R

e

j

e

c

t

e

d

W

r

i

t

i

n

g

image

Οδηγίες προς εξεταζόμενους

Γιατί και οι εξετάσεις θέλουν το μάνουάλ τους

Όταν, πριν πολλά πολλά χρόνια (εντάξει δεν είμαι και ο Μαθουσάλας), τελείωσα με τις σχολικές εξετάσεις, δήλωσα ευθαρσώς ότι δεν πρόκειται ποτέ να ξαναπεράσω αυτό το άγχος.

Πού πας πού έρχεσαι όμως, όχι μόνο το ξαναπέρασα, αλλά θα το περνάω και για όσα χρόνια δουλεύω. Γιατί μπορεί να μη δίνω εγώ προσωπικά εξετάσεις, αλλά συμπάσχω πραγματικά με τους μαθητές μου, μπαίνω στη θέση τους, μέχρι και όνειρα βλέπω ότι δίνω εξετάσεις και δεν ξέρω τα θέματα, δεν προλαβαίνω το χρόνο, κι άλλα τέτοια αγχωτικά…

Ωστόσο, το θέμα μας εδώ δεν είμαι εγώ και το άγχος μου, αλλά τα παιδιά και πώς μπορούν να ανταπεξέλθουν στις εξετάσεις με μεγαλύτερη επιτυχία. Σίγουρα, ο πρώτος παράγοντας είναι το να έχουν διαβάσει όλη τη χρονιά και να έχουν υπάρξει συνεπείς σε όλα τα σχολικά τους χρόνια. Όμως, για την επιτυχία στις εξετάσεις παίζουν το ρόλο τους και άλλοι παράγοντες, εξίσου σημαντικοί, που μπορούν να οδηγήσουν στο 100% της απόδοσης. Πάρε λοιπόν μολύβι και χαρτί, αγαπητέ εξεταζόμενε και σημείωνε.

1) Ύπνον ελαφρύ.

single photo

Ο ύπνος θρέφει τα παιδιά κι ο ήλιος τα μοσχάρια, λέει η σοφή παροιμία και έχει απόλυτο δίκιο. Ο ύπνος αποτελεί βασικό συστατικό της καλής απόδοσης γιατί το μυαλό μας χρειάζεται ξεκούραση και ηρεμία, για κάποιες ώρες της ημέρας. Η υπερβολική εγρήγορση και η έλλειψη ξεκούρασης οδηγεί στην καταστροφή του. Ειδικά για το μυαλό, μην ξεχνάς τη φράση που λέει « Έκαψα φλάντζα», η οποία είναι εξολοκλήρου κυριολεκτική αφού από την κατάχρηση καίγονται οι νευρώνες του εγκεφάλου μας και μειώνονται οι δυνατότητες διεργασίας του μυαλού. Έτσι, η αϋπνία θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στη πνευματική θολούρα, στην υπερκόπωση, στη χαμηλή απόδοση και εν τέλει στην ολική κατάρρευση. Και για όσους πιστεύουν ότι οι τελευταίες επαναλήψεις είναι οι πιο σημαντικές, θα συμφωνήσω, αλλά να τονίσω ότι μιλάμε για επαναλήψεις και όχι να βγάλω την ύλη όλου του χρόνου μέσα σε μια εβδομάδα, διαβάζοντας μερόνυχτα!

2) Νηστικό αρκούδι δεν χορεύει

single photo

Εγώ θα συμπλήρωνα πως και το κακοταϊσμένο αρκούδι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει. Δε θα ξεχάσω ποτέ την περίοδο που έδινα εγώ εξετάσεις και από το άγχος μου είχε «κλείσει» το στομάχι μου. Οι γονείς μου προσπαθούσαν να με μπουκώσουν με ό, τι υπήρχε στο σπίτι και εγώ τα απέφευγα με διάφορα κόλπα. Το αποτέλεσμα ήταν να σηκωθώ ένα πρωί για να πάω να δώσω και τελικά να βρεθώ λιπόθυμη στην μπανιέρα! Το φαγητό λοιπόν, έχει πρωτεύοντα ρόλο στο να σταθούμε στα πόδια μας, να είμαστε καθόλα υγιείς και να μπορούμε να πάρουμε τα πόδια μας να φτάσουμε μέχρι το σχολείο να γράψουμε, αλλά να φτάσουμε και μέχρι το τέλος της εξεταστικής περιόδου χωρίς παρατράγουδα. Εννοείται οι καφέδες δεν είναι φαγητό. Μπορεί να νομίζει κανείς ότι του δίνουν ενέργεια, αλλά στην ουσία το μόνο που θα καταφέρει είναι να τον πιάσει συχνοουρία την ώρα που θα πρέπει να συγκεντρωθεί να γράψει! Πρέπει να σκεφτόμαστε ότι το σώμα μας είναι σαν το αυτοκίνητο. Όπως το αυτοκίνητο θέλει βενζίνη για να κινηθεί, να τρέξει και να πάει στον προορισμό του, έτσι και το σώμα θέλει τροφή για να κινηθεί και να οδηγήσει στην επιτυχία. Βέβαια, καλό θα ήταν η διατροφή να περιέχει και βιταμίνες και θρεπτικά στοιχεία και όχι μόνο τα λίπη από τους γύρους και τις πίτσες…

3) Εισπνοή- εκπνοή, φου, φου, φου, άγχος ξου

single photo

Οι δύο προηγούμενοι παράγοντες νομίζω παλεύονται, αυτός όμως είναι ο πιο δύσκολος, ο πιο επικίνδυνος και ο πιο απάλευτος. Το άγχος γενικά είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή μια αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων. Όταν κάποιος άνθρωπος νιώθει στρες, το σώμα του είναι σε ένταση και ο εγκέφαλος του πυροδοτείται από πολλαπλές σκέψεις. Το άγχος μπορεί να είναι θετικό - το λεγόμενο ευ στρες - όταν το έχουμε σε περιορισμένο βαθμό και μας ενεργοποιεί για να ανταπεξέλθουμε σε δύσκολες καταστάσεις. Δυστυχώς όμως, τις περισσότερες φορές το άγχος ξεπερνά τα όρια και γίνεται καταστροφικό γι’ αυτόν που το βιώνει. Γι’ αυτόν το λόγο κάποιοι εξεταζόμενοι την ώρα των εξετάσεων νιώθουν να ιδρώνουν, να τρέμουν τα χέρια τους, να μαυρίζουν όλα γύρω τους και να καταλήγουν να γράφουν 3, όχι γιατί δεν ήταν διαβασμένοι, αλλά γιατί αγχώθηκαν. Το θέμα είναι τώρα αν υπάρχει λύση στην καταπολέμηση του άγχους. Ε, νομίζω πως κάτι υπάρχει. Αρχικά, αυτό που πρέπει να κάνουμε όλοι οι αγχωτικοί- και μιλάω στο α΄ πληθυντικό γιατί εγώ είμαι η σημαιοφόρος της συγκεκριμένης ομάδας- είναι να δουλέψουμε με τον εαυτό μας έτσι ώστε να τον πείσουμε ότι είμαστε έτοιμοι για τις εξετάσεις και το άγχος μόνο την καταστροφή μπορεί να φέρει. Έπειτα, θα πρέπει κάθε μέρα να επαναλαμβάνουμε ότι οι εξετάσεις δεν είναι σίγουρα η χειρότερη κατάσταση στην οποία θα βρεθούμε, δεν διακυβεύεται η ζωή μας και ότι γι’ αυτό προετοιμαζόμαστε σε όλη τη σχολική ζωή μας. Τέλος, οι διαφραγματικές εισπνοές, οι γενικότερες θετικές σκέψεις και το χαμόγελο, είναι σίγουρα κλειδιά αποφυγής άγχους και θετικών αποτελεσμάτων.

Καλή επιτυχία σε όλους και να θυμάστε… φαγητό, ύπνος, ηρεμία και όλα θα πάνε καλά.

κείμενο | δήμητρα λαμπροπούλου
επιμέλεια | αλέξανδρος_κόγκας+ιάκωβος_καγκελίδης