'Θέλω να παλέψουμε για το "μαζί"'

Έχει βαρύγδουπο τίτλο και τεράστιο φορτίο στους ώμους του. Τι κι αν το γνωρίζει καλά, ο ίδιος πάντα είναι προσιτός, επικοινωνιακός, άνετος και καλοπροαίρετος. Σαφώς και ο "τίτλος" του είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Η ουσία του όμως και αυτό που φέρει είναι η προσπάθεια απλά και ταπεινά, με νυχθημερόν κόπο σε μια δύσκολη μόνιμη κρίση του δημόσιου φορέα, να παλεύει για ανοιχτά θέατρα προς όλους, με τον πολιτισμό και την αισθητική που σε πάει λίγο παραπέρα. Βρεθήκαμε για το rejected, ένα απόγευμα καρμικό. Ακριβώς πέντε μήνες από όταν ανέλαβε αυτή την θέση. Ο Γιάννης Αναστασάκης άνοιξε το γραφείο του και μας υποδέχθηκε με την ανεπιτήδευτη ειλικρίνεια, την απλότητα και την εγκάρδια ζεστασιά που τον διακρίνει.

Share:

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου */* φωτογραφίες | τάσος θώμογλου */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας

το απόσπασμα:

Γιάννης Αναστασάκης
Γιάννης Αναστασάκης

"...ένα μεγάλο θέατρο σαν το Κρατικό δεν μπορεί να παράγει μόνο θεατρικές παραστάσεις. Πρέπει να ανοίγει και να δίνει χώρο σε όλες τις Τέχνες και σε όλες τις ηλικίες"

rejected: "Αν όχι τώρα, πότε;" ήταν η πρώτη σας δήλωση, με το που αναλάβατε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Πέρασαν 150 μέρες. Τώρα πια, αναλογιζόμενος αυτό το πρώτο διάστημα που πέρασε, τι πρέπει να παλέψετε περισσότερο από όσο φανταζόσασταν όταν πρωτοαναλάβατε, πέραν του οικονομικού θέματος;

