"Το πιο σπουδαίο πράγμα στη ζωή μας είναι η αφαίρεση"

Ξεχωρίζει για τη ψυχική υγεία και την ανοιχτωσιά που έχει στο βλέμμα. Μεγάλη ιστορία και τα δυο, σε μικρούς καιρούς. Ο Βασίλης Παλαιολόγος βρίσκεται Θεσσαλονίκη και ως "ένορκος" ορκίζεται να πει την αλήθεια και μόνο την αλήθεια...

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας
Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Έχω την αίσθηση πως είσαι ιδιαίτερα χαρούμενος που πρωταγωνιστείς αυτά τα δύο χρόνια στους "Δώδεκα Ενόρκους"...

Β.Π.: Κάθε απόγευμα, με το που πάω στο θέατρο, πριν τη παράσταση, αισθάνομαι πως μπαίνω σε ένα δικό μου κόσμο. Γι' αυτό και πάω αρκετά νωρίτερα στο θέατρο. Όχι ότι κάνω καμία τεχνική προετοιμασία ή κάτι τέτοιο. Αλλά λαχταρώ να βρίσκομαι καθημερινά σε αυτό το θεατρικό ταξίδι της μιάμισης ώρας. Να ετοιμάζομαι ψυχολογικά να το απολαύσω.

Μερικές φορές είναι αρκετό ότι ένας άνθρωπος ισχυρά πιστεύει ότι μπορεί να δημιουργήσει μια σειρά κυματισμών, που να συμπαρασύρουν κι άλλους ανθρώπους

rejected: Τι σε συγκινεί περισσότερο στους "Δώδεκα Ενόρκους";

Β.Π.: Με ένα τρόπο, κάπου ... μπορεί να διαγράφεται μια αχτίδα φωτός που μπορεί να σημαίνει την ανατροπή για το καλύτερο. Για το φωτεινό. Για το ελπιδοφόρο. Μερικές φορές είναι αρκετό ότι ένας άνθρωπος ισχυρά πιστεύει ότι μπορεί να δημιουργήσει μια σειρά κυματισμών, που να συμπαρασύρουν κι άλλους ανθρώπους. Είναι σαν να πετάς ένα βότσαλο στη θάλασσα και τακ.... ανοίγει κύκλους, με ολοένα και μεγαλύτερες διαμέτρους. Εξαρτάται από τη δύναμη που θα ρίξεις την πέτρα και πόσους κύκλους θα ανοίξει μετά. Πόσο μεγάλη ποσότητα ανθρώπων μπορεί να συμπαρασύρει.

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Η αλήθεια έχει πολλές οπτικές και διαβάζεται διαφορετικά, κι ας είναι μοναχά μία;

Β.Π.: Βεβαίως. Είναι μεγάλο προσόν ο άνθρωπος να αλλάζει οπτικές. Τώρα μπορεί να καυγαδίσουμε και μετά από χρόνια εσύ κι εγώ μπορεί να καθόμαστε στον ίδιο χώρο, σε διαφορετικά τραπέζια και θα δούμε την απόσταση που θα σηματοδοτεί πόσο μικρό ήταν αυτό το πράγμα που μας συνέβη στο παρελθόν. Είναι σαν κάτι που το βλέπεις από ψηλά... αποστασιοποιημένα... μικραίνει.

Η ταπεινότητα δεν έβλαψε ποτέ κανέναν

rejected: Βελτιώθηκες στη "μετάφραση" γεγονότων σε προσωπικό επίπεδο, πρωταγωνιστώντας σε αυτή τη παράσταση;

Β.Π.: Έρχομαι στη θέση του άλλου. Στην θέση ακόμα και του τρίτου. Είμαι-τολμώ να πω-χαρούμενος που έχω περάσει σε αυτόν τον τρόπο σκέψης και λειτουργίας. Αυτό με βοήθησε στο κομμάτι της υγείας όπου εργάζομαι ταυτόχρονα και για να προσφέρω ορθά οφείλω να σκεφτώ τον εαυτό μου ως άρρωστο. "Τι θα ήθελε;"... Έτσι λειτουργώ πλέον και σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητές μου. Όχι μόνο στη δουλειά. Αλλά και στο υπόλοιπο της ζωής μου. Μπαίνω σε άλλων θέσεις κι αναλογίζομαι αν υπήρξα ο ίδιος, τελικά, παρορμητικός. Συνειδητοποιώ ότι δεν λειτούργησα ορθά. Δεν έκανα σωστή διαχείριση στο θυμό και τις εκφράσεις. Και "συγγνώμη" λέω. Και "μου λείπεις" λέω. Και "σε αγαπάω". Και "σε θέλω". Και "μου αρέσει αυτό". Κι όλοι αυτό πρέπει να κάνουμε. Να εκφραζόμαστε ελεύθερα, ευγενικά, αλλά και με δεύτερη σκέψη. Μη σου πω και τρίτη...Η ταπεινότητα δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Δικαιολογείς ή κατανοείς περισσότερο τους ανθρώπους;

