Φονιά". Δεν γίνεται! Πριν 70 χρόνια, έγινε ένα φιλμ στην Αμερική και ρωτήθηκε ο Μάνος, "ποιος να παίξει τον Χριστό;". Κι ο Χατζιδάκις κοίταξε τον υποψήφιο ηθοποιό και είπε "θα παίξεις στην ζωή σου έναν ρόλο. Αυτόν. Θέλεις; Δεν μπορεί να είσαι σήμερα γνωστός, κι αύριο γκάγκστερ. Κανόνισε". Γι' αυτό και ο Μάνος πρόσεχε πολύ, τους ανθρώπους που επέλεγε για τραγουδιστές τους. Το ήθος και τον τρόπο ζωής τους απέναντι στα πράγματα.

rejected: Η πίστη και η ιερότητα που έχετε στο τραγούδι, υπάρχει στους νεότερους τραγουδιστές;

Μ.Μ.: Έχει και τώρα "ωραίους τρελούς". Μερικοί είναι, όχι πολλοί. Πάντως ζούμε περίεργες εποχές. Στο ραδιόφωνο άκουσα χθες, ένα διαφημιστικό μουσικής σκηνής και ένιωσα ότι δεν ζω στην Ελλάδα. Είμαι, μάλλον, σε άλλη χώρα. Τι λόγια τραγουδάνε; Τι μουσικές τσιφτετελοεδούς κατάστασης; Ένιωσα ξένος με την μουσική που άκουγα μέσα στο αυτοκίνητο, ενώ οδηγούσα. Ντράπηκα.

Χάσαμε τα λαϊκά μαγαζιά. Την απλότητα του λαϊκού μαγαζιού

rejected: Και η νύχτα άλλαξε... ακόμα και στις μουσικές σκηνές....

Μ.Μ.: Μα πλέον, δεν είναι μουσικές σκηνές. Είναι ορθάδικα που έχουν και κάποια ακριβά τραπέζια που δίνουν φαγητό-ποτό και ανεβαίνουν πάνω στα τραπέζια και χορεύουν. Αυτά δεν είναι μουσικές σκηνές. Χάσαμε τα λαϊκά μαγαζιά. Την απλότητα του λαϊκού μαγαζιού. Οικογενειακές, αγαπησιάρικες βραδιές ψυχαγωγίας. Τώρα υπάρχει ένα ξεσάλωμα και μια αθλιότητα. Αλλά, τι να κάνουμε... η Ελλάδα πορεύτηκε στους αιώνες, με βάση τις εξαιρέσεις της...

Μανώλης Μητσιάς

Το τραγούδι οφείλει να είναι αυτόνομο. Να μπαίνει στα σπίτια, από την πρώτη γραμμή. Όχι "βουτηγμένο" μέσα σε μια εφημερίδα

rejected: Η ελληνική δισκογραφία έβαλε το αυτογκόλ της. Πώς θα λειτουργήσει πλέον το τραγούδι;

Μ.Μ.: Μέσω του Internet και μόνο. Ούτε αυτό που γίνεται με τις εφημερίδες μου αρέσει. Το έντυπο μπαίνει σε χιλιάδες σπίτια, αλλά το τραγούδι οφείλει να είναι αυτόνομο. Να μπαίνει στα σπίτια, από την πρώτη γραμμή. Όχι "βουτηγμένο" μέσα σε μια εφημερίδα. Οφείλεις να ψάξεις κάτι πριν το πάρεις. Να το επιλέξεις για να λειτουργήσει. Τώρα παίρνουν ένα cd μέσα σε μια εφημερίδα και το "φτύνουν". Η γιαγιά μου έλεγε "ψόφιο κρέας, ούτε σκύλος το τρώει". Πρέπει να εφευρεθούν άλλοι τρόποι "διακίνησης" του ελληνικού τραγουδιού.

rejected: Τι σας κάνει να μετανιώνετε στην καριέρα σας;

Μ.Μ.: Είναι κάποιες συνεργασίες που ίσως δεν έπρεπε να κάνω, αλλά σε γενικές γραμμές, δεν μετανιώνω. Όλα λειτούργησαν θετικά. Ευχαριστώ τον Θεό που γνώρισα σπουδαίους καλλιτέχνες και τραγούδησα δημιουργίες σημαντικών συντελεστών. Έτσι και μπορώ να κυκλοφορώ στο δρόμο, με το κεφάλι ψηλά. Βλέπω την αγάπη του κόσμου όταν προχωρώ που μου λένε "κράτα γερά" και παίρνω δύναμη. Αυτό για μένα είναι τα καλύτερο βραβείο.

rejected: Τι θα γίνει με τον ΠΑΟΚ; Πώς τα βλέπετε τα πράγματα;

Μ.Μ.: Πιστεύω στη ζωή ότι τα πάντα δεν είναι θέμα χρημάτων. Είναι θέμα να ξέρεις αυτό που διοικείς, πώς το διοικείς. Τι συνεργάτες έχεις δίπλα σου και πώς θα πορευτείς. Δεν μπορώ να βλέπω συμβούλιο, οι πέντε να είναι ξένοι και οι δύο Έλληνες. Την ομάδα μου την θέλω αμιγώς ελληνική. Να παίζουν τα παιδιά της πόλης μου. Της γειτονιάς μου. Γιατί να είμαι ΠΑΟΚ, αλλιώς; Τότε, γίνομαι Μπαρτσελόνα!

Μανώλης Μητσιάς

rejected: "Στην Ελευσίνα μια φορά". Τι θυμάστε από το πρωινό που ηχογραφήσατε αυτό το τραγούδι;

Μ.Μ.: Στο ΑΛΚΑΖΑΡ της Θεσσαλονίκης πρωτοάκουσα το τραγούδι, στην ταινία "Αρχόντισσα του Λιμανιού". Είχα πάει για να ακούσω πιο πολύ την μουσική του Δήμου Μούτση. Τότε πήγαινα και έβλεπα ελληνικές ταινίες, διότι μουσική έγραφαν σπουδαίοι συνθέτες. Άκουσα, λοιπόν, το τραγούδι κι όταν κατέβηκα Αθήνα να το τραγουδήσω στο στούντιο, αυτομάτως συγκινήθηκα που μου θύμιζε πατρίδα.

rejected: Ποια συμβουλή συνεργάτη-δασκάλου έχετε εφαλτήριο σας;

Μ.Μ.: Θυμάμαι τα λόγια του Μίκη, του Μάνου, του Γκάτσου και του Τσιτσάνη. "Τραγούδα απλά και ωραία". Το ελληνικό τραγούδι δεν χρειάζεται φιοριτούρα. Απλά και ωραία. Να βγαίνει καθαρά ο στίχος. Τίποτα άλλο. Έτσι προσπαθώ να τραγουδάω απλά. Όσο γίνεται πιο απλά, που είναι και το δυσκολότερο πράγμα.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΗΤΣΙΑΣ - ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΙΟΛΑΣ - ΓΕΩΡΓΙΑ ΝΤΑΓΑΚΗ - «ΕΞ ΑΔΙΑΙΡΕΤΟΥ» @ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ [Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2016]
Δείτε περισσότερα εδώ




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης