R

e

j

e

c

t

e

d

W

r

i

t

i

n

g

image

Οι Σύγχρονες Αφροδίτες

Όλοι έχουμε δικαίωμα στην παραλία κι ας μην είμαστε Αφροδίτες. Ή μήπως είμαστε;

Το σημερινό κείμενο αποτελεί μια διαμαρτυρία, ένα κείμενο κόλαφο έναντι στην άτυπη αλλά καλά στημένη προπαγάνδα των ΜΜΕ και της διαφήμισης, προκειμένου να δημιουργήσουν το πρότυπο της γυναικείας «ομορφιάς» -λέμε τώρα- και να φτιάξουν τις πανομοιότυπες, σύγχρονες Αφροδίτες.

Όλα ξεκινούν εκεί λίγο πριν τις αρχές του καλοκαιριού μαζί με τις πρώτες ζέστες και τα πρώτα μπάνια. Πριν καλά καλά φτάσει η θερμοκρασία στους 25 και ενώ ακόμα βλέπεις την καλοκαιρινή άδεια με το κιάλι, βγαίνουν και οι πρώτες «παπαράτσι» φωτογραφίες των διασήμων στην παραλία. Η Τάδε με το καυτό μαγιό και το σέξι μαυρισμένο κορμί της στη Μύκονο, η Δείνα με το αψεγάδιαστο καλλίγραμμο σώμα στη Ρόδο, και πάει λέγοντας με αυτές τις μαυρισμένες αδύνατες Αφροδίτες. Και κοιτάζεσαι εσύ στον καθρέφτη που είσαι ακόμα -και λογικό είναι- άσπρη άσπρη και ολίγον κανονική, ούτε καν τροφαντή και αναρωτιέσαι: «Μα πότε πρόλαβαν και μαύρισαν τόσο αυτές; Πότε πρόλαβε η άλλη που ήταν έγκυος να κάνει κοιλιακούς μέσα σε 40 μέρες; Πού πας βρε Καραμήτρο εσύ με την κοιλιά, την κυτταρίτιδα και την ασπρίλα;»

single photo Εκεί λοιπόν που λες ότι δε θα πάθεις κατάθλιψη και ισχυρίζεσαι με σθένος “τα πάχη μου τα κάλη μου” έρχονται να σε ισοπεδώσουν οι διαφημίσεις. Όπου και αν γυρίσεις, όπου και αν κοιτάξεις σε κατακλύζουν διαφημίσεις αισθητικής. «Χάσε τώρα 10 κιλά σε 10 μέρες», «Πώς να χάσεις την κοιλιά σε 5 μέρες» , «Εξαφάνισε την κυτταρίτιδά σου σε μια βδομάδα» , «Η μαγική δίαιτα της Τζολί σε αποκλειστικότητα» . Στο μυαλό σου έρχονται όλα τα μαυρισμένα αψεγάδιαστα σώματα των διασήμων και τελικά πέφτεις στην παγίδα.

Ξεκινάς εντατικά, μια βδομάδα πριν φύγεις διακοπές, γυμναστήριο. Κόβεις το φαγητό, τα γλυκά, τα ψωμιά αυστηρά για μια εβδομάδα -μετά τις διακοπές θα το βγάλεις το απαγορευτικό φυσικά οπότε κάνεις υπομονή. Κανονίζεις απανωτά ραντεβού για σολάριουμ προκειμένου να βγεις κι εσύ σοκολατί στην παραλία. Αγοράζεις σαν μανιακή όποια κρέμα σου υπόσχεται να σε γλιτώσει από την όψη φλοιού πορτοκαλιού, ακόμα και αν κοστίζει όσο όλος ο μισθός σου και τυλίγεσαι με σελοφάν σαν γυμνοσάλιαγκας πρωί-βράδυ για να επιδράσει καλύτερα η κρέμα! Υποφέρεις, ιδρώνεις, πεινάς, αλλάζεις δέρμα βίαια, ο γκόμενός σου σε αποκαλεί κάμπια (λόγω της αλλαγής και του περιτυλίγματος) αλλά εσύ έχεις πείσει τον εαυτό σου ότι θα γίνεις μια Αφροδίτη, για αυτό μπρος τα κάλλη τι είναι ο πόνος;

Ας σοβαρευτούμε, κορίτσια. Καταρχάς, μας αρέσει δεν μας αρέσει, η κοιλιά και η κυτταρίτιδα σε 10 μέρες δεν φεύγουν. Εκτός κι αν κάνεις κάποια πλαστική ή ρετούς στις φωτογραφίες με το μαγιό και ξεκινήσεις να τραγουδάς «Τώρα μας σώζει μόνο ένα θαύμα, ένα θαύμα». Επίσης, καλό θα ήταν να βγούμε από το λήθαργο της πλάνης μας και να καταλάβουμε ότι όλες αυτές οι σταρ που βλέπουμε με μαγιό δεν είναι αψεγάδιαστες και ότι δεν υπάρχει φωτογραφία σε περιοδικό που να μην είναι επεξεργασμένη.

single photo

Επιπλέον ας σκεφτούμε ποιες είναι οι πιο διάσημες, οι πιο ποθητές και οι πιο πλούσιες γυναίκες στον πλανήτη. Μπελούτσι, Μπιγιονσέ, Λόπεζ. Όλες έχουν τα πιασήματά τους -και πάλι διακριτική είμαι- και την κυτταρίτιδά τους, που απλά ξέρουν να τα καμουφλάρουν καλά. Από την άλλη η Τζολί, που θεωρείται και αυτή από τις πιο ωραίες γυναίκες στον πλανήτη, έχει κατακριθεί άπειρες φορές για το αποστεωμένο, ανορεξικό της σώμα. Ωστόσο δεν έχει κατακριθεί ποτέ για το λευκό του δέρματός της, που φροντίζει να το διατηρεί χειμώνα καλοκαίρι. Όσο για τα μοντέλα ή τις τηλεοπτικές σταρ με τα φιδίσια κορμιά πρέπει να σκεφτόμαστε ότι αυτή είναι η δουλειά τους και πληρώνονται αδρά για να το φροντίζουν.

single photo Και αν δεν σας έπεισα ακόμα κορίτσια, τότε θα κάνω μια τελευταία αναφορά στα γυναικεία πρότυπα που προβάλλονται μέσα από την τέχνη. Η γυναίκα που υμνείται, περιγράφεται και απεικονίζεται μέσα από τα σπουδαιότερα έργα τέχνης ως πρότυπο ομορφιάς και αντικείμενο του πόθου είναι πάντα λευκή και αφράτη. Αυτό συνέβαινε γιατί και τα δύο ήταν δείγματα ευρωστίας, καλοζωίας και ανώτερης κοινωνικής τάξης. Βέβαια μπορεί να μου αντιπαρατεθεί κάποια και να μου πει ότι αυτά γίνονταν στην αναγέννηση και θεωρούνται πλέον ξεπερασμένα. Ναι, αλλά από την άλλη μεριά αν όλα αυτά τα έργα τέχνης θεωρούνται ανυπέρβλητα και διαχρονικά μήπως είναι η αιτία που και αυτά τα γυναικεία πρότυπα, ίσως κάποιες στιγμές μέσα στο χρόνο παρεκκλίνουν, αλλά πάντα επανέρχονται;

κείμενο | δήμητρα_λαμπροπούλου
επιμέλεια | αλέξανδρος_κόγκας + ιάκωβος_καγκελίδης