R

e

j

e

c

t

e

d

P

h

o

t

o

g

r

a

p

h

y

image

Το 3D της γιαγιάς

Κοιτώντας μέσα από το στερεοσκόπιο του Enami Nobukini

Το "3D" έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και οι καινούργιες συσκευές απεικόνισης, που προωθούνται πλέον μαζικά, αρχίζουν κι αυτές σιγά-σιγά να αλλάζουν το μότο τους, δηλώνοντας πως προσφέρουν «αληθινή» μορφή τηλεθέασης και όχι «πρωτόγνωρη» ή κάτι αντίστοιχο.

Η έκρηξη της επισκεψιμότητας στα σαλόνια της μεγάλης οθόνης που ακολούθησε την εμφάνιση του "3D" πριν από λίγα χρόνια, έκανε πολλούς σινεφίλ να αποζητούν την ιδία τρισδιάστατη εμπειρία μέσα στη θαλπωρή του σπιτιού τους. Και η βιομηχανία ανταποκρίθηκε… με το αζημίωτο βέβαια. Οθόνες σε κάθε μέγεθος με τα ανάλογα γυαλιά θέασης γέμισαν όχι μόνο τη γνωστή μεριά απέναντι από τον καναπέ εκατομμυρίων ανθρώπων, αλλά και πάρα πολλά γραφεία εταιριών, κάνοντας τις παρουσιάσεις διάφορων πρότζεκτ ομορφότερες και πιο κατανοητές.

Το αξιοσημείωτο όμως, σε όλη αυτή τη μόδα των καιρών μας είναι ότι η ιστορία του "3D" δεν κρατάει μερικά χρονάκια μόνο, αλλά έχει ήδη κλείσει τα 150!

enami japan

Η γέννηση του υπολογίζεται κοντά στα γενέθλια της φωτογραφίας μιας και η πρώτη συσκευή προβολής τρισδιάστατων φωτογραφιών, το στερεοσκόπιο, φτιάχτηκε από τον Σκωτσέζο David Brewster το 1849. Η δε πρώτη τρισδιάστατη φωτογραφία που έμελε να γίνει γνωστή σε όλο τον κόσμο, ήταν αυτή της βασίλισσας Βικτώριας στη μεγάλη έκθεση του 1851. Από εκεί και μετά οι στερεοσκοπικές κάμερες άρχισαν να εξαπλώνονται και να αναβαθμίζονται, οδηγώντας στη δημιουργία της πρώτης ανάγλυφης ταινίας το 1915 και στην πρώτη δημόσια προβολή "3D" ταινίας (The power of love) το 1922.

Η τεχνολογία που χρησιμοποιούσε το στερεοσκόπιο ήταν πραγματικά απλή και βασιζόταν στη βοήθεια που θα έδινε το μυαλό μας. Δύο ίδιες φωτογραφίες τοποθετημένες έτσι, ώστε κάθε μάτι μας να μπορεί να βλέπει μόνο τη μια μέσα από ένα πρίσμα, δημιουργούν στον εγκέφαλό μας την ψευδαίσθηση μιας τρίτης και πυροδοτούν την προσπάθειά του να τις ενώσει. Η μικρή απόκλιση στη γωνία προβολής της μιας από την άλλη, είναι αυτή που δημιουργεί το «βάθος» στην τρίτη φανταστική εικόνα που βλέπουμε.

enami japan

Και όπως σε κάθε μορφή τέχνης, έτσι και εδώ κάποιοι ξεχωρίσανε μέσα από το πλήθος των δημιουργών. Ο Enami Nobukini (1859–1929) αν και ήταν από τους πρώτους φωτογράφους στην Ιαπωνία που ασχολήθηκε με το μεγάλο φορμά, είναι περισσότερο γνωστός για τις στερεοσκοπικές φωτογραφίες του. Το έργο του εκτός από καλαίσθητο, είναι και τεράστιο. Οι φωτογραφίες του έχουν τυπωθεί τόσες φορές που πλέον μετριούνται σε εκατομμύρια εκτυπώσεων και αρκετοί μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι που ασχολήθηκαν με τη στερεοσκοπική φωτογραφία στην Ιαπωνία έχουν μόνο δικές του δουλειές στις εκδόσεις τους!

Σήμερα, ακόμη και χωρίς στερεοσκόπιο στα χέρια μας, με τη βοήθεια των υπολογιστών και τη δημιουργία animated gifs μπορούμε να χαρούμε το έργο του Enami και να πάρουμε μια γεύση αληθινής "3D" εμπειρίας 100+ ετών!

enami japan

Πηγή

enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
enami japan
-->