Γ.Α.: Μου δίνει χαρά να είμαι σε αυτή τη θέση. Πέρα από το άγχος και την πολλή δουλειά που έχει, αισθάνομαι ότι έχω να κάνω ένα σοβαρό έργο στο Κρατικό και θα προσπαθήσω για το καλύτερο. Το οικονομικό πρόβλημα έχει φέρει κι άλλα προβλήματα δυσλειτουργίας στο θέατρο. Κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν το κέφι που θα είχαν, αν τα πράγματα ήταν λυμένα. Αυτό ευτυχώς δεν φαίνεται καθόλου στις παραστάσεις. Αλλά διαφαινόταν στη λειτουργία του θεάτρου. Πράγματα που θα μπορούσαν να γίνονται πιο εύκολα και πιο γρήγορα, αν ο άλλος αισθανόταν καλά πληρωμένος ή τακτά πληρωμένος. Ευτυχώς, σε ό,τι αφορά το οικονομικό κομμάτι, υπήρξε μια καλή αρχή από την προηγούμενη Δευτέρα, όπου υπήρξαν ολοκληρωμένες πληρωμές. Οπότε, όλο αυτό ελπίζω να αλλάξει άρδην και την καθημερινότητα που σας ανέφερα. Αυτού του είδους τα προβλήματα βαίνουν προς τη δύση τους, οπότε θα συνεχίσουμε πιο σταθερά. Από εκεί και πέρα, μένει η καλλιτεχνική δουλειά. Και αστεία-αστεία, αυτό ανέλαβα να κάνω. Εκεί έχουμε χώρο και μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα, καλύτερα από ό,τι έγιναν τα τελευταία χρόνια. Θα προσπαθήσω τουλάχιστον, να είναι καλύτερα. Θέλω να έρθουν καλλιτέχνες που πέρασαν από το Κρατικό στο παρελθόν και έκαναν σπουδαίες παραστάσεις. Θέλω να δοθούν ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους της πόλης και όχι μόνο. Να ανοίξει το θέατρο τις πόρτες του στη μουσική. Κρατική Ορχήστρα... να γίνουν συναυλίες! Να ανοίξει το θέατρο και να δώσει χώρο και στον κινηματογράφο. Γίνεται ένα σεμινάριο από τον Γιάννη Οικονομίδη. Θα ακολουθήσουν κι άλλα. Να δώσουμε την αίσθηση ότι ένα μεγάλο θέατρο σαν το Κρατικό, δεν μπορεί να παράγει μόνο θεατρικές παραστάσεις. Πρέπει να ανοίγει και να δίνει χώρο σε όλες τις Τέχνες και σε όλες τις ηλικίες. Πολλοί πιστεύουν ότι το Κρατικό δεν έχει κερδίσει τους νέους αυτής της πόλης. Είναι κρίμα, διότι και πριν έρθω και τώρα, γίνονται παραστάσεις με προχωρημένη αισθητική που αφορούν άμεσα τους νέους. Οι τελευταίοι αισθανόμενοι αδίκως, ότι το Κρατικό Θέατρο είναι ένα "γερασμένο" θέατρο, θέλω να αλλάξουν γνώμη. Θέλω νέοι άνθρωποι να μπούνε στις αίθουσες του Κρατικού. Όσοι περισσότεροι γίνεται. Αυτό θα προσπαθήσουμε και με το πρόγραμμα 5x5 που θα κάνουμε την άνοιξη. Να έρθουν νέες ομάδες να δείξουν τη δουλειά τους. Να δώσουμε χώρο, τεχνογνωσία από τους ανθρώπους του θεάτρου μας. Φέτος θέλω να είναι καλά οργανωμένο, αλλά και του χρόνου ακόμα περισσότερο. Μακάρι να μπορέσουμε να το κάνουμε τον επόμενο χρόνο και νωρίτερα... για παράδειγμα κοντά στα Χριστούγεννα.

Γιάννης Αναστασάκης

"Οφείλουμε να τιμούμε την Περιφέρεια"

rejected: Εικάζω πως θέλετε το Κρατικό, να "ανοίξει" και πέραν του νομού Θεσσαλονίκης.

Γ.Α.: Είναι άδικο να λέμε ότι το Κρατικό αφορά μόνο τη Θεσσαλονίκη. Κάθε χρόνο προσπαθούσε το κλιμάκιο Μακεδονίας Θράκης να πηγαίνει τουλάχιστον μία παράσταση σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Φέτος, είπα να το ανοίξουμε περισσότερο. Με το παιδικό μας έργο "Το αγόρι με τη βαλίτσα", που δεν είναι ένα έργο μόνο για παιδιά, αλλά και για μεγάλους. Το ήξερα το έργο, το αγαπώ και ήθελα να το βάλω στο ρεπερτόριο. Νομίζω ότι είναι τολμηρό βήμα, αλλά θέλω να το κάνω. Να πάμε στην Περιφέρεια και να δείξουμε και κάτι άλλο, πέραν μιας επιτυχημένης παράστασης όπως το "Ωχ, τα νεφρά μου". "Το αγόρι με τη βαλίτσα" έχει διπλή πρωτιά. Δεν πάει μόνο στην Περιφέρεια, αλλά έκανε πρεμιέρα σε αυτή. Οφείλουμε να τιμούμε την Περιφέρεια. Σκέφτομαι να παιχτεί και στη Θεσσαλονίκη, γιατί είναι κρίμα να μην το δούμε κι εμείς, αφού ολοκληρώσει την πορεία του στη Βόρεια Ελλάδα.

Γιάννης Αναστασάκης

"Το πιο δύσκολο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ακόμα, είναι η οργάνωση του θεάτρου"

rejected: Σε αυτή την "αναγνωριστική χρονιά" που βιώνετε σε αυτή τη θέση, τι ήταν αυτό που σας εξέπληξε;

Γ.Α.: Ήμουν σχετικά προετοιμασμένος. Ήταν λίγο χειρότερα ή λίγο καλύτερα τα πράγματα, σε κάποιους τομείς, από ό,τι τα περίμενα. Το πιο δύσκολο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ακόμα, είναι η οργάνωση του θεάτρου.

rejected: Τι ακριβώς εννοείτε;

Γ.Α.: Πώς οργανώνεται ένα θέατρο από την είσοδο, από τους ταμίες μέχρι τα παρασκήνια. Από το λογιστήριο μέχρι και το γραφείο δημοσίων σχέσεων. Πώς μπορούν όλα αυτά να λειτουργούν ρολόι. Αυτό το πρόβλημα το παλεύω, γιατί έχουμε ικανούς ανθρώπους που μπορούν να το βοηθήσουν. Αλλά πρέπει να οργανωθεί λίγο καλύτερα. Αυτήν την δυσκολία την παλεύουμε.

Γιάννης Αναστασάκης
Γιάννης Αναστασάκης

rejected: Η φετινή δική σας καλλιτεχνική πρόταση ήταν η "Αγγέλα" και το "Αγόρι με τη βαλίτσα". Δεν ήταν δύσκολο να έρθετε σε αυτή τη θέση, να αναλάβετε να τηρήσετε το ήδη υπάρχον πρόγραμμα και έπειτα να προσθέσετε τις δικές σας "προτάσεις";

Γ.Α.: Όχι. Δεν ήταν καθόλου δύσκολο. Εξ αρχής το γνώριζα πως δεν ήταν δυνατόν να μη βοηθήσω να γίνουν με τον καλύτερο τρόπο οι επιλογές που είχαν προχωρήσει από την προηγούμενη διεύθυνση. Άλλωστε, δεν ήταν επιλογές σε έργα και σκηνοθέτες που στερούνταν ταλέντου! Θα ακολουθήσουν επιλογές όπου θα κληθούν κι άλλοι άνθρωποι να συνεργαστούν με το Κρατικό.

rejected: Για το καλοκαίρι στο Κρατικό ετοιμάζεται το "Επτά επί Θήβας", ενώ το χειμώνα θα παρουσιαστεί το "Μάνα Κουράγιο" σε σκηνοθεσία Νικήτα Μιλιβόγιεβιτς, με πρωταγωνίστρια τη Λυδία Φωτοπούλου. Επίσης, στο θέατρο της Μονής Λαζαριστών θα ανέβει το "Τρίτο Στεφάνι" σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου

Γ.Α.: Όντως, αυτά είναι τα νέα μας σχέδια. Για το καλοκαίρι "χρωστάμε" μία ακόμη παραγωγή και πολλές δράσεις εντός και γύρω από τη πόλη. Έχουμε ένα δυναμικό 100 και βάλε ηθοποιών, που πέρα από την καλοκαιρινή τους άδεια, που θα την πάρουν να ξεκουραστούν, θα έχουν τη διάθεση και ανάγκη να προσφέρουν. Όπως επίσης, το θέατρο έχει την ανάγκη να τους χρησιμοποιήσει για να κάνουν πράγματα.

Γιάννης Αναστασάκης
Γιάννης Αναστασάκης

"...θα δει και ο κόσμος ότι το Εθνικό με το Κρατικό δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν! "

rejected: Το καλοκαίρι το ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ θα έχει συνεργασία με το ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ και το ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΚΥΠΡΟΥ, στην "Αντιγόνη" που θα ανέβει;

Γ.Α.: Ναι. Ο Στάθης Λιβαθινός θα έρθει να δει τους ηθοποιούς του δυναμικού του θεάτρου και είναι κάτι που θα προχωράει. Ο Στάθης Λιβαθινός θα διαλέξει τουλάχιστον δύο ηθοποιούς, από το ΚΡΑΤΙΚΟ που μαζί με κάποιους ηθοποιούς από το ΕΘΝΙΚΟ και δύο ηθοποιούς από την Κύπρο, θα συνθέσουν το θίασο της "Αντιγόνης" που θα σκηνοθετήσει ο Στάθης Λιβαθινός. Θα είναι μια παραγωγή για την Επίδαυρο, θα παιχτεί στην Κύπρο, αλλά και στη Βόρεια Ελλάδα. Έπρεπε να γίνει αυτό το βήμα. Δεν μπορούμε ως Κρατικό να είμαστε έξω από αυτό. Με το που ανέλαβα, κίνησα τη διαδικασία, μαζί με το Στάθη Λιβαθινό, να βρεθούμε, να κάνουμε κάτι μαζί, επειδή είχαμε οικονομικά προβλήματα. Το Διοικητικό Συμβούλιο που το εξήγησα είπε "ωραία, αυτή η συμβολή είναι κάτι που αντέχεται οικονομικά". Είναι κάτι που δεν θα μας φέρει μεγάλος βάρος. Το θετικό από αυτή την ιστορία είναι πως θα δει και ο κόσμος ότι το Εθνικό με το Κρατικό δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν! Πόσο μάλλον με το Θ.Ο.Κ.! Πρέπει όλοι μαζί....τώρα αυτό ελληνισμός λέγεται;.. Μπορεί!

Γιάννης Αναστασάκης

"Θέλουμε να υπάρχει ανταλλαγή παραστάσεων με την Αθήνα και με τον Πειραιά"

rejected: Εκατέρωθεν μετακλήσεις θα θέλατε να γίνουν; Να ανεβαίνουν παραστάσεις από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα;

Γ.Α.: Όχι μόνο με την Αθήνα, αλλά και με τον Πειραιά, έχουμε ήδη προχωρήσει σε συνεργασία, γιατί φέτος το Μάιο, θα πάει στο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ "Η απολογία του Σωκράτη' και θα έρθει στη Θεσσαλονίκη ο Κωνσταντίνος Ρήγος με την παράσταση που ετοιμάζει, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα". Το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ξεκίνησε σημαντικό έργο και ο κ.Διαμαντής το δουλεύει με πολύ κέφι! Με το ΕΘΝΙΚΟ ήταν δύσκολο φέτος να μεταφερθούν οι παραστάσεις. Αλλά θα βρούμε τρόπο, την επόμενη χρονιά. Το έχουμε κουβεντιάσει. Θέλουμε να υπάρχει ανταλλαγή παραστάσεων. Να έρθουν παραστάσεις του Εθνικού για λίγες μέρες στη Θεσσαλονίκη, όπως και αντίστροφα.

Γιάννης Αναστασάκης

"Το εναλλασσόμενο ρεπερτόριο είναι κάτι που το θέλω πολύ"

rejected: Του χρόνου, θέλετε να κάνετε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο στις θεατρικές σκηνές του Κρατικού;

Γ.Α.: Ναι. Είναι κάτι που το θέλω πολύ. Έχουμε για παράδειγμα το "Σωτηρία με λένε". Θα τελειώσει 6 Μαρτίου τις παραστάσεις. Μπορεί να έχει μια μικρή διαδρομή σε θέατρα των δήμων της πόλης-το σκέφτομαι. Δεν βλέπω το λόγο να μην παιχτεί και του χρόνου αυτή η παράσταση στο Κρατικό, π.χ. δύο φορές την εβδομάδα σε ένα θέατρό μας και η κ.Σταμούλη και η κ.Μουρελάτου να παίζουν και σε κάποιο άλλο έργο τις υπόλοιπες μέρες. Ακόμη και παραστάσεις που γίνονται φέτος και θα λήξει η ζωή τους κάποια στιγμή, διότι θα πρέπει να ανέβουν άλλες. Αν το δυναμικό του θεάτρου φτιαχτεί του χρόνου με τέτοιο τρόπο, ώστε αυτοί οι ηθοποιοί να μπορούν να στηρίξουν αυτήν την παράσταση, γιατί να μην έχουμε αυτό το ρεπερτόριο σε συνέχεια; Πηγαίνεις στο εξωτερικό-ήμουν πρόσφατα στη Ρουμανία, δεν μιλάω για Γερμανία, Γαλλία-και βλέπεις μια παράσταση που ήταν παραγωγή του 2011. Μια άλλη στη Ρουμανία που παρακολούθησα ήταν παραγωγή του 2014. Είχαν ξεχωριστές παραγωγές που πήγαν καλά και εισπρακτικά. Οι ηθοποιοί δε, μπορούν να αλλάζουν σε βάθος χρόνου και να ανανεώνεται η όλη παράσταση, για το ενδιαφέρον του κοινού.

Γιάννης Αναστασάκης

rejected: Δεν σας μπαίνει το "μικρόβιο" κάποια στιγμή ο ίδιος να σκηνοθετήσετε;

Γ.Α.: Ναι. Το θέλω και θα το κάνω. Μέχρι στιγμής χαίρομαι πολύ με τις δουλειές των άλλων. Δεν είναι διοργανωτική δουλειά. Με έναν τρόπο είσαι κοντά και στην πρόβα. Θα συζητήσεις με τον σκηνοθέτη. Θα πεις μια γνώμη... αισθάνομαι και λίγο "καλλιτέχνης" -μη νομίζεις! Θέλω να σκηνοθετήσω, αλλά ακόμη δεν έχω αποφασίσει ποιο έργο. Επίσης, όταν βρίσκεσαι σε έναν Οργανισμό, πρέπει ο σχεδιασμός ρεπερτορίου να γίνει έτσι, που να ταιριάζει με το υπόλοιπο ρεπερτόριο. Έβαλα "αγκωνάρια" τη "Μάνα Κουράγιο" στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, το "Τρίτο Στεφάνι" στη Μονή Λαζαριστών, κάτι μένει ακόμα για το Βασιλικό Θέατρο. Κάπου, σε αυτή τη βάση, θέλω να υπάρξει και μια δική μου επιλογή σε σκηνοθεσία. Δεν θέλω πλέον το οικονομικό άγχος, έτσι ώστε να μην εμποδίζεται το καλλιτεχνικό κομμάτι που με αφορά.

Γιάννης Αναστασάκης

"Η Μαρία Τσιμά με βοήθησε να διαχειριστούμε όχι μόνο το χρέος και την κακή κατάσταση, αλλά και πιο ουσιαστικά πράγματα"

rejected: Παλέψατε πολύ μαζί και με την Μαρία Τσιμά, την αναπληρώτριά σας, για το καλλιτεχνικό κομμάτι...

Γ.Α.: Η Μαρία με βοήθησε πάρα πολύ σε αυτό. Από την πρώτη στιγμή που ήρθαμε, με βοήθησε να διαχειριστούμε όχι μόνο το χρέος και την κακή κατάσταση, αλλά και πιο ουσιαστικά πράγματα. Έγινε η ΑΝΑΣΚΑΦΗ 1, ένα αναλόγιο από τους ηθοποιούς μας. Συμμετείχαμε σε ό,τι χρειάστηκε, συνεργαζόμενοι με άλλους φορείς, να συζητηθεί π.χ. το θέμα του AIDS. Να προβάλλουμε αυτό το πρόβλημα. Πήγαμε τρεις φορές στην Ειδομένη, μαζί με ηθοποιούς. Έδωσαν στιγμές χαράς σε παιδιά που είναι μέσα σε σκηνές. Μοιράσαμε χέρι με χέρι, τρόφιμα, είδη πρώτης ανάγκης που είχαν μαζέψει πολίτες της πόλης και έφεραν στο Κρατικό. Δεν έχουμε σταματήσει, όπως και τώρα, με την παράταση που πήραμε έως 14 Φλεβάρη, όπου σε όλες τις σκηνές των θεάτρων μας, μαζεύουμε φάρμακα που δεν έχουν λήξει, να τα δώσουμε σε κόσμο που τα έχει ανάγκη. Είναι υποχρέωσή μας να είμαστε κοντά στην κοινωνία. Αλλά και σε αυτή τη λογική, έγινε δεκτή δίχως αντιρρήσεις από το Δ.Σ. η πρόταση να έχουμε κάθε Τετάρτη και Πέμπτη 5 ευρώ το εισιτήριο. Πολύς κόσμος γύρω μας δεν έχει να διαθέσει 13 ευρώ, που και αυτά είναι μειωμένα εισιτήρια σε σχέση με πέρυσι. Οι άνεργοι με την κάρτα τους μπορούν να έρχονται δωρεάν έως και είκοσι άτομα, να παρακολουθούν παράστασή μας. Και έρχονται, Γιώργο, ευχαριστώντας μας που βλέπουν θέατρο. Αν είσαι άνεργος, αν πληρώνεσαι λίγο ή και όχι τακτικά, το θέατρο ως ψυχαγωγία μπαίνει όλο και σε παρακάτω κλίμακα.

Γιάννης Αναστασάκης

"Μαζί πρέπει να υπάρξουμε, να δημιουργήσουμε. Αυτό το 'μαζί' το γνωρίζουμε στο θέατρο"

rejected: Πέρα από τα πολλά προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζετε και οφείλετε να βρίσκετε λύσεις, η χαρά σας εικάζω είναι μεγάλη, κάθε πρωί που ξυπνάτε και έρχεστε στο γραφείο....

Γ.Α.: Η χαρά είναι μεγάλη. Η Χαρά είναι κόρη μου και μου λείπει. Ζαχαρούλα είναι η γυναίκα μου που είναι ηθοποιός και εργάζεται στην Αθήνα. Η κόρη μου σπουδάζει Αρχαιολογία και μου λείπει. Όπως και η γυναίκα μου, αλλά και η μάνα μου. Τους βλέπω λίγο. Αλλά η χαρά μου είναι μεγάλη το πρωί που έρχομαι στο γραφείο. Κάθομαι μέχρι αργά, για να βλέπω τι γίνεται σε πρόβες και παραστάσεις. Αυτό που μου λείπει είναι...ο ύπνος. Κοιμάμαι ελάχιστες ώρες. Τέσσερεις ώρες καθημερινά. Αλλά δεν έχω περιθώριο να ζητήσω άδεια και ούτε το θέλω. Γεννήθηκα Θεσσαλονίκη. Μεγάλωσα εδώ. Σπούδασα εδώ. Με χαρά έρχομαι στο Κρατικό. Δεν αφήνω κάτι για του χρόνου. Θέλω όλα να γίνονται γοργά, όσο είναι εφικτό. Δεν είμαι και αναβλητικός τύπος. Είπαμε... κάποια πράγματα πρέπει να γίνουν άμεσα. Τώρα! Δεν παίρνει ούτε το θέατρο, ούτε τη χώρα να πάμε πιο πίσω. Και θέλω να το παλέψουμε μαζί. Αυτό το μαζί, το παλεύω και μέσα στο θέατρο και γενικότερα. Το έχουν καταλάβει και δήμαρχοι και πρυτάνεις, και άλλοι φορείς της πόλης. Υποχωρούν και παλαιότερες αντιστάσεις προσωπικών συμπαθειών ή πολιτικών αντιπαραθέσεων, μπροστά στο κρίσιμο της κατάστασης. Μαζί πρέπει να υπάρξουμε, να δημιουργήσουμε. Αυτό το μαζί το γνωρίζουμε στο θέατρο. Οπότε έχω εκπαιδευτεί σε αυτό το μαζί... Και το θέλω σε ενεστώτα χρόνο. Άλλωστε το είπαμε...."αν όχι τώρα, πότε;"

Γιάννης Αναστασάκης

συνέντευξη | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης