Η γοητεία της συστολής

"Το θέατρο είναι μια ιδιαίτερη δουλειά. Ωριμάζω μέσα από αυτό. Σε έναν ρόλο που θα δουλέψεις για να ξεφύγεις από την επιφάνεια, οφείλεις να κοιτάς βαθιά μέσα σου. Έχω έρθει αντιμέτωπος με τις κακές μου πλευρές κι όλα μου τα κόμπλεξ. Είσαι μπροστά σε έναν καθρέφτη όταν είσαι ηθοποιός. Το θέατρο, όσο επαγγελματικά κι αν το βλέπουμε, πάντα ένα παιχνίδι είναι. Εκεί βρίσκεται το κλειδί. Το παιχνίδι αυτό σε κάνει καλύτερο άνθρωπο. Φτάνει να μη θαμπωθείς από τα φώτα. Διότι το αποτέλεσμα μιας παράστασης μπορεί να σε διαβρώσει, όταν μαγνητιστείς πολύ από τη δόξα, τα φώτα και το χειροκρότημα. Πρέπει να έχεις γερές βάσεις και μυαλά στη θέση τους. Είμαι ευλογημένος που έχω γύρω μου ανθρώπους που όταν πάω λίγο να ξεφύγω, με επαναφέρουν. Μου "τραβάνε το αυτί", το συζητάω και επιστρέφω στην αληθινή μου βάση. Εγώ, έτσι επανέρχομαι στο έδαφος, αν τυχόν ξεφύγω"... Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης με του έρωτα το μέγα κακό, στο rejected...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου
Θανάσης Τσαλταμπάσης

Ίσως είμαστε λίγο καχύποπτοι με τους ανθρώπους, αλλά έχουμε ανάγκη να ερωτευθούμε

rejected: Παίζεις και σκηνοθετείς το "Ring" στο ΙΛΙΣΙΑ-ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ. 18 ιστορίες αγάπης ενός άνδρα και μιας γυναίκας. Ερωτευόμαστε στην Ελλάδα του σήμερα;

Θ.Τ.: Το συναίσθημα του έρωτα υπήρχε και θα υπάρχει. Ο τρόπος που εκφράζεται διαφέρει ανά τους αιώνες και τις εποχές. Σαφέστατα, ερωτευόμαστε κι έχουμε ανάγκη να ερωτευθούμε. Ίσως είμαστε λίγο καχύποπτοι με τους ανθρώπους, αλλά έχουμε ανάγκη να ερωτευθούμε. Έχουμε την τάση, τώρα που δεν υπάρχουν χρήματα και τα οικονομικά όλων μας είναι από μέτρια έως άσχημα, να θέλουμε να βρούμε μια χαρά στην πρώτη ύλη μας. Κι αυτή είναι γεμάτη συναισθήματα. Όμως, στις μέρες μας, κάτι σαν να μας κρατάει στο να παρασυρθούμε στο τόσο ωραίο συναίσθημα του έρωτα. Στην παράστασή μας, ένα σπονδυλωτό έργο, παρακολουθείς όλες τις εκφάνσεις του έρωτα. Είναι ένα κείμενο που συνθέτει το παζλ του έρωτα, όπως το έχει καθένας στο μυαλό και την καρδιά του.


rejected: Σε ποια ιστορία ακουμπάς περισσότερο;

Θ.Τ.: Με αγγίζει υποκριτικά, όχι προσωπικά, αλλά και ποτέ μη λες ποτέ για θέματα του έρωτα, η ιστορία ενός άνδρα που χτυπά την πόρτα της γυναίκας στο μπάνιο. Με τον τρόπο που της μιλάει, έξω από το μπάνιο, δείχνει να έχει ανακαλύψει ένα λεύκωμα καθώς καθάριζε μια βιβλιοθήκη. Μέσα στο λεύκωμα της γυναίκας, είδε πράγματα που του γκρέμισαν τον κόσμο σε χρόνο dt. Εκεί που είναι ένας πιθανόν καλός σύζυγος σε αρμονική-τυπικά-ζωή, ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του δεν είναι και τόσο ικανοποιημένη από τη κοινή ζωή τους. Ή υπάρχει ένα τρίτο πρόσωπο ή το εφυήρε με την φαντασία της να καλύψει κάποιες ελλείψεις. Σε αυτόν τον ήρεμο άνθρωπο γκρεμίζεται η ζωή και αντιδρά σαν αγρίμι. Η έκρηξη ενός ανθρώπου που δεν το περίμενε ούτε καν από τον ίδιο τον εαυτό του. Με εντυπωσιάζει...

