Πέρσες, Προσεχώς Subway Πέρσες, Προσεχώς Subway

Στους ‘Πέρσες’ του Αισχύλου από τους ‘Προσεχώς Subway’ (+Rejected Photostory)

Με experimental διάθεση, μινιμαλισμό, μοντερνισμό και πρωτοτυπία

Θα είναι ψέμα αν πει κανείς ότι η αρχαία τραγωδία μόνο τα τελευταία χρόνια άρχισε να γίνεται τόσο δημοφιλής, κάτω από τη σκιά του νεοσύστατου χιπστερισμού.



Από πάντα βλέπαμε παραλλαγές και διασκευές τραγωδιών. Άλλες καλές, άλλες κακές και άλλες σχεδόν ιερόσυλες. Η τραγωδία όμως που παρακολουθήσαμε από τους «Προσεχώς Subway» δεν ήταν σε καμία περίπτωση «τραγωδία». Ήταν μια πολύ ωραία προσπάθεια για πειραματικό θέατρο πάνω στις βάσεις του θεάτρου που θεμελίωσαν οι αρχαίοι Έλληνες δημιουργοί.


Πέρσες, Προσεχώς Subway

Το έργο «Πέρσες» είναι το παλαιότερο σωσμένο έργο του δυτικού θεάτρου, αλλά και η πρώτη τραγωδία που αντλεί τη θεματολογία της από ιστορικά γεγονότα. Το έργο παρουσιάζει την οδύνη των Περσών όταν μαθαίνουν τα νέα της συντριπτικής τους ήττας στη Σαλαμίνα. Δέκα χρόνια μετά την ήττα του Δαρείου, ο γιος του, Ξέρξης, έχοντας την εκδίκηση στο μυαλό του, συγκροτεί τον μεγαλύτερο στρατό που υπήρξε ποτέ στα χρονικά και κινείται εναντίον των Ελλήνων. Έννοιες-σταθμοί στην αρχαιοελληνική σκέψη τίθενται στο επίκεντρο της αισχύλειας δραματουργίας: η ύβρις του Ξέρξη, η «θεόσταλτη» νίκη των Ελλήνων που ανταμείφθηκαν για τον ηρωισμό τους από του θεούς, η ανθρώπινη αλαζονεία που οδηγεί στον αφανισμό και το σκοτάδι του θανάτου.


Πέρσες, Προσεχώς Subway

Η παράσταση αισθητικά κυμαίνεται στα πλαίσια του μινιμαλισμού. Τα σκηνικά είναι μαύρα και γενικά η χρωματική παλέτα είναι αρκετά περιορισμένη, ενώ κάθε χρώμα έχει και κάποια συγκεκριμένη λειτουργία. Τρεις άντρες ηθοποιοί και μία γυναίκα, παίζουν ένα θεατρικό παιχνίδι με κινηματογραφικά τεχνάσματα και αποδομούν-εκμοντερνίζουν θεμελιώδη θεατρικά μοτίβα που είχε εισαγάγει ο Αισχύλος. Ο χορός γίνεται τελικά ένα άτομο, που καθορίζει την εξέλιξη της παράστασης με πρωτότυπους τρόπους, με τον ηθοποιό να αποτελεί πάντοτε το κυρίαρχο μέσο. Η χρήση προσωπείων από τους ηθοποιούς, ναι μεν μας παραπέμπει σε αρχαίο θέατρο, αλλά και στην απουσία ταύτισης. Γίνεται ξεκάθαρο λοιπόν, πως οι ηθοποιοί διηγούνται μια ιστορία, που στην προκείμενη περίπτωση δεν είναι η πιστή αποτύπωσή της από τον Αισχύλο, αλλά το «πνεύμα» των γεγονότων.


Πέρσες, Προσεχώς Subway

Αυτό που μου κερδίζει επίσης το ενδιαφέρον είναι η φωτιστική προσέγγιση της παράστασης. Οι φωτισμοί, προσθέτουν στο σκοτεινό κυρίαρχο φόντο της παράστασης πολλαπλές και διαφορετικές αισθήσεις, αλλά και διαχωρίζουν έξυπνα τους χώρους και την υπόσταση κάθε ηθοποιού. Το μυστηριακό και μεταφυσικό στοιχείο ενισχύεται και οι θεατές συμμετέχουν συναισθηματικά στην εκπληκτική ατμόσφαιρα που επικρατεί στην αίθουσα.


Πέρσες, Προσεχώς Subway

Οι ταλαντούχοι ηθοποιοί ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις που μας είχαν δημιουργηθεί πριν καν δούμε την παράσταση. Η αλληλεπίδραση που έχει ο κάθε ηθοποιός με τον άλλο πάνω στη σκηνή δημιουργεί μια νοητή αλυσίδα, εξυψώνοντας τον ηθοποιό σαν μέσο και καθιστώντας τον απόλυτο δημιουργό πάνω στη σκηνή.

Οι ‘’Προσεχώς Subway’’ ήταν μια ευχάριστη έκπληξη, καθώς μου θύμισαν ότι το αρχαίο θέατρο μπορεί να παίζεται κυριολεκτικά για πάντα και κάθε φορά να είναι διαφορετικό. Με experimental διάθεση, μινιμαλισμό, μοντερνισμό και πρωτοτυπία, οι «Πέρσες» του Αισχύλου αποκτούν μια εκδοχή που μπορεί να μείνει για καιρό στη σκέψη αρκετών θεατών.


Πέρσες, Προσεχώς Subway

INFO

Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία, Σκηνικά, Κοστούμια: Προσεχώς SUBWAY
Κατασκευή μάσκας: Πετρούλα Λιώρα
Κατασκευή σκηνικού: Στέλιος Παρασκευάς
Κατασκευή κοστουμιών: Κώστας Κωσταντινίδης
Ηλεκτρονική εγκατάσταση: Στεφανίδης Χρήστος, Αλέξανδρος Βογιατζής
Μουσική σύνθεση, φωνητική διδασκαλία: Στελλίνα Βογιατζή
Ενορχήστρωση: Μάριος Αποστολακούλης
Δραματολογική υποστήριξη: Δήμητρα Μήττα, Γιάννα Τσόκου
Φωτογραφίες: Χρήστος Τουρλάκης
Σχεδιασμός αφίσας: Λευτέρης Κοντογιάννης
Οργάνωση Παραγωγής: Θανάσης Καραμπούζης, Ελένη Κοτσώνα
Παίζουν:
Πασχάλης Αραμπατζής, Στελλίνα Βογιατζή, Δημήτρης Κοΐδης, Παύλος Παναγιωτίδης

Περισσότερα μπορείτε να βρείτε εδώ.


Πέρσες, Προσεχώς Subway

Συντελεστές αφιερώματος:
κείμενο | εύη μίνου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + ιάκωβος καγκελίδης


Πέρσες, Προσεχώς Subway


Η αλληλεπίδραση που έχει ο κάθε ηθοποιός με τον άλλο πάνω στη σκηνή δημιουργεί μια νοητή αλυσίδα, εξυψώνοντας τον ηθοποιό σαν μέσο και καθιστώντας τον απόλυτο δημιουργό πάνω στη σκηνή.