R

e

j

e

c

t

e

d

I

n

t

e

r

v

i

e

w

image

Βλαδίμηρος Κυριακίδης | Interview

'Το θέατρο είναι μια παιδική χαρά ενηλίκων'

Καλλιτέχνης. Στη ζωή και στη σκηνή. Ποιεί ήθος.

Στην καθημερινότητα και στο σανίδι. Δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Τις πιάνει από το λαιμό και λέει αλήθειες. Κι αυτή η άνοιξη θα τον βρει στην πατρίδα του. Τη Θεσσαλονίκη. Και πάλι θα γίνει...το "Σώσε"

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης
rejected: Τι εντυπώσεις σας άφησε η χειμερινή θεατρική σεζόν που σε δύο εβδομάδες, τυπικά, ολοκληρώνεται;

Β.Κ.: Το θέατρο μπορεί να επιβιώσει σε δύσκολες καταστάσεις. Και να προσφέρει μια αγαλλίαση, σε αυτήν την κατάθλιψη και την κατάντια που μας έριξε γενικότερα η Ελλάδα που έπεσε κι η ίδια μέσα. Το θέατρο πάντα επιβίωνε σε χαλεπούς καιρούς. Ακόμη και στον πόλεμο. Είναι κάτι μαγικό, αυτό που συμβαίνει στο θέατρο. Ίσως ο κόσμος προτιμά να βγαίνει, "ξεκολλώντας" από τις μικρές οθόνες. Ο κόσμος απομακρύνεται από τον καταστροφολογικό καταιγισμό ειδήσεων, προτιμώντας άλλου είδους διασκέδαση.

rejected: Το "Σώσε" απέδειξε θεατρικά, ως έργο και φέτος τη δυναμική του;

Β.Κ.: Τα σκοτάδια πολεμούνται μόνο με φως. Για να μιλήσεις για το σκοτάδι πρέπει να το φωτίσεις. Δεν ξέρω τι σημαίνει "άσχημο", όμως "κακό" συνήθως λέμε αυτό που δεν κατανοούμε, αυτό που δεν γνωρίζουμε και δεν επιτρέπεται. Σε μια αυστηρά χριστιανοκρατούμενη κοινωνία, κακό είναι η έρευνα, η γνώση, η αμφισβήτηση και οι απολαύσεις.

"Το κοινό έρχεται και απολαμβάνει αυτό που βλέπει. Είναι μέγα κέρδος"

rejected: Το "Σώσε" απέδειξε θεατρικά, ως έργο και φέτος τη δυναμική του;

Β.Κ.: Αδιαμφισβήτητα! Το "Σώσε" δικαίως θεωρείται ίσως από τις πιο σημαντικές παραστάσεις παγκοσμίως. Δεν είναι τυχαίο πως και τώρα παίζεται στο Broadway. "Έχουμε φάει" έξι μήνες παραστάσεων από τον Οκτώβρη έως σήμερα και πραγματικά το κοινό γλεντάει μαζί μας. Όπως κι εμείς με το κοινό. Η δομή του έργου είναι τέτοια που δεν είναι μια καθαρόαιμη φάρσα, αλλά μια θεότρελη φάρσα. Οι θεατές βλέπουν μια πράξη ενός έργου που δεν καταφέρνει να ανέβει ολόκληρο ποτέ! Εκεί αρχίζει το επίπεδο δυσκολίας του έργου. Καθότι, ποτέ δεν παίζεται ουσιαστικά ένα ολόκληρο έργο. Το κοινό έρχεται και απολαμβάνει αυτό που βλέπει. Είναι μέγα κέρδος...

Βλαδίμηρος Κυριακίδης

rejected: Το κοινό πλέον έρχεται στο θέατρο έτοιμο να γελάσει ή λόγω της κρίσης είναι πιο μαγκωμένο και θέλει τον χρόνο του να χαλαρώσει;

Β.Κ.: Το κοινό γελάει κανονικά! Δεν είναι μαγκωμένο. Το κοινό όταν έρχεται στο θέατρο απογειώνεται. Ταξιδεύει μαζί σου. Ταξιδεύει με την παράσταση. Διατίθεται στο συναίσθημα. Πληρώνει να σε δει. Είναι δική του επιλογή. Δεν πιέστηκε να κάνει κάτι. Άρα έχει ήδη αποφασίσει να έρθει και να περάσει καλά.

"Η επιτυχία είναι ένα πολύ δύσκολο πράγμα. Πρέπει να κερδίσεις την εμπιστοσύνη των θεατών, για να έχεις επιτυχία"

rejected: Η Θεσσαλονίκη είναι πατρίδα σας. Έρχεστε, θεατρικά πάντα, όσο μπορείτε τα τελευταία χρόνια να παρουσιάσετε τις παραστάσεις σας. Η επιτυχία στη Θεσσαλονίκη, κάποια στιγμή, ενδόμυχα, μπορεί να λειτουργεί κι ως αυτονόητη, μετά από μια δυνατή σχέση τόσων χρόνων με το κοινό της;

Β.Κ.: Όχι. Η επιτυχία είναι ένα πολύ δύσκολο πράγμα. Πρέπει να κερδίσεις την εμπιστοσύνη των θεατών, για να έχεις επιτυχία. Όσες κριτικές κι αν γραφτούν από ειδήμονες, όταν το κοινό σε εμπιστευτεί παύει να υπάρχει μια αφ' υψηλού κριτική... ή κάποιες λεπτομέρειες που ξεφεύγουν σε εμάς και μπορεί κάποιος να εντοπίσει. Όταν λοιπόν, κερδίσεις αυτή την εμπιστοσύνη κι είναι φόρος τιμής να έρθει ο άλλος να σε δει το βράδυ στο θέατρο, παίρνεις μεγάλη ανταμοιβή. Εγώ έτσι το αισθάνομαι. Το κοινό με τιμά και με ανταμείβει. Έτσι κι εγώ δίνω το 100% των δυνάμεων και των δυνατοτήτων μου, μαζί με όλο το θίασο, να σταθούμε άξιοι απέναντι στην εμπιστοσύνη του κοινού. Η επιτυχία δεν είναι ποτέ δεδομένη. Όταν θεωρήσω την επιτυχία δεδομένη θα μπω σε ένα χρονοντούλαπο να με φάνε οι σκόροι. Οφείλω μονίμως να είμαι υπό αμφισβήτηση για να μπορώ να γίνομαι καλύτερος. Μόνο το κοινό μπορεί να το κάνει αυτό. Το κοινό ή σε δέχεται ή όχι. Γι' αυτό και επιτυχία αυτονόητη δεν υφίσταται.

rejected: Τι είναι για εσάς επιτυχημένη θεατρική παράσταση;

Β.Κ.: Επιτυχημένη θεατρική παράσταση είναι αυτή που καταφέρνει να ταξιδέψει το κοινό. Η παράσταση δύο ώρες να πάει σε μια άλλη διάσταση το κοινό. Επιτυχημένη θεατρική παράσταση είναι να "παντρέψω" τη δική μου ενέργεια με των θεατών και αντίστροφα. Να μην υπερβαίνει η δική μου ενέργεια των θεατών. Τότε συντελείται επιτυχία. "Όταν παντρευόμαστε"! Το να ακούω δυο ώρες το κόσμο να γελά και να χαίρεται με αυτό που βλέπει, αυτομάτως και με εμένα με γεμίζει. Κι αυτομάτως καταλαβαίνω ότι ευτυχώς με αποδέχτηκαν και φέτος. Άρα, μπορώ να συνεχίσω και του χρόνου.

Βλαδίμηρος Κυριακίδης

"Δίχως πολιτισμό δεν μπορούμε να έχουμε ανάπτυξη"

rejected: Η μεγάλη μας πληγή είναι το μεταναστευτικό. Είμαστε διατεθειμένοι ως λαός να αποδεχτούμε την πολυπολιτισμικότητα;

Β.Κ.: Είναι σχέδιο πολλών χρόνων και στοχεύει σε βάθος χρόνου. Δεν ξυπνήσαμε και έγινε το μεταναστευτικό! Δεν είναι τυχαίο το πότε έγινε το μεταναστευτικό, ως πρόβλημα, που το συζητούσαμε πέντε χρόνια πριν. Πότε έγινε αυτή η πλημμυρίδα των ανθρώπων που πραγματικά υποφέρουν και το πώς βρέθηκαν εδώ. Αυτό είναι ένα καλοργανωμένο σχέδιο που στοχεύει πάλι σε βάθος χρόνου. Δεν στοχεύουμε στο τώρα. Αλλά, στον νέο που θα τον μεγαλώσουμε σε είκοσι χρόνια και όταν γίνει 25 χρονών θα ξέρει πως είναι άλλες οι κοινωνικές αξίες, άλλα τα ήθη και τα έθιμα. Αυτή η πολυπολιτισμική αναστάτωση που γίνεται θα υπάρχει για πολλά χρόνια μπροστά μας. Αυτοί οι άνθρωποι δεν θα φύγουν, εδώ θα μείνουν. Εδώ θα κάνουν οικογένειες. Έτσι θα γαλουχηθούν οι νέοι που θα μεγαλώσουν γνωρίζοντας ότι τέρμα τα 1000 ευρώ που έπαιρναν, θα πάρουν 300 ευρώ. Είναι καλοργανωμένο σχέδιο που δεν ξέρω ποιο μυαλό το έχει αντιληφθεί και πώς το καταστρώσανε. Δεν είναι ένας εγκέφαλος, αλλά 4-5 κέντρα εξουσίας που έχουν αποφασίσει ότι όλη η Ευρώπη πρέπει να καταδυναστευθεί. Και σαφώς, θα δουλεύουμε όλοι για τις τράπεζες. Αλλά, αυτό είναι ένα άλλο θέμα!...Αν τα συλλέξεις όλα αυτά μαζί, εγώ διερωτώμαι πού είναι ο πολιτισμός μας; Και ξέρεις Γιώργο, ποια είναι η απάντηση; Δεν αφορά κανέναν ο πολιτισμός μας. Αυτό είναι το πρόβλημα! Διότι δυστυχώς δίχως πολιτισμό, δεν μπορούμε να έχουμε ανάπτυξη. Όσο γραφικός κι αν ακούγομαι...

"Αυτό που ζούμε είναι μια κατάσταση πολέμου"

rejected: Εν τω μεταξύ, η βία φέρνει βία κι όλα γίνονται ανεξέλεγκτα...

Β.Κ.: Όπως το είπες. Η βία φέρνει βία. Κι όλα γίνονται εκτός ελέγχου. Δεν θα γίνει εμφύλιος κάποια στιγμή; Δεν θα γίνει κάτι άσχημο; Ένα ξέσπασμα; Ένας αναβρασμός που θα κάνει το μεγάλο μπαμ; Θα έχουμε μονίμως πάνω από το κεφάλι μας, μονάδες καταστολής; Όλοι παρακολουθούμε τι γίνεται στις πρωτεύουσες των ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό που ζούμε είναι μια κατάσταση πολέμου. Τρομοκράτες είναι όσοι μπαίνουν σε ένα μετρό ή ένα αεροδρόμιο και σκοτώνουν ανθρώπους. Αλλά δεν πιστεύω πως τα πολιτικά συστήματα πληρώνονται από αυτό ή τους αφορά. Εμείς είμαστε παράπλευρες απώλειες για όλους αυτούς. Αλλά κι οι τρομοκράτες δεν αποτελούν ένα "όργανο" σε ένα ολόκληρο μεταναστευτικό; Και τώρα έχει μπει συρματόπλεγμα σε ανθρώπους που το μόνο που ζητάνε είναι "αφήστε μας να περάσουμε, έχουμε πόλεμο, να πάμε κάπου για μια καλύτερη μοίρα". Τόσο απλά είναι τα πράγματα! Τους έβαλαν συρματόπλεγμα και τους λένε "όχι δεν θα πάτε πουθενά. Θα μείνετε εδώ". Είναι δυνατόν; Ποιος είναι πιο μεγάλος τρομοκράτης τελικά; Πες μου εσύ...

Βλαδίμηρος Κυριακίδης

"Για να υπάρξει αλλαγή οφείλουμε να στοχεύσουμε στους νέους"

rejected: Ποια αισθάνεστε πως ίσως είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι και ο Έλληνας θα ενεργοποιηθεί ξεφεύγοντας από τη χειμερία νάρκη που υπέπεσε;

Β.Κ.: Για να υπάρξει αλλαγή οφείλουμε να στοχεύσουμε στους νέους. Να μπούμε στην παιδεία, να πούμε τις αλήθειες, να γυμνάσουμε ανθρώπους με αντίληψη και αισθητική για να μπορέσουμε κάποια στιγμή στο μέλλον, να έχουμε επανάσταση. Αλλιώς, δεν θα γίνει τίποτα. Όσο υπάρχουν χρηματιστηριακοί κανόνες και όσο η κερδοσκοπία μονάχα μας ενδιαφέρει, δεν θα γίνει καμία επανάσταση. Με τίποτα. Θα συνεχίσουμε να ζούμε, ό,τι ζούμε.

rejected: Θέλει πολλά χρονιά αυτό...

Β.Κ.: Σαφώς και μόνο εις βάθος χρόνου μπορεί να επιτευχθεί. Δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη. Και αυτά που γίνονται σήμερα, έχουν καταστρωθεί πριν τριάντα χρόνια. Δεν ξυπνήσαμε εν μια νυκτί κι εγένετο κρίση. Όλα αυτά είναι δρομολογημένα πράγματα.

