Το ξύπνημα της άνοιξης, Ανδρέας Βουτσινάς Το ξύπνημα της άνοιξης, Ανδρέας Βουτσινάς

Η καταδικασμένη εφηβεία

Στη θεατρική παράσταση 'Το ξύπνημα της άνοιξης' του Φράνκ Βέντεντικ, από την ομάδα θεάτρου «Ανδρέας Βουτσινάς» (+Rejected photostory)

Η ομάδα του θεάτρου «Ανδρέας Βουτσινάς» παρουσίασε την Τετάρτη στο «Θέατρο Αυλαία» την παράσταση «Το ξύπνημα της άνοιξης» σε διασκευή και σκηνοθεσία της Δήμητρας Λαρεντζάκη.



Το έργο διαδραματίζεται στην πολύπλοκη εφηβική πραγματικότητα, όπου η περιέργεια και ο φόβος είναι βασικοί της άξονες. Το περιβόητο «πέρασμα στην ενήλικη ζωή» είναι το τελευταίο και πιο επίπονο στάδιο της εφηβείας. Τότε ο έρωτας και η φιλία μπαίνουν στο στόχαστρο του εφήβου, που σαν οργισμένος ταύρος παίρνει φόρα και χτυπάει πάνω στον τοίχο της ενηλικίωσης. Το ένστικτο ξυπνάει πρωτόγνωρα αντανακλαστικά του εφήβου και η σεξουαλική αναζήτηση τον κάνει «τυφλό» απέναντι στην καταπίεση που έχει υποστεί από τους ενηλίκους.


image01

Η πλοκή του έργου περιστρέφεται γύρω από τη ζωή μιας παρέας από αγόρια και κορίτσια στην εφηβεία, με τις ορμόνες τους να έχουν βαρέσει κόκκινο. Ψάχνουν τον έρωτα και η περιέργειά τους θα τους οδηγήσει σε λάθη ή ακόμη και στο θάνατο. Όπως διαβάζω στο πρόγραμμα της παράστασης, το έργο Frühlingserwachen, που στο διάστημα του μεσοπολέμου ήταν το πιο πολυπαιγμένο δραματικό έργο σε όλες τις γερμανόφωνες σκηνές, φέρει τον υπότιτλο: Μια παιδική τραγωδία.


image01

Η δομή είναι περίεργη και πρωτότυπη για την εποχή του Βέντεντικ. Μικρές σκηνές διαδέχονται η μία την άλλη δίνοντας κινηματογραφική αίσθηση στο έργο. Αυτή η δομή που θυμίζει «σπασμένο ρολόι εν λειτουργία» είναι μια καινοτόμος μορφή του εξπρεσιονιστικού station drama.

Το έργο ήταν προκλητικό για την εποχή που καθρεφτίζει (από την αρχή του 20ουαιώνα ως τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο). Ο Φράνκ Βέντεντικ μιλάει για μια εντελώς ελεύθερη διαπαιδαγώγηση των παιδιών και των εφήβων, πηγαίνοντας ενάντια στην λογοκρισία και την σεξουαλική καταπίεση. Χαρακτήρες όπως αυτός της κοπέλας που κακοποιείται από τους θρησκόληπτους γονείς της «για το καλό της» ή της αγανακτισμένης μικρής έφηβης που ρωτάει να μάθει για το σεξ και η μητέρα της τη γεμίζει ψέματα ή του νέου που έχει όρεξη για μάθηση και του φίλου του που έχει περιέργεια για το αντρικό και γυναικείο σώμα ή της έφηβης που θέλει να απενοχοποιήσει τη σάρκα και να φοράει κοντά ρούχα, συμβολίζουν διαχρονικά ζητήματα της ζωής των εφήβων.


image01

Το σκηνικό μοιάζει γεμάτο και πολύπλοκο, μέχρι να καταλάβεις τελικά ότι αποτελείται από απλά αντικείμενα και συνηθισμένες εργοστασιακές παλέτες. Πέντε βάθρα δίνουν στο χώρο πολλές διαστάσεις και επίπεδα, ενισχύοντας έτσι τις ταυτόχρονες δράσεις του έργου, τη multi-character δομή του, αλλά και την αίσθηση του «διχασμένου» .


image01

Το έργο χαρακτηρίζεται από πολλά grotesque στοιχεία και μοτίβα. Ο θάνατος, η επικοινωνία με πεθαμένους χαρακτήρες και το κάλεσμά τους, η αυτοκτονία, ο βιασμός, η σάρκα και το αίμα και άλλα πολλά, μας θυμίζουν πολύ τη «μαύρη» αισθητική των δημοτικών τραγουδιών, αλλά και λαϊκών παραμυθιών απ' όλον τον κόσμο.


image01

Η εφηβεία είναι η πιο ευαίσθητη περίοδος του ανθρώπου. Τα τραύματα, όπως συμβολίζεται και στο έργο, μπορούν να «σκοτώσουν» ένα νέο στην προσπάθειά του να σπάσει το γυάλινο τοίχο μεταξύ παιδικής και ενήλικης ζωής. «Το ξύπνημα της άνοιξης» αποδόθηκε άψογα από την ομάδα του «Ανδρέα Βουτσινά». Η φρέσκια ματιά και η διασκευή της Δ.Λαρετζάκη έδωσαν ξανά ζωή σε ένα πολυπαιγμένο έργο. Θα κλείσω με ένα μεγάλο «μπράβο» στους νέους και ταλαντούχους ηθοποιούς που δίνουν ζωή στο ελληνικό θέατρο.


image01

INFO

Συντελεστές:
Μετάφραση:Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία-διασκευή έργου-μουσική επιμέλεια : Δήμητρα Λαρεντζάκη
Βοηθός σκηνοθέτη-Φωτισμοί:Νίκος Τσολερίδης
Παίζουν:
Δημήτρης Βασιλειάδης/Βίκυ Γρηγοριάδου/Κίκα Ζαχαριάδου
Εύη Κάτσιου/Νόνικα Μαλκουτζή/Ρίτα Μοσχίδου
Δέσποινα Μπισκινιώτη/Ανδρέας Παπαϊωάννου
Δήμητρα Σταματίου/Κωνσταντίνος Φωτίου

INFO άρθρου

κείμενο | εύη μίνου
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας



Μικρές σκηνές διαδέχονται η μία την άλλη δίνοντας κινηματογραφική αίσθηση στο έργο.