R

e

j

e

c

t

e

d

W

r

i

t

i

n

g

image

Έτσι διαμορφώνεται μια συνήθεια

Δε θέλει κόπο… θέλει τρόπο

Ο λαός μας λέει ότι «πρώτα βγαίνει η ψυχή του ανθρώπου και μετά το χούι»,

_ακολουθώντας τα λεγόμενα του Αριστοτέλη, ο οποίος είχε διευκρινίσει πως «είμαστε αυτό που κάνουμε επανειλημμένως». Άλλωστε, οι συνήθειές μας είναι αυτές που διαμορφώνουν την καθημερινότητά μας, γεμίζουν τις ώρες μας και μας χαρακτηρίζουν ως άτομα. Μπορούμε όμως να αποβάλλουμε συνήθειες οι οποίες έχουν γίνει ρουτίνα; Και από την άλλη, μπορούμε να διαμορφώσουμε νέες συνήθειες συνειδητά;

single photo Η απάντηση έρχεται από τον Jeremy Dean και είναι θετική. Μπορούμε να σχηματίσουμε καινούργιες συνήθειες ή να αλλάξουμε τις ήδη υπάρχουσες μέσα σε 21 μέρες κατά μέσο όρο!
Ο αυτοματισμός, το να κάνουμε δηλαδή πράγματα χωρίς να σκεφτόμαστε, παίζει μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση μιας συνήθειας. Γι’ αυτό και πράγματα τα οποία κάνουμε από μικροί τείνουν να μας συνοδεύουν μια ολόκληρη ζωή, καθώς κερδίζουν έδαφος με την πάροδο του χρόνου. «Είναι σαν να σκαρφαλώνεις μια απότομη πλαγιά. Στην αρχή θα κάνεις μεγάλη πρόοδο, αλλά όσο φτάνεις στην κορυφή τόσο πιο λίγο θα προχωράς σε κάθε βήμα.»

Οι εθελοντές που πήραν μέρος στην έρευνα δήλωσαν πως όντας ενήλικες, οι συνήθειες δε συνέβαιναν αυτόματα, αλλά ότι οι ίδιοι προσπαθούσαν να τις εντάξουν στη ζωή τους. Εάν ο τελικός στόχος ήταν το άτομο να πίνει ένα ποτήρι νερό μετά το πρωινό ή να τρώει ένα φρούτο μετά το μεσημεριανό, η προσπάθεια απέδωσε καρπούς μέσα σε 20 μέρες. Η υπόθεση όμως άρχισε να δυσκολεύει όταν προσπάθησαν να κάνουν 50 ‘καθίσματα’ μετά τον πρωινό καφέ, κάτι το οποίο ακόμα και μετά από 80 μέρες δεν είχε γίνει συνήθεια σε έναν από τους συμμετέχοντες.

Αν και τα τελευταία παραδείγματα μπορεί να είναι λίγο αποθαρρυντικά, ωστόσο κάνουν σίγουρο το γεγονός ότι «η συνήθεια είναι θέμα πείσματος και εκούσιας πρακτικής.» Ο συγγραφέας William James μας παραθέτει τρεις κανόνες για την πετυχημένη διαμόρφωση νέων συνηθειών:

single photo 1. Δώστε στον εαυτό σας ένα όσο το δυνατόν πιο ισχυρό κίνητρο. Δημιουργήστε όλες εκείνες τις συνθήκες, οι οποίες θα ενθαρρύνουν τη νέα συνήθεια και δε θα είναι συμβατές με την προηγούμενη. Βάλτε σε εφαρμογή όποια βοήθεια μπορεί να προσφερθεί. Κάθε μέρα που ένα πισωγύρισμα θα αποτρέπεται, θα αυξάνονται και οι πιθανότητες το τελευταίο να μη συμβεί καθόλου.
2. Μην αφήσετε καμία εξαίρεση να «προκύψει» στην καθημερινότητά σας. Όσο η πράξη δεν έχει γίνει ακόμα συνήθεια, οποιοδήποτε ολίσθημα μπορεί να σας γυρίσει και πάλι στη γραμμή εκκίνησης. Η συνεχής προπόνηση είναι το μέσον το οποίο θα κάνει το νευρικό σύστημα να δρα αλάνθαστα. Είναι εκπληκτικό το πόσο γρήγορα μία επιθυμία πεθαίνει εάν υποσιτιστεί.
3. Άρπαξε την κάθε ευκαιρία να κάνεις την πράξη που επιθυμείς να σου γίνει συνήθεια. Δεν είναι τόσο η στιγμή της διαμόρφωσης όσο η στιγμή της παραγωγής της αυτή που θα αποφασίσει αν τελικά η συνήθεια ήρθε για να μείνει. Από τη στιγμή που θα γίνεται επανειλημμένως πράξη, καινούργιοι κανόνες θα εισχωρούν στον εγκέφαλο και θα εγκαθίστανται εκεί.

Έτσι αποδεικνύεται πως αν βάλουμε κάτι στο μυαλό μας, θα το πετύχουμε σίγουρα. Θέλει τρόπο λοιπόν να διώξουμε ό,τι δε μας αρέσει από την καθημερινότητά μας, αλλά και να εντάξουμε κάτι καλό ή κάτι που απλά μας ικανοποιεί. Οπότε το ότι υπάρχουν λύσεις είναι από μόνο του αισιόδοξο μιας και ερχόμαστε μπροστά στο ζωτικό δεύτερο μισό του αποφθέγματος του Αριστοτέλη που λέει πως: «η υπεροχή δεν είναι πράξη, αλλά συνήθεια.»