Β.Π.: Πρώτα κατανοώ τους ανθρώπους. Κατανοώντας τον άλλον, θα τον δικαιολογήσω. Μπορεί να κατανοήσω, δίχως να δικαιολογήσω. Υπάρχει κι αυτό...

rejected: Η αλήθεια είναι αμφιλεγόμενη;

Β.Π.: Η αλήθεια είναι ό,τι εισπράττει ο καθένας. Είναι η ικανότητα -δυνατότητα- τρόπος έκφρασης και χειρισμού να απομονώσεις οτιδήποτε πρέπει να απομονωθεί, έτσι ώστε με καθάρια σκέψη να λάβεις μια απόφαση. Ο ορθολογισμός του τέσσερα είναι σε αυτή τη κατεύθυνση. Τέσσερεις καταγεγραμμένες καλογραμμένες στο μυαλό μου απόψεις ...data... άρα είμαι ο.κ.! Δεν κουβαλάω τίποτα στο σπίτι! Δεν τσακώθηκα χθες με τη γυναίκα μου! Τα βάζω στην άκρη όλα αυτά και προχωρώ με προσοχή. Έως τη στιγμή που θα βρεθεί ένας άνθρωπος που θα με φέρει προ των ευθυνών. Με την έννοια ότι θα μου παρουσιάσει ένα στοιχείο που δεν το είχα αντιληφθεί. Εκεί είναι μεγάλη μαγκιά να πεις "έχεις δίκιο. Συγγνώμη. Αλλάζω το τρόπο σκέψης. Αλλάζω την απόφασή μου. Αλλάζω αυτό που υποστήριζα έως τώρα και προχωρώ με νέα δεδομένα".

rejected: Δεν είναι εύκολο...

Β.Π.: Δεν είναι καθόλου εύκολο! Συνήθως κάνουμε προβολή των προσωπικών μας βιωμάτων και προβλημάτων. Δύσκολα γκρεμίζουμε εγωισμούς.

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

Το πιο σπουδαίο πράγμα στη ζωή μας είναι η αφαίρεση. Να "μαζευτείς" ερμηνευτικά και σωματικά. Αυτό είναι η εξέλιξη

rejected: Τα τελευταία 6-7 χρόνια συνειδητοποιημένα έχεις εξελιχθεί θεατρικά σε μονοπάτια που μόνο φως φέρουν, μακριά από τις εκπτώσεις....

Β.Π.: Χαίρομαι που μου το λες Γιώργο, γιατί είναι η πιο μεγάλη μου αλήθεια. Το πιο καθαρό, μεγάλο μου ευχαριστώ σε σένα... κι ένας να στο πει που δείχνει να σε έχει παρακολουθήσει, αρκεί για μένα. Ήρθε ένας θεατής μετά την παράσταση και με ρώτησε "είσαι αριστερόχειρας;"... Του απάντησα αρνητικά. Μου λέει "αυτός που έπαιξες ήταν με κινήσεις αριστερόχειρα" και του ανταπάντησα "μπράβο φίλε μου... για σένα το έκανα. Για τον έναν που θα το δει". Το έκανα όλο δομημένα στο μυαλό μου. Τίποτα από ό,τι κάνω στη σκηνή δεν είναι αστήρικτο. Ο ήρωάς μου είναι χρηματιστής. Τέτοιοι άνθρωποι είναι συνήθως πανέξυπνοι με computerized τρόπο σκέψης. Ενδεχομένως τέτοιοι τύποι χρησιμοποιούν ένα μέρος του εγκεφάλου τους, που δεν είναι της κοινής καθημερινότητάς μας. Έτσι αποφάσισα τον ήρωά μου να τον κάνω αριστερόχειρα. Για να έχει ένα παραπάνω στοιχείο που θα σου μειώσει τους λόγους αμφισβήτησης των κινήσεών του και των αποφάσεών του. Ήθελα να κάνω μια προσέγγιση που να μην αμφισβητείται. Στις πρόβες τον "άνοιξα" ερμηνευτικά τον ρόλο. Έως και δάκρυσα κάποια φορά παίζοντας, στη διάρκεια των προβών. Όταν ξεκινάς έτσι, είναι ωραίο και ουσιαστικό να λειτουργείς έπειτα αφαιρετικά. Το πιο σπουδαίο πράγμα στη ζωή μας είναι η αφαίρεση. Να "μαζευτείς" ερμηνευτικά και σωματικά. Αυτό είναι η εξέλιξη. Αλλά εφόσον άνοιξες και το μαζέψεις υποκριτικά, είναι κέρδος. Το αντίθετο, θαρρώ, είναι λάθος.

