R

e

j

e

c

t

e

d

W

r

i

t

i

n

g

image

Το αγαπημένο Burger…

Ο βασιλιάς επέστρεψε δυναμικά

Επιτέλους, μετά από σχεδόν σαράντα χρόνια «σκλαβιάς» στις αλυσίδες του μονοπωλίου, τον τελευταίο καιρό έχουν αρχίσει να εμφανίζονται «μπεργκεράδικα», τα περισσότερα εκ των οποίων είναι αξιοπρεπέστατα κι άλλα… απλώς αδιάφορα. Μοντέρνοι χώροι βασισμένοι στα αμερικανικά πρότυπα και φιλοσοφία.

single photo Η ιστορία του μπέργκερ ξεκίνα πολύ παλιά, από εντελώς διαφορετικό γεωγραφικό σημείο, αιώνες πριν από την ανακάλυψη της Αμερικής. Ο μύθος λέει ότι ο Μογγόλος στρατηγός, Τζένγκις Χαν, το 1300 περίπου, τοποθετούσε στις σέλλες των αλόγων κρέας για να το μαλακώνει και να το κάνει ένα είδος κιμά. Στη συνέχεια, κοντά στα 1600, οι ναυτικοί στο λιμάνι του Αμβούργου επέλεγαν για τα ταξίδια τους ένα νέο τρόφιμο, το οποίο ήταν μοσχαρίσιο κρέας ψιλοκομμένο, αλατισμένο και ελαφρά καπνιστό. Το τύλιγαν σε δυο φέτες ψωμί και το ονόμαζαν «Η μπριζόλα του Αμβούργου». Γινόταν ανάρπαστο, αλλά ήταν και δυσεύρετο γιατί πουλιόταν μόνο σε λίγα εστιατόρια κοντά στο λιμάνι του Αμβούργου…

Στις αρχές του 1800, εμφανίζεται στην Αμερική, στο εστιατόριο Delmonico της Νέας Υόρκης το πρώτο “Beef burger”, το οποίο γνωρίζει τεράστια ανταπόκριση. Το 1916, ο Chef, Walter Anderson φτιάχνει το πρώτο burger με στρογγυλό ψωμάκι και ανοίγει το πρώτο εστιατόριο που σερβίρει αποκλειστικά burger, το οποίο ονομάζει ‘’The White Castle’’. Μετά από μερικά χρόνια, μετονομάζει το ‘’Beef burger’’ σε ‘’Salisbury Steak’’, εκμεταλλευόμενος την αντιπάθεια τον Αμερικανών για τους Γερμανούς ,που είχε προκύψει εκείνη την εποχή. Το 1940 κάνει την εμφάνισή του και το πρώτο εστιατόριο ‘’McDonald’s’’ στο San Bernardino της California. Μετά από σχεδόν μια δεκαετία, στις αρχές το 1950, τα ‘’McDonald’s’’ εισάγουν την τεχνική της γρήγορης εξυπηρέτησης για τους πελάτες τους, πράγμα το οποίο ακολούθησαν κι άλλες αλυσίδες τόσο στην Αμερική όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο.

single photo

Στην χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια, τα "McDonald’s" δεν κατάφεραν να πάρουν μερίδιο από την αγορά με αποτέλεσμα να συρρικνώσουν πάρα πολύ τη δυναμική τους. Σήμερα, η επανεμφάνιση των «μπεργκεράδικων» με καταστήματα με αμερικανικό αέρα και στυλ θα συμπαρασύρει ευτυχώς και τις αλυσίδες στον εκσυγχρονισμό τους και ως χώροι και ακόμη περισσότερο στο φαγητό, που τα τελευταία χρόνια προφανώς λόγω κρίσης ήταν ποιοτικά χαμηλό. Βέβαια, όταν μιλάμε για γρήγορο φαγητό, μεγάλο ρόλο παίζει και η προσιτή τιμή κάτι που όμως είναι δυσανάλογο της ποιότητας, οπότε η επιτυχία ενός «μπεργκεράδικου» είναι μια δύσκολη εξίσωση που θα δώσει στο μέλλον της αγοράς μόνο όσες επιχειρήσεις μπορέσουν να ανταπεξέλθουν.

single photo Η επιτυχία του μπέργκερ οφείλεται στο ότι είναι ένα προϊόν που μπορεί να καταναλωθεί και να αγοραστεί από όλα τα κοινωνικά στρώματα και ηλικίες. Το μυστικό ενός καλού μπέργκερ είναι φυσικά το καλό κρέας. Το «αμερικάνικο» μπέργκερ δεν έχει καθόλου ψωμί και μόνο ελάχιστα μπαχαρικά για να μπορέσει να αναδείξει το κρέας τη νοστιμιά του. Τα υπόλοιπα υλικά που πλαισιώνουν ένα καλό μπέργκερ είναι το αγγούρι τουρσί, η κέτσαπ, οι τραγανές τηγανητές πατάτες και ένα νόστιμο, αφράτο, στρογγυλό ψωμί .Με τα χρόνια, έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ και οι γεύσεις και οι συνδυασμοί: μπέργκερ με κάθε είδους τυρί, με κοτόπουλο, γαρίδες ή λαχανικά και διαφορετικά είδη ψωμιού. Πάντα όμως, κυρίαρχο ρόλο στην επιτυχία του αποτελέσματος θα παίζει η πρώτη ύλη.

κείμενο | χρήστος βενίδης*
φωτογραφίες | κωνσταντία μαζαράκη
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης

*ο χρήστος βενίδης είναι ο σεφ του εστιατορίου Μασσαλία