Στο έργο του Νικολάι Γκόγκολ στην Πολιτεία Θεάτρου

Η ζωή μας είναι γεμάτη απρόοπτα και παρεξηγήσεις, τα οποία την επηρεάζουν, την καθορίζουν, την καθοδηγούν. Τα απρόοπτα και οι παρεξηγήσεις κάνουν και εκεί την εμφάνισή τους κάθε φορά με άλλες προεκτάσεις. Εκεί λοιπόν που βρίσκεσαι στη χείριστη κατάσταση, απένταρος, να σε κυνηγάνε να πληρώσεις, να κρύβεσαι, να έχεις ξεπουλήσει ό,τι έχεις και δεν έχεις και να πεινάς ξαφνικά όλοι σε εκτιμούν, σε θαυμάζουν, θέλουν να σου δώσουν λεφτά, να σε βοηθήσουν μέχρι να σε αποκαταστήσουν και προσωπικά. Και εκεί που νομίζεις πως κάποιος σου κάνει πλάκα αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για μια απλή παρεξήγηση! Τι κάνεις τότε; Εξηγείς την αλήθεια και ξαναβιώνεις την προγενέστερη οικτρή κατάσταση ή εκμεταλλεύεσαι τη νέα αφήνοντας στην άκρη ηθικά διλήμματα και την απολαμβάνεις; Μην βιαστείτε να απαντήσετε και μη βιαστείτε να αναρωτηθείτε πού κολλάνε όλα αυτά, αφού συνδετικός κρίκος είναι μια παράσταση...

κείμενο | δήμητρα λαμπροπούλου + ιάκωβος καγκελίδης */* φωτογραφίες | ιάκωβος καγκελίδης */* επιμέλεια | τάσος θώμογλου
Ο Επιθεωρητής
Ο Επιθεωρητής

Ο Επιθεωρητής

"Ο Επιθεωρητής" του Νικολάι Γκόγκολ από την Πολιτεία Θεάτρου σε μια διασκευή – σκηνοθεσία της Μαρίας Μπαλτατζή ήταν ο κρίκος που συνέδεσε τα απρόοπτα με τις παρεξηγήσεις, την κωμωδία με την αυτογνωσία. "Ο Επιθεωρητής" γράφτηκε το 1835 αλλά μοιάζει σαν να εκμαιεύτηκε μέσα από τα σπλάχνα της δικής μας εποχής. Ένας νεαρός απατεωνίσκος φτάνει απένταρος σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας, όπου όλοι οι τοπικοί άρχοντες είναι διεφθαρμένοι και ταυτόχρονα πολύ ταραγμένοι γιατί περιμένουν τον "επιθεωρητή" του κράτους για να τους ελέγξει τα ανεξέλεγκτα. Τα ευτράπελα γεγονότα ξεκινούν από τη στιγμή που οι άρχοντες παρεξηγούν την άφιξη του νεαρού και την συνδυάζουν με την άφιξη του επιθεωρητή. Λαδώματα, κολακείες, δολοπλοκίες και η απόλυτη δουλοπρέπεια από τους γκροτέσκο άρχοντες της επαρχίας προς το πρόσωπο του νεαρού κυριαρχούν, ο οποίος στην αρχή δεν αντιλαμβάνεται αλλά στην πορεία εκμεταλλεύεται την κατάσταση, καρπώνεται όλα τα οφέλη αλλά παράλληλα πλάθει και παρουσιάζει μια εικόνα του εαυτού του που πάντα επιθυμούσε να έχει.

Ο Επιθεωρητής
Ο Επιθεωρητής
Ο Επιθεωρητής


Ένας θίασος-μίξη επαγγελματιών και ερασιτεχνών ηθοποιών, καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του κοινού και να ενθουσιάσει σε αρκετές στιγμές. Μπορείς να ανιχνεύσεις πολλά στοιχεία πίσω από λέξεις, βλέμματα και κινήσεις. Μια ερωτεύσιμη ανηθικότητα, ένας διαβρωμένος πολιτικός μηχανισμός και όλα αυτά μέσα από μια σατυρική διάχυτη διάθεση.

Ο Επιθεωρητής

Ρίχνοντας και μια ματιά στο κείμενο παρατηρούμε ότι πρόκειται για μια κοινωνικοπολιτική σάτιρα. Η διεφθαρμένη εξουσία που ανενόχλητη αυθαιρετεί, ο φόβος μπροστά στον έλεγχο αλλά και στην σκέψη του να καταρρεύσει το σαθρό οικοδόμημα της διαφθοράς και της απάτης, η εξαπάτηση, οι συγκυρίες, η αντίληψη για αυτό που είμαστε και αυτό που θα θέλαμε να είμαστε, όλα δοσμένα με ένα τρόπο καυστικά χιουμοριστικό και απολύτως ταιριαστό σε κάθε μορφή εξουσίας και σε κάθε εποχή. Τελικά καταλήγουμε στα λόγια της σκηνοθέτιδας πως «η ανηθικότητα -διαχρονική αξία- διαπερνά όλη την κοινωνική πυραμίδα, από κάτω προς τα πάνω και από πάνω προς τα κάτω, συντηρώντας έτσι έναν γενικευμένο χυδαίο φαύλο κύκλο κοινωνικής αποσάθρωσης!  Ότι συμβαίνει, συμβαίνει επειδή εμείς το επιτρέπουμε!»



Σκηνοθεσία-Επιμέλεια Σκηνικών/Κοστουμιών/Μουσικής: Μαρία Μπαλτατζή

Αχιλλέας Δημητριάδης: Αντόν Αντόνοβιτς Σκόβζνικ-Ντμουχανόβσκι / Έπαρχος
Ορφέας Εξηντάρης: Οσίπ / Υπηρέτης Χλεστιακώφ
Γιώργος Ιτσινές: Ιβάν Αλεξάντροβιτς Χλεστιακώφ / Επιθεωρητής
Παντελής Μιχαλακάκης: Αμμός Φιοντόροβιτς Λιάπκιν-Τιάπκιν / Δικαστής
Αργυρούλα Οικονομοπούλου: Ναταλία Ιβάνοβνα Ντόμπινσκι / Χήρα Κτηματία
Ντόλυ Παπαδάκη:Ειρήνα Σπιούνοβνα Στραβόνοβνα / Διευθύντρια Ταχυδρομείου
Κατερίνα Φερενίδου: Άννα Αντρέγεβνα / Σύζυγος Επάρχου
Βασιλική Χαραλαμπίδου: Όλια Νικολάγεβνα Ποπόβα / Επόπτης Ιδρυμάτων
Φανή Χατζημπάρμπα: Ναταλία Ιβάνοβνα Μπόμπινσκι / Χήρα Κτηματία
Ελένη Χειμώνα: Μαρία Αντόνοβνα / Κόρη Επάρχου

Ο Επιθεωρητής

κείμενο | δήμητρα λαμπροπούλου + ιάκωβος καγκελίδης
φωτογραφίες | ιάκωβος καγκελίδης
επιμέλεια | τάσος θώμογλου