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Πρωτοξεκίνησες στους τηλεοπτικούς "Δύο Ξένους"...στο σανίδι, τελικά, ποιο είναι το πρωταρχικό στοιχείο που οφείλεις να φέρεις, όπως το έζησες όλα αυτά τα χρόνια;

Β.Π.: Η σκηνική ευφυΐα είναι πρωτεύον στοιχείο. Το μυαλό σου σε εγρήγορση. Όλα τα άλλα έπονται...

Με καλή ψυχολογία μπορείς να με βάλεις να κάνω 100 πράγματα. Θα τα κάνω και θα τα κάνω και καλά!

rejected: Το να καταθέτεις την ψυχή σου, κάθε βράδυ, στο σανίδι, δεν είναι κουραστικό;

Β.Π.: Στο σπίτι δεν γυρνάω ψυχικά άδειος. Σωματικά εξαντλημένος, σαφώς και επιστρέφω. Αλλά όχι "αδειασμένος". Ποτέ! Το θέατρο είναι ψυχοφθόρο κατά μία έννοια, όπως το λες. Κατά μία άλλη, εγώ αυτοτροφοδοτούμαι από το θέατρο. Όταν η ψυχολογία μου είναι καλή και δεν μου έχει συμβεί κάτι που να μου έχει κοστίσει και με κάνει να σκέφτομαι συνέχεια ό,τι προβληματικό υπήρξε, οτιδήποτε άλλο δεν μπορεί να με χαλάσει. Με καλή ψυχολογία μπορείς να με βάλεις να κάνω 100 πράγματα. Θα τα κάνω και θα τα κάνω και καλά! Με έχω τσεκάρει και στο λέω. Το μόνο που μπορεί να με φρενάρει είναι μια κακή ψυχολογία. Λειτουργώ σαν επαναφορτιζόμενη μπαταρία.

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Τι σε γοητεύει περισσότερο στον ήρωά σου;

Β.Π.: Έχει ένα μυστήριο ως χαρακτήρας. Αγαπάω τη σιωπή του. Η σιωπή, πολλές φορές, μπορεί να είναι ηχηρότερη από έναν οποιοδήποτε άλλο θόρυβο ή κουβέντα. Είναι σαν τη σιωπή του κοινού σε μια πλατεία θεάτρου.

Η σιωπή του κοινού είναι σπουδαία

rejected: Αυτή η σιωπή του κοινού, εν ώρα παράστασης λογικά είναι κάτι μαγικό...

Β.Π.: Η σιωπή του κοινού είναι σπουδαία. Ειδικά, αν την ακούς ως ηθοποιός. Αυτή η δουλειά μπορεί να μη σου δίνει λεφτά, αλλά σου δίνει στιγμές για τις οποίες έχεις εικόνες και συναισθήματα που δεν μπορείς να πεις με λόγια. Αν δεν βιώσεις μια συνθήκη, δεν μπορείς ακριβώς να την εκφράσεις. Θα το περιγράψεις, αλλά δεν θα αρκεί.....

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Πρέπει να σου έχουν συμβεί πολλά ωραία στο σανίδι του θεάτρου...

Β.Π.: Όταν έπαιζα στο "Γάλα" του Βασίλη Κατσικονούρη με την Άννα Βαγενά, θυμάμαι στην υπόκλιση τον κόσμο να σηκώνεται όρθιος και να χειροκροτεί. Εκείνη τη στιγμή, πάνω στο σανίδι, η Άννα Βαγενά γυρνά και μου λέει στο αυτί "αυτό, κατέγραψε το σε καρδιά και νου. Δεν συμβαίνει εύκολα στη ζωή μας. Κράτησε το σαν κειμήλιο. Κόσμος όρθιος να χειροκροτά και να δακρύζει δεν συμβαίνει συχνά. Κράτησέ το, μέσα σου Βασίλη."

rejected: Στους "Δώδεκα Ενόρκους" έχω την αίσθηση πως το κοινό θα ήθελε να σηκωθεί όρθιο να πει τη γνώμη του...

Β.Π.: Μα τους άκουγα στο θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ στην Αθήνα, να λένε ψιθυριστά την ώρα της απόφασης "πες ναι-πες ναι". Το άκουγα συνέχεια στο τέλος του έργου. Παίξαμε την παράσταση στο κέντρο κράτησης νέων στην Αυλώνα. Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία. Στο κοινό υπήρχαν θεατές που είχαν σκοτώσει τον πατέρα τους. Με σκυμμένο κεφάλι. Αλλά τα ίδια παιδιά σε κάθε ψήφο αθώωσης, "σήκωναν" τις φυλακές "στον αέρα", από χαρά! Για κάθε έναν που ψήφιζε αθώος. Κι άλλα παιδιά που ως εξιλαστήρια θύματα, έπρεπε να βρεθούν εκεί. Υπάρχουν εγκλήματα που φορτώνονται σε συγκεκριμένους με λερωμένο ποινικό μητρώο, γιατί δεν βρίσκεται ο πραγματικός υπαίτιος. Αισθανόμουν, λες κι έπρεπε να βγάλω απόφαση για τα παιδιά που ήταν κάτω. Και δεν ήταν μόνο η ευθύνη να αποδώσεις αυτό για το οποίο πήγες. Αλλά και η αίσθηση του πόσο εύκολα μπορεί καθένας από εμάς να δικάσει; Να βγάλει ετυμηγορία για το οτιδήποτε;

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

rejected: Μέχρι τη Κυριακή των Βαΐων, οι "Δώδεκα Ένορκοι" θα παρουσιάζονται στη Θεσσαλονίκη, στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. Η παράσταση θα συνεχιστεί για τρίτη χρονιά στην Αθήνα.

Β.Π.: Η παράσταση θα παιχτεί και του χρόνου στην Αθήνα, στο θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ. Αλλά προηγείται μια περιοδεία ανά την Ελλάδα, μέσα στο Μάιο, σε Πάτρα, Καλαμάτα, Αγρίνιο, Λαμία.

Στη μέχρι τώρα πορεία μου, όλα τα έχω κρατημένα σε αυτή τη "βαλίτσα". Δεν θα πεταχτεί τίποτα

rejected: Σχεδόν είκοσι χρόνια στο καλλιτεχνικό χώρο... τι κρατάς στη "βαλίτσα" της πορείας σου;

Β.Π.: Η απάντηση μου λειτουργεί αντίστροφα ως προς τον τρόπο που θέλω να λειτουργώ μέσα στο σπίτι. Όταν μαζεύονται διάφορα πράγματα στο σπίτι, έρχεται κάποια στιγμή που μπορεί να το "μπουκώσουν" και να θέλουν να σε κάνουν να επιζητάς αλλαγή διαρρύθμισης. Αυτό με δυσκολία, αλλά το κάνω τώρα πια. Στη μέχρι τώρα πορεία μου, όλα τα έχω κρατημένα σε αυτή τη "βαλίτσα". Δεν θα πεταχτεί τίποτα.

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

INFO Παράστασης

Κείμενο: Reginald Rose
Μετάφραση / Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Δραματουργική Επεξεργασία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Νότης Παρασκευόπουλος
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Μαγδαληνή Παλιούρα
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Κωνσταντέλλου
Σκηνικά: David Negrin
Κοστούμια: Κική Μήλιου
Βοηθός ενδυματολόγου: Δανάη Ανεζάκη
Φώτα: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη
Μουσική: Γιώργος Περού
Sound design: Νίκος Τσέκος
Promo video: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Γραφιστική επιμέλεια: Σπύρος Δαπέργολας

Οι 12 ένορκοι είναι:
Χριστόδουλος Στυλιανού, Τρύφων Καρατζάς, Θανάσης Κουρλαμπάς, Γιώργος Γιαννόπουλος, Περικλής Λιανός, Βασίλης Παλαιολόγος, Χάρης Μαυρουδής, Μανώλης Ιωνάς, Απόλλων Μπόλλας, Αλέξανδρος Πέρρος, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Αυγουστίνος Κούμουλος

Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή

Τετάρτη 20/04 στις 19:00
Πέμπτη 21/04 στις 21.00
Παρασκευή 22/04 στις 21:00
Σάββατο 23/04 στις 18:00 και στις 21:00
Κυριακή 24/04 στις 19:00 Δείτε περισσότερα για την παράσταση στο Δελτίο Τύπου

Βασίλης Παλαιολόγος
Βασίλης Παλαιολόγος

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης