Αδιάκοπη Αυτοβελτίωση

"Στο θέατρο σκαλίζεις τον εαυτό σου. Σκάβεις μέσα σου. Για να βρεις πράγματα και να τα βγάλεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και αν καταφέρεις να "μετατοπίσεις" έστω κι έναν θεατή, απέναντι σε αυτό που συνολικά του προσφέρει ένας θίασος παράστασης, είναι η μεγαλύτερη χαρά. Θέλω να ακούω πράγματα, να γίνομαι πιο ανοιχτός στη ζωή και την Τέχνη. Να παραμένουν ανοιχτές οι κεραίες μου και να καλυτερεύω εντός μου. Κάτι να γίνεται. Κάτι να μου συμβαίνει." Ο Ρένος Ρώτας, ανερχόμενος ηθοποιός, δεν επαναπαύεται. Αιτιολογημένα...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης
Ρένος Ρώτας

rejected: "Μα όσες κι αν πούμε πονεμένες ιστορίες, σαν της γλυκιάς Ιουλιέτας δεν είναι άλλη και του Ρωμαίου της με την πίκρα την πιο μεγάλη"...Τι σε συγκινεί περισσότερο στην ιστορία του "Ρωμαίου και Ιουλιέτας", όπως την ανάγνωσε ο Δημήτρης Λιγνάδης που σκηνοθέτησε την παράσταση που παίζεις στο Pantheon Theater;

Ρ.Ρ.: Με συγκινεί η αθωότητα που έχει -εσκεμμένα- αναδείξει ο Δημήτρης Λιγνάδης, μέσα από τα δύο νέα δεκαεξάχρονα παιδιά που ενσαρκώνουν τους ομώνυμους ρόλους. Ουσιαστικά, αυτά τα δύο παιδιά, δεν οχυρώνονται απέναντι στην ωμότητα, την σκληρότητα και την μαυρίλα που υπάρχει στον υπόλοιπο κόσμο. Η αθωότητα λείπει από την σημερινή εποχή. Κι όσο πάει πια, κατεβαίνει σε όριο ηλικίας. Τα νέα παιδιά πιο γρήγορα μυούνται στον σκληρό, πραγματικό κόσμο. Χάνουν την αθωότητά τους νωρίς... Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Απλά, εμένα με συγκινεί αυτή η ενέργεια ανθρώπων που-στις μέρες μας-απουσιάζει.

Μπαίνεις στον κόσμο των μεγάλων από μικρότερη ηλικία...

rejected: Ο κυνισμός είναι πιο έντονος και έρχεται τόσο νωρίς να "μπολιάσει" το αίσθημα στους νέους;

Ρ.Ρ.: Μπαίνεις στον κόσμο των μεγάλων από μικρότερη ηλικία. Η πληροφορία που σε κατακλύζει από μικρό, είναι και εύκολα μεταδιδόμενη και συντελεί σε αυτό. Όταν από μικρός μαθαίνεις να ζεις σε μια όξυνση εγκεφάλου παρακολουθώντας internet, ειδήσεις σε μια σύγχρονη τάχιστα εξελισσόμενη εποχή, είναι λογικό με επιτάχυνση να μπαίνεις νωρίτερα στην ενηλικίωση, έχοντας προσβληθεί και από τα άσχημα στοιχεία των μεγάλων.

rejected: Ο έρωτας δεν πρέπει να διατηρείται αγνός μέσα σου, για να μπεις εντός, όταν βρεθεί μπροστά σου, με τα μπούνια;

Ρ.Ρ.: Σαφέστατα. Ο έρωτας είναι ό,τι πιο αγνό. Πρέπει να σε βρίσκει καθαρό για να του δοθείς. Γι' αυτό και πλέον ο έρωτας είναι σπάνιος στις μέρες μας. Δύσκολα διατηρείται η αθωότητα του έρωτα, σαν του "Ρωμαίου" και της "Ιουλιέτας". Βεβαίως, αυτοί οι δύο έζησαν και τον απόλυτο έρωτα που τους οδήγησε στον θάνατο. Μιλάμε για τον εξιδανικευμένο απόλυτο έρωτα που σήμερα δεν υπάρχει ή υφίσταται μία στις δέκα εκατομμύρια. Εγώ δεν θα σου μιλήσω για τον απόλυτο έρωτα... αλλά ακόμη και ο -απλής μορφής- έρωτας δεν υπάρχει.

Ρένος Ρώτας

Δεν υπάρχουν πολλοί "Ρωμαίοι" και "Ιουλιέτες" το 2016... λες και αφανίστηκαν

rejected: Έγιναν όλα ένα "πάρε-δώσε" ακόμη και στο συναίσθημα;

Ρ.Ρ.: Δεν καταλήξαμε εκεί. Απλά, ο έρωτας είναι σπάνιος. Δεν είναι όλα μια συναλλαγή. Υπάρχει και μια ανιδιοτέλεια, αλλά το συναίσθημα του ισχυρού έρωτα-θεού που όλα τα καταφέρνει, θεωρώ, πως δύσκολα συναντιέται στο απέναντι πρόσωπο. Πιο εύκολα κάποιος παραιτείται και κυνηγάει έναν καινούργιο ενθουσιασμό. Δεν υπάρχουν πολλοί "Ρωμαίοι" και "Ιουλιέτες" το 2016... λες και αφανίστηκαν.

rejected: Πρωτοέπαιξες 4 χρονών στο "Χορό των Παιχνιδιών" του Βασίλη Ρώτα, που είναι και προπάππους σου.

Ρ.Ρ.: Ήταν μια εξωσχολική παράσταση, υπό την φροντίδα του Γιάννη Μπέζου, όπου έπαιζε και η κόρη του, Ηρώ Μπέζου.

Σαν ένα ποδοσφαιρικό παιχνίδι είναι το θέατρο, όσο αστείο και αν ακούγεται

rejected: Από τότε που πρωτομπήκε το μικρόβιο, έως το Εθνικό Θέατρο που σπούδασες και σήμερα που εργάζεσαι, η αγάπη για το θέατρο σε εξέλιξε;

Ρ.Ρ.: Όσο γράφεις χιλιόμετρα, μαθαίνεις την άσφαλτο. Μαθαίνεις καλύτερα το παιχνίδι. Μαθαίνεις τις φάσεις, τα γκολ. Σαν ένα ποδοσφαιρικό παιχνίδι είναι το θέατρο, όσο αστείο και αν ακούγεται. Όσο παίζεις, όσο έχεις την εξάσκηση, όσο ασχολείσαι, όσο υπάρχει τριβή, βελτιώνεσαι. Όταν το αφήσεις, σε αφήνει κι αυτό. Και χρειάζεται αθλητισμός, για να έχεις αντοχή. Είσαι δυο ώρες στη σκηνή και πρέπει να "τρέξεις", να "βγάλεις πράγματα". Ενέργεια! Να προσφέρεις στο κόσμο. Κι όσο αφορά στην αγάπη, όπως και στις ανθρώπινες σχέσεις, πάει και έρχεται. Δεν είναι πάντα το ίδιο ισχυρή. Κάνεις μια δουλειά που σου αρέσει ολοκληρωτικά, υπάρχει καλό κλίμα με συνεργασία, έργο και τότε αγαπάς την Τέχνη της υποκριτικής. Αλλά υπάρχουν και φορές που τυχαίνει μια μη ευχάριστη συγκυρία και "απομακρύνεσαι" λίγο. Η αγάπη είναι πάντα εκεί. Σαν τους γονείς. Τους αγαπάμε πιο έντονα κατά διαστήματα, άλλες μας σπάνε τα νεύρα, αλλά η αγάπη η οικογενειακή υπάρχει πάντα στο background. Αυτό νιώθω για το θέατρο.

Ρένος Ρώτας

rejected: Ποια διαπίστωση εντός σου έκανες τελευταία, καθώς ερμήνευες ρόλο;

Ρ.Ρ.: Πέρυσι, όταν συνεργάστηκα με τον Τάκη Τζαμαργιά σε θεατρική παράσταση, κάνοντας έρευνα στο ρόλο μου, είδα το πρωτόγονο αίσθημα της βίας που υπάρχει μέσα μου. Φτάνοντας στα όριά μου, μπορεί να βιαιοπραγήσω. Όχι να σπάσω στο ξύλο, αλλά κι ένα χαστούκι. Κάθε άνθρωπος έχει μέσα στην φύση του την βία. Όσο την ελέγχουμε και την κουμαντάρουμε μπορούμε να λεγόμαστε άνθρωποι. Όσο δεν την ελέγχουμε, εξισωνόμαστε με τα άγρια ζώα. Τόσο εύκολα μπορούμε να οδηγηθούμε στη βία, γιατί υπάρχει μέσα μας. Οφείλουμε, πραγματικά για το καλό της κοινωνίας, να την ελέγχουμε.

rejected: Είσαι δραστήριος άνθρωπος. Σπούδασες στην ΑΣΟΕΕ, έχεις δίπλωμα καπετάνιου, ασχολείσαι με το πιάνο, την κιθάρα, έχεις κάνει καποέιρα. "Τρώγεσαι" με τον εαυτό σου;

Ρ.Ρ.: Μου αρέσουν οι δραστηριότητες. Αυτό το διάστημα δεν προλαβαίνω, αλλά πάντα από μικρός κάνω διάφορα. Η αυτοβελτίωση είναι πάντα αυτό που επιδιώκω. Κι ίσως τελικά, γι' αυτό το κάνω. Μπορεί να μην τρελαίνομαι να κάνω πιάνο, αλλά να το κάνω για να βελτιωθώ.

rejected: Ποιο είναι το μεγαλύτερο "μάθημα" που σου έδωσαν οι "Συμμαθητές";

Ρ.Ρ.: Κάτι τετριμμένο μου έρχεται στο νου... με την χαρά και την αγάπη, η λήψη μιας σκηνής αποτυπώνεται καλύτερα. Με την Μαριάννα Τουμασάτου που έχουμε μια σχέση έξω από την δουλειά, με εκτίμηση και οικειότητα, λειτουργεί και στο αποτέλεσμα της δουλειάς. Ένα μάθημα που πήρα, επίσης, ήταν από τον Δημήτρη Μαυρόπουλο, που με πλησίασε και με συμβούλεψε, όλες οι κινήσεις μου στον φακό να έχουν αρχή, μέση και τέλος.

Ρένος Ρώτας

rejected: Και φέτος το χειμώνα, θα είσαι στην θεατρική "παρέα" της Κίρκης Καραλή, που ανεβάζει το "Αυτή η νύχτα μένει" του Θάνου Αλεξανδρή. Πώς προέκυψε η συνεργασία;

Ρ.Ρ.: Η Κίρκη με είδε στην "Συγγνώμη", την περσινή παράσταση που έπαιζα. Συζητήσαμε, είδα την "Γκάμπυ" που σκηνοθέτησε και μου άρεσε πολύ και έτσι έγινε το "πάντρεμα". Αμοιβαία αποφασίσαμε να συνεργαστούμε.

rejected: Τι σε ιντριγκάρει σε αυτή την ιστορία των "σκυλάδικων" και του έρωτα στο "Αυτή η νύχτα μένει";

Ρ.Ρ.: Είναι ένα είδος αφηγηματικού θεάτρου, που δεν έκανα ποτέ, παρά μόνο στην Σχολή. Είναι ένα θέατρο που πιστεύω πολύ. Βάζεις τον κόσμο να κινηθεί παράλληλα και να του παρουσιάσεις ένα βιβλίο. Τον πας ένα ταξίδι, δείχνοντάς του τα "αξιοθέατα" και μετά τον επιστρέφεις στην "χώρα" που είναι. Μου αρέσει το ταξίδι στην δεκαετία του '80 και τα σκυλάδικα. Οδοιπορικό σε μια ζωή που είχε μέσα βία και αγάπη. Είχε έντονα συναισθήματα.

rejected: Θα πρωταγωνιστήσεις φέτος στον "Γλάρο" παίζοντας τον "Τρέπλιεφ";

Ρ.Ρ.: Ναι. Το περιμένω πώς και πώς! Την "Αρκάντινα" θα υποδυθεί η Μάνια Παπαδημητρίου. Σκηνοθετεί η Αγγελική Καρυστινού. Έκανα και μια μικρού μήκους ταινία "Ο Ευρωπαίος Πολίτης" του Νίκου Καμπέρη και της Κατερίνας Μαραγκουδάκη.

Ρένος Ρώτας
Ρένος Ρώτας

Προσπαθούμε να απευθυνόμαστε σε όλους. Να κάνουμε παραστάσεις που όλους να τους αφορούν

rejected: Έχεις πει ότι ο Δημήτρης Ήμελλος είναι κορυφαίος δάσκαλος και ηθοποιός. Τι τον ξεχωρίζει μέσα σου; Αν υπάρχει γιατί σε αυτό...

Ρ.Ρ.: Στον δάσκαλο Δημήτρη Ήμελλο, ο καθολικός του χαρακτήρας με συγκινεί βαθιά. Απευθύνεται σε όλους τους μαθητές με την ίδια δύναμη. Δεν απευθύνεται σε λίγους, δεν απευθύνεται σε πολλούς, αλλά έχει την ικανότητα να απευθύνεται σε όλους. Αυτός είναι και ένας από τους στόχους της Τέχνης. Προσπαθούμε να απευθυνόμαστε σε όλους. Να κάνουμε παραστάσεις που όλους να τους αφορούν. Αυτό μου άρεσε στον Δημήτρη Ήμελλο, που έκανε λίγα σεμιναριακά μαθήματα στο Εθνικό Θέατρο και με κέρδισε ο τρόπος που είχε να αφορά... όλους!

rejected: Ο Στανισλάφσκυ έλεγε πως "είναι σημαντικό να αγαπάς την Τέχνη μέσα σου, κι όχι τον εαυτό σου μέσα στην Τέχνη". Σε ένα επάγγελμα άκρως ναρκισσιστικό... δεν παίζεις με τα όρια μέσα σου;

Ρ.Ρ.: Αυτό που έλεγε ο Στανισλάφσκυ, είναι αγαπημένο μου ρητό και το ακολουθώ. Είναι μια λεπτή ισορροπία που πρέπει να κρατήσεις. Είναι εύκολο να παρασυρθείς σε αυτό τον ναρκισσισμό. Μαθαίνω όλα αυτά να τα διαχειρίζομαι. Πάντως, είναι σημαντικό να αγαπάς την Τέχνη σου βαθιά. Αν σου αρέσεις, δεν θα κρατήσει και πολύ. Αν σου αρέσει η Τέχνη που βγαίνει από μέσα σου, θα μπορέσεις να προσφέρεις στον κόσμο-πραγματικά. Είναι σημαντική προσφορά. Δεν βγαίνω στο σανίδι για να παίξω εγώ καλά μια παράσταση. Βγαίνω γιατί θέλω να σας προσφέρω κάτι. Άσχετα, αν το κάνω καλά ή όχι. Εγώ θέλω να δίνω στον κόσμο ένα ταξίδι στο γέλιο, στο κλάμα, έναν κοινωνικό προβληματισμό, ένα κάτι... θέλω πάντως να σας προσφέρω! Δεν βγαίνω στη σκηνή για να δείξω τις ικανότητές μου. Αυτό κάνει τη διαφορά.

Ρένος Ρώτας

rejected: Είσαι ανιψιός του Λευτέρη Βογιατζή, από το σόι της μητέρας σου;

Ρ.Ρ.: Ναι. Ήμουν μικρός-δεν τον πρόλαβα. Απλά, ο παππούς μου θυμάμαι να του τηλεφωνεί και να του λέει πειράζοντάς τον, "ο εγγονός μου παίζει καλύτερα από σένα". Εγώ, δε, απλά έπαιζα σε σχολικές θεατρικές ομάδες. Όταν μπήκα στην Σχολή, δεν πρόλαβα να τον συναντήσω..."έφυγε".

rejected: Ποιο ελάττωμά σου καταπολεμάς τελευταία;

Ρ.Ρ.: "Δουλεύω" την ζήλια στον έρωτα. Δεν είμαι και πολύ ζηλιάρης-αλλά θεωρώ ότι με πάει πίσω και δεν το θέλω! Δεν θέλω να ζηλεύω. Επιπλέον, πολλές φορές, αντιμετωπίζω τους ανθρώπους με ένα χιούμορ που είναι επιθετικό. Που δεν είναι έτοιμος να το καταλάβει ο άλλος, φέρνοντάς τον-τελικά- σε αμήχανη θέση. Δεν το κάνω κακοπροαίρετα. Το χιούμορ θεωρώ ότι μας φέρνει κοντά. Αλλά, τελικά, όταν ο άλλος δεν είναι έτοιμος, σαστίζει και μαγκώνει. Θα το παλέψω, Γιώργο... πού θα πάει;




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης