'Να μάθουμε να δεχόμαστε και να αγαπάμε την καλή μουσική, ανεξαρτήτου είδους ή φόρμας'

Christo Z. Ένας καλλιτέχνης που για περισσότερα από 30 χρόνια είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ηλεκτρονικής μουσικής σκηνής και κουλτούρας της χώρας. Resident dj σε bar & clubs όπως τα Plus Soda, Mamacas, Cavo Paradiso, Astra, Mad, Zoo, Bo, Balux και πολλά άλλα και με συνεργασίες με ονόματα “θρύλους” όπως οι JOE CLAUSSELL, OSUNLADE, LTJ BUKEM & MC CONRAD, LOUIE VEGA, CARL GRAIG, DERICK MAY, TERRY LEE BROWN, TIMEWRITER, DJ YELLOW, DANNY TENAGLIA, CARL COX, SASHA, DEEP DISH. Tην Πέμπτη 17 Μαρτίου, στα πλαίσια του 3ου Showcase της UpFilter Records στο The Real Rocknrolla, θα παρουσιάσει στο κοινό της Θεσσαλονίκης τη νέα του δουλειά.

Πριν από αυτό, το rejected μίλησε μαζί του. Με πολλή "φορτωμένη στις πλάτες" εμπειρία και έχοντας αμέτρητες εικόνες στην καριέρα του, θα μπορούσε κανείς να περιμένει να δει κάποια -μικρή έστω- έπαρση. Αλλά, το ακριβώς αντίθετο. Θα μιλήσει ένας άνθρωπος προσγειωμένος και μετριόφρων, που πιστεύει στην αβίαστη έμπνευση, που βγάζει μια σύγχρονη και ταυτόχρονα ρομαντική αντίληψη για τη μουσική και τις συνεργασίες.

συνέντευξη | νίκη ζερβού */* επιμέλεια | τάσος θώμογλου + αλέξανδρος κόγκας
Christo Z

rejected: Είσαι για περισσότερα από 30 χρόνια ενεργός dj. Ποια είναι τα πράγματα, τα οποία, πιστεύεις πως έχουν αλλάξει στον χώρο σου με το πέρασμα των χρόνων;

C.Z.: Κάποια πράγματα, ναι, έχουν αλλάξει, ας αναφερθούμε στα δυο σημαντικότερα κατά την γνώμη μου.
Στο παρελθόν ο τρόπος διασκέδασης ήταν πιο επιλεκτικός, για παράδειγμα η επιλογή ως προς το πού θα πήγαινες και τι θα άκουγες είχε άμεση σχέση με τη μουσική. Στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 με την έκρηξη της ηλεκτρονικής μουσικής όλα έμοιαζαν καινούργια, υπήρχε μια αυθεντικότητα και όλοι ήταν εκεί για ν’ ακούσουν, να γνωρίσουν και ν’ αποκτήσουν νέες εμπειρίες.
Τώρα όπως γνωρίζετε οι δημοσιές σχέσεις και το μάρκετινγκ είναι το άλφα και το ωμέγα, σ’ ό,τι κι αν κάνεις, σε σημείο που το προφίλ και η εικόνα σου προς τα έξω να προηγούνται της δουλειάς σου.
Μην ξεχνάτε πως τα τελευταία χρόνια υπάρχουν dj- παραγωγοί που οι φωτογραφίες τους στα social media είναι περισσότερες από τους δίσκους που έχουν στο σπίτι ...
Το δεύτερο σημαντικότερο είναι πως η τεχνολογία έχει κάνει τεράστια βήματα, o τρόπος με τον οποίο μιξάρει κανείς έχει αλλάξει, από τα βινύλια περάσαμε στα cd και τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες παίζουν sar, το οποίο έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Εδώ υπάρχει δυστυχώς μια αντίφαση με το γεγονός πως πάρα πολλοί έχουν κάνει home studio και προσπαθούν να κάνουν μουσική, έτσι έχεις να κανείς με χιλιάδες παραγωγούς που (επειδή το πράγμα έχει γίνει κάπως της μόδας) «μπαίνουν στο κόλπο» χωρίς να έχουν αρκετή γνώση του αντικειμένου, χωρίς concept και όραμα, έτσι κυκλοφορούν οτιδήποτε περνά απ το μυαλό τους. Τα αποτελέσματα γνωστά σε όλους μας , μπορεί να τύχει να ψάχνεις μέρες ολόκληρες για να βρεις μια αξιόλογη παραγωγή.

"...πολύ παρεξηγημένη η έννοια της δημιουργίας, αν και λατρεύω ακόμα και την αίσθηση που αφήνει πίσω της η ίδια η λέξη, δεν την χρησιμοποιώ συχνά"

rejected: Περιέγραψέ μας τι θεωρείς πως σημαίνει η φράση «ανάγκη για δημιουργία» ;

C.Z.: Ανάγκη για δημιουργία; Μμμ, πολύ παρεξηγημένη η έννοια της δημιουργίας, αν και λατρεύω ακόμα και την αίσθηση που αφήνει πίσω της η ίδια η λέξη, δεν την χρησιμοποιώ συχνά.
Βγάζει κάποιος ένα σινγλ, γράφει ένα κομμάτι κι αυτό το ονομάζουμε δημιουργία.
Νομίζω πως οι λέξεις όπως και πολλά αλλά έχουν χάσει το νόημά τους, ενδεικτικό της κατάστασής μας, για παράδειγμα έχουμε δημοκρατία η οποία είναι φασίζουσα, δικαιοσύνη που κάνει τα στραβά μάτια στη διαπλοκή και ούτω καθ’ εξής , δηλαδή λέξεις χωρίς περιεχόμενο, χωρίς αντίκρισμα, έτσι και με τη λέξη δημιουργία.
Νομίζω το λάθος μας είναι πως έχουμε ονομάσει δημιουργία την τεχνική, την ικανότητα … αυτό!
Οπότε δεν θα το έλεγα ανάγκη για δημιουργία , εφόσον δεν το βιώνω ετσι,το βλέπω περισσότερο ως ανάγκη για εξερεύνηση, ανάγκη να συνεργαστώ, να πειραματιστώ και αν είμαι τυχερός να γνωρίσω ένα καινούργιο συναίσθημα απ' τον κόσμο του φανταστικού.
Πιστεύω πως η δημιουργία έχει να κάνει περισσότερο με την ανακάλυψη μιας καινούργιας φόρμας, ν' αλλάξεις τ' αρμονικά τοπία (harmonic landscapes), ν' απαλλαγείς από τα στερεότυπα, "to go out of the box" που λένε οι μουσικοί και να φέρεις μια επανάσταση σε εκείνο που αγαπάς.

Christo Z

rejected: Ποια είναι τα είδη μουσικής που σε εκφράζουν περισσότερο και γιατί;

C.Z.: Δύσκολο να απαντήσει κανείς σ' αυτήν την ερώτηση… Πάντα έχει να κάνει σε σχέση με κάτι… με ένα ερέθισμα που θα με κάνει να ακούσω - να ασχοληθώ - να ψάξω ένα συγκεκριμένο στυλ-φόρμα-είδος.
Το πάθος για τη μουσική παραμένει, οι φόρμες είναι καλό να αλλάζουν. Έτσι κάποιες στιγμές μπορεί να ακούω electronica , drum n bass , tech, house, κάποιες άλλες φορές jazz, soul , dub, cinematic, alternative, κλασσική μουσική.
Αυτό θα ήταν και το μήνυμα, αν θα έπρεπε να δώσω ένα… Να μάθουμε να δεχόμαστε και να αγαπάμε την καλή μουσική, ανεξαρτήτου είδους ή φόρμας.

rejected: Ποιοι είναι οι λόγοι που σε οδήγησαν να ασχοληθείς με το μιξάρισμα και όχι με κάποιο μουσικό όργανο;

C.Z.: Δεν έχω ιδέα, απλά έγινε.
Η αλήθεια είναι πως κάποτε προσπάθησα να μάθω κιθάρα μόνος μου ανεπιτυχώς. Όμως επειδή είχα μεγάλη τρέλα με τη μουσική από παιδί, θυμάμαι παθιαζόμουν σε υπερβολικό βαθμό, γνώριζα τους στοίχους, τραγουδούσα στον δρόμο, στο σχολείο και πάντα όταν εκείνη ήταν παρούσα ένοιωθα πως βρισκόμουν στο φυσικό μου περιβάλλον. Όταν άρχισα λοιπόν να πρωτοβγαίνω και άκουγα τους άλλους να παίζουν, έλεγα μα γιατί έβαλε αυτό αφού υπάρχουν καλύτερες επιλογές και τα σχετικά, ξέρετε τώρα, η ματαιοδοξία πεθαίνει τελευταία !
Ε, κάποια στιγμή το πήρα απόφαση και βρέθηκα να παίζω στο μπαράκι της γειτονιάς μου, το Μοjo στην Ακαδημία Πλάτωνος.

rejected: Πώς προέκυψε η ιδέα για το νέο σου track “Come With Me”;

C.Z.: Με τον Jalil παίζαμε μουσική αρκετά συχνά μαζί όταν ζούσαμε στην ίδια πόλη στο Marrakech … Μετά που μετακόμισε στην Casablanca βλεπόμασταν σπανίως.
Έτσι σε μια επίσκεψη του στο σπίτι μου καθώς δοκιμάζαμε διάφορα, ο φίλος μας ο Andrew, άκουσε τον ρυθμό από το μέσα δωμάτιο, όπου βγήκε φωνάζοντας "αρέσει, αρέσει" ! Μα γιατί δεν παίρνεις το μικρόφωνο του λέμε, όπερ και εγένετο, μέσα σ’ ένα απόγευμα δηλαδή, μη φανταστείτε, δεν υπήρξε κανένα σχέδιο - πλάνο…



rejected: Πιστεύεις πως υπάρχει κάποιο μυστικό για την επιτυχία κάθε καταξιωμένου καλλιτέχνη;

C.Z.: Κοίτα, για επιτυχία και καταξίωση δεν ξέρω, αν όμως κάποιος θέλει και αποφασίσει να ασχοληθεί σοβαρά με τη μουσική νομίζω πως προέχει το ταλέντο, μετά η γνώση επάνω στο αντικείμενο, τόσο σε τεχνικά ζητήματα όσο και στην αισθητική του πράγματος, να έχει φιλοσοφία και όραμα, έπειτα η σκληρή δουλειά και ο πειραματισμός με αρκετή δόση φαντασίας.

"Η χαρά του να φτιάχνεις κάτι από κοινού και να το μοιράζεσαι δεν περιγράφεται"

rejected: Ποιες συνεργασίες σου θεωρείς περισσότερο επιτυχημένες και για ποιους λόγους;

C.Z.: Πιστεύω πολύ στις συνεργασίες! Η χαρά του να φτιάχνεις κάτι από κοινού και να το μοιράζεσαι δεν περιγράφεται!
Έπειτα πάντα ο άλλος έχει κάτι που εσύ δεν έχεις και το αντίθετο. Κάποιες φορές υπάρχει χημεία και κάποιες όχι, δηλαδή ακόμα και με άτομα που υπάρχει χημεία καμιά φορά δεν έχεις επικοινωνία. Έχει να κάνει με το πόσο focused είσαι κάθε φορά που επιχειρείς κάτι, αλλά για να γίνω πιο συγκεκριμένος ως προς την ερώτηση, νομίζω πως ο Αντώνης Σωτηρόπουλος και ο Άρης Κοκού είναι από τους αγαπημένους μου μέχρι στιγμής.

"Έμπνευση μπορείς να πάρεις από παντού αρκεί να είσαι παρών στην κάθε στιγμή"

rejected: Θεωρείς πως υπάρχει αυτό που οι καλλιτέχνες ονομάζουν «έμπνευση»; Και αν ναι, τι σημαίνει για εσένα;

C.Z.: Μα και βέβαια υπάρχει έμπνευση, αλίμονο! Αν δεν υπήρχε δεν θα είχαμε μουσική. Έμπνευση μπορείς να πάρεις από παντού αρκεί να είσαι παρών στην κάθε στιγμή, η έμπνευση μπορεί να έρθει από ένα πρόσωπο που θα δεις τυχαία στον δρόμο, από ένα όνειρο που είδες το βράδυ, από ένα πίνακα ζωγραφικής , από μια ταινία στον κινηματογράφο, από ένα ντοκιμαντέρ, από ένα κομμάτι που θ' ακούσεις (όπως ο Richard Wright - keyboard player των Pink Floyd - ο οποίος εμπνεύστηκε το “Breath” ακούγοντας Jazz και συγκεκριμένα το “Kind of blue” του Miles Davis) απόλυτα πεπεισμένος πως η έμπνευση είναι το παν και είναι παντού, είναι σαν ένας μικρός θεός που κάνει την εμφάνισή του, όταν είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι σ’ εκείνο που αγαπάμε.

Christo Z

rejected: Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια και σκέψεις σε σχέση με την τέχνη σου;

C.Z.: Τέχνη, αν μου επιτρέπεται απ’ αυτούς που κάνουν τέχνη... Με ενδιαφέρει πολύ ο κόσμος των μουσικών, να συνεργαστώ μαζί τους, να ανταλλάξουμε ιδέες, να φτιάξουμε concepts-projects, να βάλουμε στόχους, ίσως και κάποιο - α LP, θα δούμε , το' χω ονειρευτεί, ξέρω βαθειά μέσα μου πως μπορεί να γίνει κάτι πιο ομαδικό, μια κολεκτίβα ας πούμε, το μόνο σίγουρο είναι πως για να γίνει κάτι τέτοιο θέλει αφοσίωση και πολλή δουλειά.

rejected: Πώς είναι η συνεργασία σου με την 'φρέσκια' αλλά πολύ δραστήρια Upfilter Records;

C.Z.: Η συνεργασία μου με την Upfilter records είναι μια ευτυχής σύμπτωση καθ’ ότι με τον Τέο Ζουλίδη γνωριζόμαστε πάνω από 20 χρόνια, οπότε υπάρχει ήδη από καιρό μεγάλη εκτίμηση και αγάπη.
Έτσι με τη μουσική να παίζει σημαντικό ρόλο στις ζωές και των δυο μας και επειδή οι συνθήκες το ευνοούσαν, σε μια από τις συζητήσεις μας καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως ήρθε ο καιρός να συνεργαστούμε!
Μετά γνώρισα και τον Χάρη Πρώιο και έτσι όλοι μαζί κάναμε αυτό το πρώτο βήμα, το οποίο είναι και η βασική αιτία αυτής της συνέντευξης. Έτσι δεν είναι ;
Εκείνο που ελπίζω και εύχομαι για την Upfilter είναι να ξεπεράσει τις προσδοκίες μας και να διαπρέψει τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.

συνέντευξη | νίκη ζερβού
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + αλέξανδρος κόγκας