Οδύσσεια, Πειραματική Σκηνή Τέχνης Οδύσσεια, Πειραματική Σκηνή Τέχνης

Τέχνη πολύτροπος

Στην «Οδύσσεια» από την Πειραματική Σκηνή της “Τέχνης” (+Rejected Photostory)

Πότε θα κάνουμε πανιά /
να κάτσω στο τιμόνι...



Σε περιόδους γενικευμένης κρίσεως και παρακμής των πάντων, η τέχνη είναι η περισσότερο υποτιμημένη κι ας είναι ταυτόχρονα μια μοναδική λύση. Το θέατρο –όντας η ύψιστη μορφή τέχνης- δέχεται τέτοιους καιρούς βαθύτατο πλήγμα. Οι αξιοπρεπείς παραγωγές δεν είναι και πολύ συχνές, η θεατρική παιδεία περνάει δύσκολες ώρες και με περισσή ευκολία ο πολιτισμός "αναβάλλεται".


image01

Κι όμως, υπάρχουν ακόμη κάποιες θεατρικές παραγωγές -ευτυχώς η Θεσσαλονίκη συγκριτικά τα πάει καλά-, οι οποίες πράγματι μπορούν να δώσουν μια λύση στην έλλειψη νοητικής κρίσεως και αισθητικής, να χαρίσουν ένα ταξίδι με μικρό αντίτιμο και όφελος διαρκείας.


image01

Χαρακτηριστική περίπτωση, η πειραματική σκηνή της «Τέχνης», από τις παλαιότερες και όμως από τις πιο "φρέσκιες" σκηνές της πόλης μας, διδάσκει θεατρική παιδεία και ήθος, ακολουθώντας αρχαία χνάρια που δεν τα αμφισβητεί κανείς. Η «Οδύσσεια» του Ομήρου, το αρχαιότερο αλλά και δημοφιλέστερο έπος παγκοσμίως, ξαναζωντανεύει για ακόμη μια φορά στην σκηνή του θεάτρου «Άνετον».


image01

Το μινιμαλιστικό σκηνικό σε μορφή πλοίου, καλύπτει στο έπακρο τις ανάγκες μιας παράστασης, στην οποία τα σώματα των ηθοποιών με την χρήση ορισμένων αντικειμένων, αποτελούν –ουσιαστικά- το υπόλοιπο σκηνικό. Ο δημιουργός του, Κόλιν Χάρρις, υπογράφει και την σκηνοθετική σύλληψη της παράστασης, όπως και τη σύνθεση του κειμένου σε συνεργασία με τον Νικηφόρο Παπανδρέου. Πρόκειται, πράγματι, για μια εξαιρετική συνεργασία, καθώς η σκηνογραφία εξυπηρετεί απόλυτα τις ανάγκες της σκηνοθετικής συλλήψεως, η οποία με τη σειρά της, φαίνεται να καλύπτει στο έπακρο τη σύνθεση του κείμενου.


image01

Η σκηνοθετική επιμέλεια της Έφης Σταμούλη αναδεικνύει με άριστο τρόπο το κείμενο αλλά και το σκηνοθετικό όραμα του Κόλιν Χάρρις, προσθέτει ρυθμό, εκσυγχρονίζει το χιούμορ και εμμένει στη λεπτομέρεια. Οι ηθοποιοί βρίσκονται επί σκηνής καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, καλούνται να παίξουν μια σειρά διαφορετικών ρόλων και να είναι σε διαρκή δράση, καθώς ακόμη κι όταν δεν φαίνονται πάνω στη σκηνή , η ερμηνεία τους συνεχίζεται είτε με τη χρήση αντικειμένων είτε με την φωνή τους.

Θα πρέπει να τονιστεί πως το κείμενο της παράστασης δεν αποτελεί διασκευή του αρχικού έπους, αλλά μια σειρά αναδρομικών σκηνών και αφηγήσεων των ραψωδιών, στις οποίες προστεθήκαν κάποια κωμικά στοιχεία και σκηνοθετικές συμβάσεις έτσι ώστε το αποτέλεσμα να αποκτήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το κοινό. Στον ίδιο σκοπό εστιάζει και η κινησιολογική επιμέλεια της Άσπας Φούτση, η οποία φρόντισε ώστε τα σώματα των ηθοποιών να βρίσκονται σε μια αρμονική αεικινησία.


image01

Το σημείο, το οποίο εξάπτει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον και την φαντασία μικρών και μεγάλων, είναι η ζωντανή μουσική του Γιάννη Μαστρογιάννη. Ο εξαιρετικός μουσικός, ο οποίος βρίσκεται συνεχώς επί σκηνής και γίνεται κομμάτι της παράστασης μέσω της μουσικής και των εφέ που παράγει, σε συνδυασμό με τα τραγούδια της Γεωργίας Δεληγιαννοπούλου, καθιστά τα τεχνικά μέσα περιττά. Στην παράσταση δεν χρησιμοποιείται, πέρα από τους φωτισμούς της Μαρίας Λαζαρίδου – η οποία τελεί και χρέη βοηθού σκηνοθέτη- κανένα ειδικό εφέ.

Βασικό μέλημα όλων των δημιουργών και συντελεστών της παράστασης αποτελεί η έξαψη της φαντασίας μικρών και μεγάλων και η μετάδοση της θεατρικής κουλτούρας. Ένα γαλάζιο πανί μπορεί να γίνει μια πελώρια τρικυμία, ένα ξύλο μπορεί να γίνει μαγκούρα, όπλο, κουπί, ένα καφάσι μπορεί να γίνει σχεδία και ένα παιδί του 21ου αιώνα μπορεί να διδαχτεί ήθος όπως αυτό του 4ου . Η «Οδύσσεια» της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» είναι μια απολαυστική παράσταση για μικρούς και μεγάλους, ένα ταξίδι στην χώρα της φαντασίας και της μαγείας του θεάτρου.


image01

Η πρεμιέρα θα δοθεί το Σάββατο 3 Οκτωβρίου στο θέτρο Άνετον, στις 9 το βράδυ, και από την επομένη, 4 Οκτωβρίου, το έργο θα παίζεται κάθε Κυριακή στις 11.30 το πρωί. Προβλέπονται επίσης, τις καθημερινές, πρωινές παραστάσεις για σχολεία.

Συντελεστές Παράστασης:
Η σκηνοθετική και σκηνογραφική σύλληψη είναι του Κόλιν Χάρρις, ο οποίος υπογράφει μαζί με τον Νικηφόρο Παπανδρέου και τη σύνθεση του κειμένου.
Το φετινό νέο ανέβασμα γίνεται με τη σκηνοθετική επιμέλεια της Έφης Σταμούλη.
Τα κοστούμια είναι της Όλγας Χατζηιακώβου, τα τραγούδια της Γεωργίας Δεληγιαννοπούλου,
οι ζωντανές μουσικές παρεμβάσεις του Γιάννη Μαστρογιάννη,
η κινησιολογική επιμέλεια της Άσπας Φούτση,
οι φωτισμοί της Μαρίας Λαζαρίδου, που είναι και βοηθός σκηνοθέτη.
Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου.
Συμμετέχουν, ερμηνεύοντας ο καθένας πολλούς ρόλους, οι ηθοποιοί:
Σοφία Βούλγαρη, Σαββίνα Γεωργίου, Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιώργος Δημητριάδης, Έλσα Καραγιώργου, Γιάννης Μαστρογιάννης, Ηλίας Παπαδόπουλος, Κωστής Ραμπαβίλας.


image01

Συντελεστές αφιερώματος:
Κείμενο | Νίκη Ζερβού
Φωτογραφίες | Τάσος Θώμογλου
Μουσική εκτέλεση | Γιάννης Μαστρογιάννης
Επιμέλεια | Ιάκωβος Καγκελίδης + Αλέξανδρος Κόγκας


image01


...ένα ταξίδι στην χώρα της φαντασίας και της μαγείας του θεάτρου