Βλαδίμηρος Κυριακίδης

"Είμαστε έτοιμοι να αρπάξουμε τον άλλον από το γιακά, γιατί δεν συμφωνεί μαζί μας, και να τον στήσουμε στον τοίχο. "

rejected: Το βασικό μας χαρακτηριστικό δεν είναι μια τάση εμφυλίου, όπως προαναφέρατε;

Β.Κ.: Ζούμε σε μια ανθρωποφαγία. Είμαστε έτοιμοι να αρπάξουμε τον άλλον από τον γιακά, γιατί δεν συμφωνεί μαζί μας, και να τον στήσουμε στον τοίχο. Επαφίεται στην καλοσύνη του κάθε πολίτη ή την αντίληψή του, να μην συμβεί αυτό. Κάποια στιγμή όμως και ο Έλληνας και ο μετανάστης θα εκραγούν. Όταν ένα κράτος κωλυσιεργεί, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τι να λέμε.... κάποιοι πεινάνε και κάποιοι θησαυρίζουν. Παίζουν με τις ανθρώπινες αντοχές-ε, κάποια έκρηξη δεν θα έρθει; Αν υπάρχει διχογνωμία ανάμεσά μας δεν θα πιαστούμε στα χέρια; Θα γίνει... Και οι ψυχραιμότεροι θα χάσουν τη ψυχραιμία τους. Αυτό εννοώ.

rejected: Ποιος είναι ο φόβος σας σε ό,τι ζούμε;

Β.Κ.: Ζούμε μέσα σε ένα μόνιμο ψέμα. Η αλήθεια δεν λέγεται.

rejected: Έρχεστε στο θέατρο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ Θεσσαλονίκης για λίγες παραστάσεις με "Το Σώσε", ενώ τηλεοπτικά θα συνεχιστεί για τέταρτη χρονιά στον ALPHA η τηλεοπτική σειρά "Μην αρχίζεις τη μουρμούρα". Είναι εύκολο να ενεργοποιείσαι κάθε χρόνο τηλεοπτικά, για τέταρτη τώρα φορά εκ νέου και ταυτόχρονα να το εξελίσσεις καθημερινά και να εφευρίσκεις τρόπο μέσα από τα νέα κείμενα επεισοδίων να είσαι ξανά ανανεωμένος;

Β.Κ.: Είναι ακριβώς αυτό που είπες. Δεν είναι και τόσο εύκολο. Θέλει αρκετή προεργασία και σκέψη. Θέλει δουλειά. Αλλιώς θα πέσεις στα πλοκάμια της ρουτίνας. Και εμείς δεν θέλουμε καθόλου ρουτίνα την τέταρτη χρονιά. Η τέταρτη σεζόν αποφασίστηκε μέσα και μετά από μεγάλη σκέψη. Παραγωγή και κανάλι επιδιώκει να υπάρχουν νέες προτάσεις μέσα από το σήριαλ, έτσι ώστε να κρατηθεί το επίπεδο εκεί που είναι. Να μην πέσει.

rejected: Γιατί κάνετε θέατρο;

Β.Κ.: Κάνω θέατρο για να ξορκίσω τους παιδικούς μου εφιάλτες. Το θέατρο είναι μια παιδική χαρά ενηλίκων.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«ΤΟ ΣΩΣΕ» Toυ ΜΑΪΚΛ ΦΡΕΪΝ

Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου, Σταμάτης Φασουλής,
Άννα Παναγιωτοπούλου
Σκηνοθεσία: Βλαδίμηρος Κυριακίδης
Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη
Κοστούμια: Νικόλ Παναγιώτου
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Βοηθός Σκηνοθέτης: Κωνσταντίνος Κυριακού
Β΄ Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Καλλία

Παίζουν:
Βλαδίμηρος Κυριακίδης
Μπέσυ Μάλφα
Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Χριστίνα Τσάφου
Πάνος Σταθακόπουλος
Βάσω Γουλιελμάκη
Ντίνος Σπυρόπουλος
Άννα Μενενάκου
Συμμετέχει ο Γιώργος Κωνσταντίνου

Θέατρο Αριστοτέλειον
Από 15 Απριλίου 2016 (εκτός Μεγάλης Εβδομάδας)

Παραστάσεις :
Τετάρτη : 8.00 μμ
Πέμπτη & Παρασκευή : 9.30 μμ
Σάββατο : 6.30 μμ & 9.30 μμ
Κυριακή : 7.30 μμ
Δείτε περισσότερα εδώ

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + τάσος θώμογλου