Θανάσης Τσαλταμπάσης
Θανάσης Τσαλταμπάσης

Αποδόμηση, αποδιοργάνωση και όποια λέξη θες που ξεκινά από "από-", έχει ο έρωτας

rejected: Ο έρωτας είναι και ορισμός της αποδιοργάνωσης;

Θ.Τ.: Ναι. Ο έρωτας τα έχει όλα μέσα. Ο έρωτας οφείλει να είναι επαναστατικός, οπότε εμπεριέχει και αποδιοργάνωση. Αποδόμηση, αποδιοργάνωση και όποια λέξη θες που ξεκινά από "από-", έχει ο έρωτας. Κι όσα "από-" έχει που μας αποκολλούν από ό,τι ξέραμε, τόσο σαγηνευτικός είναι ο έρωτας.

rejected: Ο έρωτας είναι "ροζ";

Θ.Τ.: Ο έρωτας έχει πολλά χρώματα. Ξεκινά από ροζ ή κόκκινο και μπορεί να καταλήξει και σε σκούρα χρώματα. Ο έρωτας παίζει με όλο το φάσμα των χρωμάτων. Από τα πιο μαύρα, στα πιο φωτεινά και πάλι. Εμείς οι άνθρωποι πάντα ψάχνουμε και κυνηγάμε το ροζ χρώμα στον έρωτα. Γι' αυτό και υπάρχουν συγκρούσεις. Αναπόφευκτα, δεν υπάρχει μόνο ο έρωτας στον έρωτα, με την σωματική του έννοια. Όταν ενώνεσαι με έναν άνθρωπο δεν είναι μόνο στο σώμα. Η ένωση με έναν άνθρωπο είναι στο πνεύμα, στην καθημερινότητα σου σαν δέσιμο σκέψης..."άραγε τι να κάνει τώρα; Πότε θα μιλήσουμε στο τηλέφωνο;" Ο έρωτας είναι η ίδια η ένωση με τη ζωή. Και η ζωή έχει επίσης από όλα τα χρώματα. Ακόμα και η μαυρίλα ενός προβλήματος, σε έναν άνθρωπο ερωτευμένο είναι τρόπος μοιρασιάς... συζήτησης στα δύσκολα. Στον έρωτα δεν κυριαρχεί μόνο η σωματική έλξη. Το πνεύμα είναι αφέντης.

rejected: Και από εκεί και πέρα, υπάρχουν και άλλων ειδών έρωτες πέραν του "πρίγκιπα" και της "όμορφης βασίλισσας"...

Θ.Τ.: Ο έρωτας υπάρχει και είναι και ο κρυφός, και ο ανεκπλήρωτος ή ο ανομολόγητος. Στην παράστασή μας, όπως και στη ζωή, υπάρχουν πολλοί τέτοιοι έρωτες που μας έχουν χαρακτηρίσει. Ο έρωτας ανάμεσα σε δύο φίλους που το κρύβουν στο αναμεταξύ τους και ο ερωτισμός τους ξεσπάει κάποια στιγμή, μετά από χρόνια. Από έρωτες, δόξα το Θεό, υπάρχουν μυριάδες να ζεις... ο παράνομος έρωτας, ο έντιμος, ο κατά συνθήκη έρωτας, ο βαρετός έρωτας....

 
Θανάσης Τσαλταμπάσης

 

Ο έρωτας δεν είναι μόνο πάλη με τον άλλο, αλλά και πάλη με τον εαυτό μας

 

rejected: Είναι ring ο έρωτας;

 

Θ.Τ.: Ο έρωτας δεν είναι μόνο πάλη με τον άλλο, αλλά και πάλη με τον εαυτό μας. Ρινγκ είναι ο έρωτας, κυρίως όταν παλεύεις με το μέσα σου. Ο εγωισμός είναι μεγάλος και προκαλεί τα προβλήματα. Οφείλουμε να είμαστε ανοιχτοί. Όχι για να είμαστε μόνο καλά με τον εαυτό μας. Να είμαστε ανοιχτοί για να μας αγαπήσει κι ο άλλος. Αυτό είναι ένα ring, μεταφορικά.

rejected: Ο έρωτας είναι η εξομολόγηση των μυστικών μας;

 

Θ.Τ.: Αν στον έρωτα δεν πούμε τα ανομολόγητα μυστικά μας, κάποιο λόγο έχουμε που τα κρατάμε. Οπότε και πάλι, στην αυτοκριτική οδεύεις... γιατί έχω αυτά τα μυστικά; Ο έρωτας είναι ατελείωτο θέμα από την εποχή του Αδάμ και της Εύας. Άνδρας και γυναίκα που θα Η γοητεία της συστολής περπατάνε και θα "χτυπιούνται" για μια στιγμή, μέσα στη ζωή.  

Θανάσης Τσαλταμπάσης

rejected: Σκηνή 1: 14 χρονών παίζεις δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη, στην "Μελωδία της Ευτυχίας". Ποια εικόνα της θυμάσαι;

 

Θ.Τ.: Θα θυμάμαι πάντα την Αλίκη Βουγιουκλάκη, από την κουίντα στην σκηνή, αυτό το ένα βήμα που έκανε και γινόταν άλλος άνθρωπος. Αυτό με μάγευε. Πόσο σκληρή επαγγελματίας με την καλή έννοια ήταν. Αυστηρή, πειθαρχημένη, δυναμική. Πατούσε ένα βήμα στη σκηνή και γινόταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη που όλος ο κόσμος ξέρει. Εμένα αυτή η διαφορετικότητά της Αλίκης, με μάγευε. Μου αρέσει όταν ο ηθοποιός είναι άλλο πράγμα, αλλιώς δεν έχει νόημα η λέξη του επαγγέλματός μας. Το να περιφέρουμε τον εαυτό μας στο σανίδι, δεν έχει ενδιαφέρον.  

rejected: Σκηνή 2: Φοιτητής στη Κοζάνη, παίζεις τον "Τρέπλιεφ" στο "Γλάρο" του Τσέχοφ, σε ερασιτεχνική παράσταση.

 

Θ.Τ.: Με στιγμάτισε αυτός ο ρόλος. Από μικρός έλεγα "θέλω να γίνω ηθοποιός". Κι όταν δουλέψαμε το "Γλάρο" με την ερασιτεχνική ομάδα στην Κοζάνη, εκεί κατάλαβα το "γιατί" μου στη λαχτάρα μου να γίνω ηθοποιός. Οι δρόμοι που είδα να ανοίγονται με αυτό το ρόλο κι αυτό το έργο, με μάγεψαν. Μέχρι τότε δεν είχα καταλάβει την ουσία. Πιτσιρικάς ήμουν... έκανα έως τότε, το φόρτε μου την κωμωδία, που τότε την έκανα σε πρώτο επίπεδο, ενώ τώρα πια την μελετώ και την δουλεύω πολύ σκληρά. Αυτό που έγινε με τον "Γλάρο" μου έδωσε μέσα μου στίγμα και ώθηση να πω στον εαυτό μου, "φεύγω Αθήνα να γίνω ηθοποιός".

Ηθοποιός σημαίνει και να κυκλοφορείς μόνος, παρατηρώντας τους ανθρώπους

rejected: Σκηνή 3: Παραμονή Χριστουγέννων είσαι για πρώτη φορά στην Αθήνα, μόνος σε μια "ξένη πόλη", και κυνηγάς το όνειρό σου. Μπαινοβγαίνεις σε σταθμούς του ΜΕΤΡΟ και του ΗΣΑΠ, με ένα κινητό στο αυτί, κάνοντας ότι δήθεν μιλάς με φίλους στο τηλέφωνο, ενώ γύρω σου ο κόσμος βγαίνει εορταστική έξοδο. Μια κίνηση για να πολεμήσεις την μοναξιά και ταυτόχρονα να κατακτήσεις το όνειρό σου.

 

Θ.Τ.: Ναι. Είναι ο τρόπος που το είπες. Να καταπολεμήσω την μοναξιά μου κι ήταν σαν να είχα μπροστά μου και το όνειρό μου. Το θυμάμαι πολύ έντονα. Η Αθήνα ήταν για μένα η γη της επαγγελίας. Ήθελα αυτό το άγνωστο που με μάγευε. Γιατί μπροστά σε αυτό το άγνωστο, μέσα του υπήρχαν και τα δικά μου όνειρα που ήθελα να τα κατακτήσω. Με χαρά έμεινα τα πρώτα μου Χριστούγεννα στην Αθήνα. Η πρώτη μου δουλειά ήταν σε πλατείες να κάνω το ξωτικό σε κάτι παιδικές μικροπαραστάσεις. Μένοντας όμως και μόνος στην Αθήνα, είχα την μελαγχολία της μοναξιάς που δεν κάνω Χριστούγεννα δίπλα σε γονείς και φίλους. Είμαι και παρατηρητής. Ηθοποιός σημαίνει και να κυκλοφορείς μόνος, παρατηρώντας τους ανθρώπους. Ο συνδυασμός αυτών, με έκανε να κάνω βόλτες στην Αθήνα, με άλλοθι ότι ψεύτικα κάπου πάω... κι έτσι να μελετάω ανθρώπους και να γεμίζω την μοναξιά εκείνης της περιόδου.

Θανάσης Τσαλταμπάσης

Πίσω από τις λέξεις και τα βλέμματα κρύβεται η πιο μεγάλη αλήθεια

rejected: Τελικά, η εσωστρέφεια που φέρεις, την καταπολέμησες μέσα από το θέατρο;  

 

Θ.Τ.: Η εσωστρέφεια δεν θεωρώ ότι είναι κάτι κακό που κάποιος πρέπει να αποβάλλει. Εμένα μου αρέσουν οι εσωστρεφείς άνθρωποι. Ανάλογα βέβαια, με το πού φτάνει αυτή η εσωστρέφεια. Αν δεν δημιουργεί στον ίδιο τον άνθρωπο πρόβλημα. Με έλκουν οι ντροπαλοί άνθρωποι. Διότι δεν ξέρουμε τι "ψωμί" έχουν μέσα τους αυτοί οι άνθρωποι. Είμαι εσωστρεφής, αλλά και κοινωνικός άνθρωπος. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Δεν έχω πρόβλημα να συναναστρέφομαι με κόσμο, αλλά κρατώντας και πράγματα για μένα. Βάζω έναν τοίχο έως εκεί που θέλω. Δεν είμαι ανοιχτό βιβλίο. Δεν ανοίγω την ψυχή μου στον κάθε ένα. Με αυτή την έννοια είμαι κάπως ντροπαλός. Η εσωστρέφεια που έχω μου αρέσει, δεν την αποποιούμαι και δεν θέλω να την βγάλω. Πίσω από τις λέξεις και τα βλέμματα κρύβεται η πιο μεγάλη αλήθεια. Πάντα οι παύσεις των ανθρώπων, όχι μόνο στη ζωή, αλλά και στο θέατρο με συναρπάζουν. Δεν με γοητεύει η ταχύτητα. Το βλέμμα και το υπόγειο των λέξεων με συγκινεί. Τους κλειστούς ανθρώπους θέλω να ανακαλύπτω κι εγώ. Κι ας είμαι κι εγώ, κλειστός.

rejected: Ποια η μεγαλύτερη χαρά που σου δίνει το "Daddy Cool", η τηλεοπτική σειρά που πρωταγωνιστείς στον Antenna;

Θ.Τ.: Η χαρά είναι όλοι μου οι συνεργάτες. Ένα καλογραμμένο σενάριο με ολοκληρωμένους χαρακτήρες έχει το σήριαλ και έτσι κι εγώ μπορώ να "πατήσω" καλά σε αυτό. Μέσα υπάρχει τόσο η κωμωδία όσο και η συγκίνηση, όπως σε όλους τους ανθρώπους. Πηγαίνει καλά και το καταλαβαίνω όταν κυκλοφορώ στο δρόμο. Ό,τι και να λένε τα νούμερα θεαματικοτήτων, που μια χαρά μας δείχνουν, εμείς οι ηθοποιοί εισπράττουμε την επιτυχία μιας σειράς. Όχι τόσο εύκολα με μια θεατρική παράσταση, διότι το εύρος απήχησης δεν είναι το ίδιο. Στο δρόμο, με τον κόσμο που με σταματά καταλαβαίνω την επιτυχία. Δεν υπάρχει πιο επαληθευμένος τρόπος. Το πιο θετικό feedback. Με ικανοποιεί να ξέρω πως της Τρίτης τα βράδια, υπάρχει κόσμος που περιμένει να δει την σειρά.

Θανάσης Τσαλταμπάσης
Θανάσης Τσαλταμπάσης

rejected: Με τον Πέτρο Ζούλια, ετοιμάζετε την ζωή του "Τσάρλυ Τσάπλιν", στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ;

Θ.Τ.: Ναι. Στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ, του χρόνου το χειμώνα επιτέλους θα κάνουμε ένα έργο για τη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν. Τον αγαπώ τον βουβό κινηματογράφο. Ο Τσάρλυ Τσάπλιν είναι ένας ηθοποιός που μου αρέσει και θα κάνουμε τη ζωή του, θέατρο. Είμαι ευτυχισμένος γι' αυτό. Ο παραγωγός μας είναι ενθουσιασμένος και πιστεύει στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Δεν περιμένει μόνο σαν αρχή το χρήμα. Ο Μάριος Τάγαρης, ο γιος του Μάρκου Τάγαρη, που έχει αναλάβει το θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ, μας εμπιστεύθηκε και μας αφήνει να κάνουμε αυτό που πιστεύουμε. Πράγμα σπάνιο για θεατρικό παραγωγό.

rejected: Με το "Ring" θα ανεβείτε και Θεσσαλονίκη;

Θ.Τ.: Ήδη συζητάμε, μετά το Πάσχα, να ανεβούμε Θεσσαλονίκη. Το θέλω πολύ. Το καλοκαίρι δε, θα κάνω μια ταινία σε σενάριο και σκηνοθεσία του Νίκου Ζαπατίνα. Παίζω μαζί με τον Λευτέρη Ελευθερίου και τα περισσότερα γυρίσματα θα γίνουν στη Νάξο. Του χρόνου το χειμώνα, θα βγει στους κινηματογράφους, καλώς εχόντων των πραγμάτων...

rejected: Αγαπάμε γιατί φοβόμαστε;

Θ.Τ.: Καθένας έχει διαφορετικό στόχο και τρόπο που αγαπάει. Εγώ είμαι αυθόρμητος και αφήνω τον εαυτό μου να δρα όπως νιώθει. Ξεκινάω να αγαπάω από ένστικτο. Η αγάπη, έπειτα, εξελίσσεται και με την λογική. Η αγάπη δεν είναι μόνο συναίσθημα. Έτσι νομίζω... Εμένα μου αρέσει το "μαζί" στη ζωή. Ξέρω κόσμο που είναι καλά στην μοναξιά του. Θεωρώ ότι αν δεν μοιραστείς με τον άλλον τη ζωή σου, είτε ερωτικός σύντροφος, είτε φίλος, νομίζω θα είναι κενή και ματαιόδοξη. Η ζωή δεν θα έχει ενδιαφέρον...




συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου

επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου