'Σημασία έχει να μη προδίδουμε αυτό που θέλουμε να κάνουμε'

Η Παναγιώτα Βλαντή δεν είναι καχύποπτη με τους ανθρώπους. Δεν αλλάζει "εικόνα" δημοσίως, για τις ανάγκες του θεαθήναι. Αποστρέφεται το δήθεν και το σχετικό. Ο κωδικός πρόσβασής σου οφείλει να είναι ουσιαστικός. Δίχως "αμπαλάζ". Κι έτσι άμεσα, δίχως άμυνες και συστολές θα ανοίξει την πόρτα της ψυχής της, "τρατάροντάς" σε το πιο γλυκό της κομμάτι. Αυτό για το οποίο οφείλει να είναι περήφανη.

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Παναγιώτα Βλαντή
Παναγιώτα Βλαντή

rejected: "Το κενό αυτοπροσώπως" είναι η θεατρική παράσταση που πρωταγωνιστείς φέτος και ολοκληρώνει τις παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο ΕΓΝΑΤΙΑ τη Κυριακή 21 Φλεβάρη. Ποια είναι η αρετή του κειμένου του Άκη Δήμου που ξεχωρίζεις;

Π.Β.: Η κωμωδία προκύπτει από τις καταστάσεις. Οι χαρακτήρες έχουν "ρωγμές". Δεν είναι "χάρτινοι" ήρωες, αλλά έχουν έντονο παρελθόν με παρόν που τους έχει βοηθήσει να ξεπεράσουν τα παλιά, δίνοντας χώρο σε ατάκα που οδηγεί μέχρι και στον κυνισμό. Είναι "μαύρη" και απενoχοποιημένη κωμωδία. Τίποτα δεν είναι επιφανειακό. Οι ήρωες έχουν κοπιάσει και το χιούμορ έχει περάσει από τον κόπο και τον πόνο τους.

rejected: "Ξέρεις τι είναι να περπατάς και να σου κλείνει το δρόμο η ανάμνηση;", είναι φράση του έργου, τόσο σημερινή.

Π.Β.: Σαφώς. Αγαπημένη μου φράση είναι και μια άλλη του Άκη Δήμου...."να ξυπνήσεις μια μέρα και να συστηθείς στο μέλλον με καινούργιο όνομα".....

Παναγιώτα Βλαντή
Παναγιώτα Βλαντή

"οι κύκλοι οφείλουν να κλείνουν, με όποιο κόστος και τίμημα"

rejected: Είναι εύκολο να κλείνουμε τους κύκλους που μας αφορούν;

Π.Β.: Είναι δύσκολο να κλείνεις κύκλους. Πολύ δύσκολο. Οι ήρωες του έργου δεν έχουν κλείσει τους κύκλους και τους βρίσκουν μπροστά τους. Κι εγώ, δεν έκλεισα κύκλους και τους βρήκα μπροστά μου. Εκ των υστέρων, μεγαλύτερη και σοφότερη, αντιλαμβάνομαι ότι οι κύκλοι οφείλουν να κλείνουν, με όποιο κόστος και τίμημα. Αλλά, είναι δύσκολο να κλείσεις ό,τι πίστεψες, σε πόνεσε... δύσκολο... αλλά μπροστά σου θα βρεθεί πάντα κάτι νέο.

rejected: Άσε τα χρόνια και θα σε πάνε" είναι φράση και πάλι από "Το κενό αυτοπροσώπως"-ισχύει; Είναι εύκολο να αφεθείς στο χρόνο;

Π.Β.: Δεν γίνεται να μην αφεθείς στο χρόνο. Έτσι πορευόμαστε. Αφήνουμε τα πράγματα να μας πάνε, ως επί το πλείστον. Ειδικά όταν υπάρχει κόπωση, αφηνόμαστε στη ροή του χρόνου. Σημασία έχει να μη προδίδουμε αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Τουλάχιστον, στο μέτρο του εφικτού.

Παναγιώτα Βλαντή
Παναγιώτα Βλαντή

rejected: "Από όλα τα σπίτια που έχω μείνει, τα ξενοδοχεία είναι τα πιο παρήγορα, γιατί έχουν τα απαραίτητα. Μόνο ένα ράφι να ακουμπήσεις..." είναι φράση του έργου. Ταυτόχρονα ζούμε την εποχή όπου μπερδέψαμε τη μοναξιά με τη μοναχικότητα.

Π.Β.: Όντως έχουμε μπερδέψει τη μοναξιά με τη μοναχικότητα. Πολλές φορές οι άνθρωποι αποζητούμε να είμαστε μόνοι μας. Θέλουμε να κάτσουμε στο δικό μας χώρο μόνοι. Όταν είναι επιλογή, τη σέβομαι. Όταν δεν είναι επιλογή, πονάει. Και εκεί έρχεσαι αντιμέτωπος με τη ζωή και το κενό.

rejected: Τι σου φάνηκε ακατανόητο στην "Λουίζα", την ηρωίδα που ερμηνεύεις;

Π.Β.: Καταρχάς, η "Λουίζα" ό,τι έκανε ένα βράδυ, που δεν θα πούμε περισσότερα, για μένα την κάνει άξια θαυμασμού. Μεγάλωσε, έμεινε μόνη της σε μια ξένη χώρα, "έγινε όνομα", μεγάλωσε μόνη ένα παιδί χρησιμοποιώντας όλο το δυναμισμό που διέθετε. Την θαυμάζω και με όλες τις αδυναμίες της. Δεν υπάρχει κάτι ακατανόητο για μένα, για όλες τις πτυχές του χαρακτήρα της. Είναι ανθρώπινα τα πάθη της. Το ίδιο και τα λάθη της. Στάθηκε όμως σπαθί απέναντι στο καθρέπτη της. Είναι τσαλακωμένος άνθρωπος η "Λουίζα". Άρπαξε τη ζωή από τα κέρατα. Γυναίκα με πάθος. Ήθελε να γνωρίσει το ιδανικό. Δεν το γνώριζε όμως, καθότι όλοι οι σύντροφοί της, της πρόσθεταν τον προηγούμενο άντρα. Αγωνιζόταν να σβήσει τους προηγούμενους. Ενώ εκείνη στεκόταν σε όποιον αγαπούσε σα να ήταν ο τελευταίος και μόνος. Αυτό θέλει μεγάλη δύναμη. Και η αποτυχία της ζωής της ήταν πως όλοι αυτοί οι σύντροφοι έφευγαν από το πλάι της, γιατί ήθελαν να είναι οι "πρώτοι" στη ζωή της. Δεν ντρέπεται για τίποτα. Ντόμπρα ξηγήθηκε στο χρόνο.

Παναγιώτα Βλαντή

"Πολλοί υπήρξαν καχύποπτοι απέναντί μου. Μη με ρωτήσεις γιατί..."

rejected: Ποιο τίμημα έχεις πληρώσει, κοιτώντας τη δική σου πορεία, Παναγιώτα;

Π.Β.: Το μόνο που πλήρωσα, εργαζόμενη από μικρή, με τη ζωή να μου τα έχει φέρει καλά, είναι ότι κάποιοι άνθρωποι ήταν καχύπτοτοι απέναντί μου. Αυτό το τίμημα πλήρωσα. Οι άνθρωποι είμαστε ένα "πακέτο". Χαρακτήρας, επιλογές, οικογένεια που έχουμε, είναι αυτά που μας προσδιορίζουν. Πολλοί υπήρξαν καχύποπτοι απέναντί μου. Μη με ρωτήσεις γιατί. Όσο κι αν προσπάθησα να το αναλύσω, δεν μπόρεσα να βρω το λόγο. Είχε να κάνει με τους άλλους. Μου πήρε χρόνια να το συνειδητοποιήσω διότι θεωρούσα πως εγώ έφταιγα. Έπειθα τον εαυτό μου πως είμαι κόκκινο πανί για τους άλλους. Τελικά ήταν θέμα των άλλων, όχι δικό μου. Η καχυποψία με ταλαιπώρησε....

Παναγιώτα Βλαντή
Παναγιώτα Βλαντή

rejected: Πάλι με αφορμή ατάκα του έργου του Άκη Δήμου, γεμίσαμε με "καλούληδες" στο ελληνικό θέατρο και όχι καλούς;

Π.Β.: Πάντα υπήρχαν οι "καλούληδες" στο ελληνικό θέατρο. Ταυτόχρονα, ευτυχώς υπήρχαν και οι πάρα πολύ καλοί. Τώρα με την κρίση αξιών, οι "καλούληδες" έγιναν περισσότεροι. Οι μέτριοι αυξήθηκαν. Οι μέτριοι βρήκαν τώρα ευκολότερα θέση και χώρο. Πάντα υπήρχαν. Είναι η περίοδος που χωρά περισσότερους μέτριους. Νιώθουμε καλύτερα έτσι, νομίζω... Αλλά θα γυρίσει ο τροχός!

"Ζούμε στην εποχή των μέτριων."

rejected: Ο κόσμος δεν αντιλαμβάνεται τους "μέτριους" του καλλιτεχνικού θεάματος;

Π.Β.: Ο κόσμος, ενίοτε, καθοδηγείται. Υπάρχει ένα ολόκληρο σύστημα που μπορεί να πλασάρει τους μέτριους, ως ιδανικούς. Αλλά αυτό δεν μπορεί να κρατήσει για πολύ. Ταυτόχρονα, ο κόσμος αντιλαμβάνεται και το άκρως καλό. Εδώ και στην πολιτική σκηνή, βλέπεις μέτριους πολιτικούς. Υπάρχουν και καλοί στη Βουλή, αλλά μπροστάρηδες είναι οι μέτριοι. Ζούμε στην εποχή των μέτριων.

Παναγιώτα Βλαντή
Παναγιώτα Βλαντή

rejected: Τι εκτιμάς στη συνεργασία σου, για δεύτερη χρονιά, με τον Δάνη Κατρανίδη;

Π.Β.: Μου αρέσει στη δουλειά να περνάω καλά. Να σέβομαι και να με σέβονται. Είμαι χαμηλών τόνων και δεν θέλω εξάρσεις πάνω στη δουλειά. Αυτό το ζω με τον Δάνη Κατρανίδη και είμαι τυχερή. Όταν βρίσκω όλα τα παραπάνω, δεν τα αφήνω. Μακάρι να βρίσκαμε και τρίτο έργο παρέα με τον Δάνη, να παίξουμε.

rejected: Μέχρι τη Κυριακή 21 Φλεβάρη θα είστε στο θέατρο ΕΓΝΑΤΙΑ της Θεσσαλονίκης και έπειτα θα κάνετε πανελλαδική περιοδεία με "Το κενό αυτοπροσώπως".

Π.Β.: Μου αρέσει πολύ η περιοδεία. Εισπράττω μεγάλη αγάπη από το κόσμο και δίψα να δει μία παράσταση. Χαίρομαι που θα πάμε και φέτος περιοδεία!

Παναγιώτα Βλαντή
Παναγιώτα Βλαντή

rejected: Ποια είναι η μεγάλη σου χαρά σε ό,τι ζούμε;

Π.Β.: Χαρά μου δίνει η οικογένειά μου, οι φίλοι μου και οι πολύ καλοί συνεργάτες στη δουλειά.

rejected: Τι φοβάσαι περισσότερο, στα δεινά που βιώνουμε;

Π.Β.: Φοβάμαι τη κρίση αξιών που ζούμε. Όχι την οικονομική. Φοβάμαι μη τυχόν περάσει περισσότερος καιρός από όσος αναλογεί, να συνειδητοποιήσουμε την κρίση στις αξίες. Αυτό το μέτριο που προείπαμε, με ενοχλεί πολύ. Το μέτριο που πλασάρεται ως καλό και λες κι αυτό οφείλουμε να κάνουμε και να υποστηρίζουμε. Όχι...

Παναγιώτα Βλαντή

INFO Παράστασης.

"Το κενό αυτοπροσώπως"
Κείμενο: Άκης Δήμου
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Σκηνικά – Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Μουσική: Φάνης Ζαχόπουλος
Φωτογραφίες & Video: Κωνσταντίνος Ρήγος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άγγελος Παναγόπουλος
Παίζουν: Δάνης Κατρανίδης, Παναγιώτα Βλαντή, Ειρήνη Σταματίου, Διονύσης Χριστόπουλος

Θέατρο Εγνατία
Παρασκευή : 21.15
Σάββατο : 19.00 & 21.15
Κυριακή : 19.00 & 21.15

Δείτε τοφωτογραφικό αφιέρωμα του rejected στην παράσταση: Όλα Στο Μπλέντερ!

Διαβάστε τη συνέντευξη του Δάνη Κατρανίδη: 'Έχουμε μπερδέψει την ισότητα με την ομοιότητα'

Δείτε περισσότερα στο Δελτίο Τύπου της παράστασης

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης